[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

angelax

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:28

ik ken ook jonge paarden die het uitzichzelf doen.
maar manegepony's die lopen meestal niet aan de teugel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:35

Maar die manegepony's zitten meestal zo vast in hun lijf dat het niet mooi meer is.
En die worden door iedereen weer anders gereden, en allemaal niet erg bekwame ruiters Knipoog

Maar ook een aantal daarvan komen gewoon aan de teugel als de ruiter kan rijden, en niet zit te plukken Lachen
Ik ken een manegepaard wat heerlijk kon sjouwen, als er een goede ruiter opzat. Je kon er alleen lang niet meer alles uithalen wat er inzat, daarvoor had-ie teveel blokkades in zijn lijf.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:35

superwoman schreef:
Marchador schreef:
Snap ik helemaal, ik ben ook wel aan het kijken of ik in de buurt iets kan vinden.. hopelijk vind ik snel wat.

ja, goede (betaalbare) instructie wat bij je past, is niet zó makkelijk te vinden, maar het zal je wel lukken Tong uitsteken

Om even hierop terug te komen.
Ik heb een les gehad met mijn pony en kreeg eigenlijk mee als tip om lekker met haar in het bos te rijden.
Zodra mijn pony de bak in kwam vond ze het eigenlijk al niet meer boeiend, uiteindelijk von ze het toch helemaal niet meer leuk en besloot ze dat we wel klaar waren. Na nog heel even weer doorgaan om haar niet haar zin te geven. Ben ik met haar even een rondje gaan doen in het bos. Ze was weer helemaal opgebeurd met de oortjes naar voren en liep stevig door.. ze genoot echt.

En opzich doet ze het hardstikke goed hoor! Maar je ziet dat het niet van harte gaat, maar meer met tegenzin.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:37

ik rijd de latste tijd ook op een pony die aan de teugel loopt en los is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:43

Lekker gevoel he Lachen

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:44

jaa Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:50

Marchador schreef:
Om even hierop terug te komen.
Ik heb een les gehad met mijn pony en kreeg eigenlijk mee als tip om lekker met haar in het bos te rijden.
Zodra mijn pony de bak in kwam vond ze het eigenlijk al niet meer boeiend, uiteindelijk von ze het toch helemaal niet meer leuk en besloot ze dat we wel klaar waren. Na nog heel even weer doorgaan om haar niet haar zin te geven. Ben ik met haar even een rondje gaan doen in het bos. Ze was weer helemaal opgebeurd met de oortjes naar voren en liep stevig door.. ze genoot echt.

En opzich doet ze het hardstikke goed hoor! Maar je ziet dat het niet van harte gaat, maar meer met tegenzin.

Maar wat ben je dan verder van plan?
- ga je nu stoppen met dressuur met die pony?

In sommige gevallen heb ik idd gezien dat een pony dressuur echt niet leuk vond, echter heb ik ook gevalen gezien waarbij de ruiter nog veel moest leren, waardoor het logisch was dat de pony of het paard dressuur niet leuk kon vinden.
Jij zal zelf wel weten waar die van jouw in hoort,omdat je bewust bezig bent met je paarden.
Echter wil ik het voor meelezers wel duidelijk maken, dat het soms wel de ruiter is die er voor zorgt dat het leuk is of niet.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:58

@Superwomen,
Ik geef je hierin groot gelijk,

Mijn fries vond het geen reet aan,erg sloom en moest voor alles moeite doen,
nu zit de basis er goed in en die achterhand zet ze er nu super onder erg actief is ze met trainen,
dat ze deze gangen bezit had ik niet gedacht en aan de teugel lopen doet ze nu vanzelf doordat
ze die massa er goed onderschuift!
Dus ben het ook zeker eens dat je niet aan de voorkant moet plukken!!!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:08

Ja ik snap wat je bedoelt.

Ik vind zelf de dressuur hardstikke leuk en heb het ook met veel plezier gedaan met mijn paard!
Mijn pony rijd ik alleen maar recreatief en in de bossen. We zouden Endurance starten. Omdat ik dacht dat afwisseling ook voor haar wel leuk zou zijn en omdat ik wilde dat ze goed haar lichaam zou gebruiken heb ik ervoor gekozen om toch een paar keer in de week 2 tot 3 keer in de bak te rijden.

En echt ze doet het super en ze doet zo haar best voor me, maar eigenlijk wilt ze het echt niet. Ze reageerd amper tot niet, ze leeft helemaal niet op en toch maak ik het afwisselend voor ons beiden. Balkjes, veel diverse oefeningen, veel belonen en tegen haar praten... Boos worden is iets wat niet in mij zit, wel kan ik streng zijn door het gebruik van mijn stem " Kom op " of " Vooruit ", omdat ik niet wil dat ze met mij wegloopt. Ze is een gevoelig dier en reageerd daar wel erg goed op.

Laat ik haar haar eigen gang gaan dan loopt ze rustig de bak uit richting het bos.
En met de les werd het eigenlijk (nogmaals) bevestigd. We waren tussentijds (na +- 20 minuten denk ik) aan het stappen met een los teugeltje. Bij het oppakken ging het al wat moeizaam en vlak daarna besloot ze dat het toch veel fijner is als we nu klaar waren. Ze maakt van die hele lage rare sprongetje en loopt naar achteren, wat niet hoeft want ze werd op geen enkele manier geblokkeerd. Even streng zijn, verder stappen en klaar, ga het bos maar even in. Dat heb ik gedaan, het was een kort rondje van nog geen 10 minuten, maar ze fleurde helemaal op. Ze was blij, oortjes naar voren en vrolijk om zich heen kijken, ze was voorwaards en maakte nog even een vreugdesprongetje haha.
Ze kwam heel ander terug dan toen we begonnen in de bak.

Tevens wil ik erbij zeggen dat ze medisch in orde is en dat het zadel en hoofdstel goed past. Dit is iets wat ik ook regelmatig nakijk en na laat kijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:13

nou dan vind ik het super dat je naar je pony luisterd OK dan!

@2misty2 , fijn he Haha! Go jij! Go jij!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:14

Ja echt een super gevoel zit dan ook met een big smile erop Haha!
Laatst bijgewerkt door 2misty2 op 14-08-08 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:43

Iemand uit mijn kennisenkring heeft een clinic gevolgt van een bekende ruiter, die vertelde dat je kneepjes moest geven om een paard aan de teugel te rijden. Ik weet niet wat ik hierover moet denken

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:00

Het begrip kneepjes is imo heel fout.
Als ik iemand vraag om kneepjes te geven en ik vraag iemand om te vragen (d.m.v. hand openen en sluiten) merk ik wel duidelijk verschil!

Kneepjes geven wordt door iedereen weer anders opgevat, tot nu toe ben ik niemand tegen gekomen die met kneepjes hetzelfde bedoelde. Ook ik heb geleerd kneepjes te geven op verschillende manieren. Dat wil niet zeggen dat het allemaal goede manieren waren, absoluut niet. Zo heb ik iemand gehad die mij d.m.v. voordoen liet zien wat ze bedoelde, hierbij zei ze "hand openen en sluiten, vragen, in combinatie met benen". Bij een ander heb ik geleerd om hardhandiger te werk te gaan "hand openen en sluiten waarbij je je pols wat naar beneden draait"--> trekken dus.

Vraag je iemand om een kneepje te doen voelt dit al drukkender en vaak ook trekkend, een heel fout woord dus dat imo nooit gebruikt zou mogen worden. Lachen (een kneepje is toch harder dan het openen en sluiten van de hand).
Ik snap wel waarom velen hardhandiger te werk gaan op het paard, ik keur het niet goed.. maar ik snap het wel. Een kneepje en het openen en sluiten van je hand is een wereld van verschil.
Kneepje - een makkelijk en veel gebruikt woord met een negatief gevolg Lachen Zo is hoe ik het zie

loves_donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 23:12

wat een discussie's hier allemaal zeg, haha
ik volg het even

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:26

Kneepjes worden idd verschillend opgevat Marchador, dat heb ik ook begrepen.
Het openen en sluiten van je hand is iets wat je tijdens het rijden doet en dat wordt ook gezien als kneepjes. Soms is een minimale verplaatsing van enkel de ringvinger al genoeg voor een duidelijke hulp. Het "kneden van de teugels" is imo klooien in de mond en geeft geen ontspanning.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:44

Kneden en masseren is helemaal fout. Dat hoor ik regelmatig nog mensen zeggen..

bigbird89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:35

een paard aan de teugel krijgen kan alleen met gevoel voor de paarden mond dus niet rukken en plukken maar gwn rustig blijven vragen en altijd blijven vragen k heb zelf 2 shetlanders voor de kar en het heb 1,5 jaar geduurd voordat ze aan teugel liepen en niet gaan vasthouden maar blijven spelen kan allemaal lang duren en les is idd een zeer goed id

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:55

Marchador schreef:
Kneden en masseren is helemaal fout. Dat hoor ik regelmatig nog mensen zeggen..

wat is masseren nou weer? Clown

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:28

Masseren van de teugels, eigenlijk hetzelfde als kneden Lachen

Amandie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:30

Ik heb een vraagje, misschien kan iemand daar antwoord op geven in het topic. Of weet een andere oplossing.

Marieke's haar verzorgpaardje Zaila *dat paard dat een operatie heeft gehad enzo * zitten een beetje nu in een dipje. Want Zaila doet nu precies hetzelfde als waar ze in het begin meer begon. Dus trekken kei hard rennen en hangen.. En we zijn er een beetje achter gekomen dat ze dat doet omdat ze neit emer weet wat ze moet doen *want ze rijd pas weer sinds 2 weken, en ze heeft 3 maanden niet gereden vanwege herstel en operatie en weer opbouw van conditie*. Maar nou zei Moniek gisteren *de lerares* dat ze een thiedeman om kan doen, om haar onder controle te houden, en dat zaila weer weet waar haar hoofdje moet zitten.
Maar zelf zijn marieke en ik niet echt van hulpmiddelen. Maar zou dat een oplossing kunnen zijn? Of weten jullie iets anders?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:46

bigbird89 schreef:
een paard aan de teugel krijgen kan alleen met gevoel voor de paarden mond dus niet rukken en plukken maar gwn rustig blijven vragen en altijd blijven vragen k heb zelf 2 shetlanders voor de kar en het heb 1,5 jaar geduurd voordat ze aan teugel liepen en niet gaan vasthouden maar blijven spelen kan allemaal lang duren en les is idd een zeer goed id

Als je even het topic had doorgelezen, dan had je misschien begrepen dat dat niet de goede manier is. Dat is imo klooien in de mond én dan werk je aan de voorkant ipv van achter naar voren.
Hand stil houden (wel mee met de beweging) en goed de achterhand eronder rijden is voldende.

bigbird89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:49

nou k krijg instructie van een man die 15 jaar zz voor de kar heeft gereden met tuigers en dat soort spul dus die zal onderhand wel weten wat hij zegt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:51

Amandie schreef:
Ik heb een vraagje, misschien kan iemand daar antwoord op geven in het topic. Of weet een andere oplossing.

Marieke's haar verzorgpaardje Zaila *dat paard dat een operatie heeft gehad enzo * zitten een beetje nu in een dipje. Want Zaila doet nu precies hetzelfde als waar ze in het begin meer begon. Dus trekken kei hard rennen en hangen.. En we zijn er een beetje achter gekomen dat ze dat doet omdat ze neit emer weet wat ze moet doen *want ze rijd pas weer sinds 2 weken, en ze heeft 3 maanden niet gereden vanwege herstel en operatie en weer opbouw van conditie*. Maar nou zei Moniek gisteren *de lerares* dat ze een thiedeman om kan doen, om haar onder controle te houden, en dat zaila weer weet waar haar hoofdje moet zitten.
Maar zelf zijn marieke en ik niet echt van hulpmiddelen. Maar zou dat een oplossing kunnen zijn? Of weten jullie iets anders?

het paard kan enkel hangen en dramen als je niet kort en consequent de hulpen geeft.
Hangen kan een paard alleen als jij terug hangt.
rennen kan hij/zij, als je niet op tijd (dus niet bij de eerst stap harder) het paard weer terug in tempo zet.
Zelf snel weer teugel geven en onspannen na de hulp is het belangrijkste en wat het meest verkeerd gaat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:56

bigbird89 schreef:
nou k krijg instructie van een man die 15 jaar zz voor de kar heeft gereden met tuigers en dat soort spul dus die zal onderhand wel weten wat hij zegt

je zou ook natuurlijk zelf na kunnen denken.
zoek het eens goed op zou ik zeggen (zonder dat je bevestiging zoekt.)
Zou zonde zijn als je andermans fouten over neemt. Het werkt wel, dat klooien in de mond, maar het is niet correct, want je werkt het paard tegen. Dat "spelen" is een milde vorm van zagen.

bigbird89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:02

superwoman schreef:
Amandie schreef:

het paard kan enkel hangen en dramen als je niet kort en consequent de hulpen geeft.
Hangen kan een paard alleen als jij terug hangt.
rennen kan hij/zij, als je niet op tijd (dus niet bij de eerst stap harder) het paard weer terug in tempo zet.
Zelf snel weer teugel geven en onspannen na de hulp is het belangrijkste en wat het meest verkeerd gaat.

ja maar als je paard terug in tempo moet moet je ook niet gaan hangen maar korte ophoudinkjes dat is ook een veel gemaakte fout