[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:15

Houding van de hals is een prima begin. Hij mag wel wat meer over de rug, maar is niet slecht. Wel moet je letten op je binnenhand, deze niet naar je lichaam toe brengen, maar opzij wanneer een volte of iets wil maken. Je handen staan ongelijk.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:23

Simpelman schreef:
Celiien schreef:
Even een vraagje,
Het zijn onduidelijke foto's, slechte kwaliteit, en eerlijk is eerlijk, ik ben niet zelf degene die erop zit.

Maar loopt mijn paard in de juiste hoofd/hals houding ?

http://s349.photobucket.com/albums/q393 ... d22267.jpg

http://s349.photobucket.com/albums/q393 ... cf65a8.jpg

X

Het hoofd van je paard is netjes voor de loodlijn.
Dat is heel belangrijk omdat je als je achter de loodlijn gaat je de rugwerking blokkeert doordat je het hoofd "vast zet", dat heet ook wel "in de krul".

Wat niet goed is is dat het hoofd ten opzichte van de graad van africhting te hoog staat ingesteld, je paard buigt zich nu niet in de knieën.
Je paard moet zich iets langer kunnen maken in de hals, naar de oren toe.
"De oren er uit rijden".
Hierdoor komen de rugspieren vrij en gaat je paard zijn buikspieren meer gebruiken.
Dan kan hij zich gaan buigen in de knieën zodat hij de voorhand kan gaan optillen en kan gaan dragen met de achterhand.
Iets meer teugel geven en je paard uitnodigen de hals te gaan strekken maar zonder dat strekken meer toe te staan dan 1 à 2cm. Begin met 10cm .....

:list: Gaan we aan werken! Hij vind het halsstrekken sowieso een moeilijk iets, dus vandaar ! Thanks voor de tips!

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:23

Hoe strak moeten je teugels om je paard de kans te geven om zijn hoofd te buigen?

Ik heb ze namelijk altijd te los, zelfs als ik denk dat ik ze strak heb :P, ergens heb ik gelezen dat moet doen alsof je een vogeltje in je hand hebt?, dus niet te los en niet te strak.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:58

@superwoman: bedankt! Ja op mijn binnenhand ben ik heel vaak onbewust te streng... Maar dat is een werkpuntje!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:11

Een vraagje, ik heb al eerder 1 van deze foto's geplaatst, maar er niet echt reactie op gekregen, dus hier nogmaals. :p

Nu heb ik trouwens ook de 'echte foto's' en wat meer, dus ik hoop dat jullie me tips kunnen geven. Ook heb ik een vraag, uit ontspanning zakt ze met haar hoofd, en ik rij haar dan echt op mijn benen en heb de teugels dan vlinderlicht vast. Maar hoe zorg ik dat ze in die ontspanning blijft? Het gaat heel wat rondjes goed, alleen op een gegeven moment springt ze weer omhoog en worden haar passen weer kort, ze blokkeert dan echt haar bewegingen door haar rug vast te zetten, dan kan ik de ontspanning wel weer vinden binnen een bakrondje, maar ik vind het toch wat raar, want dan doe ik eigenlijk niets anders in mijn hulpen.

maar goed, hier de foto's. Sorry voor mijn baggere benen houding.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo gaat ze dus lopen als ze de ontspanning opeens kwijt is:
http://i44.tinypic.com/25fsjuo.jpg

Chabliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:00

@Hierboven simpelwwg; oefenen. Het is nogal moeilijk voor een paard om zo te lopen; moelijk dan gewoon met de kop omhoog. Dus moet ze de juiste spieren creëren om lang te blijven lopen Dus
Mijn advies; gewoon doorgaan hiermee, want het ziet er heel goed uit, en uiteindelijk kan hij steeds langere stukken aan. En uiteindelijk constant ontspannen!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 07:45

Probeer zelf eens een half uurtje in een ongewone houding rondjes door de bak te lopen.
Echt!

Daarna begrijp je dat je korte stukken inspanning kan vragen en lange stukken ontspanning en rust moet inlassen.
Rijd je paard met de neus voor de loodlijn dan kan het zich beter gaan dragen.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:56

Uhm, dit is geen ongewone houding.. Dit is de ontspanning houding, hier vraag ik niets aan de teugels en ze zakt vanzelf met haar hoofd omdat ze haar rug loslaat en dan gaat ze met haar achterhand dragen :) mijn vraag is waarom ze dan die ontspanning opeens kwijt raakt. De eerste zin van u vind ik niet erg gepast op mijn vraag, die zin komt op mij over net alsof ik mijn paard mishandel onder het rijden.

@chabliss

Dankjewel voor je antwoord! Dat is natuurlijk ook zo voor haar, zij moet t ook kunen uithouden en dir spieren moeten inderdaad sterker worden :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:03

De vorige x vond ik het commentaar eigenlijk wel prima.
Je moet vooral gaan werken aan je houding en recht boven je paard blijven zitten.
Wanneer je aan jezelf gaat werken,gaat het paard vanzelf beter lopen.

Dat het paard vanzelf zo diep gaat is ook een beetje "fries-eigen". Ook zie ik wat tong op de foto, dat is niet zo positief en kan verschillende oorzaken hebben.
Tis iig belangrijk om meer lengte in de hals te rijden en "de neus eruit"

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:55

Fair schreef:
Uhm, dit is geen ongewone houding.. Dit is de ontspanning houding, hier vraag ik niets aan de teugels en ze zakt vanzelf met haar hoofd omdat ze haar rug loslaat en dan gaat ze met haar achterhand dragen :) mijn vraag is waarom ze dan die ontspanning opeens kwijt raakt. De eerste zin van u vind ik niet erg gepast op mijn vraag, die zin komt op mij over net alsof ik mijn paard mishandel onder het rijden.

@chabliss

Dankjewel voor je antwoord! Dat is natuurlijk ook zo voor haar, zij moet t ook kunen uithouden en dir spieren moeten inderdaad sterker worden :)

Een gewone houding is die van een paard in de wei en die loopt niet een uur in de krul.
Er is geen sprake van mishandeling.
Er is misschien sprake van het feit dat je je er niet bewust van bent wat je aan je paard vraagt.
Als je paard er op een gegeven moment "uitstapt" dan geeft het aan dat er wat teveel gevraagd is.

Je paard loopt met een holle rug en buigt zich niet in de knieën wat aangeeft dat het zich achter niet draagt.
Het is een schenkelganger zo.
Dragen kun je bereiken door de neus voor de loodlijn te rijden de nek als hoogste punt te houden, de oren naar voren te "sturen" en dan je paard voorwaarts te drijven.
Gezien de graad van africhting moet je het hoofd ook lager instellen.

Brechtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:05

Ik heb ook een vraag, ik rij op een manege pony die ik graag zou willen laten ontspannen, alleen hoe kan je dit het beste aanpakken?
Ze is erg stijfjes in haar nek, is ook vrij sloom. Mijn hulpen zijn eerst aan het been zetten en een beetje stelling/op de volte en dan een lichte druk op de buitenhand.

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:37

Mijn ervaring met manegepaarden is dat je ze vooral goed aan het been moet zetten. Dus nog veel meer dan je waarschijnlijk al doet. Veel paarden zijn gewend om rustig hun rondje te lopen en sjokken dus een beetje rond, verder steken ze hun hoofd omhoog omdat veel ruiters een onrustige hand hebben en door het hoofd omhoog te doen beschermen ze zichzelf tegen het rammelen van het bit in de mond.
Rijden jullie achter elkaar? Of los?
Het allerbelangrijkste is blijven schakelen. Stukje in stap of draf naar voren en stukje terug. Op elk beetje been wat je geeft MOET reactie komen, anders tik met de zweep.
Als je dan ook rustig zit en het een zacht teugelcontact hebt, (wel teugels op maat nemen), dan komen veel paarden al uit zichzelf aan de teugel. Heb je foto's?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:48

Hartjepony's. In de meeste gevallen denken ruiters dat ze het paard al scherp aan het been hebben,terwijl het dan nog lang niet scherp genoeg is. Het is verstandig om het eens na te vragen bij je instructeur of het je is gelukt of niet. Zonder dat moet je het paard niet eens aan de teugel willen. Eerst de eerste voorwaarde voldoen "aan het been"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:30

superwoman schreef:
Hartjepony's. In de meeste gevallen denken ruiters dat ze het paard al scherp aan het been hebben,terwijl het dan nog lang niet scherp genoeg is. Het is verstandig om het eens na te vragen bij je instructeur of het je is gelukt of niet. Zonder dat moet je het paard niet eens aan de teugel willen. Eerst de eerste voorwaarde voldoen "aan het been"

Klopt, bij mijn paard schrok een meisje dat haar eens uit mocht stappen van de snelheid van haar reactie, en ook van dat ze metéén een voorwaartse reactie kreeg. Zij was gewend om heel veel te (moeten) doen, en ik ben nogal lazy :D ik heb de pest aan steeds been te moeten geven, dus zorg ik dat ik dat niet hoef.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:44

Jep leuk :)! paardrijden is voelen en als je niet weet hoe het moet voelen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:01

Daarom is les ook zo belangrijk imo :j

Op die manier kun je leren wat je nu eigenlijk moet voelen :)

bracha013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:01

je moet druk op beide teugels geven en als het paard voorwaarts neerwaarts gaat lopen door belonen door de druk weg te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:26

Helaas, u gaat niet door voor de koelkast :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:46

_O-

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:21

whaha!

Shenanigans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:34

Mijn paard was altijd makkelijk nageeflijk te rijden maar ze houdt tegenwoordig erg vast.
Ik kreeg een tijdje les van iemand die zei dat ik de teugels korter moest nemen en je handen op 1 hoogte moest houden. Armen langs mijn zij en ellebogen gebogen, vanaf mijn zij.
Ik kreeg dan telkens een 'constante druk'. En veel been er aan.
Zelf vind ik dat ik dan aan het trekken ben, want mijn vingers begonnen er pijn van te doen.
Aan 1 kant loopt mijn paard mooi om mijn been heen gevouwen, aan de andere kant houdt ze star vast.

Wat ik nu doe is 8-tjes draaien en binnenteugel van de hals af. Buitenteugel houd ik tegen de hals. Been blijft er aan.

Ik vraag mij af wat nu echt goed is, ik wil natuurlijk niet mijn paard in een valse knik hebben.
Mijn andere paard loopt dus echt vanaf het begin 'in de krul', valse knik, maar die is voorlopig geblesseerd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:44

Wanneer je vingers pijn gaan doen is het zeker niet goed!

De houding die je schrijft klopt wel, máár wanneer jij je houding gaat veranderen is het moeilijk om daar ook in te ontspannen. Daardoor heeft het paard ook weer moeite om te ontspannen...
Niet gek dat je met spanning teveel druk op de teugels krijgt, dat is niet gewenst, misschien is het handig om de verandering in kleine stapjes te maken. Ook niet gek dat het paard gaat vasthouden onder die omstandigheden....

Veel been eraan is naar mijn idee onnodig. gewoon been geven wanneer je een pasje harder wil en anders niet.

ga niet teveel dezelfde oefening rijden, dat is iig niet goed. (behalve schakelen)

Shenanigans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:02

Ik vond het ook niet geheel kloppen van degene die mij lesgaf. Het voelde niet goed.
Ik probeer veel overgangen te maken, voltes en dan weer een paar 8tjes.
Moet je niet je been aanleggen? Niet continue been geven, dat lijkt me zeker niet goed. Dat doe ik ook niet.
Volgens de instructrice (heb ik nu niet meer) moest ik gewoon in de houding blijven rijden, dan bood het paard weerstand en dan zou ze vanzelf wel in de ontspanning lopen.
En been er aan houden.

De ene kant gaat dus heel gemakkelijk, de andere houdt ze stug vast. Soms hoor ik wel dat ze het bit afkauwt maar dan nog laat ze niet los.
Ik vraag mij af hoeveel druk je mag voelen, tot dat het trekken begint.

Voltes en 8tjes met binnenteugel van de hals is wel 'ok' toch?

Ik begrijp 'ophoudingen en halve ophoudingen' ook niet zo goed, iedereen schijnt mij dat anders uit te leggen.

Vroeger heb ik de basis niet goed aangeleerd, ik heb het over 15 a 20 jaar geleden. En de afgelopen jaren ben ik het rijden gaan oppakken op een goede manier, althans dat hoop ik, alleen zegt elke instructeur weer iets anders.
Maar ik zie ook dat er genoeg ruiters hoog in de dressuur rijden (M+) met een strenge hand, trekken, zagen. En daar word ik niet echt blij van.

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:04

Ik rijd sinds een paar weken een Fjord bij. In het begin was hij mij nogal aan het uittesten, maar nu gaat het steeds beter. Alleen wanneer hij begint na te geven, gaat hij na een paar passen in mijn handen hangen. In stap is het zodanig dat hij soms in draf valt of 'struikelt'. Als ik ga draven en ik corrigeer hem door been te geven, gaat hij wel sneller, maar hangt hij alleen maar meer in mijn hand, voorwaarts neerwaarts in het extreme zeg maar. Als ik hem corrigeer door hem uit die houding te halen met een teugelhulp, werkt dit ook maar even. Het kost ook veel kracht om hem omhoog te krijgen, omdat hij zo zwaar hangt. Ligt dit aan zijn achterhand? Hij is wel actief en stapt makkelijk een hoef over. Heeft er iemand tips?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:16

Niniee, eigenlijk doe je het wel goed, maar moet je het gewoon nog beter timen. Leren aanvoelen voordat hij gaat hangen en dan die oohouding en daarna been. Hoe meer gewicht hij erop gooit, hoe groter je moet corrigeren. Voor beide dus beter om eerder in te grijpen.