Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:30

sorry, maar ik kan nergens enig penny niveau ontdekken.
Een ieder kan hier met namen in het rond strooien, die hun naam al heel wat verdiend hebben, daar les van hebben gehad. (en dan heb ik het over internationaal nivo) en toch blijft iedereen in zijn eigen straatje praten.
Voor mij is, en blijft klassiek nog steeds de manier hoe ik het vroeguh geleerd heb. En dan heb ik het over meer dan 35 jaar geleden. Daarna de moderne stroming gevolgd, waar ik me totaal niet in kon vinden. Het voelde voor mij als "het rijden zonder enig plezier, afdwingen , veel kracht om op een bepaald nivo te moeten komen binnen korte tijd , paarden die er maar moeilijk naartoe konden komen. Waardoor ik rigoureus de knop heb omgezet. Terug naar de basis en weer opbouwen met wel de klassieke manier en instructeurs. Veel meer werken vanuit het paard zelf, en beide hieraan plezier krijgen.
Je zal dan bewust de keuze moeten nemen te stoppen met de huidige wedstrijdsport. Zolang ze de juryleden niet goed opleiden, zal er nooit enig verbetering komen.
Ik heb regelmatig leuke pony kindjes wedstrijdjes gezien.. Simpele B proef, waarin het meisje prachtig zonder enig buitenstaander te zien haar proef reed. Keurig netjes, en genadeloos werd afgestraft door de jury (overigens kende ik het ruitertje of ponytje niet) Het omschrevene op de protecol sloeg werkelijk nergens op! Echt nergens..... Kind teleurgesteld, wordt gedwongen bijna tot meer druk met rijden en afdwingen. Diep diep triest...
Vroeger werd er wel anders in de B gekeken. Ontspannenheid, zit van de ruiter, maar ook het aan de teugel verhaal mocht nooit afgedwongen zijn. Dit hield dus in, dat als iemand de figuren keurig reed, nek van de pony mooi de hoogte van de schoft was, neusje op de ll en soms met verruimen er iets voor...er winst gereden werd.
Nu is zowat iedere ruiter al met de voorkant bezig....achter de teugel.......men denkt dat het zo hoort.

Voor mij is rijden NU ontspanning, plezier en opbouwend werken. Altijd terug kunnen naar de basis, vooral het stukje plezier samen behouden. Nooit zal ik meer terug willen naar de moderne rijderij....
Als ik er naar kijk, krijg ik pijn in mijn nek, en rug..zoveel gedwongenheid. Met afdwingen ontstaat nooit harmonie!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:31

cherie78 schreef:
superwoman schreef:
de ruiter trainen vanaf de eerste x vind ik in dit topic niet echt gepast. Ik wil graag wat meer inhoud

Dat vraagt naar inhoudvolle vragen ;)

daar zit wel wat in ja :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:37

Voor mij is het aantal smileys meestal wel een graadmeter. Hoe meer smileys iemand nodig heeft om het verhaal of de grappig bedoelde 'oneliners' aan te zetten omdat het inhoudelijk geen hout snijdt, hoe minder serieus ik mensen neem.

Ik wil nog reageren op Simpelman. Ik zie het anders. Onder rijkunst versta ik dan juist meer dat als je dat goed voor elkaar hebt, je het vervolgens heel makkelijk in kan zetten om bijvoorbeeld WE of garrocha enz. te gaan beoefenen. Als je dat makkelijk af gaat, dan heb je je paard rijkunstig fijn voor elkaar.

Wat jij dan beschrijft als rijkunst vind ik rijSPORT, het meten aan vastgelegde regels, wellicht dat daarom dat 'in het kader rijden' ook zo gewenst is, anders kan je onmogelijk verschillende combinaties met elkaar vergelijken.

Die constante aanleuning (in het kader rijden) wordt echter minder belangrijk als je andere disciplines gaat beoefenen, de mate van verzameling wordt dan voornamelijk geregeld door de zit omdat meestal 1 hand vrij moet zijn. Ondanks dat valt het paard niet voorover, is vaak uitermate wendzaam door gewicht op de achterhand, en is de hoofdhalshouding gelijk aan de mate van verzameling.
Ik denk juist omdat die paarden van begin af aan meer opgeleid worden met 'vrijheid op erewoord' (aan de voorkant).

Ik ga dan ook wat verzameling betreft mee met Arie53 en Nombrado. Dat is wat ik onder (het tot stand komen van) verzameling versta, waarbij tempo inderdaad heel belangrijk is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:39

@Nombrado, je pretendeert nogal wat. Afgeven op de jury vind ik altijd zo'n bewijs van onvermogen. Zou het gewoon niet aan jezelf liggen als je geen punt rijdt in een wedstrijd?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:41

hwn schreef:
superwoman schreef:
de ruiter trainen vanaf de eerste x vind ik in dit topic niet echt gepast. Ik wil graag wat meer inhoud

Eerst die opmerking dat "beginnersopmerkingen" niet mogen omdat dit een toppic over hogere dressuur is, en nu mag een opmerking over beginnersfouten ook niet vermeld worden? En wat met beginnende academische of klassieke ruiters? Ik dacht dat dit toppic openstond voor mensen die ervaring hadden met AR en KR, zonder dat ze daarvoor een zeker niveau moesten bewijzen. Als ik me vergist heb, dan zeg je het maar, dan ga ik wel ergens anders mijn tijd verdoen.

Ik wil het graag on topic houden.
afgeven op beginners vind ik niet on-topic.
Ervaring met AR en KR is zeker gewenst ja, wanneer je weinig ervaring hebt, heb je ook veel minder kennis dan mensen met veel ervaring en dan zie je veel dingen toch heel anders. Er zit namelijk een groot verschil tussen denken en het daadwerkelijk doen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:30

Babootje schreef:
@Nombrado, je pretendeert nogal wat. Afgeven op de jury vind ik altijd zo'n bewijs van onvermogen. Zou het gewoon niet aan jezelf liggen als je geen punt rijdt in een wedstrijd?

Ik heb zowel goede (oudere) GP juryleden,Z jury , veel geschreven , maar ook bij nieuwe B en L juryleden geschreven..... Het laatste ben ik gauw mee gestopt.
Een Z jury die ik ken, waar ik regelmatig bij schreef, is gestopt.

Hij vond er echt niets meer aan...waarom? regelmatig met verbazing hoe mensen ign in de Z terechtgekomen waren. Was van verzameling niets te zien, veel over het tempo... Ik was het roerend met hem eens, maar dat dat gebeurd is tevens te danken aan de huidige instructie.
Er wordt gewoon over het algemeen tegenwoordig zeer slecht les gegeven.
Mede dankzij de opleidingen die er zijn.
Er wordt geleerd met slof een jong paard te rijden op opleidingen. Iedereen (die nog onbewust is van been of lichaamsgebruik) met spoor rijdt en bij elke pas het paard in zijn lijf prikt.
Paarden stompen af op been, waardoor er nog meer geweld gebruikt moet worden om een paard te laten reageren.

Zelf veel wedstrijd gereden, vroeger geweldig, federatie, laatste jaren ook maar vond de sfeer nu niet echt gezellig. Een oudere man, die voor het eerst een paard had en doof was, meereed in de B, werd en publiek te kakken gezet door een B jurylid. Voor mij was toen echt de maat vol.

Ik kan niet met die mensen door een deur. Heb nog steeds juryvrienden (ook in Spanje) waar ik wel mee op 1 lijn zit. Ze zijn er dus nog wel!

Maar goed...voor mij is een huidige wedstrijd geen graadmeter meer. Wel een goede instructeur, of je paard zelf.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:33

Ansie schreef:
Ik wil nog reageren op Simpelman. Ik zie het anders. Onder rijkunst versta ik dan juist meer dat als je dat goed voor elkaar hebt, je het vervolgens heel makkelijk in kan zetten om bijvoorbeeld WE of garrocha enz. te gaan beoefenen. Als je dat makkelijk af gaat, dan heb je je paard rijkunstig fijn voor elkaar.

Wat jij dan beschrijft als rijkunst vind ik rijSPORT, het meten aan vastgelegde regels, wellicht dat daarom dat 'in het kader rijden' ook zo gewenst is, anders kan je onmogelijk verschillende combinaties met elkaar vergelijken.

Die constante aanleuning (in het kader rijden) wordt echter minder belangrijk als je andere disciplines gaat beoefenen, de mate van verzameling wordt dan voornamelijk geregeld door de zit omdat meestal 1 hand vrij moet zijn. Ondanks dat valt het paard niet voorover, is vaak uitermate wendzaam door gewicht op de achterhand, en is de hoofdhalshouding gelijk aan de mate van verzameling.
Ik denk juist omdat die paarden van begin af aan meer opgeleid worden met 'vrijheid op erewoord' (aan de voorkant).

Ik ga dan ook wat verzameling betreft mee met Arie53 en Nombrado. Dat is wat ik onder (het tot stand komen van) verzameling versta, waarbij tempo inderdaad heel belangrijk is.

Dat wat de hedendaagse Klassieke Dressuur is is welomschreven en omkaderd.
Men vindt dat prachtig vastgelegd in de regels van het FEI.

Wedstrijdsport komt voort uit de rijkunst maar is het niet per definitie.
Een sportprestatie moet onvermijdelijk in stukjes verdeeld worden om te kunnen worden beoordeeld.
Onvermijdelijk zullen die stukjes een eigen inhoud en waarde gaan krijgen.
Onvermijdelijk moet men in een wedstrijd in ieder onderdeel tot het uiterste gaan.
Harmonie, elegantie en ethiek staan hierbij niet bovenaan de lijst van belangen.
Dit is in geen enkele sport het geval.

Wil iemand rijsport beoefenen dan staat hem dat vrij, wil iemand iets anders dan dat, idem.
Dit neemt niets weg van de noblesse en de intentie van de Klassieke Dressuur als rijkunst binnen haar kaders.

Het woord verzamelen is een werkwoord.
Dat wil dus zeggen "het doet iets".
Wanneer een ruiter zijn paard verzameld dan doet hij dus iets, hij verzameld zijn paard.
Hij verzameld niet een zak met botten om die op zijn kont te zetten maar een dynamisch bewegend individu.

het paard verzamelen wil zeggen dat de beweging, dus de energie, van het paard gebundeld wordt.
Het doel daarvan is dat het paard gaat buigen in zijn gewrichten én dat het de voorhand optillen gaat.
Het optillen van de voorhand kan het paard alleen maar wanneer eerst de bovenlijn losgelaten wordt, de buikspieren aangespannen, de rug gebold, vervolgens de achterhand in alle gewrichten gebogen en dan de rugspieren aangespannen.
Dit vormt in het paard in de voortstuwende beweging een aangespannen boog van achtervoeten tot aan de mond.
De voorhand komt omhoog, hij wordt lichter.
Die boog wordt gereguleerd tussen de voortdrijvende hulpen van kuit en zit en begrensd door de hand.
In de KD is het streven naar harmonie en lichtheid. Het contact met de mond is subtiel en delicaat.

Het doel is dat door de nu ontstane verende bewegingen de gewrichtsvlakken minder slijten, de ruiter comfortabeler in het zadel kan blijven zitten en het paard gemakkelijk en comfortabel te rijden is.

Hoe dit bereikt moet worden heeft men mat schande en schade geleerd en door de tijd vastgelegd als zijnde KD.
Een paard de achterhand laten onderbrengen en zo gewild te buigen in de gewrichten leert men in het circus een paard in een paar sessies, en paard zonder teugel te berijden idem.
Dit is alleen geen verzameling noch lichtheid.

Het behoud van een gelijkmatig tact en tempo zijn essentieel om de ruiter de noodzakelijk te leveren energie van het paard te kunnen laten controleren.
Zonder een gelijkmatige tact is het het paard dat de energie inbreng regelt.
Langzaam op de moeilijke stukjes en snel op de makkelijke.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:35

Babootje schreef:
Anderen, zoals Simpelman willen gewoon anoniem blijven (alhoewel hij voor sommigen onder ons niet zo anoniem is als hijzelf denkt.

Slimme maagd.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:03

@Simpelman mooi verwoord, ik zou willen dat ik het zo zou kunnen omschrijven zoals jij dat doet :)

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:05

Ben tijdje bij verschilende instructeurs geweest en o.a. Antoine de Bodt en AR is als voorbeeld te noemen een wereld van verschil, noemt zichzelf wel allebei klassiek. Denk dat diegene, die niet bij verschillende instructeurs les gevolgd hebben en geen verschil in lesgeven heeft kunnen ervaren, niet te hard moet oordelen hier over anderen, ook niet als je in de wedstrijdsport zit, waar het bij de jury overigens in mijn ogen heel vaak fout gaat en zie ik veel dingen, die in mijn ogen niets met KD nog te maken hebben. Heb met mijn paard op een stal gestaan, waar werd gereden voor de punten, maar vraag niet hoe! Niettemin zijn er ook zeker goede stallen.
En niettemin zijn er daar ook wedstrijdruiters, die het wel netjes en met respect naar het paard doen, ik hoop dan maar altijd, dat die ook daarna beoordeeld worden.......
Misschien is het beter zelf te ervaren en dan te oordelen, want i.d.d makkelijk praten vanuit een pc en anderen persoonlijk afkraken tot vijandig en beledigend toe nog gemakkelijker, heeft niets meer met een discussie te maken.
Denk dat als je echt subtiel wilt rijden en veel probeert (tot je de lesgever vindt, die je een goed gevoel geeft), de verschillen zelf goed kunt voelen en ook kunt ondervinden hoe het wel fijn kan aanvoelen, want een paard kan zeker met minimale aanleuning (en zelfs zonder begrenzing door een hele goede ruiter) mooi verzamelen, ook al is de oefening niet altijd perfect uitgevoerd, maar dan is hij wel uitgevoerd zonder afdwingen en met respect naar het paard toe (en dat zie je op vandaag te weinig). En dan kom je bij de instructeur, die bij jou past en laat je je niet hersenspoelen door een instructeur, die te arrogant is om tegenspraak te dulden of discussie eerlijk te voeren als het niet goed voelt, want dat is mijn ervaring met bovenstaande kopstukken. En pik dat mee uit hun lessen, wat wel goed voelt. Ik heb bij AR wel veel meer over mijn zit geleerd en dan heb ik het over mijn eigen lichaamsgebruik in het rijden van travers, renvers en appuyementen als voorbeeld. Maar het uit elkaar vallen en te weinig impuls is in mijn ogen een grote valkuil. AdB werkt bijv. in mijn ogen weer te veel met stuwkracht, alles gaat op hoog tempo en voor mijn gevoel kreeg ik wat veel mensen op vandaag als aanleuning betitelen "vermoed" ik, te veel gewicht in mijn handen. Maar ook van hem heb ik goede dingen geleerd. En technisch gezien is veel te verklaren, maar rijden is een gevoel dat je moet ontwikkelen en daarbij heeft de één ook nog eens meer talent (lees gevoel) als de ander. Op papier kunnen we het schijnbaar allemaal als beste......
Mooi omschreven Simpleman!
Laatst bijgewerkt door bonoenpepper op 23-11-13 16:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:35

Simpelman schreef:
Het woord verzamelen is een werkwoord.
Dat wil dus zeggen "het doet iets".
Wanneer een ruiter zijn paard verzameld dan doet hij dus iets, hij verzameld zijn paard.
Hij verzameld niet een zak met botten om die op zijn kont te zetten maar een dynamisch bewegend individu.

het paard verzamelen wil zeggen dat de beweging, dus de energie, van het paard gebundeld wordt.
Het doel daarvan is dat het paard gaat buigen in zijn gewrichten én dat het de voorhand optillen gaat.
Het optillen van de voorhand kan het paard alleen maar wanneer eerst de bovenlijn losgelaten wordt, de buikspieren aangespannen, de rug gebold, vervolgens de achterhand in alle gewrichten gebogen en dan de rugspieren aangespannen.
Dit vormt in het paard in de voortstuwende beweging een aangespannen boog van achtervoeten tot aan de mond.
Die boog wordt gereguleerd tussen de voortdrijvende hulpen van kuit en zit en begrensd door de hand.
In de KD is het streven naar harmonie en lichtheid. Het contact met de mond is subtiel en delicaat.

Het doel is dat door de nu ontstane verende bewegingen de gewrichtsvlakken minder slijten, de ruiter comfortabeler in het zadel kan blijven zitten en het paard gemakkelijk en comfortabel te rijden is.

Hoe dit bereikt moet worden heeft men mat schande en schade geleerd en door de tijd vastgelegd als zijnde KD.
Een paard de achterhand laten onderbrengen en zo gewild te buigen in de gewrichten leert men in het circus een paard in een paar sessies, en paard zonder teugel te berijden idem.
Dit is alleen geen verzameling noch lichtheid.

Het behoud van een gelijkmatig tact en tempo zijn essentieel om de ruiter de noodzakelijk te leveren energie van het paard te kunnen laten controleren.
Zonder een gelijkmatige tact is het het paard dat de energie inbreng regelt.
Langzaam op de moeilijke stukjes en snel op de makkelijke.

Wie heeft het over een zak botten?
Voor sowieso het rijden op een paard is het al belangrijk dat er sprake is van rompstabiliteit en bij het verplaatsen van gewicht naar de achterhand moeten de gewrichten buigzaam zijn zodat de hoeken verkleind kunnen worden, en de spieren krachtig genoeg om het gewicht daar te houden en de hoeken vervolgens weer te openen. De buigzame en krachtige gewrichten en spieren die daarvoor nodig zijn ontwikkel je door gymnastiseren niet door simpelweg een teveel aan energie in het paard te rijden en dat aan de voorkant zodanig te reguleren zodat het paard daardoor de benen hoger op gaat heffen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:42

bonoenpepper schreef:
En dan kom je bij de instructeur, die bij jou past en laat je je niet hersenspoelen door een instructeur, die te arrogant is om tegenspraak te dulden of discussie eerlijk te voeren als het niet goed voelt, want dat is mijn ervaring met bovenstaande kopstukken. En pik dat mee uit hun lessen, wat wel goed voelt. Ik heb bij AR wel veel meer over mijn zit geleerd en dan heb ik het over mijn eigen lichaamsgebruik in het rijden van travers, renvers en appuyementen als voorbeeld. Maar het uit elkaar vallen en te weinig impuls is in mijn ogen een grote valkuil. AdB werkt bijv. in mijn ogen weer te veel met stuwkracht, alles gaat op hoog tempo en voor mijn gevoel kreeg ik wat veel mensen op vandaag als aanleuning betitelen "vermoed" ik, te veel gewicht in mijn handen. Maar ook van hem heb ik goede dingen geleerd. En technisch gezien is veel te verklaren, maar rijden is een gevoel dat je moet ontwikkelen en daarbij heeft de één ook nog eens meer talent (lees gevoel) als de ander. Op papier kunnen we het schijnbaar allemaal als beste......

Ben het ermee eens dat je niet in 1-2-3 de juiste instructeur vindt, maar anderzijds: als je met je eigen paard werkt, vind ik het soms ook verwarrend voor het dier als het constant een andere aanpak krijgt. Daarom dat ikzelf er eerder voor koos om wat meer kennis te vergaren op papier, en één en ander aan de hand uit te voeren, voor ik durfde overschakelen van lesgever, want ik weet wat er gebeurt als je er de verkeerde lesgever op loslaat... been there, done that.

@Sasha, voor mij hoeft iemand zelf (nog) niet de beste ruiter zijn om de theorie te kunnen interpreteren, of om je in te leven in het gevoel van een paard (en voor mij zijn de ogen, oren en staart daarin heel duidelijk. Ik heb hier bijv. een verzorgstertje die erg bang is, ze durft niet eens alleen bij een paard komen, maar ze kan wel erg goed de signalen van een paard (stress, ontspanning...) beoordelen, dus op dat vlak durf ik gerust op haar oordeel vertrouwen als ik bevestiging (of ontkenning) zoek van wat ik denk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:01

Ansie schreef:
De buigzame en krachtige gewrichten en spieren die daarvoor nodig zijn ontwikkel je door gymnastiseren niet door simpelweg een teveel aan energie in het paard te rijden en dat aan de voorkant zodanig te reguleren zodat het paard daardoor de benen hoger op gaat heffen.

Een teveel aan energie zodat het paard zich meer opwaarts/verend gaat afdrukken.
De benen opheffen is het gevolg daarvan.

Gymnastiseren vindt plaats door méér energie in te brengen dan noodzakelijk om de beweging uit te voeren.
Het opbouwen van vermogens reserve zodat de gevraagde bewegingen met gemak, als vanzelf uitgevoerd kunnen worden.

sasja0705

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:29

@ hvn. Op zich met je eens maar op moment dat negatief beoordeeld wordt en alleen maar gezegd wordt hie het NIET moet... mag ik ervan uitgaan dat die enige weet hoe het WEL moet en dit kan laten zien OF eerlijk voor uitkomt dat twel de theorie er is maar zelf niet in praktijk gebracht kan worden... en dat stukje eerlijkheid mis ik hier dus wel van een hoop mensen... over gp achter de pc gesproken...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:38

Een algemeen vraagje: Portugese dressuur, bijv. Nuno Oliviera, onder welke categorie zou dit vallen volgens jullie (is nl. het grote voorbeeld van mijn lesgever)? En wat zijn de pro's en cons hiervan? Ik weet dat hiervan paar filmpjes gepost zijn, maar ik kan die helaas niet zien.

@Sasja, daar heb je wel een punt. Ik kom er eerlijk voor uit dat ik vooral in het rijden een (her)beginner ben, al hebben we vandaag toch enkele goede sbw kunnen rijden. Aan de longe en aan de hand (en ook in vrijheid) krijg ik dan weer veel gedaan van een paard. Maar als ik bijvoorbeeld moet kiezen tussen een paard "verkeerd" aan teugel rijden, en niet aan teugel rijden, dan wil ik wel het verschil weten voor ik op mijn paard stap, zodat ik het haar niet nodeloos moeilijk maak, begrijp je? Want als ik niet weet hoe de oefening correct (=met respect voor het paard) moet uitgevoerd worden, dan voer ik ze liever niet uit. Het ene paard is vergevingsgezinder dan het andere, en de mijne... was vroeger niet bepaald vergevingsgezind, om het zacht uit te drukken.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:52

Citaat:

Zolang men deze nonsens, die haaks op de biomechanica van het paard staat, verkoopt, viert de daarbij horende polderdressuur hoogtij.

Dit stukje slaat alles: eerst de bovenlijn loslaten; waar zit die vast dan? En vervolgens de rugspieren aanspannen en dan op een bolle rug gaan zitten. Geen wonder dat men derhalve van zithulpen helemaal niets begrijpt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:21

arie53 schreef:
Citaat:

Zolang men deze nonsens, die haaks op de biomechanica van het paard staat, verkoopt, viert de daarbij horende polderdressuur hoogtij.

Dit stukje slaat alles: eerst de bovenlijn loslaten; waar zit die vast dan? En vervolgens de rugspieren aanspannen en dan op een bolle rug gaan zitten. Geen wonder dat men derhalve van zithulpen helemaal niets begrijpt

En dit is dus voor mij typisch zo'n antwoord, waarbij iemand (voor mij) als internetruiter door de mand valt.

Ik vind dat Simpelman heel goed kan verwoorden hetgeen een beetje geoefende ruiter/amazone kan voelen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:24

Als men nu weer zo wat heeft met het begrip "aanleuning" wat wel een heel mystificerend begrip schijnt te zijn, als je het Bokt Forum er op naleest: er is een net nieuw boek uit van Paul Versluis" "Aanleuning", met medewerking en inbreng van aardig wat top/wedstrijd ruiters, overigens op diens website staan ook uitgebreid wat interessante raadgevingen en overwegingen misschien dat dit wat opheldert, ook qua biomechanica en effecten van bitten/ruiterhanden/zit e.d. op paard.

Dat aanleuning/"aan het bit" e.d. wel degelijk "kan" aan louter zit en been, lijkt me duidelijk (zelfs ik kan het hahaha), maar dat lukt je alleen bij een paard dat reeds via de teugel zachtaan heeft geleerd AAN de teugel te gaan.

De "aanleuningsdiscussie" heb ik nu gevolgd, en ik zwalk van de ene naar de andere... qua aanpak/standpunten, ik vind het allemaal een beetje waar.
Vanuit eigen ervaring zeg ik ook: jazeker, een paard kan zonder (strict) teugelcontact rondgestuurd worden op zit en benen ik doe het geregeld om nog eens te checken in hoeverre paard aan mijn zit en beenhulpen staat, zo'n paard heeft de teugel ook niet per se nodig om in aanleuning te lopen, echter... die aanleuning mag niet verward worden met contactloos
Er is ALTIJD contact, en dat begint met zit en benen, de aanleuning BEGINT dus niet met hand/teugel gebruik, maar het paard wordt door de zit en beenhulpen van de ruiter voorbereid op de aanname.
Ieder jong groen paard begrijpt niets van teugels, zal eerder reageren op gewichtsverplaatsing (onbalans).
Een wat verder opgeleid paard heeft die balans onder de ruiter hervonden en kan dan diens aandacht op de teugelhulpen gaan zetten.
En nog verder opgeleid paard heeft de teugelhulpen als zodanig niet per se nodig om in balans te blijven, maar kan het prima af met een been/gewichtshulp, ergo: kan aan de teugel gaan zonder inwerking van de hand.

Je zou in principe je eigen paard (of het paard waar je voortdurend op rijdt)met een volledig loshangende teugel de bak of baan moeten kunnen doorsturen zonder teugelcontact, alleen door je intentie (hoofd naar gewenste richting draaien) en (bijkomende) gewichtsverplaatsing en beenhulpen Dat is geen sprookje, want dat kan iedere goede ruiter beamen.
Daarbij ga ik even voorbij aan het feit of het paard daarbij in de "dressuur/wedstrijd" houding loopt, op zo'n moment boeit mij dat niet

Dat de "dressuurhouding (oftewel de wedstrijdhouding) niet te handhaven (let vooral op het woord : HANDhaven is met een compleet losse teugel, kan ik wel onderschrijven: dat is dan ook geen natuurlijke houding voor het paard.
Op wedstrijden gaat dit dus nooit zichtbaar worden, paarden die met geheel losgelaten (hiermee bedoel ik doorhangende) teugel op wedstrijden alsnog in "de" houding lopen zijn hier ernstig op geconditioneerd, want een paard is zeer gemakkelijk te conditioneren

Tenslotte is het daadwerkelijk voor een dier als een paard een onmogelijkheid om zich onder een ruiter te verzamelen, als hem dat niet door enige begrenzing door teugels is aangeleerd. En goed lezen: ONDER DE RUITER zei ik, in vrijheid kan een paard dat prima, echter zodra er een ruiter op komt, raakt het paard meteen uit diens natuurlijke balans (wat inhoudt dat de hals, als balans-strument pur sang, naar voren gestrekt zal gaan worden) en dient het paard geleidelijk in a. eerst balans en b. kracht vanuit de achterhand opgeleid/getrained te worden om eea fysiek aan te kunnen.

Een krachteloos of ongetrained paard KAN simpelweg niet in aanleuning gaan.

Dat kan derhalve ook niet een wel krachtig en doorgetrained paard, die heeft moeten leren "aanleuning nemen" (dat heet dan" afdwingen/in de krul trekken ) die nooit de kans of tijd heeft gekregen om zichzelf te geven, om de simpele reden dat daar geen kwestie van was. Het "moest" wel NU want we hebben een wedstrijd op de agenda staan.

Drie-vierjarigen met een slofteugel in de training in de houding rijden, op B en L niveau... kom nou mensen. doe eens normaal... haal je die teugel op een wedstrijd af lopen ze nog zo met een bevroren nek en hoofd, dat heeft NIETS met aanleuning te maken.
Wel met snel zo'n paard stukrijden.

Aan leuning is voor mij niets anders dan dat het paard op een bepaald moment (zijn moment!) de teugel uit de sowieso beperkende ruiterhand AAN NEEMT. Niet dat het paard wordt gedwongen in een houding te lopen

Overigens vind ik het ook een mooi sprookje dat alle paarden zoals dat heet "de teugel maar uit je hand kauwen" of "schuimend op het bit knabbelen", er zijn er net zo veel die dit helemaal niet doen. En uitstekende resultaten laten zien.

Geknabbel op een bit acht ik persoonlijk ook niet als wenselijk: het bit moet gewoon rustig in die paardenmond liggen.

Rust zou toch het eerste moeten zijn in alle streven, waarnaar dan ook, met je paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:26

bonoenpepper schreef:
Ben tijdje bij verschilende instructeurs geweest en o.a. Antoine de Bodt en AR is als voorbeeld te noemen een wereld van verschil, noemt zichzelf wel allebei klassiek. Denk dat diegene, die niet bij verschillende instructeurs les gevolgd hebben en geen verschil in lesgeven heeft kunnen ervaren, niet te hard moet oordelen hier over anderen, ook niet als je in de wedstrijdsport zit, waar het bij de jury overigens in mijn ogen heel vaak fout gaat en zie ik veel dingen, die in mijn ogen niets met KD nog te maken hebben. Heb met mijn paard op een stal gestaan, waar werd gereden voor de punten, maar vraag niet hoe! Niettemin zijn er ook zeker goede stallen.
En niettemin zijn er daar ook wedstrijdruiters, die het wel netjes en met respect naar het paard doen, ik hoop dan maar altijd, dat die ook daarna beoordeeld worden.......
Misschien is het beter zelf te ervaren en dan te oordelen, want i.d.d makkelijk praten vanuit een pc en anderen persoonlijk afkraken tot vijandig en beledigend toe nog gemakkelijker, heeft niets meer met een discussie te maken.
Denk dat als je echt subtiel wilt rijden en veel probeert (tot je de lesgever vindt, die je een goed gevoel geeft), de verschillen zelf goed kunt voelen en ook kunt ondervinden hoe het wel fijn kan aanvoelen, want een paard kan zeker met minimale aanleuning (en zelfs zonder begrenzing door een hele goede ruiter) mooi verzamelen, ook al is de oefening niet altijd perfect uitgevoerd, maar dan is hij wel uitgevoerd zonder afdwingen en met respect naar het paard toe (en dat zie je op vandaag te weinig). En dan kom je bij de instructeur, die bij jou past en laat je je niet hersenspoelen door een instructeur, die te arrogant is om tegenspraak te dulden of discussie eerlijk te voeren als het niet goed voelt, want dat is mijn ervaring met bovenstaande kopstukken. En pik dat mee uit hun lessen, wat wel goed voelt. Ik heb bij AR wel veel meer over mijn zit geleerd en dan heb ik het over mijn eigen lichaamsgebruik in het rijden van travers, renvers en appuyementen als voorbeeld. Maar het uit elkaar vallen en te weinig impuls is in mijn ogen een grote valkuil. AdB werkt bijv. in mijn ogen weer te veel met stuwkracht, alles gaat op hoog tempo en voor mijn gevoel kreeg ik wat veel mensen op vandaag als aanleuning betitelen "vermoed" ik, te veel gewicht in mijn handen. Maar ook van hem heb ik goede dingen geleerd. En technisch gezien is veel te verklaren, maar rijden is een gevoel dat je moet ontwikkelen en daarbij heeft de één ook nog eens meer talent (lees gevoel) als de ander. Op papier kunnen we het schijnbaar allemaal als beste......
Mooi omschreven Simpleman!

AdB heeft (ca 10 jaar geleden) regelmatig bij ons op stal lesgegeven. Hij heeft een systeem waarbij hij met "uitvergrote" hulpen op een slimme manier ruitergevoel kan bijbrengen aan mensen die dat (nog) niet hebben.
Maar zijn systeem is gewoon klassieke dressuur, niet anders.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:42

arie53 schreef:
Citaat:

ik ben het zeker eens met je Arie.
Een paard (en ook mens) zal in de beweging zeker géén bolle rug hebben en geen aangespannen buikspieren tijdens het bewegen. (je moet namelijk ook nog ademen, tijdens beweging. en dat kán geen paard of mens met aangespannen buikspieren)

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:46

Tja, laten we zeggen dat jouw mening hierboven betreft uitvergrote hulpen mensen ruitergevoel bij te brengen de mijne niet deelt, het is zijn manier van rechtrichten. Maar ieder zijn ding....

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:53

@Arie en Nombrado, hier ben ik het niet mee eens, een paard moet toch de rugspieren loslaten/ontspannen (dat wordt verstaan onder de bovenlijn loslaten) en de buikspieren aanspannen? Als mens moet je trouwens ook je buikspieren aanspannen bij het paardrijden. Ik wil nu niet gaan muggeziften of het effectief de buikspieren zijn, of eerder de psoas-spieren (of hoe heten die ook alweer), maar je moet toch in die streek aangespannen buikspieren hebben.

@Bonoenpepper, ben het helemaal met jou eens wat Adb betreft, kon me ook niet vinden in zijn aanpak (tenzij mss voor erg slome paarden), en hij was die dag trouwens net terug van Edward Gal, en verkondigde vol trots dat de paarden daar zo voorwaarts werden van "zijn" methode dat ze met slof moesten gereden worden. Laat dit nu net het laatste zijn wat ik wil. En in je eerder bericht: de term "te arrogant om open te staan voor andere meningen" (of iets dergelijks) en "Adb" in één bericht kwam bij mij herkenbaar over.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:58

arie53 schreef:
Citaat:

Citaat:

Citaat:
En dit is dus voor mij typisch zo'n antwoord, waarbij iemand (voor mij) als internetruiter door de mand valt.

Ik vind dat Simpelman heel goed kan verwoorden hetgeen een beetje geoefende ruiter/amazone kan voelen.

En voor mij een antwoord dat bij de polderdressuur blijft steken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:01

terpentijn schreef:
Dat de "dressuurhouding (oftewel de wedstrijdhouding) niet te handhaven (let vooral op het woord : HANDhaven is met een compleet losse teugel, kan ik wel onderschrijven: dat is dan ook geen natuurlijke houding voor het paard.
Op wedstrijden gaat dit dus nooit zichtbaar worden, paarden die met geheel losgelaten (hiermee bedoel ik doorhangende) teugel op wedstrijden alsnog in "de" houding lopen zijn hier ernstig op geconditioneerd, want een paard is zeer gemakkelijk te conditioneren

Tenslotte is het daadwerkelijk voor een dier als een paard een onmogelijkheid om zich onder een ruiter te verzamelen, als hem dat niet door enige begrenzing door teugels is aangeleerd. En goed lezen: ONDER DE RUITER zei ik, in vrijheid kan een paard dat prima, echter zodra er een ruiter op komt, raakt het paard meteen uit diens natuurlijke balans (wat inhoudt dat de hals, als balans-strument pur sang, naar voren gestrekt zal gaan worden) en dient het paard geleidelijk in a. eerst balans en b. kracht vanuit de achterhand opgeleid/getrained te worden om eea fysiek aan te kunnen.

Een krachteloos of ongetrained paard KAN simpelweg niet in aanleuning gaan.

Juist door te trainen in een "langzaam" tempo met losse teugel krijgt het paard;
a. ontspanning,
b. balans onder de ruiter (vergat ik erbij te zetten)
c. (spier)kracht,
d. energie.
e. oplettendheid.

Het beginnen met dat "langzame" tempo is zeker nog geen verzameling.
Ik werk naar verzameling juist door zo te trainen.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 23-11-13 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:08

Simpelman schreef:
Ansie schreef:
De buigzame en krachtige gewrichten en spieren die daarvoor nodig zijn ontwikkel je door gymnastiseren niet door simpelweg een teveel aan energie in het paard te rijden en dat aan de voorkant zodanig te reguleren zodat het paard daardoor de benen hoger op gaat heffen.

Een teveel aan energie zodat het paard zich meer opwaarts/verend gaat afdrukken.
De benen opheffen is het gevolg daarvan.

Gymnastiseren vindt plaats door méér energie in te brengen dan noodzakelijk om de beweging uit te voeren.
Het opbouwen van vermogens reserve zodat de gevraagde bewegingen met gemak, als vanzelf uitgevoerd kunnen worden.

Opwaarts en verend afdrukken is gevolg van de mate waarin de gewrichten van de achterhand eerst zijn gebogen en die ver volgens bij het openen van de gewrichten sterk of minder sterk wordt gedemonsteerd.

Gymnastiseren door meer energie in te brengen (wat dit ook moge voorstellen) om de beweging uit te voeren en vervolgens de energie als reserve op te slaan heeft niets gymnastiseren, zoals in de klasse dressuur wordt omschreven en uitgevoerd, van doen maar berust op een rijke fantasie.