Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:52

KT en Yamcha, bedankt voor de aanvullingen. Het wordt steeds ietsje duidelijker voor mij. (Hoop dat ik jullie goed begrijp)
Misschien is er verwarring over wat zitten op 'de kant waar je heengaat is'? Dat kan volgens mij ook de buitenkant zijn namelijk, zie mijn vorige post/vraag... En ik denk dat jij, KT, bedoelt, dat jij altijd op de binnenkant zit, ook in een sb bijv. waar je volgens 'wijken voor druk' of 'gewicht kant waar je heengaat' juist aan de andere kant zou zitten dan bij een appuyement (en welke kant dat dan is hangt af van of je uitgaat van 'wijken voor druk' of 'gewicht kant waar je heengaat'). Toch? Bij mij is het ook nog niet helemaal helder wat nu de verschillende manieren zijn.
En wijken hoort in de visie 'wijken voor druk' en 'gewicht kant waar je heengaat' wél thuis in het rijtje lijkt me. Ook al snap ik dat het enigszins een vreemde eend in de bijt omdat er geen lengtebuiging bij komt kijken. In de visie 'zitten op de binnenkant van de lengtebuiging' hoort ie inderdaad niet thuis.
Ik deel het maar even in in visies om het voor mezelf duidelijk te krijgen wie hier nou wat doet. Niemand die de 'gewicht op de kant waar je heengaat'-manier hanteert?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:57

ok ik stel 1 vraag... als je een paard in een buiging rijdt- dan vraag je gebogenheid van neus tot staartwortel... je paard buigt om je binnenbeen dat is t middelpunt van de buiglijn ongeveer. het buitenbeen zorgt voor de buiging van achterhand naar binnen. hoe tegenstrijdig is het [voor mij tenminste dan] om op het middenpunt van die buiging terug te gaan drukken aan de buiten kant %) terwijl je aan de andere kant terug zit te duwen want die buiging moet er wel in blijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:59

Nee, ik zou zeggen, je zit op de binnenkant, want als je op de buitenkant zit, breng je jezelf uit balans, maar ook je paard. Paard heeft namelijk ook het gewicht op de binnenkant, dat kan niet anders. Dus jij ook. Als je buiging wilt moet je daarom altijd aan de binnenkant gaan zitten.
knollentuin schreef:
ok ik stel 1 vraag... als je een paard in een buiging rijdt- dan vraag je gebogenheid van neus tot staartwortel... je paard buigt om je binnenbeen dat is t middelpunt van de buiglijn ongeveer. het buitenbeen zorgt voor de buiging van achterhand naar binnen. hoe tegenstrijdig is het [voor mij tenminste dan] om op het middenpunt van die buiging terug te gaan drukken aan de buiten kant %) terwijl je aan de andere kant terug zit te duwen want die buiging moet er wel in blijven...

Dat is mijn idee dan ook, dan ga je toch zitten wringen en doen, dan moet je heel veel op gaan vangen van voren, omdat je het gewoon veel te ingewikkeld maakt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:03

*kruipt even uit meeleeshoekje*

Gaan jullie ook echt met je gewicht daar zitten dan? Want ik heb het idee dat jullie wel redelijk hetzelfde bedoelen, maar het anders uitleggen?

Ik draai bekken/heupen alleen, maar leg niet bewust meer gewicht ergens, dus ik ga niet bewust meer op 1 zitbeenknobbel zitten?

In de SB draai ik mijn zit alsof we een volte opgaan, kijk naar einde van de lange zijde en houd binnenbeen eraan/bij. Buitenbeen ligt iets naar achteren, maar doe ik weinig mee?

Appuyement draai ik zit waar we heen gaan en kijk naar de plek waar we heen gaan. Binnenbeen ligt waakzaam en buitenbeen ligt naar achteren.

Travers zit ik alsof ik van volte afkom, dus buitenkant heup is iets naar voren, buitenbeen eraan, binnenbeen waakt en ik kijk naar einde lange zijde.

EDIT:
Keertwending draai ik zit weer, dus weer buitenzitbeenknobbel naar voren en dan let ik op dat ik niet naar buiten zak, maar óók niet naar binnen. Probeer dus altijd gewicht gelijk verdeeld te houden, want anders vliegt hij de kant op waar gewicht niet zit?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-04-12 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:04

Yamcha schreef:
Bij een sb, dan zou ik zeggen met je navel recht vooruit sturen, buitenbeen iets naar achter, binnenbeen op de singel, en binnenbeen lang en los, en dan toch wel op de binnenkant blijven zitten omdat je niet wilt dat je paard over de schouder wegloopt, maar wel met je lijf aangeven dat je rechtdoor wil. Maar volgens mij als je op de buitenkant gaat zitten krijg je geen correcte buiging omdat je die schouder blokkeert, en dat is bij een sv een heel slecht idee.

Bij wijken moet je dacht ik recht boven je paard blijven zitten, omdat je geen buiging wil, alleen maar stelling.

Bij sbw ga je ook NIET op de buitenzitbeenknobbel zitten :n
Alleen bij de keertwendingen! :)

KT, ik doelde op jouw woorden die je gebruikte. Dat kwam niet zo vriendelijk over.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:06

KT en Yamcha, klinkt logisch wat jullie zeggen. Maar ik vond het verhaal (wat ik laatst las) dat je altijd je gewicht moet hebben op de kant waar je wil dat je paard heengaat, ook logisch klinken, en dat werkt dus bij sb (en wijken) anders uit, omdat je daar niet (volledig) in de richting van je lengtebuiging gaat, zoals wel bij appuyement en keertwending. (En bij de manier van Blijheid en Zooist van wijken voor druk werkt de sb dus ook precies andersom dan de kw en het appuyement.) Vandaar mijn verwarring even. Maar ik snap nu dat er meer opvattingen/manieren zijn dan ik in eerste instantie dacht (nl. 3 in plaats van 2). En waarschijnlijk ook meerdere wegen die naar Rome leiden :-)
Leuk om eens uit te gaan proberen deze drie manieren. (Verder dan wijken en sb kom ik niet maar ook dan leuk om eens te testen. Ik ben dus laatst, omdat ik dat las, in stap bij sb eens op de buitenkant gaan zitten ipv binnenkant wat ik altijd deed, en werkte wonderbaarlijk goed. Maar snap jullie verhaal ook.)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:08

Visitor schreef:
KT en Yamcha, bedankt voor de aanvullingen. Het wordt steeds ietsje duidelijker voor mij. (Hoop dat ik jullie goed begrijp)
Misschien is er verwarring over wat zitten op 'de kant waar je heengaat is'? Dat kan volgens mij ook de buitenkant zijn namelijk, zie mijn vorige post/vraag... En ik denk dat jij, KT, bedoelt, dat jij altijd op de binnenkant zit, ook in een sb bijv. waar je volgens 'wijken voor druk' of 'gewicht kant waar je heengaat' juist aan de andere kant zou zitten dan bij een appuyement (en welke kant dat dan is hangt af van of je uitgaat van 'wijken voor druk' of 'gewicht kant waar je heengaat'). Toch? Bij mij is het ook nog niet helemaal helder wat nu de verschillende manieren zijn.
En wijken hoort in de visie 'wijken voor druk' en 'gewicht kant waar je heengaat' wél thuis in het rijtje lijkt me. Ook al snap ik dat het enigszins een vreemde eend in de bijt omdat er geen lengtebuiging bij komt kijken. In de visie 'zitten op de binnenkant van de lengtebuiging' hoort ie inderdaad niet thuis.
Ik deel het maar even in in visies om het voor mezelf duidelijk te krijgen wie hier nou wat doet. Niemand die de 'gewicht op de kant waar je heengaat'-manier hanteert?

nee visitor, ik zit bij een rechterlengtebuiging op mn rechterkant,en in een linkerlengtebuiging op de linkerkant vandaaruit kan ik naar schoudervoor-en binnen naar een appyement, travers en pirouette of keertwending. heel simpel op een plek blijven zitten en vanuit t toestaan van mn binnenbeen of juist begrenzen en het meegaan met mn heup of niet regel ik hoe we gaan.
zoo misschien proefde je daar mn irritatie goed die ik kreeg van het tegen de stroom inzwemmen en steeds op mn mobiel [lastig] reageren..
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 05-04-12 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:08

Ik gebruik de binnenzitbeenknobbel aan de kant waarvan je paard weg moet.

In sbw rechts, je linkerbeen
In sbw links, je rechterbeen
In appuyement naar rechts, linkerbeen
In appuyement naar links, je rechterbeen
In traver naar rechts, je linkerbeen
In traver naar links, je rechterbeen
In keertwending rechts, je linkerbeen
In keertwending links, je rechterbeen

Dus precies zoals Yamcha het ook zegt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:10

knollentuin schreef:
nee visitor, ik zit bij een rechterlengtebuiging op mn rechterkant, vandaaruit kan ik naar schoudervoor-en binnen naar een appyement, travers en pirouette of keertwending. heel simpel op een plek blijven zitten en vanuit t toestaan van mn binnenbeen of juist begrenzen en het meegaan met mn heup of niet regel ik hoe we gaan

Dat bedoelde ik ook te zeggen, misschien niet helemaal duidelijk omdat ik ook de andere 'visies' probeerde te beschrijven. Maar geloof dat ik het nu in elk geval snap.

Edit: Zooist zit jij dus met sbw toch op de buitenkant? Had het andersom onthouden.
Laatst bijgewerkt door Visitor op 05-04-12 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:12

knollentuin schreef:

Je binnenbeen is lang en daar is het paard omheen gebogen = hulp 1 )die zorgt dus voor de buiging)

Je paard moet opzij gaan en dat stukje controleer je met je zitbeenknobbels en dus de hulp aan de kant waarvoor het paard moet wijken = hulp 2 (is dus de zijwaartse hulp=wijken voor druk)

En dan laat ik even alle teugelhulpen en dergelijke buiten beschouwing want daar hebben we het nu niet over :)

En als ik mijn binnenbeen lang heb ga ik daar niet mee zitten duwen hoor :n Dat is helemaal niet nodig, dus ik geen zeker geen tegengestelde duwende hulpen.

Buiging is een vraag en die blijft daar tot ik een andere hulp geef en het zijwaarts gaan is een hulp en die duwt ook niet :n
Laatst bijgewerkt door Zooist op 05-04-12 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:13

Zooist schreef:
Ik gebruik de binnenzitbeenknobbel aan de kant waarvan je paard weg moet.

In sbw rechts, je linkerbeen
In sbw links, je rechterbeen
In appuyement naar rechts, linkerbeen
In appuyement naar links, je rechterbeen
In traver naar rechts, je linkerbeen
In traver naar links, je rechterbeen
In keertwending rechts, je linkerbeen
In keertwending links, je rechterbeen

Dus precies zoals Yamcha het ook zegt.

en ik denk dat je ook yamcha dr post verkeerd leest... ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:15

Yamcha schreef:
Nee, ik zou zeggen, je zit op de binnenkant, want als je op de buitenkant zit, breng je jezelf uit balans, maar ook je paard. Paard heeft namelijk ook het gewicht op de binnenkant, dat kan niet anders. Dus jij ook. Als je buiging wilt moet je daarom altijd aan de binnenkant gaan zitten

Als ik sbw rechts rijdt en ik zet een schouder binnenwaarts in, dan doe ik dat met mijn linkerbeen = binnenbeen.
Dus ik doe hier precies wat zij zegt!
Laatst bijgewerkt door Zooist op 05-04-12 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:16

knollentuin schreef:
en ik denk dat je ook yamcha dr post verkeerd leest... ;)

Mi niet, want ik doe precies wat zij zegt. Dus ik ga naar rechts met mijn binnenbeen = linkerbeen

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:18

Als je op de rechterhand rijdt is je rechterbeen bij sb toch ook je binnenbeen?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:19

Visitor schreef:
Edit: Zooist zit jij dus met sbw toch op de buitenkant? Had het andersom onthouden.

Neehoor, zie in het rijtje wat ik neergezet heb. :)

Als ik sbw naar rechts rij doe ik dat met mijn binnenbeen. En mijn binnenbeen is dan mijn linkerbeen!
Laatst bijgewerkt door Zooist op 05-04-12 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Visitor

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:19

Ik snapte je rijtje ook al niet, haha...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:20

Visitor schreef:

HAhahahahaha, nu zie ik het ik bedoel sbw rechts, dan ga ik naar rechts, dus voor mijn linkerbeen.

Nu snap ik waarom we zo zitten te vogelen :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:21

Zooist schreef:
Visitor schreef:

Neehoor, zie in het rijtje wat ik neergezet heb. :)

Als ik rechtsom op de hoefslag rijdt en ik zet een sbw in dan ga ik zijwaarts voor mijn binnenbeen. En mijn binnenbeen is dan mijn linkerbeen!

Dat klopt niet toch? Rechtsom is rechts je binnenbeen. :?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:21

Ja ik was al bang dat er ergens iets mis ging. :')
Edit: ik ben het spoor nu redelijk bijster. Tijd om weer aan het werk te gaan. _O-
Laatst bijgewerkt door Visitor op 05-04-12 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:22

Zooist schreef:
Visitor schreef:

HAhahahahaha, nu zie ik het ik bedoel sbw rechts, dan ga ik naar rechts, dus voor mijn linkerbeen.

Nu snap ik waarom we zo zitten te vogelen :')

Met SBW rechts, ga je toch naar links? :+ Je zou een volte naar rechts gaan bijwijzevanspreken, maar je gaat 'rechtuit' dus richting linkerschouder? Dus voor rechterbeen?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:23

Ja MWM, zo zie ik het ook :-)
Edit: en voor rechtenbeen is dus duidelijk - en volgens mij zitten alle deelnemers hier dan ook op de rechterzitbeenknobbel. Maar bij keertwendingen en appuyementen worden er verschillende manieren gehanteerd (omdat de lb dan in de richting is waar je heen gaat, voor Zooist en Blijheid denk ik reden om gewicht van zitbeenknobbel te wisselen en voor KT, Yamcha en Japeloup denk ik niet. En ik doe maar wat en jij was er ook (nog) niet zo bewust mee bezig zo te lezen. :-))
Laatst bijgewerkt door Visitor op 05-04-12 16:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:23

MyWishMax schreef:
Dat klopt niet toch? Rechtsom is rechts je binnenbeen. :?

Ik bedoel sbw naar rechts..... haha, nooit mijn sterkste punt geweest, Zelf met trouwen ging dat verkeerd (maar dat was vast een teken)

Mijn zitbeenknobbel van de kant waar ik NIET heen ga, geeft de hulp. Zo, hehe!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:24

MyWishMax schreef:
Met SBW rechts, ga je toch naar links? :+ Je zou een volte naar rechts gaan bijwijzevanspreken, maar je gaat 'rechtuit' dus richting linkerschouder? Dus voor rechterbeen?

Ja, zo! :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:26

Even quoten hoor, want vraag het me af!

MyWishMax schreef:
*kruipt even uit meeleeshoekje*

Gaan jullie ook echt met je gewicht daar zitten dan? Want ik heb het idee dat jullie wel redelijk hetzelfde bedoelen, maar het anders uitleggen?

Ik draai bekken/heupen alleen, maar leg niet bewust meer gewicht ergens, dus ik ga niet bewust meer op 1 zitbeenknobbel zitten?

In de SB draai ik mijn zit alsof we een volte opgaan, kijk naar einde van de lange zijde en houd binnenbeen eraan/bij. Buitenbeen ligt iets naar achteren, maar doe ik weinig mee?

Appuyement draai ik zit waar we heen gaan en kijk naar de plek waar we heen gaan. Binnenbeen ligt waakzaam en buitenbeen ligt naar achteren.

Travers zit ik alsof ik van volte afkom, dus buitenkant heup is iets naar voren, buitenbeen eraan, binnenbeen waakt en ik kijk naar einde lange zijde.

EDIT:
Keertwending draai ik zit weer, dus weer buitenzitbeenknobbel naar voren en dan let ik op dat ik niet naar buiten zak, maar óók niet naar binnen. Probeer dus altijd gewicht gelijk verdeeld te houden, want anders vliegt hij de kant op waar gewicht niet zit?

Zooist

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:29

Ik ga niet mijn gewicht veranderen hoor :n
Het is niet meer dan een spiertje hier en daar wat je los laat of juist aantrekt.

Maar om het nog even duidelijk te maken. Ik gebruik de zitbeenknobbel aan de kant waar ik vandaan moet.