ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cashlee

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:44

moonprayer, Charlie vond het heel raar als ik groter was dan hem. Ik ben dus op een krukje naast hem gaan staan, toen ook er over heen gehangen zonder echt te hangen (als je snapt wat ik bedoel)

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:09

Moonprayer: Spannend!
Inderdaad, op een krukje en dan er 'tegen aan hangen'. Ik heb zelfs op het krukje staan springen :')

Marja: Hoe gaat het met je Spaanse schoonheden?
Al een veulen?

Cashlee: Super dat je hebt gesprongen met hem, leuk joh! En vervelend dat hij aan het kloten is naar het bos, is het echt heel de weg dat ie zo is?
Mijn instructrice haar paard staat bij Daantje op stal, stal is van haar ouders en Daantje ook. Dat was dus heel simpel met zoeken, maar nu voor bij mijn eigen paardje zoek ik een andere instructrice.. maar dat vind ik ook knap lastig!

Welkom BeauWertz!

Tatt_x: Wat een leukerd. En dat setje staat hem knap!

DeSprinkhaan: Kwa zitvlak zou het misschien wel kunnen, maar het zadel is voor de rest idd best lang. Op mijn paardje (1.64) is 59 cm al de max. (en die heeft ook een ponyruggetje) En leuk van de ezeltjes, dat schuwe komt dan vanzelf wel goed :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:23

ik zat er gisteren bijna op !! :D We waren gewoon een beetje aan het oefenen in de piste op volgen aan de hand, en stoppen. En toen was ik naast een opstapblok gaan staan, Pluizebol bleef braaf naast mij staan en draaide alleen haar hoofd toen ik mijn been over haar rug legde. Blok is groot genoeg (of pony klein genoeg := ) om nog net mijn been gewoon op haar rug te kunnen leggen. 't Is dat ik alleen was met haar en geen cap op had, maar mèn wat was de verleiding groot. :D
Gaat er toch gauw van komen, denk ik zo. :)

Hangen vindt absoluut vervelend, daarvan gaat ze telkens op de loop maar hierbij bleef ze gewoon staan. Dus ik denk dat ik het hangen maar moet vergeten en er gewoon op gaan zitten.

Succes met het op Bo te gaan zitten moonprayer !
Gevulde jerrycans aan het zadel, kweenie maar dat lijkt me toch maar niets eigenlijk.

een goede instructeur vinden is idd niet makkelijk, duim dat je er snel eentje vind cashlee. Ik ben ook nog zoekende. Lesgever moet ervaring hebben met IJslanders, en dat blijkt toch wel een bijkomend probleem te zijn hihi.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:14

Hallo! In het begin van het topic regelmatig gereageerd, nu een tijdje meer meelezer geweest :) Ik loop tegen een paar kleine dingetjes aan met mijn paardje (bijna 4, sinds september onder het zadel en afgelopen winter 2 maand niets hoeven doen), gelukkig krijgen we vanaf morgen echt les! Ben heel benieuwd hoe dat zal gaan, hij zal wel kapot zijn (aangezien hij tot nu toe nog niet bepaald veel heeft hoeven doen :D )

Maar ik vroeg me af of er meer mensen zijn waarbij het paard moeite heeft met aangalloperen? Hij heeft het niet alleen onder het zadel, maar ook tijdens het longeren. Onder het zadel valt hij ook snel weer terug in de draf, soms al na een half rondje als ik zit te slapen :o . Ik ga er dus vanuit dat hij de galop nog erg lastig vindt en dat geeft ook niet. Maar ik wil dat aanspringen graag verbeteren en alle tips zijn welkom.
Als hij tijdens het longeren eenmaal galoppeert, ziet het er ook wel prima uit (zonder bijzet) en plaatst hij zijn achterbenen mooi onder het lichaam. Ik heb geoefend op aanspringen, draf, aanspringen, draf, enz. Maar na 3 keer is hij helemaal kapot.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:23

Een goede instructeur vinden is inderdaad niet makkelijk. Gelukkig heb ik op moment eentje gevonden die tot nu toe goed bij mij en paard past.

Gevulde jerrycans aan het zadel? kan me er niet zo'n goed beeld bij vormen, maar het klinkt een beetje raar.

Jokari vind ze het hangen niet juist vervelend door de druk? Neem aan dat je met het krukje geen druk op haar uitoefende? zou je niet vanuit het krukje kunnen hangen, zodat je gewicht wat beter verdeeld is?
Anders merk je met opstappen vanzelf wel of je te snel gegaan bent ;-)

Indezz heeft deze week niet zoveel gedaan, ben zelf een paar daagjes naar antwerpen geweest ( heb een weekje vakantie ) en hij is gisteren geent, dus gister en vandaag ook vrij. Deze week wederom nog eens met een slofteugel om gelongeerd zodat hij niet kan uitbreken, hij gooit namelijk altijd zijn hoofd naar buiten en dan ben je te laat maar het is ook onvoorspelbaar wanneer hij het doet. Met slofteugel zet ik hem zo vast op de binnenteugel dat hij lichte stelling naar binnen heeft en zo niet zijn hoofd naar buiten kan draaien. Vind het zelf doodeng want ben bang als hij een keer toch ertegenin gaat hij op zijn gezicht gaat maar zal ook een oplossing voor het uitbreken moeten hebben. Nu stopt hij als hij het moeilijk vind, een stuk beter als uitbreken vind ik. uiteindelijk zelfs een klein galopje eruit gekregen op zijn moeilijke hand, zodra hij aansprong meteen uitbundig beloond aangezien hij juist met galop altijd uit probeerde te breken. Hij vond het zelf een beetje raar geloof ik dat ik hem er zo uitbundig voor beloonde maar we zullen de volgende keer zien of het effect heeft gehad. haha

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:27

Hoe bedoel je dat hij helemaal kapot is? Dat hij zo moe is? Moet je dan niet gewoon wat meer conditie kweken?
Als je onder het zadel galopeerd doe je dit dan op een volte of wel door de hele bak? Ze hebben natuurlijk wel meer evenwicht nodig bij de galop. Indezz vond het altijd heel lastig, hij uitte dat door wel aan te springen maar dan aan een open zijde van de bak gewoon rechtdoor te rennen ipv de volte af te maken. Bij hem heb ik veel verbeterd gekregen met aan de hand rechtrichten, hierdoor heeft hij wat meer belans gekregen en daardoor gaat het makkelijker.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:33

het hangen van op het krukje heeft hetzelfde resultaat als hangen vanop de grond, ze gaat er gewoon vandoor. :D

dat uitbreken ken ik. := Valt idd niet veel tegen te doen, getver zo snel zijn ze. := Ik denk dat ik de longe via de longeercirkel naar de kaptoom ga laten lopen, dan kan ik haar een lichte stelling vragen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:48

Bij Indezz heeft dat weinig nut, ik longeer hem altijd met kaptoom daar houd ik hem beter mee als met bit maar doordat hij te snel is kan ik dan geen stelling meer vragen waardoor ik gewoon te laat ben. Opgebonden had hij wel door dat hij zijn hoofd niet kan ombuigen, het nadeel alleen van indezz is dat hij meestal wel wat nieuws vind om er onderuit te komen.. Zo was het eerst alleen hoofd andere kant op, corrigeer je hem nu dan komt hij even terug naar binnen en vervolgens met een steiger te draaien en alsnog weg te komen, de ene keer ben ik wel op tijd de andere keer ben ik 1 sec te laat en zodra hij omgedraaid is houd je hem gewoon niet meer. Je ziet aan Indezz wel dat hij wat gaat uithalen alleen niet wanneer, dus al ben je bedacht erop en dat ben ik bij hem altijd, probeert hij het toch af en toe lukt het hem dan niet om los te komen kan hij best weer een aantal rondjes normaal lopen om het vervolgens weer te proberen. Een uitdaging dus om net sneller te zijn als hem!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:40

nou, waarschijnlijk brengen we volgende week een bezoekje bij (eu)Rodinde :=
paardje loopt met haar linker bekken ietsje hoger dan de andere kant, en dat is wel de kan van
haar draadbeen, zit ook een bobbel op de rug net voor haar lendenpartij. Dus lijkt me verstandig dat ik haar eerst laat bekijken en eventueel behandelen, dat ze ZEKER geen pijn of iets dergelijks heeft alvorens ik erop ga. alleen na behandeling moet je 6 weken dagelijks longeren... Dus word het ook geen Mei dat ik erop ga stappen haha. agja, geduld is een schone zaak.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:47

twinducklin schreef:
Hoe bedoel je dat hij helemaal kapot is? Dat hij zo moe is? Moet je dan niet gewoon wat meer conditie kweken?
Als je onder het zadel galopeerd doe je dit dan op een volte of wel door de hele bak? Ze hebben natuurlijk wel meer evenwicht nodig bij de galop. Indezz vond het altijd heel lastig, hij uitte dat door wel aan te springen maar dan aan een open zijde van de bak gewoon rechtdoor te rennen ipv de volte af te maken. Bij hem heb ik veel verbeterd gekregen met aan de hand rechtrichten, hierdoor heeft hij wat meer belans gekregen en daardoor gaat het makkelijker.

Conditie heeft er zeker mee te maken dat hij het nog niet lang volhoudt, maar dat vind ik ook niet zo erg. Ik vind het punt van het aanspringen veel belangrijker. Spring in de hoek aan en galoppeer dan over de hoefslag door, nog niet op de volte. Maar ik zal het er straks ook eens met de instructrice over hebben, waarschijnlijk zit ik hem in de weg of ben niet helemaal duidelijk met de hulpen. Maar wou graag weten of er meer mensen met een jong paard zijn die daar tegen aan liepen.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:31

Verslag 6e en 7e training Spanjaarden.
Afgelopen maandag 6e training van mijn kudde van 6 paardjes. Helaas erg veel wind, waardoor ze allemaal schrikkerig en wantrouwiger waren. Toch 5 stuks met zadel en uiteindelijk loshangende beugels gelongeerd.
Besloten dat ik geen zadel meer op de jongste van het stel ga leggen. Door de drachtige buik en een gebrek aan schoft en front glijdt alles naar voren. Bovendien doet ze het braaf, dus ik focus me wat meer op werk aan de hand met haar.
Vanaf het moment dat ik aankwam totdat ik aan het laatste paard toe was, is er (door 3 verschillende mensen uiteindelijk) geprobeerd om Blanca te vangen. Uiteindelijk heb ik haar zelf in een kwartiertje te pakken gekregen en haar samen met 1 van de andere paarden uit de kudde gehaald om op een erf vast te zetten.Op die manier zou ze de hele week wat meer aandacht en aanrakingen krijgen.

Vandaag weer getraind. Gelukkig geen wind, hoogtepunt: even op Zena gehangen en hangend even laten stappen. Allemaal raken ze al wat gewend aan mijn opstapje, een halve ton, en allemaal oefen ik ze wat met sturen en halthouden terwijl ik ernaast loop.

Ook weer eens echt met Blanca kunnen werken; gepoetst, aan de hand meestappen en halthouden (uiteindelijk met heel wat minder gedram en wegspringen dan daarvoor). Haar weekje in handen zijn maakte geen zichtbaar verschil helaas, ze blijft een brok spanning die ieder moment weer kan ontploffen. Toch besloten dat ze ook een pasje achterwaarts moest leren. Daar werd ze behoorlijk boos en dwars van, maar met rust en consequentheid uiteindelijk wel m’n doel bereikt. Ze heeft af en toe flink naar me gedreigd maar me niet aangevallen. Ik weet niet waar haar grenzen liggen, vind het niet fijn om ze op te zoeken en wil haar niet provoceren, maar ze moet voor me aan de kant leren gaan en uit m’n ruimte gaan als ik dat vraag. Uiteindelijk gaat ze nu op lichte druk met de achterkant van de longeerzweep tegen de boeg achterwaarts. Zo jammer dat ik geen goede stevig omheinde longeercircel heb oid zodat ik vanuit vrijheid met haar zou kunnen werken. Nu kan ik alleen aan een longeerlijn werken en haar niet van me wegsturen. Het risico is dan te groot dat ze dwars door de draad stormt. Nou ja, nu kan ze er even een week over nadenken, ze is slim zat, alleen zo gestresst en gespannen wat haar natuurlijk belemmert in het leren.
Volgende week ga ik een weekje naar Nederland, dus even geen training en dan pak ik ze weer op waar ik gebleven ben: Zena kan ik dan wel opstappen en even rijden. En de anderen met kleinere stapjes voorwaarts zo rustig doorwerken tot ze me voldoende vertrouwen.

Tot zover weer, en onderussen lees ik lekker mee hoor,met alle verhalen die hier gepost worden!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:35

klinkt top marja!

ik lees ook nog steeds mee hoor allemaal! Maar heb het iets te druk om alles te beantwoorden.
alle nieuwe welkom (het wordt steeds drukker hier :D )

wil wel speciaal snackie even een applausje geven dat het weer zo lekker gaat tussen jullie! :)

en even update van de fellponies: vandaag voor het eerst aan-gegaloppeerd met beide ponies. trots op ze!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:11

Klinkt toch als een stap voorwaarts bij de spaanse paardjes Marja! Geniet van je weekje nederland ( met voornamelijk regen gemeld ;-) )

FayahFemke Super dat ze het beide goed oppakte!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:30

enny schreef:
Conditie heeft er zeker mee te maken dat hij het nog niet lang volhoudt, maar dat vind ik ook niet zo erg. Ik vind het punt van het aanspringen veel belangrijker. Spring in de hoek aan en galoppeer dan over de hoefslag door, nog niet op de volte. Maar ik zal het er straks ook eens met de instructrice over hebben, waarschijnlijk zit ik hem in de weg of ben niet helemaal duidelijk met de hulpen. Maar wou graag weten of er meer mensen met een jong paard zijn die daar tegen aan liepen.

jonge paarden hebben dat wel vaker, gebrek aan kracht, veel laten schakelen los weg jagen of aan de lijn en niet tegen houden, balkjes laten lopen. :j *\o/*

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:37

FahyaFemke: toppie, beiden gegaloppeerd! Gaat super met ze als ik dat zo hoor.

Thnx Twinducklin, alleen die weersvoorspelling... Nou ja, ik ga niet voor het vakantieweer, dat heb ik bijna het hele jaar immers al ;-)

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:34

wat veel mensen in dit topic :) moeilijk om alles uit elkaar te houden !

Enny : Het punt van aanspringen ken ik. Ik heb een paard gehad die er erg moeite mee had. Wat bij mij hielp
is op het verkeerde been lichtrijden, op het goede moment op je binnenzitbeenknobbel zitten en met je stem en
een tikje bovenop de kont in de galop aanspringen :) Heel snel had hij het door. Maarja, elk paard is anders,
hoop dat het knopje er snel op zit als je met je instructrice aan de slag gaat ! De kracht komt vanzelf

Mijn stippel ( summer) gaat goed ! Het begon zo :

Afbeelding

Nu gaat het longeren super, ze loopt haar rondje, luisterd naar commando's, soms stopt ze even maar daarna
loopt ze snel weer door. Ze volgt me wanneer ik weg loopt etc. Tijd dus om een zadeltje en een hoofdstel om te
doen !

Afbeelding

Ze deed geen stap verkeerd, ze keek niet eens naar het zadel :)
Het zadel is helaas te groot / niet passend. Volgende week een andere passen.
Wanneer ik een goede heb ga ik dr longeren met zadel.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:50

kon dus wel goed stijgeren.:wow:
Zelf zou ik nooit een zadel op doen in de stal, als ze gaan bokken is de stal erg klein. :j

Mooi als het goed gaat, ja dan hebben we geluk.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:03

Doe ik normaal gesproken ook niet. Deze pony vertrouwd mij op stal volledig op de een of andere manier. Hier kan ik alles
met haar. Het is een inloopstal naar buiten, dus ik kon zo weg. Ze had wel eerder dingen op haar rug gehad, maar niet het zadel.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:10

ongeluk zit in een klein hoekje.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:21

Dat weet ik. Ik ben het ook volledig met je eens dat je dit beter niet op stal kan doen.
Zo heb ik het ook nog nooit gedaan, altijd in de bak.
Deze pony is op stal gewoon 100 % op mij gericht, en ik kan via 3 kanten de stal uit, een open stal.
Met dit paard doe ik het via de stal, is fijner. Hier is ze rustig en op mij gericht. In de paddok kan ze
nog paniekerig zijn. Maargoed, maakt ook niet uit ! Ik ga nu lekker rijden, op naar de M met een Friesje :)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:36

Veel oefenen buiten dan tot hij het normaal vind, :(:) succes met je friesje. *\o/*

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:23

Gelijk heb je ook wel. Het is natuurlijk veiliger. Volgende keer wanneer de singel er om komt inderdaad maar in de bak.

Friesje van 1.68 := Ze ging lekker :) Contragalop zit er goed in, nu nog scherper :)

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:30

Haha die stippel kan steigeren! Die zwarte staat er ook zo droog naar te kijken. :D Mooi dat ze nu wel braaf is!

Friesje hier is vandaag ook weer met zadel gelongeerd. Ging alweer een heel stuk beter! Hij liep al veel ruimer en niet meer zo terughoudend. Met de beugels omlaag ging ook super, alleen in galop nog even wat sprongetjes, maar daarna ging dat ook beter.
Na het longeren nog even een beetje op hem gehangen, vond hij bijzonder oninteressant. :')
Daarna ook nog een stuk gewandeld, ook op een plek waar hij nog nooit was geweest en hij was zó braaf. Ben echt trots. :D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:36

Hoihoi! =D.
In de meivakantie gaan we beginnen met een singeltje & dekje opdoen bij Eclipse. Waarschijnlijk reageert ze er niet eens op, ze vind alles wel prima.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:46

Succes Change :) Meivakantie is al bijna !

Citaat:
Haha die stippel kan steigeren! Die zwarte staat er ook zo droog naar te kijken. Mooi dat ze nu wel braaf is!

haha ja, ik heb hiervan een reeks foto's , dan zie je ook een paar momenten later dat die zwarte verschrikt naar achteren stapt :=

Heb je foto's van je Fries ? Rijd er ook 2 voor iemand dus ben benieuwd wat voor één jij hebt :)