Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:04

gefeliciteerd ankem!
net weer heerlijk gereden op twee van mn paardjes, helemaal lekker. zit nu rozig binnen aan de snert

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:09

Gefeliciteerd, Anke!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:19

*\o/* gefeliciteerd Ankem !

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:05

Zo, even een weekje weg en jullie zijn 15 pagina's verder!

Heerlijk om vandaag weer bezig te zijn met peerd. Hij vindt de sneeuw echt leuk en blijft klieren! Weten jullie nog oefeningen die je kan doen met dit weer? Om te zorgen dat hij een beetje los blijft! Dan lijkt t me toch weer prettig om een binnenbak te hebben...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:46

Met dit weer verlang ik ook wel naar een binnenbak, maar helaas. Mijn bak is eigenlijk niet te doen. Ben vandaag in de wei aan het stappen geweest. Met dit weer ben ik niet echt aan het trainen, meer beweging geven.
Mijn paard wordt verwent op stal. Er staat een hele grote heater die er voor zorgt dat het niet onder het vriespunt komt. Helaas zijn de drinkbaarheid wel bevroren door een storing bij dat ding, plus dat ze tegen de buitengevel aan zitten. Maar de emmers water bevriezen nu iig niet.
Wees niet bang, de heater staat veilig!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:59

Van harte AnkeM!

Mijn paarden staan stil op het moment. Ik heb het draad naar de 'grote wei' open gegooid zodra het stijf bevroren was, daar is het redelijk vlak zodat ze zichzelf wel wat beweging geven. En gek genoeg vallen ze als leeuwen aan op de zielige sprietjes gras (ze krijgen genoeg voer hoor :Y) , maar dat is opeens niet meer interessant)
Heen en weer naar de manege zou ik kunnen doen, maar ik heb zo geen zin in al dat gekleum... :brr: :o merk dat ik met de jaren steeds 'makkelijker' word. Maar dat is ook het groeiende besef dat ik het toch echt voor mijn eigen lol doe en anders niet :)
In plaats daarvan ga ik zelf elke dag schaatsen, héérlijk! 8-)

Vandaag heb ik lekker boerenkool gegeten bij m'n ouders, uit eigen tuin :9 jammie!
En nu weer aan de studie -:)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:59

Gefeliciteerd Ankem.

Hier geen tips voor bezigheid met je paard. Zowel onze buitenbaan als binnenbakken zijn nog goed te doen. In de buitenbak mogen ze los en mogen we longeren.

Vanmiddag van 12.30 tot 17.00 les gegeven. Het was wel een aparte dag. De eerste was zelf gevallen en was overal stijf en kon eigenlijk daardoor niet lekker zitten. Uiteindelijk even door laten bijten en goed afgesloten.

De tweede is een paard wat behoorlijk staakt en die was
voor het eerst en ging fantastisch *\o/* en heeft geen stap verkeerd gedaan dus die is nu super enthousiast.

De derde gaat nu echt een beetje leren voelen en mocht nu wat afwenden en rechte lijnen rijden dus die was ook blij.

De vierde kwam niet opdagen maar ik was toch uitgelopen (as usual) en kon mooi even bij de kachel.

De vijfde zou ik eerst zelf rijden en dan nog een half uurtje les. Maar ik heb hem een half uur gereden en toen was de brandstof op dus heb ik haar nog een kwartiertje laten voelen. Die was ook helemaal blij met een redelijk recht paard.

De zesde was ook voor het eerst met een prachtige Friesche merrie :)) en zijn we beziggeweest met regelmaat en balans en tempo. Die was ook blij :D

De laatste is iemand die ik al een tijd les geef maar echt een heel apart paard heeft. Ze is zelf erg bang en paard is te slim. Paard komt dus werkelijk om niks overeind en amazone is er dan klaar mee. Paard heeft dus geleerd dat als ze dat doet dat ze dan klaar is. Best handig maar het is gewoon niet leuk. Als er dan een ander op gaat heeft diegene een beetje overtuigingskracht nodig en dan is er niks meer aan de hand. Daar komt nog geen druk of geweld bij te pas. Ze gaat dan echt zo enorm omhoog en als je dan daarna been geeft, geeft ze zich gewonnen.

Amazone moest er nu zo om huilen en qua rijkunst kan ze dit gewoon nog niet. Dus ik heb haar nu meegegeven dat ze echt maar eens moet nadenken over wat ze wil. :(:)
Ik denk dat ze beter een paard kan zoeken die meer bij haar past.
Maar vind het dan zo sneu. Maar goed, ze kan kwalijk het paard houden om ernaast te lopen.

Overigens is alles al gecheckt en uitgesloten en bestempel ik het als 'aangeleerd' gedrag.

Moeilijk moeilijk moeilijk!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:33

herkenbaar zooist, soms heel moeilijk ,maar eerlijkheid hebben de mensen meer aan dan t pappen en nathouden. ik noem het altijd maar goedzo goedzo les, daar doe ik dus niet aan, het is wat t is... en de mensen betalen je om te helpen en soms is de waarheid niet leuk maar uiteindelijk hebben ze er wel meer aan.
Je ziet geregeld mensen les krijgen waarbij de 'onhebbelijkheden"van t paard in stand wordt gehouden met compromissen sluiten, daar pas ik voor ,daar kom je niet verder mee.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:43

Ah, gelukkig ben ik niet de enige. Had van de week ook al een les gestopt omdat het paard niet goed is. Die kreupelt achter. Ben er zelf op gegaan of er echt niet iets rijtechnisch was maar dat heb ik ook uitgesloten. Heb het heel duidelijk uitgelegd en amazone begreep het en heeft het gezien. Paard is alleen van mams en die ziet het niet of wil het niet zien. Maar goed, dat moeten ze zelf weten. Ik geef pas les als paard weer goed loopt en anders niet. :n

Toen voelde ik me ook al zo rot :(

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:48

ja, nee hoor, je kan er mensen door kwijtraken die bellen je nooit meer en ik denk jammer dan, ik loochen niet, ik vertik het. stel je gaat door met zo een paard en na een poos komt er zo een echt wel s bij een smid of zadelmaker of osteo en dan komt de vraag : lest u ook? oh ja? bij wie? .....daar gaat je naam...
Bij jezelf blijven dan kom je het verst

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:55

Mee eens ik doe het ook niet, iemand lesgeven waarvan ik denk dat het paard niet rad is. Had een bijrijder van een draver, paard was bekend met KS maar eigenaar zei dat hij er geen last van had, maar ik vond hem niet zuiver. Dus dat gezegd tegen die bijrijder. Natuurlijk vind ik dat lastig maar krijg het gewoon niet over mn hard om m'n kop in het zand te steken.
Dat zelfde geldt voor tuigage. Kijk ik altijd naar bij een nieuwe klant. Al meerdere keren dat een zadelmaker het met me eens was dat het niet goed lag tot zeer slecht.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:05

Ja, zadels en bitten.... En neusriemen niet te vergeten :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:05

Overigens wel fijn om te lezen dat jullie dat ook doen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:38

Ik doe dat ook. Ik stuur paarden naar de fysio/osteo, maar ook de ruiters zelf, controleer zadels, bitten en hoofdstellen. Ben geen expert, maar heb wel het een en ander aan kennis en als ik iets zie dat scheef is of niet past raad ik wel aan om iemand te laten komen die kan helpen. Dat vind ik ook wel een taak van een instructeur, net als stoppen als het paard niet in orde is. Als de eigenaar met het paard door wil werken moet ie dat zelf weten, maar niet in mijn les.

'Goedzo, goedzo lessen' is wel een passende term! Daar doe ik ook niet aan. Ik heb wel zulke meiden gehad, maar daar kan ik echt niets mee. De klik moet er wel van beide kanten zijn. Als ik les sta te geven en je wil wat rondhobbelen en niet aan het werk, ga dan gezellig een groepsles doen op een manege.

Dat is wel moeilijk, om toe te geven dat je paard niet bij je past. Zou ze er niet kunnen komen met intensive begeleiding, of zijn ze dat punt eigenlijk al voorbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:52

Leuk om het zo eens van jullie kant te lezen :)
Snap ik ook wel hoor, dat je op een gegeven moment stopt met iemand, als paard niet rad is, of ze kan het paard niet aan (denk dat dat laatste ook een mentaal ding is, hoor).
Wat betreft tuigage: ik laat dat checken, ik wil gewoon zeker weten dat het goed is en past. Bit heb ik door de tandarts laten controleren, sowieso haar gebit ook, zadel laat ik controleren en aanpassen, uk laat haar regelmatig bekappen, en dan nog de DA voor een algemene controle. Weet ik zeker dat alles goed is. Denk dat je sowieso je instructrice, en de experts serieus moet nemen, ik weet overal wel een beetje van, maar dat is lang niet alles.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:57

Imre, dat zijn ze al voorbij.

Ik ben met haar weer bij "af" begonnen. Alleen linksom stappen. Afwenden en linkerhand. Voorzichtig naar rechterhand en uitbouwen. Lange zijde draven, korte zijde stappen. Van hand veranderen. Lange zijde draven, enz.

Tot en met de galop. Maar elke keer weer tussendoor enorme terugvallen en opnieuw beginnen. Weer terug naar stap. Door naar de draf.

Paard wordt overigens ook twee keer per week gereden door springruiter die haar ook al geadviseerd heeft om haar weg te doen omdat het gewoon geen combi is. Hij moet soms ook alle zeilen bij zetten :n

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:58

jep ,maar ik heb dus werkelijk waar meegemaakt dat ik iemand adviseerde om aan t baasje van dr verzorgpaard te vragen om t zadel te laten nakijken -lag achterover en knelde op de schoft voor we verder zouden gaan met lessen. pony liep ook met weggedrukte rug en hoofd in de lucht..baasje zei doodleuk dat dat mijn zaken niet waren mn smoe... :x moest ik houden, ik kwam om les te geven en basta..naja dan ben ik dus klaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:05

Wat je gelijk hebt :) je kan niet iemand leren paard goed te laten lopen en paard fijn te rijden als een zadel zo in de weg zit......

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:09

Raar eigenlijk dat mensen je niet serieus nemen. Ze hebben jou er toch bij gehaald voor advies.....
Voor mij, en dus ook andere, houdt dat niet op bij rijden. Ik vind het hele welzijn van paard en ruiter daar ik horen. Ik zeg niet dat ik overal verstand van heb, integendeel. Ben ook nooit de beroertste om dat te zeggen, en ga dan samen met hun of alleen opzoek naar antwoorden. Vind het ook super boeiend om er bij te zijn als de zadelmaker, fysio etc. zijn altijd leer momenten voor mij.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:13

Ik zou het juist niet op prijs stellen als een instructeur er niet iets van zou zeggen als mijn harnachement niet zou passen.
Ik zie en voel ook niet alles, dus alleen maar prettig als iemand meekijkt :j

Jim en ik hebben vandaag gewandeld. Jim is zo in zijn element met dit weer. :D
Hij liep dansend, snurkend, snuivend, proestend naast me. Oortjes erop en af en toe even contact met zijn neus. Aan een slap touwtje.
Ik heb zo gelachen om hem! Heerlijk dat hij zo'n plezier kan hebben. :D

Lekker zo'n dag Zoo! Afwisselend :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:27

Ik stel dat ook erg op prijs :D ik vind het fijn als iemand meekijkt, daarom heb ik les :D

Leuk Amanda, heerlijk blij paard :D wat zul je genoten hebben :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:33

ja, maar daar zit nu precies t verschil in hoe mensen bezig zijn met hun sport,of erover nadenken.

ik geloof dat er geen andere sport bestaat waarin zoveel diversiteit is in disciplines en denkwijze\leerstromen \rijwijzes.

iedereen kan onvoorbereid een paard kopen en aanklooien..als je toch al de topics hier opteld over aangekochte paarden zonder enkele keuring vooraf..dat zegt toch wel al heel wat

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:38

Jij (en dat geldt denk ik voor alle mensen in dit topic) bent uit jezelf al heel erg met het welzijn van je paard bezig, Yamcha, maar het zal je verbazen hoeveel mensen geen idee hebben van hoe zadels horen te liggen, wanneer een bit past of zelfs hoe een hoofdstel hoort te zitten, laat staan dat ze symptomen van ongemak herkennen. :x Zadels die zo krap zijn dat je als je erop gaat zitten heel erg je best moet doen om er niet achter weer af te glijden en dan zeggen dat ie altijd zo ligt en ze het paard al 12 jaar hebben (en het zadel er toen bij hebben gekregen)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:39

Hondensport :j

Hondenmensen zijn nog erger :j

Maar ja, dat zegt wel veel ja. Zo sneu dat de paarden altijd de pineut zijn :(:)

Imre, is dat echt? Ik vind dat echt heel, heel erg....... daar zou de dierenpolitie op af moeten....... onvoorstelbaar.......

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:44

de dierenpolitie.. ik geloof dat t daar ook niet helemaal goed gaat.. heb al wat rare acties van deze nieuwe orde gehoord en dat vraag ik me werkelijk af hoe onderlegd deze mensen eigenlijk zijn. er was iemand die de paddock onder de blubber had en die moest zn paarden 24 binnenzetten..en zo nog wat verhalen