Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:32

Ik dacht namelijk dat jullie bij wijze van spreke echt op links gingen zitten, terwijl ik alleen licht draai. := Ook de scherpte enzovoorts regel ik met de mate van draaien, en weinig met benen/teugels. Zodra ik iets teveel gewicht op 1 kant krijg, vliegen we de andere kant op.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:36

Hier nog eentje......

Mijn excuses voor de verwarring. Ik zal eens heel groot R en L op mijn handen tekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:47

Zooist schreef:
Yamcha schreef:
Nee, ik zou zeggen, je zit op de binnenkant, want als je op de buitenkant zit, breng je jezelf uit balans, maar ook je paard. Paard heeft namelijk ook het gewicht op de binnenkant, dat kan niet anders. Dus jij ook. Als je buiging wilt moet je daarom altijd aan de binnenkant gaan zitten

Als ik sbw rechts rijdt en ik zet een schouder binnenwaarts in, dan doe ik dat met mijn linkerbeen = binnenbeen.
Dus ik doe hier precies wat zij zegt!

Nee, want ik zet m met mijn rechterzitbeenknobbel in, links is mijn buitenbeen en die plaatst de schouder.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:50

Als je schouderbinnenwaarts naar rechts rijdt, dus linksom de hoefslag volgt?
Dan is je linkerbeen je binnenbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:53

Als ik linksom de hoefslag volg, zet ik mn sb ook linksom in, vind het dan nogal onlogisch om hem rechtsom in te zetten? Maar dan zit ik op mijn linkerzitbeen knobbel, in de richting van de buiging. Mijn buitenbeen plaatst de schouder en geeft richting aan :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:55

Hier ga ik dus naar links en dat doe ik door mijn buitenbeen en buitenteugel tegen hals en linkerbeen is lang, bovenlichaam licht gedraaid en ik kijk waar ik heen ga. Hier duw ik mijn rechterbil in het zadel.
Afbeelding

Hier kijk ik waar ik heen ga, binnenbeen lang (wel iets te ver naar voren, maar niemand zit perfect) en de zijwaartse hulp in de travers met buitenbeen die je hier goed kan zien door mijn lange stelten. Hier ga ik zijwaarts op mijn buitenbil en buitenzitbeenknobbel.

Afbeelding

En hier ga ik opzij voor het been waar ik niet heen ga. (en ik moest hier nodig een paar kg kwijt, want ik plof haast uit mijn jasje :') )

Afbeelding

Duidelijker kan ik het niet meer maken.

Dit is dus de manier waarop ik rij, en het gaat best lekker en het werkt voor mij en mijn paarden en dat is toch het belangrijkste.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:55

Yamcha schreef:
Als ik linksom de hoefslag volg, zet ik mn sb ook linksom in, vind het dan nogal onlogisch om hem rechtsom in te zetten? Maar dan zit ik op mijn linkerzitbeen knobbel, in de richting van de buiging. Mijn buitenbeen plaatst de schouder en geeft richting aan :)

Ik bedoel dat je zijwaarts naar rechts gaat. Vandaar de verwarring hier :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:58

Mijn buitenbeen in SB bewaakt de buiging samen met zit, maar plaatst de schouder niet. Om de schouder te plaatsen zou die naar voren moeten blijven liggen, maar dan druk je imo de buiging eruit. Je wilt dat paard buigt om binnenbeen, dan lijkt het mij niet logisch om met buitenbeen de schouder te plaatsen? :?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:59

MyWishMax schreef:
Mijn buitenbeen in SB bewaakt de buiging samen met zit, maar plaatst de schouder niet. Om de schouder te plaatsen zou die naar voren moeten blijven liggen, maar dan druk je imo de buiging eruit. Je wilt dat paard buigt om binnenbeen, dan lijkt het mij niet logisch om met buitenbeen de schouder te plaatsen? :?

Nee, dat zou ik ook niet doen :n

Maar goed, ik heb al genoeg verwarring geschopt hier :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:01

Zooist schreef:
MyWishMax schreef:

Nee, dat zou ik ook niet doen :n

Maar goed, ik heb al genoeg verwarring geschopt hier :')

Nouja, je maakte hetmij moeilijk, omdat je het anders deed IRL dan je hier vertelde. Heb je je stalgenootjes gevraagd om wedstrijdhandschoenen met L en R erop? O:)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:02

Mèn ik moet alles nog even precies nalezen en vooral nadoen op mijn zitbal :')
volgens mij doe ik het zoals zooist maar dan nog niet zo mooi :P

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:03

:o? -O- :n snap er niets meer van.
ik deed ook al verkeerd wijken.... dus ik begin maar ff niet aan deze discussie....
vraag wel opheldering aan KT volgende week.. kan ze me beide theorieen uitleggen en laten testen op suuske. Ben benieuwd wat ik doe en wat er werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:04

Citaat:
Hier ga ik dus naar links en dat doe ik door mijn buitenbeen en buitenteugel tegen hals en linkerbeen is lang, bovenlichaam licht gedraaid en ik kijk waar ik heen ga. Hier duw ik mijn rechterbil in het zadel.

Ik snap heel goed wat je bedoelt :) Ik doe het andersom :)
Ik zou daar mijn linkerbil in het zadel duwen, mijn paard vindt dat logisch en ik ook :)

Zooist schreef:
Yamcha schreef:

Ik bedoel dat je zijwaarts naar rechts gaat. Vandaar de verwarring hier :)
*grinnik*
ik snap hem alweer :j :D
Zooist schreef:
En hier ga ik opzij voor het been waar ik niet heen ga. (en ik moest hier nodig een paar kg kwijt, want ik plof haast uit mijn jasje )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XOIYTP7O.jpg

Hier ga je toch naar rechts?
En je zit ook op rechts? Dan zit je toch op de kant waar je heen gaat?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:04

justkid schreef:

Is moeilijk, zo uit je hoofd _O- Ik zat net op de stoel hier heen en weer te wiebelen :=

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:05

Naja, iedereen heeft er wel heel erg over na moeten denken.
en dan maar niet te spreken over al die idioten die er een dagtaak aan hebben om al mijn posten te gaan nalezen, ben benieuwd wanneer en hoe ik deze weer terugkrijg :') )

Including me. Ik snapte er echt geen drol meer van. Tot die post van visitor. Toen dacht ik :)* " ik gooi links en rechts weer door elkaar" Ik zal voortaan over binnen en buitenbeen praten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:06

Ik ga staan alsof ik op paard zit en doe het dan, kan het ook niet uit mn hoofd, ik moet het wel voelen :j

Ik ga paard nog even doen :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:08

Citaat:

Ik ga naar rechts (checkt handen, draait zich om..... checkt nog eens)

Maar ze gaat opzij voor mijn linkerbeen. Mijn rechterbeen is lang en hangt af.
Mijn linkerbeen geeft zijwaartse hulp en mijn linker (dus buiten) zitbeenknobbel zet haar in combi met mijn been opzij.

Ik draai (een beetje) mijn lichaam naar rechts en zit dus mee naar de kant waar ik heen ga en doe dat door mijn buitenbeenzitknobbel
(leuk woord voor hangman trouwens)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:10

justkid schreef:

Hihi! Ik zit hier ook op die stoel te wiebelen. Goed dat ik niet op werk zit, haha!
Ben er gewoon moe van.

:')

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:11

Op welk been (binnen of buiten om verwarring te voorkomen) galoperen jullie aan?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:17

Ehh? Dat weet ik niet? := Denk op buitenbeen? :=

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:27

Zooist schreef:
Citaat:

Ik ga naar rechts (checkt handen, draait zich om..... checkt nog eens)

Maar ze gaat opzij voor mijn linkerbeen. Mijn rechterbeen is lang en hangt af.
Mijn linkerbeen geeft zijwaartse hulp en mijn linker (dus buiten) zitbeenknobbel zet haar in combi met mijn been opzij.

Ik draai (een beetje) mijn lichaam naar rechts en zit dus mee naar de kant waar ik heen ga en doe dat door mijn buitenbeenzitknobbel
(leuk woord voor hangman trouwens)

Jaaa ik doe het precies zo *\o/*

Ik galoppeer aan op een kusgeluidje _O-

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:31

justkid schreef:
Ik galoppeer aan op een kusgeluidje _O-

Whahahahaha, fantastisch :*

En dan zit je topper ook gelijk in de juiste galop?

Ik doe het met mijn buitenbeen.
Als ik een kusgeluidje maak denk ik dat ik als enige reactie een paar bewegende oortjes krijg van :?

Haha!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:34

En ook wel op mijn buitenbeen :D
Op kusgeluidje bedenkt ze zelf een leuke galop als ik mijn buitenbeen iets aanleg snapt ze welke ik graag wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:44

@KT: Het was niet mijn bedoeling je het gevoel te geven tegen de stroom in te zwemmen, dus als dat gebeurde, sorry Y;(
Omdat jij bleef herhalen wat je deed, en dat bleef uitleggen en dacht dat ik eerst het ene zei en toen het andere dacht ik dat ik nog niet duidelijk genoeg had overgebracht wat ik deed. Dus bleef ik herhalen wat ik de hele tijd al zei, in de hoop een betere formulering te vinden.

En verder sluit ik me bij het lijstje van Zooist aan :j Ik doe geef altijd druk waar hij vandaan komt en lucht waar hij naartoe moet, maar dat is wel duidelijk inmiddels :')

edit:
Aangalloperen doe ik op binnenbeen trouwens. Buitenbeen gaat achter de singel om de juiste galop aan te geven, maar hij springt aan als ik binnenbeen geef.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:51

Hoi!!!

Zelf totaal nog niet zo'n topruiter.
Pas sinds kort weer les en dat met mijn trekpaard ruin (ja ja trekpaard :j ) van 4 jaar!

Moeten allebei nog heeeeel veel leren en heb ook niet de ambitie om met hem hoge dressuur te gaan rijden, maar wil wel lekker bezig zijn en dan ook op de goede manier! En door hier mee te lezen leer ik ookal echt zo veel, wat ik t.z.t. (als ik niet meer aan 100.000 dingen tegelijk moet denken! ;) ) kan gebruiken op paard!