Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Christi schreef:Sorry voor het storen, maar ook ik heb een vraag.
Ik heb vroeger op een springwedstrijd een redelijk zwaar ongeluk gehad en ben daardoor mijn vertrouwen om te springen kwijt. Nu heb ik sinds 5 maanden een leuke verzorgfjord, die graag een sprongetje maakt. Oké hindernisjes van 30 cm durf ik wel aan, maar dat is voor hem weer te laag. Hij springt erover alsof ze een meter hoog zijn, rem weg, stuur weg en constant springen, uitbreken en terug erover. Verder met rijden nooit problemen. Het is echt enkel met springen, daar word hij heel vrolijk van.
Weet u wat ik eraan zou kunnen doen? Ligt het aan mij? Voelt hij mijn angst of zou hij springen echt zo leuk vinden? (is een ouderwets type fjord, 50 kilo te zwaar en waarschijnlijk zo'n 16 jaar oud)
Excuseme schreef:Hoe laten jullie het paard in de goede galop landen na de sprong?
b485 schreef:Marcel,
Kan je zeggen wat de afstand tussen balken op de grond (voor de galop) moet zijn voor een pony van 1m20?
En als ik een van de balken hoger leg zodat ze een sprongetje doet, moet dan de afstand met de balk ervoor en erna vergroot worden? Zoja, hoeveel ongeveer?
dorieeen schreef:En eigenlijk heb ik nog wel een vraagje, want ik heb het idee dat ik op de sprong vaak een hele verkrampte houding heb...
Na de sprong kan ik ook niet rustig in het zadel gaan zitten, dan plof ik echt neer, heb je daar mischien een tip voor?
hier zie je het verkrampte wel een beetje.
clarence schreef:Daan Nanning en Marinus Vos hadden een boekje geschreven waarin volgens mij ook pony-afstanden staan. Anders, ga naar concours en vraag het de parcoursbouwer. Die wilt vast wel advies geven hoor.
b485 schreef:Marcel,
Kan je zeggen wat de afstand tussen balken op de grond (voor de galop) moet zijn voor een pony van 1m20?
En als ik een van de balken hoger leg zodat ze een sprongetje doet, moet dan de afstand met de balk ervoor en erna vergroot worden? Zoja, hoeveel ongeveer?
LetsgoKelly schreef:Gisteren was niet zo'n geweldige dag met mijn paard. In draf en stap had ik echt niks te klagen, hij ging echt nog stukken beter met zijn neus over de grond. Maar die galopDat was 1 en al spanning.. rechts nog erger dan links. De ene helft van de volte ging goed maar de tweede (steeds dezelfde helft aan het hek waar kippen, kinderen en honden zitten) nam hij de benen ookal was er geen geluid. Kan ik nu beter niet galopperen of toch volhouden en niks van die tweede helft aantrekken?
Kitty schreef:Marcel, hoe denk jij over diverse trixmethodes als een dun (metalen?) balkje boven de trainingshindernis, barreren door balkje omhoog te tikken of andere manieren om het paard net wat hoger te laten springen dan het uit zichzelf onder normale begeleiding van de ruiter zou doen?
MarcelDufour schreef:LetsgoKelly schreef:Gisteren was niet zo'n geweldige dag met mijn paard. In draf en stap had ik echt niks te klagen, hij ging echt nog stukken beter met zijn neus over de grond. Maar die galopDat was 1 en al spanning.. rechts nog erger dan links. De ene helft van de volte ging goed maar de tweede (steeds dezelfde helft aan het hek waar kippen, kinderen en honden zitten) nam hij de benen ookal was er geen geluid. Kan ik nu beter niet galopperen of toch volhouden en niks van die tweede helft aantrekken?
Wat gebeurt er als je in de verlichte zit gallopeert? Vlucht ie dan ook?