Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:08

Hoi Cindyrella welkom!

Ik zat net ook nog te bedenken onder het bellen en soep koken (hoezo multitasken :D ) dat ik ook aanspring vanuit mijn zit maar ik weet niet hoe ik dat nou uit moet leggen want dan doe ik niks met mijn buitenbeen of met geluid maar dan springt ze wel aan in de galop die ik wil.
T is een soort alvast gaan zitten alsof je al in galop bent en dan springt ze zo onder me weg zeg maar.

Volgens mij heeft KT zoiets wel eens uitgelegd....

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:20

Nu ik toch hier gereageerd heb... heb ik eigenlijk ok nog wel een vraag!
In de galop kukel ik echt voorover!

Ik zit door, leg keurig mijn buitenbeen naar achter, binnenhand iets naar voren duw hem met mijn binnenbeen de galop in! Tot dan, gaat het goed! Eenmaal in galop heb ik ontzettend moeite mezelf lang te maken, en te schuiven in mijn zadel. Ik wordt een beetje het zadel uitgetrokken en knijp iets met mijn knieen om dat tegen te gaan. Maar juist daardoor ook zet ik mezelf een soort vast, kiep ik met bovenlijf nog verder naar voren en benen liggen naar achter.

I know:jezelf langmaken, 'achterover' zitten en schuiven in het zadel.... Maar HOE doe je dat toch???

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:54

Wat een heerlijke discussie vond hier plaats.heb genoten.Fijne manier om zo door te spreken.

Ik geef overigens ook de ruimte waarin hij moet gaan,keertwending rijden we nog niet bewust.
morgen weer sinds hele lange tijd les,cr/klassieke dressuur.ben enorm benieuwd .

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:14

Cindyrella schreef:
Nu ik toch hier gereageerd heb... heb ik eigenlijk ok nog wel een vraag!
In de galop kukel ik echt voorover!

Ik zit door, leg keurig mijn buitenbeen naar achter, binnenhand iets naar voren duw hem met mijn binnenbeen de galop in! Tot dan, gaat het goed! Eenmaal in galop heb ik ontzettend moeite mezelf lang te maken, en te schuiven in mijn zadel. Ik wordt een beetje het zadel uitgetrokken en knijp iets met mijn knieen om dat tegen te gaan. Maar juist daardoor ook zet ik mezelf een soort vast, kiep ik met bovenlijf nog verder naar voren en benen liggen naar achter.

I know:jezelf langmaken, 'achterover' zitten en schuiven in het zadel.... Maar HOE doe je dat toch???

Heel veel galopperen :j en ook gewoon een poos achter elkaar, niet van die kleine stukjes.
Het is ook gewoon veel kilometers maken dan heb je op een bepaald moment ineens ruimte om te gaan zitten in je paard ipv op. Pffff moeilijk uitleggen dit.
Ik heb een hele poos alleen maar plakplakplakplak kleefkleefkleef gedacht.
Je moet je eigenlijk een soort ontspannen in je bekken zodat je die "salsa" kunt meebewegen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:35

Ik galoppeer aan op mijn binnenbeen... ben ik de enige? Kan ook alleen op stemcommando maar dan zit ik niet altijd in de goede galop, behalve als ik eerst wat stelling vraag natuurlijk.

Goed zitten in galop is inderdaad een kunst... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:40

@Cindyrella: Wat mij heeft geholpen bij rechtop zitten in galop is omhoog kijken. Niet naar voren, maar echt omhoog. De spanten van de binnenhal moest ik tellen, of de wolken als ik buiten reed. Als je dat doet kun je namelijk niet voorover zitten.
Wel opletten dat je ontspannen blijft zitten en niet je rug hol trekt.
@Appelmoes_11: Ik galoppeer ook aan op binnenbeen. Als ik alleen even de beenhulpen noem dan leg ik eerst mijn buitenbeen naar achteren, en dan gaat hij weg op druk van binnenbeen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:43

Blijheid dat bedoel ik dus. :j er speelt natuurlijk meer mee dan alleen beenhulpen, maar fijn dat ik niet de enige ben. Omhoog kijken overleef ik denk ik niet... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:47

Appelmoes_11 schreef:
Blijheid dat bedoel ik dus. :j er speelt natuurlijk meer mee dan alleen beenhulpen, maar fijn dat ik niet de enige ben. Omhoog kijken overleef ik denk ik niet... :')

Het is ook niet bedoeld om eeuwig vol te houden, maar als je het gevoel even te pakken hebt dan kan je het daarna ook wel oproepen als je gewoon zit :j
En ik zou inderdaad wel oefenen als je de bak voor jezelf hebt :Y)

edit: 100 pagina's trouwens, opent Yamcha een nieuwe?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:52

Zooist schreef:
Naja, iedereen heeft er wel heel erg over na moeten denken.
en dan maar niet te spreken over al die idioten die er een dagtaak aan hebben om al mijn posten te gaan nalezen, ben benieuwd wanneer en hoe ik deze weer terugkrijg :') )

Including me. Ik snapte er echt geen drol meer van. Tot die post van visitor. Toen dacht ik :)* " ik gooi links en rechts weer door elkaar" Ik zal voortaan over binnen en buitenbeen praten :)

Haha, ja het was even lastig, maar volgens mij begrijpt iedereen weer wat iedereen bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:54

Ja, zal Yamcha zo doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:57

Ah, je bent er, heel goed :) Anders had ik je even een berichtje gestuurd :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:57

ankem schreef:
Boek erbij en typen maar....

Teugels geven...
Ga zitten op een stoel. Zet je knokkels tegen de rand van het tafelblad en adem duidelijk uit. Dat is wat je bij 'geven aan de teugel' doet en voelt. Kun je ook opstaan zonder ongewild je knokkels los van de rand te maken, kunnen je armen een eigen leven leiden...? Stilstaan ten opzichte van=lichaam beweegt, je armen blijven stil.
meeleesmode:
oeps, een harde confrontatie.... bovenstaande is maar heel weinig beweging, en ben bang dat niemand dit kan ervaren op welk manegepaard dan ook, deze fijngevoeligheid kunnen ze je simpelweg niet meer geven.
He, baal best |o dat ik veel dingen die hier langskomen nooit kan doen of voelen bij managepaarden.
Jammer, zelfs de beste van stal hebben het dit niet meer in zich denk ik, ze worden toch vrij ruig en "standaard " bereden.
Het is in tegenstelling tot wat jullie doen, de bedoeling n.l. dat wij het leren van de paarden en niet de paarden gaan trainen.

Bitje frustie.. eigen paard zit er n.l. niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:03

@Peetstap: Ik snap dat je baalt, maar vergis je niet in manegepaarden hoor :)
Ee paar jaar terug mocht ik een tijdje een manegepony bijrijden (2x per week, ondertussen liep ze manegelessen) toen mijn pony geblesseerd was en overleed. Dat was echt een plankje de eerste keer, maar binnen 3 maanden reden we een winstpunt in de L.
Sommige paarden hebben als je netjes rijd misschien zoiets van:'makkelijk, deze doet me geen pijn dus ik doe ook niks' maar je hebt écht ook paarden die het een enorme opluchting vinden en graag voor je werken als ze ineens een vriendelijke ruiter op hun rug hebben :) Ze hebben het echt allemaal nog in zich, het is alleen de kunst het boven te krijgen!
Gewoon doorzetten, zelf netjes blijven rijden, als het kan een fijn paard uitkiezen en daar vaker op rijden, en dan kan je een boel veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:08

Trouwens, ik moest nog denken aan het zadelprobleem van Ankem. (heb ik dit al eerder gezegd, ik weet het echt niet meer :o )
Ik weet niet hoe je tegenover boomloos staat, maar misschien is freeform een optie. Daar kun je verschillende zittingen plaatsen op een basis. Daar zitten brede, maar ook smalle zittingen bij. (ter vergelijking, in barefoot zat ik zelf ook écht breed, in de freeform die ik mag testen niet, en dan heb ik nog een relatief brede zitting. Dit is ook gewoon een zadel met kussens ed)
Mogelijk kunnen ze ook een zitting voor je op maat maken. Omdat je de rest van het zadel wel standaard zou kunnen hebben, en enkel de zitting op maat, dan is het qua kosten misschien ook nog te doen.
Als je dat wil navragen zou ik bert van http://www.skyriding.be eens mailen :j

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:19

Blijheid schreef:
Sommige paarden hebben als je netjes rijd misschien zoiets van:'makkelijk, deze doet me geen pijn dus ik doe ook niks' maar je hebt écht ook paarden die het een enorme opluchting vinden en graag voor je werken als ze ineens een vriendelijke ruiter op hun rug hebben :) Ze hebben het echt allemaal nog in zich, het is alleen de kunst het boven te krijgen!
Gewoon doorzetten, zelf netjes blijven rijden, als het kan een fijn paard uitkiezen en daar vaker op rijden, en dan kan je een boel veranderen.
Dank voor de pos. input.
Heb in stalomgang wel het nodige pos. ervaren (zoek maar es op "bijten" in m'n berichten) kan nu lezen en schrijven met deze bijter-ruin, hij vindt het leuk om me weer es te zien ;) en ga soepel en met respect om met alle manegerakkers.
Voel wel degelijk veel verschil tussen de paarden onderling onder me, er zitten er een paar tussen die staan echt in standje "hoe kom ik hier weer onderuit" en we beslissen niet zelf op wie we rijden in de lessen.
Vorige week de dame die reargeerd niet eens meer op hulpje achter de singel...., ik maar zoeken waar knoppie zat... pffff dan is er niet veel lol aan als ze alleen maar op teugelje omgaan.
En dan hebben we het maar niet over het hier aangezwengelde item: zadel dat past bij ruiter... je voelt em al neem ik aan. :j >> veelzijdigheidszadels <<

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:32

Over het aanspringen op binnenbeen. Ik heb dat af moeten leren omdat ik in de knoop kwam met de wissels. Ik leer nu voortaan mijn paarden alleen aan te springen op het buitenbeen.

Jappeloup en KT, hoe doen jullie dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:03

:( :( :( :(

Heel mooie opening getypt is ie weg :(

Ik doe morgen wel, ben er nu ff spuugzat van :(

-:(-

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:06

Oh Yamcha wat vervelend! :oo We wachten met spanning af op morgen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:11

Nogal, en soms kan je nog terug en gegevens opnieuw verzenden, maar dat deed t kreng niet :(

Heb hem geslagen, hielp niks.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:12

Zooist schreef:
Over het aanspringen op binnenbeen. Ik heb dat af moeten leren omdat ik in de knoop kwam met de wissels. Ik leer nu voortaan mijn paarden alleen aan te springen op het buitenbeen.

Hoe heeft Kelly het geleerd? Die gaat nu soms in travers als ik wil aanspringen op buitenbeen ;) doe ik vast wat fout... :+
Zal zo even een rijverslagje maken...maar ik heb heerlijk gereden!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:48

zo ben ik weer, ik wil toch nog even een vraag posten nav de lengtebuiging, namelijk als je je paard in een correcte lengte buiging rijdt zal de rugspier aan de kortere kant van het paard korter en dus dikker worden, als je daar je been lang houdt en op je zitbeen zit hoe laat je daar dan je buitenzitbeen in de lagere \dunnere\langere kant zakken? is toch anatomisch haast onmogelijk zonder knikken?
ik spring aan op binnenheup, ook in de wissels is het dus ook een kwestie van een heup verplaatsen en ik heb een wissel, hoezo kwam jij dan in de knoop zoo?

weet je jullie mogen mij een drammer vinden ,maar ik heb van alle trainers waar ik bij gereden heb geleerd om nooit in een rekkende spier te zitten duwen, die trekt zich dan samen, een spier die streched is niet sterk die moet je ontlasten. ik snap degenen die daar in gaan zitten dan ook echt hierin niet.
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 05-04-12 22:01, in het totaal 2 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:49

Misschien iets teveel been? Kid doet dat ook als ik teveel been geef. Dan is ze inmiddels fijner afgesteld dan dat ik in de gaten heb.
De ene keer moet ik duidelijk zijn, de andere keer vliegt ze als ze een beetje been voelt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:56

@blijheid
Ik zal de freeform in gedachten houden. Ik zag dat ze nu ook een hebben met een uitsparing voor een hoge schoft.
Ik ga eerst voor mijn ainsley. Ik zit daar toch het fijnste op. Ik hoop dat hij de kussens kan aanpassen, zodat hij achter omhoog komt. Dan hoef ik er geen vulling meer onder te proppen, wat nog niet afdoende is en zorgt voor lage rugpijn na het rijden.
De zadelmaker schijnt wel een zeer kundig man te zijn.

Ik heb vanmiddag heerlijk gereden met Kelly. We hebben eerst een poosje op zit aangestapt en haltgehouden. Dat deed ze heel netjes. Gaaf hoor om dat zonder teugel te kunnen. Toen na een kort drafje al vrij snel een galopje gedaan. Daardoor ging de handrem eraf. Ik ben toen heel erg met mijn armen, handen en benen bezig geweest.
En dat wierp wel z'n vruchten af. Ze ging op een gegeven moment echt op zoek naar mijn hand. Werd lekker rond en het voelde alsof mijn benen om haar lijf heen gesmolten zaten. We zijn daarna nog met sbw en travers aan de slag gegaan. Bij sbw draai ik mijn schouders naar binnen, heb ik lichte stelling. Neem ik met de buitnteugel de schouder mee naar binnen. Binnenbeen lang, buitenbeen wakend. Heupen blijven recht en ik kijk ook rechtuit. Heb iets meer druk op binnenknobbel.
Keertwendingen ben ik vandaag niet aan toegekomen. Wel heel veel achterwaarts en vandaaruit weer wegdraven. Vinden we beide heel leuk.
Ik merk nu wel dat ik altijd teveel spanning in mijn binnenbovenbeen had. Wat zal ik daarmee paarden gehinderd hebben :o Gaat nu al echt goed.
Kelly nodigt me wel uit om meer druk op links te pakken. Gelukkig let ik er heel erg op dat ik het niet doe, maar het is wel eens lastig.

@yamcha wat zonde dat je o.p. weg is!
@peetstap ik sluit me bij blijheid haar verhaal aan.
@ zooist Bij kids uit de klas die het verschil niet tussen links en rechts weten knoopte ik vaak een lintje om hun rechter pols ;)
Wordt je serieus door anderen geconfronteerd met wat je mogelijk verkeerd hebt gezeg? Get a life zeg. Dat meen je toch niet?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:59

ankem schreef:
Zooist schreef:

Hoe heeft Kelly het geleerd? Die gaat nu soms in travers als ik wil aanspringen op buitenbeen ;) doe ik vast wat fout... :+
Zal zo even een rijverslagje maken...maar ik heb heerlijk gereden!

Dat vind ik het probleem van op buitenbeen aangalopperen. Zooist kun je me uitleggen hoe je dan onderschijt maakt tussen aangalopperen en travers?
Ik doe net als KT vanuit zit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:06

Met travers heb ik zit gedraaid alsof ik volte inga, met aangaloperen alleen op moment van aangaloperen buitenbeen naar achteren.