Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:01

daar heb je gelijk in vandijk, maar t zijn er maar weinig die het echt doen,dat rechtrichten..ik noem t altijd tegen je buitenteugel aanrijden .
rhys, je kan met dubbele longe aan de slag =erg leuk of met lange teugels google er maar eens op dan zie je plaatjes erbij dat werkt voor mij altijd wel .ik gebruik een slofteugelsetje die hebben net de mooiste lengte

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:09

@KT: dubbele longe lijkt me inderdaad leuk en nuttig, maar kan je daar gewoon zelf mee gaan prutsen? Ben daar toch een beetje huiverig voor.
Heb het zelf nog nooit gedaan en paard ook niet. Paard is wel vrij koel in het hoofd trouwens.
Maar goed idee om eens op youtube te kijken, als je tutorials hebt voor allerlei andere dingen, waarom dan niet voor dubbele longe/lange lijnen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:12

ja hoor gewoon zelf mee aan de gang gaan en niet bang zijn dat je wat verkeerd doet. paard koel? dan kan t helemaal niet fout gaan

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:09

Dubbele longe is echt heel fijn :j
Zo kun je onafhankelijk corrigeren en rechtstellen. Met pessoa gaat dit niet. Vind ik overigens ook wel een fijn longeermiddel. :j

Rhys: je kunt gewoon simpele dingen doen als balkjes draven aan een longeerlijn of wandelen.
Wat ik met Jim veel doe is vrijheidsdressuur. En dan niet alleen grappige kunstjes, maar ook rekken en stretchen van de spieren.
Zo moet hij de schouderspieren stretchen. Dus heb ik hem Spaanse pas aangeleerd. Naast dat ik zelf zijn been naar voren stretch, kan ik hem ook de pas laten doen, waardoor hij het vanuit zichzelf doet.
Toucheren (hand aanraken) werkt ook super. Zo kan ik hem links en rechts naar zijn buik laten buigen. Moest ik van de fysio ook doen om te stretchen.
En verder masseer ik zijn hals en rug nu mee. Wandelen is ook goed, zo behoud je de spieren.

Ik had vrijdag weer les. Mijn zadel ligt ook niet zo best meer :n
Morgen gelijk bellen voor een afspraak.
Heb even op het zadel van Noor mogen rijden. Ik had ineens een hele losse haflinger onder me :D
Geweldig!
Ik hoop maar dat mijn zadel aangepast kan worden, want ik merk al dat Jim en ik een dure smaak hebben :=

Overigens gaat Jim goed vooruit. Het is een heel ander paard dan een maand geleden <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:57

Ik gebruik de pessoa, voor Vegs. Doet ze goed wel. Gewoon stappen en draven, gaat erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:35

Ik was dit topic ineens kwijt :oo Gelukkig weer gevonden!
Ik neem aan dat Yamcha een nieuw topic opent als we de 100 pagina's halen?

@Rhys: Als je longeren met dubbele longe nog moeilijk vind kan je ook beginnen met er achter lopen met lange lijnen. Longeersingeltje om, (ik gebruik zelf leidsels aan het bit, maar 2 longeerlijnen of een slofteugel werkt ook), leidsels door de singel aan het bit en dan gaan stappen alsof je aan het mennen bent.
Op die manier kan je de lijnen nog iets korter houden dan met longeren en krijg je er toch een beetje feeling.

Pony en ik hadden lol vandaag, eerst serieus werken en toen langs de dijk even uitrazen (zie eerste foto in profiel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:38

Natuurlijk.
Het is veel te leuk.

Overigens heeft er op RT-D een topic gelopen dat uiteindelijk meer dan 300 pagina's had. Ik ga dus Apple even vragen hoeveel pagina's een topic op RT mag hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:40

Ah, oke, ik dacht dat het 100 pagina's was. Toen ik jullie ineens niet meer kon vinden dacht ik dat de 100 pagina's al voorbij waren...Blijkbaar heb ik gewoon ergens verkeerd geklikt :+

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:53

'avond

Heb alles braaf meegelezen, maar heb de laatste tijd niet veel gepost.
Ben druk aan het werk met Janus. Heel veel dingen pakt ie ontzettend goed op. Sommige dingen heb ik wat moeite mee, maar ja, hoort bij het leerproces :)
Ik heb gisteren en eergisteren op 2 andere paarden mogen rijden. Gisteren op een friese merrie, 1,61 hoog, prachtig lief paard. Heel bijzonder om te merken hoe ze zich op zit liet sturen. Terwijl haar eigenaresse nog stuurt met teugel, reageerde dit paard direct zodra ik vanuit de basis stuurde.
Wat heel gaaf was om te merken wat mijn ademhaling bij dit paard deed. ALs ik mijn ademhaling bovenin hield (en dat doe ik meestal) liep het paard wat gespannen met hoofd omhoog. Zodra ik mijn ademhaling naar mijn buik bracht, zakte het hoofd/hals van het paard dankbaar naar beneden.
Dit zou zo'n goed leerpaard voor mij zijn. Veel flexibeler en gevoeliger dan Janus. Die is toch wat lomper van lijf, en minder sensitief dan die fries.
Vandaag op paard van staleigenaresse gereden. Weer een heel ander soort paard. Loopt altijd met anker uit én de rem erop. Echt je wordt er al moe van als je er naar kijkt :') . Eerst geoefend met wegstappen vanuit halt, daarna overgangen gemaakt, draf/stap etc. Paar keer heel streng moeten zijn, want paard is gewend dat er bij iedere pas gedreven wordt, maar daarna was ie lekker enthausiast aan het lopen. Paardje zou ik er wel een tijd bij willen rijden voor ervaring op te doen. Paard was in ieder geval heel leergierig en genoot van de complimentjes die hij kreeg. Staleigenaresse ook blij, want ze had nu een andere manier gezien om met haar paard aan de gang te gaan.

Ik heb nog wat reacties gelezen over zadel"problemen". Been there and done that....
Wat ben ik blij met mijn nieuwe Massimo Trail. Het ligt zo goed op Janus en voor mij zit het zo ontzettend fijn. Eindelijk voor ik me niet belemmerd door mijn zadel. _/-\o_ Een goed zadel scheelt veel irritatie en veel onnodige energie.

Wat een leuke foto Blijheid :j . Je doet je naam eer aan, je kijkt ook blij :D

Eefske, zoooo jij hebt een bijleesactie gehouden. 98 pagina's! Respect!
Ik ken niemand die in je buurt lesgeeft. Mijn ervaring is wel: als je het serieus aan wilt gaan pakken, dan is 1x per maand les echt te weinig.
Ik heb de eerste paar weken minimaal 2x per week bij Japeloup gelest. Het is zo belangrijk dat je goede begeleiding krijgt in de eerste periode.
Maar goed... dat is mijn idee hè :o

ik heb alles bijgelezen, maar ga niet op iedereen reageren. Dan zit ik hier om 22 uur nog...
Fijne avond iedereen en tot de volgende keer :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:56

@Gooya: Mooi dat je ook op de andere paarden kon voelen dat je goed bezig bent :j

En ja, t is een erg blije foto, was ook zo trots op m'n kleine ponymans! Eerst hard werken en dan ook buiten nog braaf zijn :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:01

Gooya: leuk is dat, dat je met andere paarden dan ook zo uit de voeten kan :j
En Massimo Trail. Ja... Dat is nu dus niet zo'n fijn zadel meer :+
Ik hoop dat ze het nog aan kunnen passen :j
Maar ik vrees het ergste :=
Op zich ook niet raar. Ik heb dat zadel gekocht toen hij 3 was. Hij is nu 6 :D

Blijheid: geweldige foto!
Plezier straalt er vanaf :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:03

Koop een Kieffer. Heel aanpasbaar :D

Sorry :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:06

:')
Nee, ik wil een Passier. 1x op gezeten en ik ben nu al verziekt :')
Maar ja, dat prijskaartje :=
Dat zadel kost meer dan Jim gekost heeft :+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:06

Ik heb vandaag de barebackpad van een stalgenootje geleend maar dat vinden wij toch maar helemaal niks hoor.
Ik wilde weten of ik "bloot " meer zou voelen.
Ik voelde inderdaad wat, namelijk het inzakken van de rug van Kid, ze deed echt wel haar best maar het liep echt niet lekker.
Daarna het western(boom)zadel er weer op en toen liep ze weer heel vrij.
Ik had dat eigenlijk niet verwacht vooral omdat een westernzadel heel zwaar en lomp is.
Ik heb vandaag met pionnen in de bak gewerkt.
Leuk om kleine rondjes en achtjes om de pionnen te draven en uiteindelijk te galopperen.
Het leuke is ook dat Kid gaat meedenken en echt heel kort om de pionnen wil draaien.
Barrelracer :D
Gave foto Blijheid :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:09

hahah ik heb een Kieffer op Janus gelegd om mee proef te rijden. Was een type Europe . Toen ik het zadel zag in de winkel dacht ik echt, wauw, wat een gaaf zadel.
Toen het op Janus lag ben ik niet eens opgestapt :=
Zadelmaker had in winkel al aangegeven dat het geen zadel voor mijn paard zou zijn, maar ja... 'k ben af en toe een beetje eigenwijs :o

Jammer Amanda, maar een Massimo is wel goed aan te passen. Boommaat kan 1 maat breder en 1 maat smaller gemaakt worden, en er kan veel aan de kussens veranderd worden.
Ben benieuwd, hoop het beste voor je.

Ik heb ooit op een Stubben dressuurzadel gezeten. Lag helaas niet goed op mijn paard, maar wat een superfijne zadel was dat. Nauwelijks kniewrongen en een vlakke zit.

Passier heb ik nooit op gezeten.

Hahah Gave reactie van Kid de Barrelracer. Leuk dat je paard er zo enthausiast van werd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:12

Gooya: dat was ook de reden dat ik toen voor Massimo heb gekozen :j
Maar Jim is wel heel erg veranderd in de tussentijd. Dus ik heb geen idee of dat gaat lukken.
Morgen zadelmaker bellen en dan hoop ik dat hij deze week nog tijd heeft :j
En anders ga ik sparen. Misschien doe ik dat sowieso wel. Want behalve dat Jim veel losser liep, zat ik er ook veel beter op. Alleen dat geld hè...

Gaaf Justkid! Barrelracen is zo stoer om te doen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:25

Een Haflinger en een Tinker zijn ook wel iets anders dan een volbloed :=
Dan heb je een heel ander zadel nodig :j

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:26

@Gooya; leuk als je de kans krijgt om zoveel verschillende paarden te 'voelen'. Ik heb er ook duidelijk verschil in, mijn ene paard is veel onverschilliger dan het andere. Als ik 15 jaar geleden meteen met deze 'nieuwe' manier van rijden aan de gang was gegaan, was ik met mijn oude merrie misschien nog wel verder gekomen dan het Z1. Zij is heel fijngevoelig en snapt dingen heel snel. Aan de andere kant is ze ook minder vergevingsgezind }>.

Bedankt voor al jullie tips mbt lange teugelen enzo.
Bedenk me net dat ik zelfs nog een setje leidsels in de kast heb liggen, komen die ook nog eens van pas. We hadden ooit het plan om Venna ook voor de wagen te zetten. Maar verder dan leidsels cadeau krijgen is het nooit gekomen :o.
In elk geval ga ik maar het beste er van maken de komende weken, niet sip zitten doen omdat ik niet kan rijden maar gewoon eens wat anders.

Om te rijden heb ik mijn oude merrie nog, die ging vandaag echt als een speer door het bos, heerlijk zo'n blij paard! Ze wordt altijd heel enthousiast van smalle bochtige paadjes, en dan zo hard mogelijk overal tussendoor. Onderweg heb ik ook nog goed op mijn houding gelet, dat gaat altijd heel goed in het bos, omdat je dan gewoon rechtdoor kunt rijden :D.
Echt een fijn ritje gemaakt dus!

Poeh hebben we het alweer over zadels. Ik heb een County Competitor en dat is het fijnste dressuurzadel dat ik ooit heb gehad. Ainsley Vanguard vond ik het meest waardeloze, dat was echt zo'n kuipje, kon ik totaal niet in zitten. Mijn springzadel is een Waldhausen Moll van minstens 20 jaar oud, want er staat in dat hij in de BRD is gemaakt.
Ik heb ook nog een JC dressuurzadel en dat is ook wel een fijn zadel. Ook niet heel diep en gedwongen, ik heb er weleens 1.30 mee gesprongen en dat ging best. Maar natuurlijk geen echt A-merk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:27

Is ook Yamcha :j
Alhoewel er ook zat haffies met Kieffers rondlopen. Volgens mij met de Wien.
En ik zag toevallig vorige week een warmbloed met een Massimo Trail lopen, met die crossles.
Als het past, dan past het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:31

Rhys schreef:
Onderweg heb ik ook nog goed op mijn houding gelet, dat gaat altijd heel goed in het bos, omdat je dan gewoon rechtdoor kunt rijden :D.

Dat vind ik heel herkenbaar. Weliswaar geen bos hier, maar wel een dijk met een lang pad ernaast. Als ik daar rijd dan is het altijd makkelijker om goed te zitten, en dat neem je dan mooi weer mee naar de bak de volgende keer :j

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:37

Amanda schreef:
:')
Nee, ik wil een Passier. 1x op gezeten en ik ben nu al verziekt :')
Maar ja, dat prijskaartje :=
Dat zadel kost meer dan Jim gekost heeft :+

*\o/* *\o/*

Ik heb een passier :P , maar ik heb daarentegen weer weinig vergelijkingsmateriaal met andere zadels omdat ik nog nooit op Spriet met een ander zadel heb gereden, maar ze loopt er goed onder, het past prima, ik zit er goed op dus tja... heb gewoon geluk gehad, zadel kwam bij het paard :P

Heerlijke foto blijheid, ook dat is paardrijden! Samen zoveel plezier uitstralen :)

Ik ben er van de week voor het eerst weer opgekropen, ben zelf weer voldoende opgeknapt en spriet heeft een weekje extra rust gehad nadat de osteo was geweest, maar pfoe dat was even wennen. In eerste instantie drukte ze enoooorm haar rug weg, giraffenek en totaal niet voor mijn been, terwijl ik normaal gesproken amper mijn been aan kan leggen.
Na wat doorrijden ging het wel beter, zeker nadat het andere paard de bak uit ging en ze zich daar wat over opwond, toen was ze opeens een stuk meer voorwaarts (wel met wat opblazen en hinneken maar ach dat is bijzaak). Je kon echt merken dat ze even moest wennen aan haar nieuwe houding, komende dagen maar even aankijken hoe het gaat :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:39

Rhys: County Competitor is ook een close contact zadel toch?
Heb er nooit op gezeten, maar wel gezien. Zag er fijn uit :j
JC zijn ook best fijne zadels :j
En super van je ritje! Klinkt heerlijk!

Annemiek80: wat voor Passier heb je?
Dit was een Passier HB Classik. Speciaal voor barokke paarden. En daarom ook prima passend op mijn koudbloedje :+
En dat zal inderdaad wel even wennen zijn en balans zoeken :j
Weet nog dat Jim net na de behandeling wat slingerend naar de wei liep. Maar met een week was dat over en was hij zoveel fijner dan voor de behandeling :j

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:46

Amanda schreef:
Annemiek80: wat voor Passier heb je?
Dit was een Passier HB Classik. Speciaal voor barokke paarden. En daarom ook prima passend op mijn koudbloedje :+
En dat zal inderdaad wel even wennen zijn en balans zoeken :j
Weet nog dat Jim net na de behandeling wat slingerend naar de wei liep. Maar met een week was dat over en was hij zoveel fijner dan voor de behandeling :j

Passier Grand Gilbert.
Net na de behandeling, de eerste passen was ze net dronken, en bochtje maken was een puntje van nadenken :=
Nu loopt ze verder prima hoor, alleen onder het zadel was het weer even zoeken voor haar, heb niet veel gedaan, even een half uurtje en het haar lekker zelf uit laten zoeken, maar zoals ik al zei, op de een of andere manier liep ze een stuk beter toen het andere paard uit de bak was en ze zich alleen/in de steek gelaten voelde... toen had ze opeens de motor gevonden en hield ze zich niet zo stijf meer.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:00

@Amanda: de County heeft gewoon een dubbel zweetblad hoor, close contact is met enkel zweetblad toch?

Ik heb Venna trouwens voor het eerst weer gelongeerd sinds de osteopaat, en ze loopt al veel beter. Ze kan nog ruimer en met meer schwung, maar ze liep nu iig weer fatsoenlijk en correct. Je kunt natuurlijk ook niet verwachten dat er na 1x osteo een wonder gebeurt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:04

Ja, volgens mij wel :j