Zaff schreef:Hallo,
Mijn 5-jarige merrie is nogal heet in het parcours,
ik zou eerst even uitleggen hoe het komt,
ze was altijd uber-rustig en nergens van onder de indruk, we sprongen oefen-parcoursjes op bb niveau,
ze deed het leuk rustig soms in draf terug en voor de rest rustig galopje.
Toen kwam de eerste wedstrijd ik was opgegeven voor B, dat vond ik niet erg, want ik wist toen (jammer genoeg) nog niet dat er ook bb wedstrijden waren.
Daar heb ik nu nog spijt van, maar ik had er verder niet overna gedacht want had nog nooit eerder wedstrijd gereden (alleen dressuur een paar keer)
Met springen was ze daar ook rustig en had 3 weigeringen dus uitgebelt. Jammer, maar ik was tevreden.
Ik kreeg het commentaar van iemand die zelf meerdere keren Z heeft gestart : doorrijden. Ik liet dr te rustig.
Daar zat enigzins waarheid in, want toen ik harder ging, weigerde ze ook niet meer. Het ging goed, heb zelf paar prijzen binnengehaald. Maar tot op het moment dat ze het door kreeg,
nu hoeft ze nog maar een hindernis te zien in het parcours en racete er gewoon op af. Ze weigerd nooit, maar dit wil ik niet. Ik was niet bang om erop te zitten dan, maar er was wel veel kans om te vallen samen met haar omdat het soms maar nét gaat of we gingen plat door de bocht.
Ik ben toen gestopt met springwedstrijden, omdat ik het niet meer verantwoord vond. Thuis doe ik het wel omdat ze dan wel rustig is.
Nu ben ik opnieuw (half jaar later) bezig met oefenparcours, aangezien ik veel geoefent heb met versnellen en terugnemen in galop gaat het al iets beter,
alleen nog steeds niet zoals het voor mijn gevoel hoort.
Ik kan dr nu terugnemen tussen de hindernissen, maar 5 meter voor de hindernis vliegt ze weer vooruit en daar gaan we.
Hoe kan ik dit nou oplossen?
Want ik heb het zelf 'aangeleerd' en twijfelde er toen ook al over, maarja iemand van Z-niveau zei het meerdere malen en ik dacht dat het goed zou zijn..
Heeft u tips?
Nog een kleine toevoeging aan mijn verhaal, wat het misschien nog iets duidelijker maakt.
Na een tijdje kon ik dr dus niet meer houden op wedstrijd, en kreeg op advies van dezelde ruiter, een ander bit in, een pessoa? eentje met ringetjes.
Dat was ook maar een korte-termijn oplossing want na 1 parcours begon ze weer zo te doen, en nu bijna nog erger, ik denk dat ze zich toen benauwd voelde omdat ze zo opgesloten zat met dat bit, ze werd paniekerig. Daarna ben ik dus gestopt met wedstrijden springen. Het oefenspringparcours doe ik nu weer op een normaal enkelgebroken bitje.
Groetjes
Dat je weer een normaal bitje in hebt gedaan, is heel goed, want een 5-jarige met een Pessoa bit rijden?????
Als je dit topic eens vanaf de eerste pagina leest, zul je oefeningen lezen met 5 balkjes op de grond voor de sprong. Dat is heel goed om een paard normaal naar een hindernis te leren lopen. Ga die maar eens een tijdje doen.