[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:39

Kitty schreef:
Marcel, hoe denk jij over diverse trixmethodes als een dun (metalen?) balkje boven de trainingshindernis, barreren door balkje omhoog te tikken of andere manieren om het paard net wat hoger te laten springen dan het uit zichzelf onder normale begeleiding van de ruiter zou doen?

Wat een vraag ..alsof iemand hier gaat zeggen " dat is echt tof , moet je vaker proberen " :+ als je zulke dingen moet doen kan je beter een ander paard kopen ;) .Enige wat ik toelaatbaar vind is de afstand net wat korter zetten zodat het paard leert meedenken en terugspringen ..

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:39

Hallo,

Ik zou ook graag een vraag willen stellen.
Ik vind springen ontzettend leuk en heb een aantal jaar springles gehad, maar ben daar helaas al een tijdje mee gestopt.
Ik heb nu de mogelijkheid om met een paard weer af en toe te gaan springen.
Mijn grote probleem is, dat ik niet na de sprong op mijn kont ga zitten.
Ik ben bezig dit probleem zo snel mogelijk op te lossen, maar heeft u misschien één of meerdere tips voor mij waardoor ik na de sprong sneller/makkelijker op mijn kont ga zitten?
Ik heb al een afspraak dat ik elke keer als ik niet op mijn kont ga zitten moet trakteren, maar op den duur wordt dat me een beetje duur en wil ik er dus eigenlijk zo snel mogelijk van af! :P

Alvast bedankt!

Zaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:45

Zaff schreef:
Hallo,
Mijn 5-jarige merrie is nogal heet in het parcours,
ik zou eerst even uitleggen hoe het komt,
ze was altijd uber-rustig en nergens van onder de indruk, we sprongen oefen-parcoursjes op bb niveau,
ze deed het leuk rustig soms in draf terug en voor de rest rustig galopje.
Toen kwam de eerste wedstrijd ik was opgegeven voor B, dat vond ik niet erg, want ik wist toen (jammer genoeg) nog niet dat er ook bb wedstrijden waren.
Daar heb ik nu nog spijt van, maar ik had er verder niet overna gedacht want had nog nooit eerder wedstrijd gereden (alleen dressuur een paar keer)
Met springen was ze daar ook rustig en had 3 weigeringen dus uitgebelt. Jammer, maar ik was tevreden.
Ik kreeg het commentaar van iemand die zelf meerdere keren Z heeft gestart : doorrijden. Ik liet dr te rustig.
Daar zat enigzins waarheid in, want toen ik harder ging, weigerde ze ook niet meer. Het ging goed, heb zelf paar prijzen binnengehaald. Maar tot op het moment dat ze het door kreeg,
nu hoeft ze nog maar een hindernis te zien in het parcours en racete er gewoon op af. Ze weigerd nooit, maar dit wil ik niet. Ik was niet bang om erop te zitten dan, maar er was wel veel kans om te vallen samen met haar omdat het soms maar nét gaat of we gingen plat door de bocht.
Ik ben toen gestopt met springwedstrijden, omdat ik het niet meer verantwoord vond. Thuis doe ik het wel omdat ze dan wel rustig is.
Nu ben ik opnieuw (half jaar later) bezig met oefenparcours, aangezien ik veel geoefent heb met versnellen en terugnemen in galop gaat het al iets beter,
alleen nog steeds niet zoals het voor mijn gevoel hoort.
Ik kan dr nu terugnemen tussen de hindernissen, maar 5 meter voor de hindernis vliegt ze weer vooruit en daar gaan we.

Hoe kan ik dit nou oplossen?
Want ik heb het zelf 'aangeleerd' en twijfelde er toen ook al over, maarja iemand van Z-niveau zei het meerdere malen en ik dacht dat het goed zou zijn..

Heeft u tips?

Nog een kleine toevoeging aan mijn verhaal, wat het misschien nog iets duidelijker maakt.
Na een tijdje kon ik dr dus niet meer houden op wedstrijd, en kreeg op advies van dezelde ruiter, een ander bit in, een pessoa? eentje met ringetjes.
Dat was ook maar een korte-termijn oplossing want na 1 parcours begon ze weer zo te doen, en nu bijna nog erger, ik denk dat ze zich toen benauwd voelde omdat ze zo opgesloten zat met dat bit, ze werd paniekerig. Daarna ben ik dus gestopt met wedstrijden springen. Het oefenspringparcours doe ik nu weer op een normaal enkelgebroken bitje.

Groetjes

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:13

Kitty schreef:
Valt me namelijk op dat er toch wel enkele ruiters hier in de buurt zijn die ook op wat hoger niveau springen, die er wel wat apartere methoden op na houden tijdens de training.

Ik zou het echt niet weten. Ik zie het nooit gebeuren, dus kan er ook niks over zeggen. heel vroeger zag ik het wel, maar dat is echt al heel lang geleden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:15

LoveIndy schreef:
Hallo,

Ik zou ook graag een vraag willen stellen.
Ik vind springen ontzettend leuk en heb een aantal jaar springles gehad, maar ben daar helaas al een tijdje mee gestopt.
Ik heb nu de mogelijkheid om met een paard weer af en toe te gaan springen.
Mijn grote probleem is, dat ik niet na de sprong op mijn kont ga zitten.
Ik ben bezig dit probleem zo snel mogelijk op te lossen, maar heeft u misschien één of meerdere tips voor mij waardoor ik na de sprong sneller/makkelijker op mijn kont ga zitten?
Ik heb al een afspraak dat ik elke keer als ik niet op mijn kont ga zitten moet trakteren, maar op den duur wordt dat me een beetje duur en wil ik er dus eigenlijk zo snel mogelijk van af! :P

Alvast bedankt!

Eigenlijk is het helemaal niet de bedoeling dat je weer gaat zitten. Niks fijner als in de verlichte zit blijven, dus ik ben bang dat je iets af wilt leren dat juist goed is.

Mootje

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:19

Marcel, is het zitten na de sprong ook niet paardgebonden? Bij mijn vorige paard moest ik alle zeilen bijzetten om hem bij mij te houden en dan was zitten na de sprong i.m.o. een noodzakelijk kwaad. Mijn nieuwe paard is een stuk cooler in de kop en blijf ik verlicht zitten om het ritme te bewaren.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:20

Zaff schreef:
Hallo,
Mijn 5-jarige merrie is nogal heet in het parcours,
ik zou eerst even uitleggen hoe het komt,
ze was altijd uber-rustig en nergens van onder de indruk, we sprongen oefen-parcoursjes op bb niveau,
ze deed het leuk rustig soms in draf terug en voor de rest rustig galopje.
Toen kwam de eerste wedstrijd ik was opgegeven voor B, dat vond ik niet erg, want ik wist toen (jammer genoeg) nog niet dat er ook bb wedstrijden waren.
Daar heb ik nu nog spijt van, maar ik had er verder niet overna gedacht want had nog nooit eerder wedstrijd gereden (alleen dressuur een paar keer)
Met springen was ze daar ook rustig en had 3 weigeringen dus uitgebelt. Jammer, maar ik was tevreden.
Ik kreeg het commentaar van iemand die zelf meerdere keren Z heeft gestart : doorrijden. Ik liet dr te rustig.
Daar zat enigzins waarheid in, want toen ik harder ging, weigerde ze ook niet meer. Het ging goed, heb zelf paar prijzen binnengehaald. Maar tot op het moment dat ze het door kreeg,
nu hoeft ze nog maar een hindernis te zien in het parcours en racete er gewoon op af. Ze weigerd nooit, maar dit wil ik niet. Ik was niet bang om erop te zitten dan, maar er was wel veel kans om te vallen samen met haar omdat het soms maar nét gaat of we gingen plat door de bocht.
Ik ben toen gestopt met springwedstrijden, omdat ik het niet meer verantwoord vond. Thuis doe ik het wel omdat ze dan wel rustig is.
Nu ben ik opnieuw (half jaar later) bezig met oefenparcours, aangezien ik veel geoefent heb met versnellen en terugnemen in galop gaat het al iets beter,
alleen nog steeds niet zoals het voor mijn gevoel hoort.
Ik kan dr nu terugnemen tussen de hindernissen, maar 5 meter voor de hindernis vliegt ze weer vooruit en daar gaan we.

Hoe kan ik dit nou oplossen?
Want ik heb het zelf 'aangeleerd' en twijfelde er toen ook al over, maarja iemand van Z-niveau zei het meerdere malen en ik dacht dat het goed zou zijn..
Heeft u tips?
Nog een kleine toevoeging aan mijn verhaal, wat het misschien nog iets duidelijker maakt.
Na een tijdje kon ik dr dus niet meer houden op wedstrijd, en kreeg op advies van dezelde ruiter, een ander bit in, een pessoa? eentje met ringetjes.
Dat was ook maar een korte-termijn oplossing want na 1 parcours begon ze weer zo te doen, en nu bijna nog erger, ik denk dat ze zich toen benauwd voelde omdat ze zo opgesloten zat met dat bit, ze werd paniekerig. Daarna ben ik dus gestopt met wedstrijden springen. Het oefenspringparcours doe ik nu weer op een normaal enkelgebroken bitje.
Groetjes

Dat je weer een normaal bitje in hebt gedaan, is heel goed, want een 5-jarige met een Pessoa bit rijden?????
Als je dit topic eens vanaf de eerste pagina leest, zul je oefeningen lezen met 5 balkjes op de grond voor de sprong. Dat is heel goed om een paard normaal naar een hindernis te leren lopen. Ga die maar eens een tijdje doen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:22

mo_van_dijk schreef:
Marcel, is het zitten na de sprong ook niet paardgebonden? Bij mijn vorige paard moest ik alle zeilen bijzetten om hem bij mij te houden en dan was zitten na de sprong i.m.o. een noodzakelijk kwaad. Mijn nieuwe paard is een stuk cooler in de kop en blijf ik verlicht zitten om het ritme te bewaren.

Dat zou ik niet weten. Met al mijn paarden doe ik hetzelfde....zo veel mogelijk uit de rug blijven, en om ze tegen te houden hoef ik niet te zitten. Maar het kan zijn dat andere manieren ook werken, alleen kan ik er niks over zeggen, want ik blijf de hele rit in de verlichte zit, behalve de laatste 1 a 2 galopsprongen voor de sprong, dan zit ik iets meer, maar ook nog steeds niet vol.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:26

Marcel, weet je zeker dat je geen eventing-ruiter bent? :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:31

mo_van_dijk schreef:
Marcel, weet je zeker dat je geen eventing-ruiter bent? :D

Dat weet ik zeker. Zodra kom ik hindernissen tegen die in een bos groeien, dan haak ik af! ;)
Nou....tot vanavond allemaal, want ik heb nu 4 lessen achter elkaar. De schoorsteen moet branden!

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:43

Hallo!

Wat zijn goede oefeningen om de ruimte van de galop te oefenen?

Voorbeeld:
Ik heb een 5-jarige die erg voorzichtig is en op de hindernis heel mooi terugspringt. Echter is hij wel heel heet.
Hij landt na elke hindernis vrij kort waardoor de afstand in lijntjes vaak een probleem is. Gas geven is geen probleem, echter gaat dat ten koste van de rust en wordt het geheel veel te hectisch.
Nu kan ik zonder problemen een galopsprong meer rijden (in alle rust en met mooie sprongen), maar wil toch dmv training proberen om dit te verbeteren.

Iemand tips? :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:54

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:27

Besita,

Waarom het braak smilie?

Als je los springt, gebruik je toch ook een longeerzweep? Denk je niet dat dit een goede herinnering voor het paard is om voorwaarts te blijven op de sprong?
Met die manier van rijden (meer druk dan het verlichte-zit systeem) heb je natuurlijk al gauw dat jonge paarden niet altijd voorwaarts blijven over de sprong. Zie hoe hoog dat beest springt.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:54

Oh, trouwens, gefeliciteerd Marcel.

100 Pagina's! Mijlpaal voor een springtopic.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:41

haha Besita. ;)

Zoals ik al zei, gas geven is geen probleem. :))

Maar ruimte creeeren in de galop is toch wat lastiger. :D :D

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:04

ik ga morgen een op concours kijken of mijn stofzuigersessie van deze week zijn vruchten af gaat werpen :D

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:06

Ik zou met een 5 jarige beginnen met gewoon veel kilometers te maken dan heb je best kans dat je zonder al teveel moeite door het probleem heen kunt werken.
Verder in je dressuurwerk veel proberen te schakelen en verruimen zodat er meer rust en routine in komt.

besita schreef:
Sue misschien moet je eens proberen wat ze hier doen in het filmpje ..ongeveer op 1 minuut :+
http://www.youtube.com/watch?v=Aax_Zzs7OHA
:r
Niet echt reclame dat filmpje, vind de zweep nog niet het grootste probleem eerlijk gezegd :o

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:29

clarence schreef:
Besita,
Waarom het braak smilie?
Als je los springt, gebruik je toch ook een longeerzweep? Denk je niet dat dit een goede herinnering voor het paard is om voorwaarts te blijven op de sprong?
Met die manier van rijden (meer druk dan het verlichte-zit systeem) heb je natuurlijk al gauw dat jonge paarden niet altijd voorwaarts blijven over de sprong. Zie hoe hoog dat beest springt.

Als Besita bedoelt wat ik denk, dan ben ik het met haar eens. Als je een paard goed opleidt dan hoef je er nooit met een zweep achter aan. Maar je moet natuurlijk wel de stappen stuk voor stuk door lopen. Dit paard is 4 jaar, en kan nog niet eens fatsoenlijk met zijn hoofd rustig blijven lopen. De eerste sprong is constant fout. Het lijkt me dat je dat eerst onder controle moet hebben voordat je dit soort dingen gaat doen. En als je dat onder controle hebt, dan zal een paard (normaal gesproken tenminste) lekker ontspannen naar de hindernis lopen.
Maar ja...misschien ben ik wel overdreven van de zachte manier, maar dat heeft me in de praktijk gewoon de fijnste paarden opgeleverd.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:31

dots83 schreef:
ik ga morgen een op concours kijken of mijn stofzuigersessie van deze week zijn vruchten af gaat werpen :D

Mocht het nou niet tot resultaten in de ring komen, dan is in ieder geval het inspringterrein lekker schoon!! :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:33

Sue_ schreef:
haha Besita. ;)

Zoals ik al zei, gas geven is geen probleem. :))

Maar ruimte creeeren in de galop is toch wat lastiger. :D :D

Ruimte in de gallop verbeter je al heel veel door in de verlichte zit te galloperen en niet te veel stelling te vragen.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:46

MarcelDufour schreef:
Als Besita bedoelt wat ik denk, dan ben ik het met haar eens. Als je een paard goed opleidt dan hoef je er nooit met een zweep achter aan. Maar je moet natuurlijk wel de stappen stuk voor stuk door lopen. Dit paard is 4 jaar, en kan nog niet eens fatsoenlijk met zijn hoofd rustig blijven lopen. De eerste sprong is constant fout. Het lijkt me dat je dat eerst onder controle moet hebben voordat je dit soort dingen gaat doen. En als je dat onder controle hebt, dan zal een paard (normaal gesproken tenminste) lekker ontspannen naar de hindernis lopen.
Maar ja...misschien ben ik wel overdreven van de zachte manier, maar dat heeft me in de praktijk gewoon de fijnste paarden opgeleverd.

Nee hoor, helemaal niet overdreven. Ben het met je eens, maar we hebben het wel over Stal Geerink. Maar, je ziet de manier van trainen als jong paard wel weer terug als ze later ouder zijn. Over het algemeen rijdt Peter toch met veel druk. Dat is niet erg, want het is een systeem waar veel paarden behoorlijk mee overweg leren gaan.
Het is alleen moeilijk om zulke paarden dan later op jouw manier te rijden. Andersom is het denk ik ook moeilijk voor paarden om, als ze eenmaal gewend zijn aan een licht teugeltje, om dan met veel druk gereden te worden. Lando sprong ook nooit meer zo goed na Albert.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:12

clarence schreef:
Nee hoor, helemaal niet overdreven. Ben het met je eens, maar we hebben het wel over Stal Geerink. Maar, je ziet de manier van trainen als jong paard wel weer terug als ze later ouder zijn. Over het algemeen rijdt Peter toch met veel druk. Dat is niet erg, want het is een systeem waar veel paarden behoorlijk mee overweg leren gaan.
Het is alleen moeilijk om zulke paarden dan later op jouw manier te rijden. Andersom is het denk ik ook moeilijk voor paarden om, als ze eenmaal gewend zijn aan een licht teugeltje, om dan met veel druk gereden te worden. Lando sprong ook nooit meer zo goed na Albert.

En ik vind peter een hele goeie ruiter, hoor! Maar hij is meer van het duitse systeem, en ik het amerikaanse...maar allebei kunnen succes hebben. Maar dat was toch Peter niet op dat paard???

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:18

MarcelDufour schreef:
dots83 schreef:

Mocht het nou niet tot resultaten in de ring komen, dan is in ieder geval het inspringterrein lekker schoon!! :D

Ik was gisteren bijna zelf stofzuigen.. eigen schuld gevalletje..
Ik maar weer niet simpel rijden, wou weer te veel helpen..
Dus ietsje voorover zitten en laag vragen..
Dag ervoor buitenrit, heb ik die neiging stuk minder en dan loopt hij ook veel makkelijker op 4 benen
en veel ontspannener.
Jammer genoeg zaten er gisteren ineens overal voor mij onzichtbare bakspoken :D in de bak tijdens de groepsles.
Was ik toch bijna stofzuigen, ipv. mijn paard. 10 m voor de hoek (ik wou duidelijk nog rechtdoor)
besloot mijn lang laag paard (nou ja, nog steeds niet zo laag als ik wil, maar ach) zijn zoveelste
bakspook te zien. En sloeg pardoes rechts af en stond ineens bijna stil..
Dat laatste was mijn redding.. Ik zat nog.. net!!! :=
Conclusie.. wel lang laag vanuit ontspanning, maar niet paard proberen te helpen door iets naar voren
te gaan zitten... Dat werkt contraproductief bij het paard en kans op au en deuk in ego bij ruiter.
Hopelijk zijn de bakspoken weer net zo snel vertrokken als ze er gisteren ineens waren, mal paard..
Lastig lang laag proberen te rijden, als er overal spoken zitten.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:01

MarcelDufour schreef:
clarence schreef:
Besita,
Waarom het braak smilie?

juist , jij begrijpt me ...als het de eerste keer is dat het beest springt dan vind ik het al erg eel is wat ie moet doen ..en als je er zo achter moet zitten met de longeerzweep is er toch effe wat mis ..want ze doen het dan nog eens 10 keer na elkaar ..
En het gaat zo op allen filmpjes die ze plaatsen , het kan niet hoog genoeg staan ..en ze blijven ook nog eens lekker doorzitten boven de sprong ...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:02

MarcelDufour schreef:
clarence schreef:

En ik vind peter een hele goeie ruiter, hoor! Maar hij is meer van het duitse systeem, en ik het amerikaanse...maar allebei kunnen succes hebben. Maar dat was toch Peter niet op dat paard???

nee dat is niet eens Peter maar de zoon denk ik (?) ..maar je moet even alle filmpjes kijken , ook de paarden die vrijspringen ..ik vind het zeker geen reclame !!