[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:59

Sorry voor het storen, maar ook ik heb een vraag.

Ik heb vroeger op een springwedstrijd een redelijk zwaar ongeluk gehad en ben daardoor mijn vertrouwen om te springen kwijt. Nu heb ik sinds 5 maanden een leuke verzorgfjord, die graag een sprongetje maakt. Oké hindernisjes van 30 cm durf ik wel aan, maar dat is voor hem weer te laag. Hij springt erover alsof ze een meter hoog zijn, rem weg, stuur weg en constant springen, uitbreken en terug erover. Verder met rijden nooit problemen. Het is echt enkel met springen, daar word hij heel vrolijk van.

Weet u wat ik eraan zou kunnen doen? Ligt het aan mij? Voelt hij mijn angst of zou hij springen echt zo leuk vinden? (is een ouderwets type fjord, 50 kilo te zwaar en waarschijnlijk zo'n 16 jaar oud)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:18

Christi schreef:
Sorry voor het storen, maar ook ik heb een vraag.

Ik heb vroeger op een springwedstrijd een redelijk zwaar ongeluk gehad en ben daardoor mijn vertrouwen om te springen kwijt. Nu heb ik sinds 5 maanden een leuke verzorgfjord, die graag een sprongetje maakt. Oké hindernisjes van 30 cm durf ik wel aan, maar dat is voor hem weer te laag. Hij springt erover alsof ze een meter hoog zijn, rem weg, stuur weg en constant springen, uitbreken en terug erover. Verder met rijden nooit problemen. Het is echt enkel met springen, daar word hij heel vrolijk van.

Weet u wat ik eraan zou kunnen doen? Ligt het aan mij? Voelt hij mijn angst of zou hij springen echt zo leuk vinden? (is een ouderwets type fjord, 50 kilo te zwaar en waarschijnlijk zo'n 16 jaar oud)

Dat is echt heel moeilijk te zeggen vanaf hier. Dat kan zijn van heel leuk vinden tot pijn hebben...en alles wat daar tussen in zit. Dat zijn echt dingen die ik met eigen ogen moet zien, om daar een goed oordeel over te kunnen vellen.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:58

Hoe laten jullie het paard in de goede galop landen na de sprong?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:08

Excuseme schreef:
Hoe laten jullie het paard in de goede galop landen na de sprong?

Over het algemeen landt een paard automatisch in dezelfde galop als dat deze vertrok. Willen we in een andere galop landen dan doen we dat met iets gewicht en teugelhulp. Dit gaat echt om milimeters gewichtverschuiving en een paar gram druk op de teugel.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:22

Marcel,

Kan je zeggen wat de afstand tussen balken op de grond (voor de galop) moet zijn voor een pony van 1m20?
En als ik een van de balken hoger leg zodat ze een sprongetje doet, moet dan de afstand met de balk ervoor en erna vergroot worden? Zoja, hoeveel ongeveer?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:15

b485 schreef:
Marcel,

Kan je zeggen wat de afstand tussen balken op de grond (voor de galop) moet zijn voor een pony van 1m20?
En als ik een van de balken hoger leg zodat ze een sprongetje doet, moet dan de afstand met de balk ervoor en erna vergroot worden? Zoja, hoeveel ongeveer?

Van ponyafstanden weet ik echt niks. Ik heb nooit pony's in de les, of op stal. Sorry

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:33

Daan Nanning en Marinus Vos hadden een boekje geschreven waarin volgens mij ook pony-afstanden staan. Anders, ga naar concours en vraag het de parcoursbouwer. Die wilt vast wel advies geven hoor.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:49

Afbeelding

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:45

Afbeelding

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:48

Goeiemorgennn! :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:00

dorieeen schreef:
Goeiemorgennn! :D

Goeiemorgen.
Koffie?

Afbeelding

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:02

Nee bah, koffie is vies, :P
& ik ben al 3 uur m'n bed uit. O:)

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:05

En eigenlijk heb ik nog wel een vraagje, want ik heb het idee dat ik op de sprong vaak een hele verkrampte houding heb...
Na de sprong kan ik ook niet rustig in het zadel gaan zitten, dan plof ik echt neer, heb je daar mischien een tip voor? O:)
hier zie je het verkrampte wel een beetje. :)
http://94.100.122.56/783050001-78310000 ... _3Lka.jpeg

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:10

dorieeen schreef:
En eigenlijk heb ik nog wel een vraagje, want ik heb het idee dat ik op de sprong vaak een hele verkrampte houding heb...
Na de sprong kan ik ook niet rustig in het zadel gaan zitten, dan plof ik echt neer, heb je daar mischien een tip voor? O:)
hier zie je het verkrampte wel een beetje. :)
Afbeelding

Maar is toch ook logisch met al die draden voor je gezicht!
Is moeilijk te zeggen van een foto. Filmpjes zijn wat dat betreft veel beter. Dan kan ik zien wat er voor, tijdens en na de sprong gebeurt. Dan kan ik er pas iets van zeggen.

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:24

clarence schreef:
Daan Nanning en Marinus Vos hadden een boekje geschreven waarin volgens mij ook pony-afstanden staan. Anders, ga naar concours en vraag het de parcoursbouwer. Die wilt vast wel advies geven hoor.

Parcoursbouw en springtraining
een meter plus een schoen
ISBN: 9789052104416
Jaar van uitgave: 2001
Aantal pagina's: 96

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:34

Doe mij maar een sterke espresso..

Afbeelding.

Gisteren was niet zo'n geweldige dag met mijn paard. In draf en stap had ik echt niks te klagen, hij ging echt nog stukken beter met zijn neus over de grond. Maar die galop :? Dat was 1 en al spanning.. rechts nog erger dan links. De ene helft van de volte ging goed maar de tweede (steeds dezelfde helft aan het hek waar kippen, kinderen en honden zitten) nam hij de benen ookal was er geen geluid. Kan ik nu beter niet galopperen of toch volhouden en niks van die tweede helft aantrekken?

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:38

Hahaha jaa ik keek zo dom dat ik m'n gezicht maar even heb door gekrast O:)

Okay, ik zal eens vragen of iemand het wil filmen.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:41

hahahahah van die foto's heb ik er ook veel, staat het paard er bv. heel mooi op, sta ik er op zeg :-) hahahahhaha

bah sneeuw hier,... WEG ERMEEEEEEEEEEEEE!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:59

b485 schreef:
Marcel,

De springafstanden zijn van een steil naar een steil met 1 galopsprong ertussen 5,60 meter voor een B-pony en met 2 galopsprongen ertussen 8,30 meter.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:06

LetsgoKelly schreef:
Gisteren was niet zo'n geweldige dag met mijn paard. In draf en stap had ik echt niks te klagen, hij ging echt nog stukken beter met zijn neus over de grond. Maar die galop :? Dat was 1 en al spanning.. rechts nog erger dan links. De ene helft van de volte ging goed maar de tweede (steeds dezelfde helft aan het hek waar kippen, kinderen en honden zitten) nam hij de benen ookal was er geen geluid. Kan ik nu beter niet galopperen of toch volhouden en niks van die tweede helft aantrekken?

Wat gebeurt er als je in de verlichte zit gallopeert? Vlucht ie dan ook?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:13

Marcel, hoe denk jij over diverse trixmethodes als een dun (metalen?) balkje boven de trainingshindernis, barreren door balkje omhoog te tikken of andere manieren om het paard net wat hoger te laten springen dan het uit zichzelf onder normale begeleiding van de ruiter zou doen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:18

Kitty schreef:
Marcel, hoe denk jij over diverse trixmethodes als een dun (metalen?) balkje boven de trainingshindernis, barreren door balkje omhoog te tikken of andere manieren om het paard net wat hoger te laten springen dan het uit zichzelf onder normale begeleiding van de ruiter zou doen?

Zie ik helemaal niet zitten. Het is allemaal maar korte termijn politiek. Het lost alleen maar tijdelijk iets op, en vaker veroorzaakt het meer problemen (paarden die bang worden, stoppen etc) dan dat het goed doet.

Zaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:24

Hallo,
Mijn 5-jarige merrie is nogal heet in het parcours,
ik zou eerst even uitleggen hoe het komt,
ze was altijd uber-rustig en nergens van onder de indruk, we sprongen oefen-parcoursjes op bb niveau,
ze deed het leuk rustig soms in draf terug en voor de rest rustig galopje.
Toen kwam de eerste wedstrijd ik was opgegeven voor B, dat vond ik niet erg, want ik wist toen (jammer genoeg) nog niet dat er ook bb wedstrijden waren.
Daar heb ik nu nog spijt van, maar ik had er verder niet overna gedacht want had nog nooit eerder wedstrijd gereden (alleen dressuur een paar keer)
Met springen was ze daar ook rustig en had 3 weigeringen dus uitgebelt. Jammer, maar ik was tevreden.
Ik kreeg het commentaar van iemand die zelf meerdere keren Z heeft gestart : doorrijden. Ik liet dr te rustig.
Daar zat enigzins waarheid in, want toen ik harder ging, weigerde ze ook niet meer. Het ging goed, heb zelf paar prijzen binnengehaald. Maar tot op het moment dat ze het door kreeg,
nu hoeft ze nog maar een hindernis te zien in het parcours en racete er gewoon op af. Ze weigerd nooit, maar dit wil ik niet. Ik was niet bang om erop te zitten dan, maar er was wel veel kans om te vallen samen met haar omdat het soms maar nét gaat of we gingen plat door de bocht.
Ik ben toen gestopt met springwedstrijden, omdat ik het niet meer verantwoord vond. Thuis doe ik het wel omdat ze dan wel rustig is.
Nu ben ik opnieuw (half jaar later) bezig met oefenparcours, aangezien ik veel geoefent heb met versnellen en terugnemen in galop gaat het al iets beter,
alleen nog steeds niet zoals het voor mijn gevoel hoort.
Ik kan dr nu terugnemen tussen de hindernissen, maar 5 meter voor de hindernis vliegt ze weer vooruit en daar gaan we.

Hoe kan ik dit nou oplossen?
Want ik heb het zelf 'aangeleerd' en twijfelde er toen ook al over, maarja iemand van Z-niveau zei het meerdere malen en ik dacht dat het goed zou zijn..

Heeft u tips?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:27

Valt me namelijk op dat er toch wel enkele ruiters hier in de buurt zijn die ook op wat hoger niveau springen, die er wel wat apartere methoden op na houden tijdens de training.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:36

MarcelDufour schreef:
LetsgoKelly schreef:

Wat gebeurt er als je in de verlichte zit gallopeert? Vlucht ie dan ook?

Ja want ik doe nu alleen nog verlichte zit op jouw advies. Dat gaat een halve volte goed maar dan weer een halve volte niet. Steeds zo door.