Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:10

terpentijn schreef:
Een krachteloos of ongetrained paard KAN simpelweg niet in aanleuning gaan.

Dat kan derhalve ook niet een wel krachtig en doorgetrained paard, die heeft moeten leren "aanleuning nemen" (dat heet dan" afdwingen/in de krul trekken ) die nooit de kans of tijd heeft gekregen om zichzelf te geven, om de simpele reden dat daar geen kwestie van was. Het "moest" wel NU want we hebben een wedstrijd op de agenda staan.

Drie-vierjarigen met een slofteugel in de training in de houding rijden, op B en L niveau... kom nou mensen. doe eens normaal... haal je die teugel op een wedstrijd af lopen ze nog zo met een bevroren nek en hoofd, dat heeft NIETS met aanleuning te maken.
Wel met snel zo'n paard stukrijden.

Aan leuning is voor mij niets anders dan dat het paard op een bepaald moment (zijn moment!) de teugel uit de sowieso beperkende ruiterhand AAN NEEMT. Niet dat het paard wordt gedwongen in een houding te lopen

Overigens vind ik het ook een mooi sprookje dat alle paarden zoals dat heet "de teugel maar uit je hand kauwen" of "schuimend op het bit knabbelen", er zijn er net zo veel die dit helemaal niet doen. En uitstekende resultaten laten zien.

Geknabbel op een bit acht ik persoonlijk ook niet als wenselijk: het bit moet gewoon rustig in die paardenmond liggen.

Rust zou toch het eerste moeten zijn in alle streven, waarnaar dan ook, met je paard.

Ben het grotendeels met je post eens, maar het knabbelen op het bit vind ik wel wenselijk (al zal het ene paard idd niet zo snel "zijn gevoelens uiten" als een ander), het paard gaat de kaak ontspannen, en bijgevolg ook de rest van zijn lichaam. Tussen mij en mijn merrie is dit knabbelen zelfs een vorm van communicatiemiddel (ook zonder bit hoor): leg ik bijvoorbeeld het zadel erop en schuif ik het van voor naar achter, dan zal ze meestal gaan kauwen zodra het zadel op de juiste plek ligt, voor mij een check-up dat ik het ver genoeg naar achter leg. En vraag ik bijvoorbeeld stelling op een te harde manier, dan houdt ze de kaak vast, doe ik het correct, dan gaat ze ook afkauwen ter ontspanning. Vind ik een heel belangrijk signaal, vandaag ook wat moeite om de paarden te vangen in de wei (moesten bekapt worden, maar er waren jagers aan het schieten op het veld). Als ik één van mijn paarden met zijn blik op mij gericht zie stilstaan en eventjes kauwen, dan weet ik dat ik die zo kan vangen, ook al sta ik er dat moment nog 15 of 20 meter vandaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:12

hwn schreef:
@Arie en Nombrado, hier ben ik het niet mee eens, een paard moet toch de rugspieren loslaten/ontspannen (dat wordt verstaan onder de bovenlijn loslaten) en de buikspieren aanspannen? Als mens moet je trouwens ook je buikspieren aanspannen bij het paardrijden. Ik wil nu niet gaan muggeziften of het effectief de buikspieren zijn, of eerder de psoas-spieren (of hoe heten die ook alweer), maar je moet toch in die streek aangespannen buikspieren hebben.

een rugspier (en ook buikspier) is een bewegingsspier. Die spant en ontspant in de beweging.
meer is het niet
(gebeurd ook bij ons)
bij paardrijden als mens hoor je niet je buikspieren aan te spannen, je hoort net als het paard te veren in de gewrichten waardoor er een aan en ontspanning ook in de rug en buikspier van de ruiter plaatsvind.

Veulen84

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:12

Als we het toch hebben over trainers in de klassieke rijkunst. Welke richting vinden jullie marijke de jong dan gaan? Ze vind zichzelf klassiek. Maar voor mijn gevoel gaat ze meer richting academisch...

Maar misschien begrijp ik de verschillen tussen die 2 nog steeds niet genoeg?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:12

hwn schreef:
Citaat:
@Arie en Nombrado, hier ben ik het niet mee eens, een paard moet toch de rugspieren loslaten/ontspannen (dat wordt verstaan onder de bovenlijn loslaten) en de buikspieren aanspannen?

Hoe zou een paard dit doen als het vrij beweegt?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:27

Marijke de Jong zie ik echt als academisch. Noemt zij het klassiek? Goh...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:35

Ik was (of eigenlijk ben) opzoek naar een klassieke instructeur. Dus haar gemaild en verteld dat ik opzoek was naar ene klassieke instructeur en mocht komen kijken want ja ze kon mij wel helpen... Maar voor mijn gevoel was dat niet erg klassiek.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:39

Nee idd. Zie het wel vaak trouwens, dat ze zich klassiek noemen. Ben ook op zoek naar klassieke instructie, erg lastig!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:21

Marijke De Jong is Ridder in de Academische dressuur, en op haar site staat ook duidelijk Academische Rijkunst (organiseerde vaak clinics met Bent Branderup), dus is zo academisch als maar zijn kan.

Van welke regio ben je?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:22

hwn schreef:
Ik wil ook nog even terugkomen op die aanleuning: kijk es naar dat modelplaatje van de sbw van de la Guérinière, daar zie ik toch een duidelijk doorhangende teugel. Voor mij is dat eerder het ideaal waar ik naartoe zou willen (yeah right, keep on dreaming :) ):

Ik had wel verwacht dat een dergelijke reactie op deze afbeelding zou komen. Als Z-jurylid kijk ik wellicht met een andere blik naar dit plaatje. Het eerste wat mij opviel is hoe ontzettend goed de kunstenaar het dalen van de achterhand heeft getroffen. Bij een correct uitgevoerde SB is het hele paard gelijkmatig gebogen van kruin tot staart. Het paard neemt binnenstelling, buigt om het bi.been van de ruiter en de binnenheup zakt iets tov van de buitenheup. Dit is het gevolg van het stimuleren v.h. binnenachterbeen om meer tot dragen te komen. Het bi. achterbeen moet daarvoor meer buigen in de gewrichten dan het bu. achterbeen, hetgeen je terugziet in het meer dalen van de binnenheup tov de buitenheup. Hierdoor ontstaat lengtebuiging in het gedeelte van de lendenen/flank. Deze "holling" zie je heel mooi terug op dit plaatje (pg. 93 voor diegenen die nog even willen terugkijken). Door deze lengtebuiging wordt de binnenkant van het paard korter dan de buitenkant. Als de ruiter in balans boven zijn paard blijft zitten en de handen op de plaats houdt, kan automatisch de bi.teugel los komen te hangen.
Als je nou nog eens heel goed naar het plaatje kijkt, zie je bui.hand van de ruiter boven de schoft van het paard en ook iets boven de bi.hand. Met een aan zekerheid grenzende mate van waarschijnlijkheid durf ik te zeggen dat de ruiter wel contact heeft op de bui. teugel. Hiervoor hebben we ook uitdrukking: binnenbeen - buitenteugel.

Verder zie je op het plaatje heel mooi dat het bui. achterbeen echt onder het lichaam van het paard wordt gebracht.

De moraal van dit verhaal: als je correct je paard opleidt komt dat lichte contact ook. Maar daar zal je jaren voor uit moet trekken. Het "weggooien" van de teugels en je paard voor in de steek laten leidt niet (versneld) tot dit resultaat maar zal juist verhinderen dat je dit bereikt. En het kost bloed, zweet en tranen kan ik je uit ervaring vertellen. Maar wie weet komt op een dag je droom dan uit :j .

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:26

arie53 schreef:
hwn schreef:
Citaat:
@Arie en Nombrado, hier ben ik het niet mee eens, een paard moet toch de rugspieren loslaten/ontspannen (dat wordt verstaan onder de bovenlijn loslaten) en de buikspieren aanspannen?

Arie, wil je es ophouden met telkens met een vraag te antwoorden? Ik heb helemaal geen zin in een biologie-examen. Leg dan es uit waarom dit niet kan. Volgens mij kan een paard dit heel makkelijk in vrijheid. En ik ga ervan uit dat een paard ook onder het zadel vrij moet bewegen, ik heb zo'n licht teugelcontact dat ik niet geloof dat dit het verschil uitmaakt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:30

@Roodvos, dat lichte contact heb ik al hoor, alleen gaat de mijne nog niet "zitten" en blijft ze nog niet altijd stabiel in haar hoofdhouding, maar we zijn nog maar een maand gestopt met lange-teugel-rijden, en sbw ohz hebben we vandaag pas voor de tweede keer geoefend en snapt ze ook al behoorlijk, dus mij hoor je niet klagen. Dus mss werkt het in de omgekeerde volgorde juist beter en dus sneller? (eerst loslaten, op eigen benen leren lopen en dan opnemen?)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:39

hwn schreef:
Marijke De Jong is Ridder in de Academische dressuur, en op haar site staat ook duidelijk Academische Rijkunst (organiseerde vaak clinics met Bent Branderup), dus is zo academisch als maar zijn kan.

Van welke regio ben je?

Ik woon in het gooi. Dus onderkant noord-holland, flevoland of utrecht (noord/west)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:59

hwn schreef:
Dus mss werkt het in de omgekeerde volgorde juist beter en dus sneller? (eerst loslaten, op eigen benen leren lopen en dan opnemen?)

Tja, ik ken noch jou, noch jou paard, dus dat is moeilijk oordelen. De vraag is dan: wat vind jij loslaten? Ik bedoel met loslaten echt het contact aan de voorkant weggeven. Wat eerder in dit topic "waslijnendressuur" werd genoemd. Je hebt dan misschien geen "druk" meer, waardoor het voelt alsof het paard op eigen benen loopt, maar daarmee houd je jezelf voor de gek.

Vasthouden, waardoor het paard gehinderd wordt en uitgenodigd wordt op de hand te gaan hangen is ook fout. Daarmee loopt het paard ook niet meer op eigen benen. Deze paarden herken je aan de horizontale halshouding (en de goed ontwikkelde biceps van de ruiter ;) ). Helaas worden veel paarden door gebrek aan balans van de ruiter en/of angst van de ruiter met teveel druk aan de voorkant gereden.

Het contact voor moet zo licht mogelijk zijn. Hoeveel dat is, is per paard verschillend. En om het nog moeilijker te maken: dat kan zelfs tijdens de training veranderen. Dat maakt de discussie ook zo moeilijk. Want contact en aanleuning is een dynamisch iets. Leidend hierbij is altijd: op eigen benen.

Ik krijg een beetje indruk in dit topic dat termen als "contact" en "aanleuning" en "weerstand bieden" door niet klassiek, dan wel in klassiek teleurgestelden, geïnterpreteerd worden als hangen, sjorren, rukken en plukken. Dat valt voor mij onder de term "fout rijden". En ja, helaas zie je dat veel :( .

(En nu kruip ik weer onder mijn meeleessteen.)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:38

Ik denk dat het verhaal van de aanleuning nu weer iets naar beneden wordt getrokken terwijl we al een stap verder waren. Het gaat helemaal niet over plukken en sjorren, of over losgooien en de paarden laten zwemmen. Op de een of andere manier is het hier op Bokt altijd over uitersten praten..
Maar de uitleg zoals in bovenstaande bijdrage kan natuurlijk niet vaak genoeg omschreven worden omdat dat besef er wel moet zijn.

Ik heb al lang erkend dat correcte constante aanleuning heel nauw komt (en niks met rukken of trekken te maken heeft) en ik er in feite weinig op 'tegen' heb. Hoewel ik al snel te veel spanning in de kaak zie ondanks zo licht mogelijke aanleuning. Ook ben ik argwanend als mensen meteen beginnen over dat de constante aanleuning op orde moet zijn terwijl nog totaal niet aan de voorwaarden (zoals al meerdere keren omschreven in dit topic) voldaan wordt. MAAR nu gaat het om het doel van de constante aanleuning.

En dan komt er uitleg over extra energie in het paard rijden en dat vervolgens reguleren door die constante aanleuning aan de voorkant. Op dat punt zitten we nu in de discussie. Is die constante aanleuning nu iets noodzakelijks om opgewekte impuls te reguleren voor de verzameling? OF kunnen we ook verzamelen zonder die constante aanleuning, waarbij we meer met de zit invloed uitoefenen. En dan bedoel ik dus niet compleet zonder handjes rijden, wel gebruik maken van halve ophoudingen. Waarbij de inwerking met de hand ook niet compleet als verrassing komt voor het paard omdat het de halve ophouding al aan heeft voelen komen via zit en been.
Dus hoezo moeten we er extra energie in rijden en dat vervolgens weer aan de voorkant tegen houden/reguleren, als het paard ook zelf in verzameling vanuit eigen (ontwikkelde) buiging en kracht de gewrichtshoeken kan verkleinen en openen.
In mijn ogen is het extra energie erin rijden vooral bedoelt om de afdruk groter/hoger te maken, maar niet zozeer om er voor te zorgen dat het gewicht gedragen kan worden en op achter kan blijven gedurende de verdere beweging omdat de focus minder op het doorbuigen ligt maar meer op het weer eruit drukken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:40

Roodvos schreef:
hwn schreef:
Dus mss werkt het in de omgekeerde volgorde juist beter en dus sneller? (eerst loslaten, op eigen benen leren lopen en dan opnemen?)

Tja, ik ken noch jou, noch jou paard, dus dat is moeilijk oordelen. De vraag is dan: wat vind jij loslaten? Ik bedoel met loslaten echt het contact aan de voorkant weggeven. Wat eerder in dit topic "waslijnendressuur" werd genoemd. Je hebt dan misschien geen "druk" meer, waardoor het voelt alsof het paard op eigen benen loopt, maar daarmee houd je jezelf voor de gek.

Vasthouden, waardoor het paard gehinderd wordt en uitgenodigd wordt op de hand te gaan hangen is ook fout. Daarmee loopt het paard ook niet meer op eigen benen. Deze paarden herken je aan de horizontale halshouding (en de goed ontwikkelde biceps van de ruiter ;) ). Helaas worden veel paarden door gebrek aan balans van de ruiter en/of angst van de ruiter met teveel druk aan de voorkant gereden.

Het contact voor moet zo licht mogelijk zijn. Hoeveel dat is, is per paard verschillend. En om het nog moeilijker te maken: dat kan zelfs tijdens de training veranderen. Dat maakt de discussie ook zo moeilijk. Want contact en aanleuning is een dynamisch iets. Leidend hierbij is altijd: op eigen benen.

Ik krijg een beetje indruk in dit topic dat termen als "contact" en "aanleuning" en "weerstand bieden" door niet klassiek, dan wel in klassiek teleurgestelden, geïnterpreteerd worden als hangen, sjorren, rukken en plukken. Dat valt voor mij onder de term "fout rijden". En ja, helaas zie je dat veel :( .

(En nu kruip ik weer onder mijn meeleessteen.)

In omgekeerde volgorde werkt het zeker sneller.

Dat niet iedereen het ermee eens is, is weer een ander verhaal. Dat maakt nog niet dat het NIET zou kunnen.

En dit wordt dan ook nog eens verkondigd door een "niet-teleurgestelde" klassiek opgeleide ;)

Dat er inderdaad veel gehangen, gesjord, gerukt en geplukt wordt in de dressuur is een vaststaand gegeven en wordt ook behoorlijk gedemonstreerd in de wedstrijdsport.
Dat ik de wedstrijdsport noem, is omdat het daar voor iedereen duidelijk zichtbaar is en heel vaak wordt dit ook nog eens hoog gepunt.
Wat er in de "achtertuinen" gebeurt, daar zullen we het dan nog maar niet over hebben.
Dat is meestal "onzichtbaar"

Door "gewoon" eens uit te proberen, elementen uit andere stromingen en dan ervaren hoe paarden hier op reageren, kan er natuurlijk wel een wereld opengaan die voor ruiters die op de "vastomlijnde" paden blijven, gesloten blijft.

Het Skala is niet zaligmakend en echt niet de enige "waarheid"

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 09:33

@Roodvos,
We nodigen je van harte uit deel te blijven nemen aan de discussie en zoveel mogelijk goede uitleg te geven van begrippen en technieken
Er zijn vele duizenden meelezers op dit topic die hier hun rijkunstig inzicht mee verbeteren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 09:34

Twee van mijzelf gekopieerde onaangepaste teksten die van toepassing zijn.

Een paard hoort aanleuning te nemen, dit volgens de regels van de klassieke dressuur maar vooral ook om prettig gereden te kunnen worden.
Aanleuning is een actie van het paard, het leunt heel licht aan en wel op het bit.
Een paard neemt aanleuning als het vertrouwen heeft in de ruiter en het bit, als het ontspannen is, als het voorwaarts gaat én als het in het voorwaarts gaan de hals laat vallen.
Het laat de hals vallen tot aan de weerstand biedende hand waarop het in vertrouwen aanleuning neemt.

Een bereden paard heeft van nature de neiging om de rugspieren aan te spannen.
Waarschijnlijk een poging om het gewicht op zijn rug "tegen te houden", te blokkeren.
Wanneer een paard ongenoegen beleeft, pijn voelt of angstig is zal het zijn rugspieren aanspannen.
Denk aan: ruwe hulpen, stevige bitten op gevoelige lagen waartegen het geen enkele bescherming heeft, zweep, straf, onzekerheid of angst veroorzaakt door het gedrag van zijn ruiter.
Ook een ruiter die niet ontspannen zit of niet in balans is met de bewegingen van zijn paard veroorzaakt rug spanningen in het paard.
Het paard lost die onbalans niet op door zich los te laten en zelf de balans te zoeken maar door zich vast te zetten.
Wij doen overigens tijdens ongenoegen en stress precies hetzelfde met onze rug.
De meeste paarden lopen onder de ruiter met min of meer aangespannen rugspieren.
Dit is het "algemene beeld" van een gereden paard, maar dat mag niet zo zijn.
Zelfs als de rug ontspannen is is deze in veel gevallen hol door het simpele gewicht van de romp van het paard en zijn eventuele ruiter.

Een paard dat met permanent aangespannen rugspieren loopt is niet goed en niet prettig te berijden, "het zit op slot", het loopt in tweeën.
Het is stug en loopt per definitie met het gewicht op de voorhand.

Het paard moet leren de buikspieren aan te spannen.

Het zg nageven is bedoeld om de blokkering in de rug op te heffen.
We “forceren” het paard door een moment met een voorwaarts drijvende hulp (buikspieren aanspannen (spoor)) tegen het bit te komen, doordat we met de hand weerstand bieden tegen de druk die het paard op het bit geeft heeft het paard indien het hier op nageeft, de neiging de rug even los te laten.
Het paard moet hiervoor wel eerst geleerd hebben voorwaarts te gaan, hiermee moet men bij de africhting dus beginnen. Voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts.
De hand is rustig, ontspannen, soepel, teder, tolerant echter als hij weerstand biedt is hij als een betonnen plaat.
Het is het paard dat de druk uitoefent en het is het paard dat deze kan opheffen, het beloont hiermee zichzelf en wordt hierheen geholpen door een compliment op het juiste moment van zijn ruiter.

Denk aan een soepele liniaal:
deze is in eerste instantie licht of sterker hol ingebogen (hol) aan de bovenzijde (de rug van het paard)
de drijvende hulp nodigt in eerste instantie uit de buikspieren aan te spannen dit veroorzaakt een zich strekkende, recht wordende liniaal op het moment dat de voorwaartse beweging af begint te rollen vangen we die even op, met een weerstand biedende hand, aan de voorkant van de liniaal nu wordt de liniaal licht bol, dit is het moment dat het paard nageeft, we geven nu ruimte, we openen/ontspannen licht de hand en brengen die een klein beetje naar voren en nodigen het paard hiermee uit om de boven halslijn te verlengen en de buikspieren licht aangespannen te houden. De boven halslijn is via de schoft verbonden aan de rug deze manipulatie zal nu dan ook de ruglijn doen verlengen, de rug blijft ontspannen.
Door iets intensiever te drijven brengen we vervolgens de achterhand verder onder zodat de hele liniaal bol wordt.

Het nu aanleuning nemen van het paard, dat wil zeggen dat het paard een constante voeling houdt met het bit, is het bewijs dat het de buikspieren licht aangespannen houdt en de rug ontspant ofwel met een lange bovenlijn blijft gaan.
Deze situatie is in eerste instantie niet stabiel, maar moet iedere paar seconden opnieuw opgebouwd worden.

Ruwheid, angst, straf, onzekerheid, onrust, een schreeuwende gespannen ruiter, stalmoed, een niet zachte, tedere, nagevende ruiterhand maken het stabiliseren van deze situatie vrijwel onmogelijk.
Daarom nu rijden de meeste mensen hun paard te diep, het is een poging tot geforceerde verlenging van de rugspieren die slechts als gevolg heeft dat het paard zich vast zet tussen de schouderbladen en hierdoor niet meer in staat is zich op te richten van uit de achterhand. Onder oprichting verstaan we dat het paard van uit een voorwaarts opwaarts stuwende achterhand met de lendespieren de rug omhoog heft, die vervolgens de voorrug opheft die daarna de hals gaat dragen, één mooie boog van staart naar nek vormend. Het paard draagt nu zijn ruiter.
Zet jezelf rechthoekig op handen en knieën span je rug stevig aan en probeer dan je schouders naar boven te bewegen.
Probeer hetzelfde eens met een bolle rug.

Hier mist de juiste geestelijke gesteldheid van het paard, vertrouwen, ontspanning, welzijn.
Als je kijkt naar de twee manieren van rijden zie je een duidelijk verschil in uitstraling bij het paard.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 09:49

Een van de duizenden meelezers meldt zich.

Wil even zeggen dat ik de posts van Simpelman erg fijn vind om te lezen en de discussie over de verschillen en overeenkomsten tussen KD en AR erg interessant om te lezen. Ik vind mezelf niet goed genoeg om me volledig in de discussie te mengen aangezien ik ook maar een achtertuinruiter ben en er soms als een malloot op zit.

Maar ik wil wel graag iets kwijt over aanleuning. Hier wordt veel gezegd over aanleuning en contact, maar ik heb het idee dat daar door mensen anders over gedacht wordt. Dat er contact gehouden moet worden om de aanleuning voor elkaar te krijgen, maar wat voel je dan in je handen? Hou ik het contact of geef ik mijn paard daar de controle over? Als ik naar mijn merrie kijk wordt al het gewicht in mijn handen veroorzaakt door mijn paard die mijn hand naar voor haalt. Daarbij geef ik wel ophoudingen als ze probeert het contact te verbreken maar over het algemeen is dat mijn fout :') Of ik werk onbewust terug met mijn hand of ik blokkeer haar schouder door hem vast te zetten. Alleen als ik mijn paard het contact laat regelen heb ik een ontspannen paard, als ik zelf te veel wil raak ik haar kwijt. Dus eigenlijk is mijn vraag: Wat is jullie definitie van contact? Doe je dat zelf of laat je dat aan je paard over?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:34

Simpelman schreef:
Een paard dat met permanent aangespannen rugspieren loopt is niet goed en niet prettig te berijden, "het zit op slot", het loopt in tweeën.
Het is stug en loopt per definitie met het gewicht op de voorhand.

Het paard moet leren de buikspieren aan te spannen.

Het zg nageven is bedoeld om de blokkering in de rug op te heffen.
We “forceren” het paard door een moment met een voorwaarts drijvende hulp (buikspieren aanspannen (spoor)) tegen het bit te komen, doordat we met de hand weerstand bieden tegen de druk die het paard op het bit geeft heeft het paard indien het hier op nageeft, de neiging de rug even los te laten.
Het paard moet hiervoor wel eerst geleerd hebben voorwaarts te gaan, hiermee moet men bij de africhting dus beginnen. Voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts.
De hand is rustig, ontspannen, soepel, teder, tolerant echter als hij weerstand biedt is hij als een betonnen plaat.
Het is het paard dat de druk uitoefent en het is het paard dat deze kan opheffen, het beloont hiermee zichzelf en wordt hierheen geholpen door een compliment op het juiste moment van zijn ruiter.

Denk aan een soepele liniaal:
deze is in eerste instantie licht of sterker hol ingebogen (hol) aan de bovenzijde (de rug van het paard)
de drijvende hulp nodigt in eerste instantie uit de buikspieren aan te spannen dit veroorzaakt een zich strekkende, recht wordende liniaal op het moment dat de voorwaartse beweging af begint te rollen vangen we die even op, met een weerstand biedende hand, aan de voorkant van de liniaal nu wordt de liniaal licht bol, dit is het moment dat het paard nageeft, we geven nu ruimte, we openen/ontspannen licht de hand en brengen die een klein beetje naar voren en nodigen het paard hiermee uit om de boven halslijn te verlengen en de buikspieren licht aangespannen te houden. De boven halslijn is via de schoft verbonden aan de rug deze manipulatie zal nu dan ook de ruglijn doen verlengen, de rug blijft ontspannen.
Door iets intensiever te drijven brengen we vervolgens de achterhand verder onder zodat de hele liniaal bol wordt.

Het nu aanleuning nemen van het paard, dat wil zeggen dat het paard een constante voeling houdt met het bit, is het bewijs dat het de buikspieren licht aangespannen houdt en de rug ontspant ofwel met een lange bovenlijn blijft gaan.
Deze situatie is in eerste instantie niet stabiel, maar moet iedere paar seconden opnieuw opgebouwd worden.

Zet jezelf rechthoekig op handen en knieën span je rug stevig aan en probeer dan je schouders naar boven te bewegen.
Probeer hetzelfde eens met een bolle rug.

Ik weet niet waar deze informatie in de biomechanica van mens of paard omschreven staat?
Maar de rug hoort altijd in de beweging recht te blijven
waar de kracht vandaan komt is nog altijd de achterhand
en net als bij ons de bovenbenen.
Met een bolle rug bewegen zal uiteindelijk blessures veroorzaken want je trekt daarmee het skelet uit zijn eigen (zo gemaakte ) balans.
Wij hoeven echt het paard zijn buikspieren niet leren aanspannen
in de beweging is de rug en buikspieren belangrijk ....aan en ontspanning, doen beide.

Heel erg ingewikkeld verhaal, wat echt niet klopt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:37

bromfiets schreef:
Maar ik wil wel graag iets kwijt over aanleuning. Hier wordt veel gezegd over aanleuning en contact, maar ik heb het idee dat daar door mensen anders over gedacht wordt. Dat er contact gehouden moet worden om de aanleuning voor elkaar te krijgen, maar wat voel je dan in je handen? Hou ik het contact of geef ik mijn paard daar de controle over? Als ik naar mijn merrie kijk wordt al het gewicht in mijn handen veroorzaakt door mijn paard die mijn hand naar voor haalt. Daarbij geef ik wel ophoudingen als ze probeert het contact te verbreken maar over het algemeen is dat mijn fout :') Of ik werk onbewust terug met mijn hand of ik blokkeer haar schouder door hem vast te zetten. Alleen als ik mijn paard het contact laat regelen heb ik een ontspannen paard, als ik zelf te veel wil raak ik haar kwijt. Dus eigenlijk is mijn vraag: Wat is jullie definitie van contact? Doe je dat zelf of laat je dat aan je paard over?

Zolang een paard aan de achterkant (achterhand) nog niet recht en krachtig genoeg is, zal je niets (zuiver) kunnen bereiken aan de voorkant.
Slim paard, die zelf bepaald waar ze haar hoofd het beste kan houden zonder compensaties in haar lijf te laten veroorzaken door een teveel afdwingende ruiter.
Vind het knap dat je dit zelf al voelt...
Probeer je meer te focussen op jou zit balans en ontspanning , minder op hand, en meer achterhand paard (recht) kleiner tempo....dan krijg je het vanzelf.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:42

hwn schreef:

Arie, wil je es ophouden met telkens met een vraag te antwoorden? Ik heb helemaal geen zin in een biologie-examen. Leg dan es uit waarom dit niet kan. Volgens mij kan een paard dit heel makkelijk in vrijheid. En ik ga ervan uit dat een paard ook onder het zadel vrij moet bewegen, ik heb zo'n licht teugelcontact dat ik niet geloof dat dit het verschil uitmaakt.

Ik vind het jammer, dat er nu op het topic verwarring ontstaat.
De rugspier is een bewegingsspier, die gebruikt wordt in de beweging, net als een buikspier
staat in alle boeken beschreven
echter iemand hier beweerd dat de rug bol en de buikspieren aangespannen moeten worden tijdens beweging? En helaas nemen veel mensen dit voor waar aan.
Ga jij maar eens met een bolle rug lopen of hardlopen en je buikspieren aangespannen.
Kijk eens hoe je loopt en na 10 minuten hoe je je voelt?
Het gewicht van de ruiter is vaak maar 12 % van het paardengewicht.
dat komt neer op een rugzakje van 8 kilo op je rug.
Das echt niks....alleen moet dat rugzakje niet teveel trekken aan je hoofd....dan trek je je kaak vast, je rug hol, en zet je je lendenen vast.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:53

Voor de nieuwe onder ons...Nombrado vergelijkt altijd graag mensen met paarden. Mag wel duidelijk zijn dat dat geen hout snijdt

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:58

hwn schreef:

Van welke regio ben je?

Ahuummm... heeft zich Marijke de Jong niet inmiddels gedistantieerd van BB? Volgens mij geeft ze geen clinics meer voor BB en heeft ze haar eigen ...

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:03

arie53 schreef:
hwn schreef:
Citaat:

Citaat:

Citaat:

Ik heb al ettelijke keren uitgelegd hoe het skeletmechaniek werkt en met voorbeelden aangetoond. Als mensen het tegendeel beweren, wil ik graag eenzelfde onderbouwing alsmede voorbeelden zien deze bewering staaft.

Bolle ruggen en losgelaten bovenlijnen bestaan niet. In de beweging wordt de romp door de ledematen geheven en voorwaarts gestuwd. Voor een evenredige belasting op de ledematen dient dit bewegingsproces in balans te verlopen. Daartoe heeft het paard het skeletmechaniek van de natuur meegekregen dat hem in staat de achterhand te doen dalen om een gelijke belasting te bewerkstelligen. Derhalve is het van optimaal belang dat de romp daarbij absoluut stabiel is. De romp gaat in de beweging alleen maar verticaal op en neer. En juist dat proces maakt het mogelijk dat de ruiter daar met zithulpen op kan anticiperen.

Hierbij onderaan de link van een vrijbewegend paard. Ik zou graag een uitleg willen hoe het paard de bovenlijn loslaat en waar de bolle rug en de boog te zien zijn en hoe dit biomechanisch zou moeten werken.

http://212.114.39.29/app/_view/detail.h ... 013&id=100

Voor de goede orde: het bovenstaande proces is niet op alle rijpaarden van toepassing. We hebben tegen helaas te maken met paarden die dankzij de in vloed van het Engels Volbloed met een hoge achterhand en derhalve sterk op de voorhand lopen. Die paarden zijn praktisch niet in balans te rijden. Vandaar dat men in de polderdressuur steeds meer op stuwkracht focusst die bij de handige ruiters (Scholtens, Minderhoud etc.) weliswaar vaak een spectaculaire voorbeenbeweging maar niet de voorgeschreven gebalanceerde beweging oplevert. In de expliciet gedragen oefeningen (passage, piaffe, piroutte etc.) vallen ze ook altijd door de mand en moeten de aangeleerde truukjes voor dressuur doorgaan.

Op de onderstaande video een paard (nr. 1) met een hoge achterhand en niet dalende achterhand maar wel wat men noemt met een spectaculair maar weinig doelmatig voorbeen.

http://www.youtube.com/watch?v=POfDzDfW ... LGWbruJhiU

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:07

Babootje schreef:
Voor de nieuwe onder ons...Nombrado vergelijkt altijd graag mensen met paarden. Mag wel duidelijk zijn dat dat geen hout snijdt

Haha inderdaad, maar als we toch die vergelijking gaan maken, ik probeer sinds een tijdje met aangespannen buikspieren te lopen, juist om rugpijn te voorkomen en het werkt fantastisch :D.