ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spirit

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:58

In mijn profiel staan twee foto's van hem! Hij is niet van mij hoor, het is mijn verzorgpaard. :D

_Prisca_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:21

Wow, wat een hoop nieuwe berichten hier! Ik heb helaas al bijna 2 weken niks kunnen doen met Banzai. Zit nog steeds met mijn been, de spieren zijn nog steeds erg dik. Maarrrr ik wil er graag van de week weer eens op, ga denk ik woensdag maar weer eens rijden, kijken of dat beetje pijnvrij gaat! Al ga ik alleen maar even rondje stappen, dan ben ik weer helemaal blij!
* even off topic als goed is komt er heeeeeel gauw een veulentje van Banzai, de merrie was eigenlijk al afgelopen vrijdag uitgerekend, ik ben dus benieuwd!! *

En whooo wat kan die stippel hoog steigeren! Hoop maar niet dat ie die gekke streken uithaalt als je er op zit haha!

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:24

Een pony die ik reed (4 jaar toen), moesten we met het doorrijden bitloos door rijden, omdat het anders te gevaarlijk werd voor mij en de pony. Ze steigerde, bokte en verzette zich tegen het bit, ookal was ze een wel erg dominante haflinger... :')

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 07:47

lalunamyo schreef:
Gelijk heb je ook wel. Het is natuurlijk veiliger. Volgende keer wanneer de singel er om komt inderdaad maar in de bak.

Friesje van 1.68 := Ze ging lekker :) Contragalop zit er goed in, nu nog scherper :)

Veiligheid voor alles +:)+
Go scherper, is als of ik mezelf hoor praten. :(:)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 07:55

CorkyLover schreef:
Een pony die ik reed (4 jaar toen), moesten we met het doorrijden bitloos door rijden, omdat het anders te gevaarlijk werd voor mij en de pony. Ze steigerde, bokte en verzette zich tegen het bit, ookal was ze een wel erg dominante haflinger... :')

Wij maken ze altijd met halster zadelmak , met hoofdstel er onder zodat ze kunnen wennen aan een bit zonder dat er iemand aan hoef te zitten, hebben ze wat te kauwen als ze willen. *D

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:20

lalunamyo: Zo, die stippel kan flink stijgeren. En dan zo onschuldig kijken met zadel op :+

Fahyafemke: Gaat dus super met de zwartjes! En hoe is het met Britt?

Marja: Gaat ook erg goed met de spaanse schonen, al veulentjes gesignaleerd?
Veel plezier met je vakantie!

Moonprayer: Balen, nog langer wachten. Maar gezondheid paard gaat voor uiteraard!

Change: Leuk, veel succes :)

Spirit: Gaat ook goed dus, leuk 'friesje'

Met Daantje gaat ook alles goed. Lag er wel bijna naast zaterdag, ze schrok (waren aan het jagen) en stond iets te plotseling stil, ik had me voorbereid op een flinke sprint := Gister voor het eerst gedraafd, ging hartstikke goed! Hoewel ze eerst niet snapte dat ze harder mocht, had ze daarna flink de pas erin.
Overigens is Daantje gepromoveerd tot Houdini, en dat met een schuifdeur.. nu dus een extra slot erop.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:29

ben ook benieuwd of er al een veulen gespot is.

mistralleke gelukkig wel blijven zitten! en zo'n houdini heb ik ook, maar dan met draden! soms zie je ook niks aan de draden en toch staat Anna aan de andere kant.

Britt gaat super! We rijden nu buiten, want we hebben geen bak meer. vorige week samen met mn andere paard gegaan en toen was ze helemaal een toppaard!! en paar dagen er na weer dezelfde rit alleen gemaakt en voelde ze al een stuk zelfverzekerder!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:50

hihi ik kan mij voorstellen dat je uit balans geraakt, als je een flinke sprint verwacht en in de plaats daarvan slaat ze alles dicht. :D

Hoe lang heb je Britt nu onder het zadel FahyaFemke ?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:20

14 november mocht ik eindelijk voor t eerst op dr rug :D toen rustig aan verder gegaan. 15 december was de 6e keer, en al in de bak.
toen is ze ziek geworden vd enting. 8 jan weer opnieuw opgepakt met om de dag, of soms wat langer er tussen ivm het weer. dus zo'n 4 maanden, maar niet elke dag getraind :)

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:09

montyjansen schreef:
CorkyLover schreef:

Wij maken ze altijd met halster zadelmak , met hoofdstel er onder zodat ze kunnen wennen aan een bit zonder dat er iemand aan hoef te zitten, hebben ze wat te kauwen als ze willen. *D

Myra kende het bit al, van voor de wagen. :')

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:32

Ik ben vandaag opgestapt! :D Het gaat nu niet lang meer duren!

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:45

Tatt_x schreef:
Ik ben vandaag opgestapt! :D Het gaat nu niet lang meer duren!

Super!! Ging goed dus?

Fahyafemke: Britt dus ook geschikt als buitenritpaard, leuk hoor :D

Jokari: Nou dat stilstaan was nog niet zo erg, maar ze draaide meteen haar kont zodat ze recht voor 'het gevaar' stond en daar was ik niet op voorbereidt :')
En hoe gaat het bij jou? Ik ben wel fan van je Ijsje, wat een leukerd!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:01

tatt jippie!! :D

mistralleke jaa britt wordt steeds allrounder, echt een topper!!
had vd week een geinteresseerde, maar die wilde haar voor de kar. en toen begon ik alweer te bibberen bij de gedachte dat ze een stang in zou krijgen, want bitloos doet ze het gewoon beter. ik ben ook echt een meut, want ik dacht als hij terug belt, zeg ik dat het niks wordt hoor :o

ik wil even spammen, ben heel trots op de fellponies die hier nu staan
kunnen jullie op facebook kijken? ik heb een bedrijfspagina namelijk, en daar zet ik af en toe foto's op.
http://www.facebook.com/pages/Natuurlij ... 7525227692

en anders zo even een paar hyyyhaaa momentjes:
(even een uitleg hoe ik de eerste paar keren met de galop doe: prrrrttt galop galop galop jaaa goed zo jaaaa goedzoo gaaaalop jaaaa :') wel te zien op de foto's hihi)

de ruin
Afbeelding

en de merrie (nog knapper want die vind het allemaal nog wat spannender en staat na enkele galopsprongen dan ook weer stil hihi)
Afbeelding

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:53

ooooh wat een mooie pony's, die Fells !

Mistralleke, je hebt vast het fotootje met de Iberica gezien ? :D Ik hoop een van de komende dagen er toch eens te kunnen gaan op zitten. :) Moet wel zeggen, dat Hátid aan een erg traag tempo wordt opgeleerd omdat ik avondlessen volg en niet zo vaak tijd (en fut) heb om iets te doen. Vanaf juli zijn de lessen gedaan, dus dan gaat de zweep erover. :D Het was sowieso mijn plan om pas volgend jaar, als ze 5 is, echt serieus aan het werk te gaan, dus ik zit er niet zo erg mee in dat ik nog niet aan het rijden ben. Maar kijk er wel erg naar uit. :j

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:50

Een heleboel menners zijn vaak wat te streng (hart) met het bit, omdat als je er niet op zit kan je behoorlijk sterk zijn, was/is misschien ook de oorzaak op zijn verzet, heb ik ook mee gemaakt, heb toen een halster over het hoofdstel gedaan teugel aan halster en een teugel aan het bit en zo stiekem het bit er bij gepakt na een paar dagen. *D

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:17

Fahyafemke: Ziet er goed uit, wat een leuke poownies ook!
En groot gelijk dat je de geinteresseerde dan afgewezen heb, je moet er zelf ook een goed gevoel bij hebben vooral omdat Britt natuurlijk ook een paard is met een geschiedenis.

Jokari: Ja heb de foto gezien, staat haar erg leuk! Bij Daantje gaat het opleren ook erg langzaam, zit er nu hooguit 2x per week erop ivm mijn studie en eigen paard.
Kan me voorstellen dat je er wel zin in hebt om erop te gaan :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:12

Mag ik mij hier ook melden..? het duurt voor mij nog wel een paar jaartjes eerdat ik kan gaan inrijden maar zou graag meelezen en praten om als het dan zo ver is het op zijn best te kunnen doen.. ik heb 5 jaar geleden mijn huidige paard ook zelf ingereden zijn een hoop dingen die ik nu anders zou willen doen. zoals bijvoorbeeld wat ik geleerd heb op een van mijn stageplekken. daar vond ik bereidde ze de paarden erg goed voor voordat ze echt gingen zitten en stappen. heeft de ruiter wel ruim 1 a 2 weken eerst gelongeerd en dan hangen aan een kan en hangen aan de andere kant ook meteen voet in de beugel dat het paard daaraan wende. daarna ging ze zittenhelemaal voorover gebogen zodat ze niet hoger leek en dan weer eraf daarna dat gedaan en dan aan de verkeerde kant afstappen. en dat uitbreiden tot rechtop zitten en dan bijv links opstappen en recht eraf. rechts opstappen en links eraf.. moet zeggen heb daar ook nooit een paard nog gek zien reageren als je dan eenmaal ging stappen. 1e keer stappen was dan natuurlijk wel weer hangent maar vond dat best een eye opener hoe hun dat deden..

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:37

Ik lees vanavond even bij :j !

Heb gisteren die van mij weer gereden, na een hele week niks gedaan te hebben...
Afbeelding

Hij is zooo braaf, en het gaat ook zo goed <3 ! Ik kom er iedere keer met zo'n kop: ' :D :D :D :):) :):) ' af :')

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:41

montyjansen schreef:
Een heleboel menners zijn vaak wat te streng (hart) met het bit, omdat als je er niet op zit kan je behoorlijk sterk zijn, was/is misschien ook de oorzaak op zijn verzet, heb ik ook mee gemaakt, heb toen een halster over het hoofdstel gedaan teugel aan halster en een teugel aan het bit en zo stiekem het bit er bij gepakt na een paar dagen. *D

bedoel je verzet bij 1 van jou paarden, of bij die van mij?

want bij Britt is het gewoon een schrik reactie - en nog heftiger omdat ze gewoon een heftig verleden heeft. heb haar bitloos beleerd, en eens een bitje geprobeerd en dat ging aardig, tot ze weer een keer een slechte dag had toen ging het mis. Daarna weer bitloos gereden, 1 x had ze toen een 'dwarse' dag en heb ik een bitje er in gedaan, vervolgens niet meer en rijden we altijd bitloos.

als ik dat dan zo hoor denk ik nou mennen is echt niks voor haar, of je moet dat ook bitloos doen. want ze remt af op mn zit, niet op mn teugels want dat is echt het laatste wat ik gebruik om te remmen.
Ik heb de geïnteresseerde niet meer gehoord, dus hij zal wel voor de ander gegaan zijn :)

welkom liesje
en leuke foto shauni!

mariet1204

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:52

ik meld me ook maar even. Ben al een tijdje bezig met longeren. Dit aat echt beter als ik had durven dromen. Ze vind het super leuk en pakt alles super snel op. Stemcommando's zitten er inmiddels goed op. De galop blijft naturrlijk nog lastig. meer balans en kracht voor nodig.
Hebben nu 4 x op haar gezeten.
De eerste 3 keer alleen gestapt, gister voor het eerst ook gedraafd. Ze lijkt al wel te snappen wat het been is !! :D
Gisteren helaas wel de ruiter eraf gevallen. Ze raakte de heining en schrok daar erg van.. daarna wel weer gewoon ontspannen gestapt! Ben super trots op haar!

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:12

Leuke foto's komen er voorbij!
En welkom nieuwelingen :)

Ik heb gister mijn paard voor het eerst met hoofdstel gelongeerd. Wel met een halster er overheen en daaraan de longeerlijn. Ze deed het heel fijn!
Had het hoofdstel even met rust gelaten i.v.m. wisselen, daarvoor heeft ze het bit een paar keer in gehad.
Maar toen ik er mee aan kwam zetten, nam ze hem heel rustig aan. Ik was erg trots op haar!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:56

ja ook, wij doe het altijd met halster en later met het bit er bij. corkylover van haar,die werd gevaarlijk als ze met het bit reden. Myra kende het bit al, van voor de wagen

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:47

doen jullie voordat jullie erop gaan zitten ook al longeren met dubbele longe om zo al een beetje bochtenwerk te leren.. ?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:57

Hallo allemaal, ik zie allemaal nieuwe mensen,
tijdje niets van me laten horen omdat Deamen elders in training stond maar hij is nu weer thuis *\o/* .

Gisteren daar nog eerst even gereden, toen de trailer op en naar huis.
Dacht dat hij nog wel even druk zo doen maar helemaal niet. Het was net alsof hij maar een uurtje was weg geweest. Ze staan nu alweer lekker met z'n 3-en in de zon.

Rijden ging ook goed. Moet nog wel even wennen het sturen op de voltes. Met name in galop is het zo ruim en nog uit elkaar dat ik de eerste keer dacht dat ik de bocht niet zou halen Maar hij was braaf en hoe meer ik hem ging rijden hoe beter hij ging lopen en de aandacht meer bij mij had. Ik weet het logisch natuurlijk :o

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:58

XxLiEsJuHhxX schreef:
doen jullie voordat jullie erop gaan zitten ook al longeren met dubbele longe om zo al een beetje bochtenwerk te leren.. ?

Heb ik wel gedaan maar toen kreeg hij opeens het "grapje" omdraaien tijdens het normale longeren. Kort daarna ben ik er voor het eerst op gegaan en niet meer met dubbele lijnen gelongeerd.