Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

barrelover

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:01

Ik heb al een tijdje niets laten horen maar ik hem echt een schop onder mijn kont nodig. Bij wie kan dat nou beter dan bij jullie?

17nov ga ik met wat beginners een 3urige staprit door duin en strand doen met mijn knollie. Iets wat ik al zo lang en zo graag wil. Helaas ben ik alleen nu al.ja nu al ja.zenuwachtig. ik ben zo bang dat knollebol iets eng vind en het fout gaat. Echt een mega slechte instelling. Ik wil gewoon genieten. ik liep altijd met hem langs de weg en ben wel eens op buitenrit geweest. ik ben diegene die spanning over brengt.

wie gaat mij eens een.schop onder mijn kont verkopen en zeggen dat ik niet zo moet aanstellen?

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:07

Gewoon doen die staprit! Er gaan veel meer paarden mee, dus ALS je paard al iets eng vind heeft hij steun van de anderen. Hij zal dan nooit zomaar bij de groep vandaan gaan bijvoorbeeld! Bovendien heb jij zelf ook ervaring, en dat weet je paard ook. En wie zegt dat er iets zal gebeuren? Waarschijnlijk gaat je paardje gewoon net zo genieten van de rit als dat jij geniet. Komt helemaal goed! Laat je nog even weten hoe het was? :D

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:09

Tip nog: ga zingen of fluiten tijdens de rit! Daar ontspan je automatisch van en je denkt dan wat minder aan 'hoe eng je het allemaal wel niet vind', werkt echt! (ervaring mee, ben zelf ook niet zo'n heldhaftige ruiter..)

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:11

Haha dat deed ik wel eens als ik een rondje drafbaan ging. Hele zelfgemaakte liedjes gezongen haha. Thnx voor de tip fien.

Ik probeer mezelf ook in te praten..beginners...brave paarden...wat kan er nou mis gaan. Stom he dat je jezelf zo bang kunt maken?!

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:16

Hmmm, waar had ik mijn angst ook alweer vandaan, stapritje met beginners paarden van de manege? Juist :p. Hoe dan ook, ik wil je natuurlijk niet bang maken, gewoon gaan en vertrouwen hebben. Er kan altijd wel iets mis gaan, beginners paarden / gevorderden paarden het hoeft niet uit te maken. Je blijft op een paard stappen, je kunt rijden en weet wat je moet doen als er iets gebeurd. En het strand lijkt mij juist superfijn, in het ergste geval val je eraf en lig je in het zand, minder erg dan in het bos met al die bomen waar je potentieel tegen aan kunt vallen. Ik zou zeggen, cap op en gaan met die banaan en lekker genieten!

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:21

Haha slechte ervaring gehad melis? Nou ik ga volledig in harnas.cap op , veiligheidsbeugels aan het zadel en bp aan.. Zit niet fijn maar ok. En idd ik moet meer vertrouwen in ons hebben. Hoe hard kun je nou ook landen?

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:35

Haha nee klein beetje maar. Vorig jaar (4 dec precies 1 jaar geleden toen ik mijn promotie maakte tot echte angsthaas!) heb ik tijdens een bosrit op manegepaarden een val gemaakt met mijn rug tegen de boom aan. De gehele groep paarden ging ervandoor en mijn paard besloot zijn kudde te verlaten en de andere kant op te rennen vol richting een hele grote boom. Het paard zelf maakte uiteraard net een schijnbeweging om de boom niet te raken, maar ja, mijn benen reiken iets verder dan zijn buik en daar lag ik dan. Nu bijna 11 maanden later heb ik nog steeds geen gevoel in mijn heup. (wij dachten een leuk ritje te maken met stalgenoten, allemaal eigen paarden op stal en geen van alle echte beginner). Vandaar dat het strand mij aantrekkelijker lijkt dan het bos, niets om tegen aan te vallen :p.

Maar laat je absoluut niet weerhouden door mijn verhaal, ik heb gewoon pech gehad, niets meer en minder (en een klein beetje een nalatige manege, maar dat is weer een ander verhaal). Nu bijna dus een jaar later kan ik eigenlijk wel trots vertellen dat ik van mijn angst af ben. Mijn bodyprotector draag ik alleen nog met springen. Zelfs gisteren toen het best wel flink waaide stap ik gewoon met vertrouwen op mijn eigen paard, zonder bodyprotector, inclusief een 3 jarige hengst die voor het eerst werd bereden in de bak. Dus er is altijd hoop! Gewoon doorzetten en genieten, je bent goed voorbereid (en ingepakt).

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:42

....het enige wat ze kunnen doen is rechtuit rennen.....dat zullen ze al snel zat zijn hoor.....zand is zwaar. Dat is waar ik aan denk als ik op de hei aan t rijden ben en me onzeker begin te voelen.....

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:02

Jeetje melis dat is niet best maar als jij dat al overwonnen hebt ben ik nu toch echt een watje aan het zijn. Echt slecht van mij. Geweldig mooi paard heb je trouwens. Stiekem ff je pro gespiekt.

@ niek_aaron haha ja daar zeg je wat. Helemaal gelijk in. Dat soort dingen moet ik gewoon denken. Ik moet meer die angst los laten. Zie nu echt spoken die zo opgelost kunnen zijn.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:14

vanmorgen op mn rondje kwamen we een enorm veld tegen met allemaal pakken hooi....nog thuis schrok ze al van een eekhoorn of zo...toen dacht ik al, dat kan een leuk :):) ritje worden.....helemaal gespannen naar die pakken aan t kijken....ben even afgestapt, aan t eind weer erop en terug konden we er gewoon langs....er had geen hond uit de struiken moeten komen rennen, want ze was zeer alert....maar ben niet meer bang en dat is zeker lekker....heeft wel 1,5jr geduurd....

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:17

Dat mis ik dus en dat wil ik zo graag weer terug. Ook omdat je anders niet geniet.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:28

Bij mij heeft lessen op een ander paard geholpen....juist omdat je ziet dat anderen het zonodig nog lastiger hebben dan jij zelf geeft de burger moed. Bij mij heeft ook geholpen.....tegen mezelf zeggen als mijn pony zich gaat oprichten en oortjes naar voor doet( spannen) dat dat een teken voor mij is om heel extreem te moeten ontspannen. Ik merk nu vrij snel dat ik spieren gespannen houd en kan meteen ontspannen. Langs dat veld met die balen zou me voor dat ik dit deed niet gelukt zijn. Met het weer wat eraan zit te komen, is het misschien niet het geschiktste moment om hiermee aan t werk te gaan....succes...

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:04

barrelover schreef:
Ik heb al een tijdje niets laten horen maar ik hem echt een schop onder mijn kont nodig. Bij wie kan dat nou beter dan bij jullie?

17nov ga ik met wat beginners een 3urige staprit door duin en strand doen met mijn knollie. Iets wat ik al zo lang en zo graag wil. Helaas ben ik alleen nu al.ja nu al ja.zenuwachtig. ik ben zo bang dat knollebol iets eng vind en het fout gaat. Echt een mega slechte instelling. Ik wil gewoon genieten. ik liep altijd met hem langs de weg en ben wel eens op buitenrit geweest. ik ben diegene die spanning over brengt.

wie gaat mij eens een.schop onder mijn kont verkopen en zeggen dat ik niet zo moet aanstellen?

Ga je op je eigen paard of op een manege paard? Als je op je eigen paard gaat dan kun je nu toch alvast beginnen met wat kleine buitenritjes om wat meer vertrouwen te krijgen? Tegen de tijd dat je de strandrit gaat maken, is je angst vast al een stuk minder en kun je lekker van genieten!
Weet je, je kan je vooraf nog zo druk maken, op het moment zelf valt het dan bijna altijd mee! Gewoon lekker gaan, beetje kletsen onderweg en de mooie natuur bekijken, zodat je niet teveel focust op wat er fout kan gaan. Dan komt het zeker goed.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:30

Ik ga op mijn eigen paard. ik ben ook al eens met hem op buitenrit geweest met dan elke x een ander paard erbij. laatste x was ik erg gespannen maar ging het vrij goed. keer ervoor de grond even goed bekeken.maar vind het moeilijk de spanning los te laten. ik denk dat idd het kletsen en de omgeving goed af kunnen leiden en anders heel hard (en vals helaas) zingen.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:00

Bij de staprit zijn toch ook andere paarden? Dus als het de vorige keer goed ging, dan gaat het nu ook goed :j (ik probeer je een beetje moed in te praten ;) ) En inderdaad, lekker vals zingen! hihi

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:44

barrelover, t komt goed. Zelfs ik heb het overleefd,zo'n rit!haha dus komt he-le-maal goed.

Vanmiddag weer les gehad met rochelle. Ging weer super goed. Ben er wel achter gekomen dat ik meer moeite heb met evenwicht bij de rechter galop. Dan wil ik nog wel eens met mn kont het zadel uit vliegen (niet er af vallen hoor,kan gewoon niet 'vastplakken' dan). Met de linker galop heb ik nergens last van. Doordat ik zelf zo veel ontspannender ben loopt ze zelf ook heel netjes. Ze heeft nog wel moeite met nagevelijkheid bij draf/galop. Niet alleen bij mij hoor,ik ben zo'n beetje de enige waarbij haar hoofd omlaag gaat.hihi vooral niet arrogant bedoelt hoor.ben nog erg onzeker over mijn rijden.maar vanmiddag deed ze het al redelijk netjes in draf.
Ik denk dat mijn angst nu toch wel over is. Maar ik blijf maar al te graag in dit topic,mij te gezellig hier!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:09

lies1994 schreef:
Ik denk dat mijn angst nu toch wel over is. Maar ik blijf maar al te graag in dit topic,mij te gezellig hier!
ja zeg, gauw wegwezen hier zeg... :D :D alleen bitje gezelluuug te zijn hier. :)

Maar tof dat je de ontspanning erin hebt gekregen, je merkt direct verschil in het rijden.
Is tenslotte ook de mooie kant van tussen de paarden, de ontspanning die ze ons terug geven.

Ga maar es met je hoofd vol dagzorgen of stress op je paard zitten.
Vaak merk je op stal al dat er eerst ontspanning moet zijn bij jezelf, anders gaat het niet lekker.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:40

Hè,dan moet ik toch die angst maar weer terug krijgen. Dan mag ik hier weer verder kletsen. _O-

Ja, het is echt een wereld van verschil zo zonder spanning. Daar heb je gelijk in. rochelle is zelf ook nog best een gespannen paardje. bij een ander ruitertje haalt ze nog vaak dingen uit of schrikt ze van dingen die er al bij wijze van spreken al 100 jaar hangen. Eerst bij mij ook.
Maar nu, het lijkt net een heel ander paard. Zo relaxt en niet meer schrik achtig. Zelfs niet meer van tractoren!

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:45

Ik ben vorig jaar ook gevallen van mijn paard en sindsdien heb ik ook schrik.
Stilaan gaat het beter.
Ik volg nu ook lessen natural horsemanship met haar en begint te helpen.
Ik rijd ook nog aan de longe maar er is beterschap

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:08

ben ik eindelijk blij dat ik van mn angst af ben, mag ik hier niet meer mee kletsen... Dat is ook wat. Dan doe ik wel alsof. Hihi! Nee, zonder geintje, het gaat nu heel goed. Ik voel me op mn gemak en het vertrouwen is sterk gegroeid. En daar ben ik heel blij mee.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:42

ik heb er maar een woord voor: Toppie! +:)+

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:22

Wou dat ik ook minder schrik had

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:35

ik krijg echt medelijden als ik sommige verhalen zo lees, dan toch wel blij dat ik dat niet heb,

gaan we btw nog een nieuw topic maken?
aangezien we op 99 zitten

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:11

Oeioeioei is het nu al tijd voor n nieuw topic :) dan hebben we toch heel wat afgekletst en tips gegeven.hihi

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:13

lies1994 schreef:
ik heb er maar een woord voor: Toppie! +:)+

Yep , zie ook dat veel ruiters van begin dit draadje enorm vooruit zijn gegaan en dit draadje niet meer nodig hebben.
De "nieuwe" lichting mag het volgende deel II gaan openen dan maar ?

Ben zelf bezig om meer te gaan genieten van b.v. een lekker galoppie, ben niet angstig o.i.d. maar er mag wel vaker een smile op mijn hoofd als het es lekker gaat ;) dan gaat ontspanning ook beter, en de zit beter, en mondcontact beter, en galopsprongen beter, en ja alles gaat dan beter.

Ben nog teveel serieus aan het rijden.
Op de buitenritten heb ik daar weer geen last van en is het genieten en meegaan.