Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:01

zo, zit even na te gloeien van een geweldige lekkere les! grote vos doet t errug goed op de stang en trens, het is voor mij net even makkelijker respect van de lompert te krijgen en hij gaat zodoende met meer losheid sjouwen :D helaas voor jullie niemand in de buurt die een fototoestel vast kon houden :P dikke pech zeg :P
wat is het heerlijk weer zo! zonnetje, rust -geen wind, zalig rijden, ben zo blij dat mn baan er zo los bij ligt

SabM

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:34

KT dat klinkt goed. volgende keer op vrijdagochtend lesje doen... dan kan ik komen kijken.
en mss *-:) maken
Geen wind?? mmmm nou hier wel.

Hopelijk is straks mijn bakkie ook te rijden... ben er wel aan toe na deze ochtend voor zeursmurfen hierop werk %)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:39

Oh,dat kan ik idd eens vragen offie dan tijd heeft

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:32

ja leuk!!! kan ik zekers van leren...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:13

Fijn dat je zo lekker hebt kunnen lessen KT!

Ik heb vandaag de zitbal mee genomen naar mijn werk en zit daar nu op te werken. Wel goed voor mij ;)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:44

oh dat lijkt me niets. zit hier in alle mogelijke manieren op de bureaustoel.
Zit nu met rechterbeen half onder mijn linker bil en met linkerbeen steun ik op pc.
hahahah WOKKEL!!!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:45

ze zeggen sneeuw morgen... poep.... dan word het rijden weer niets. Suuske heeft ijzers en nog geen sneeuwzooltjes.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:54

Hoe bereiken jullie een soepel en los paard ? Eerst zelf goed zitten natuurlijk en dan ? Watvoor oefeningen ? Ik heb al heeeeel lang geen les gehad en ik kom al meer in de knoop met simpel mijn paard los krijgen heb ik het idee :o :o
ik probeer nu voorwaarts rijden, overgangen, veel voltes, van hand veranderen etc. Soms een stukje sbw. Iemand nog goede tips ? Zo wil mijn paard netje vw nw lopen, maar in draf probeert hij altijd zijn neus uit te duwen naar voren. mijn fout, maar waar ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:19

@Maris: Dat is ook afhankelijk van de ervaring van paard en ruiter natuurlijk :)
Zelf (ik rijd op ongeveer L niveau) gebruik ik vooral overgangen (met als geheugensteuntje om het ook echt te doen bijvoorbeeld standaard bij A-C-B-E een overgang, of niet meer dan een hele volte zonder overgang) en schijnovergangen (dus van draf naar bijna stap, maar weer wegrijden voor hij écht stapt), kleine achtjes waarbij ik de hele 8 linksom buig en dan weer een hele 8 rechtsom (je rijd dus een deel met contra-stelling/buiging), hele ruime keertwendingen om de voor- en achterhand. Ook een heleboel figuren die geen echte figuren zijn, kriskras de bak door.

Ik heb de 15e een proefles yoga, en als dat leuk is dan ga ik ervoor! Lijkt me best leuk, maar vooral ook nuttig icm het rijden. Beetje meer bewust en soepeler worden :j En ik ga een hoepel kopen, hoelahoepen schijnt ook een goede oefening te zijn voor de ruiter, kijken of je zowel linksom als rechtsom kan hoepen bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:26

MIjn bak is echt super!!!! Hopelijk na morgen nog :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:04

Hier staat de bak vol met de oostenwind er nu op. Het is niet te harden zo in de polder... :=
Aan de andere kant zit een dijk, dus normaal houdt dat de wind tegen :+
De bak is overigens opgevroren, dus keihard. Hij was nog nat van de regen en met deze vorst is dat funest.

KT: super zeg!! Ik wil ook foto's :D

Maris: dat is moeilijk zo te zeggen. Heb je geen instructie in de buurt waarbij je kunt lessen?
Ik rij ook veel overgangen, tempowisselingen en wissel buiging en stelling af. Door figuren, maar ook door stelling/contrastelling te rijden.
Verder wordt Jim erg los van de galop. Dat neem ik ook al vrij snel in de training mee. Hij met dan zijn rug onwijs gebruiken en bollen. Sowieso gebruikt hij daar alles spieren in zijn lijf net even meer dan in stap en draf.
Wat er weer voor zorgt dat zijn galop sterker wordt en daardoor de andere gangen dus ook.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:07

Brrr, het sneeuwt hier al vanaf 6.30. Het was vanmorgen echt glibberen naar het werk. Heb een uur in de auto gezeten ipv 35 minuten.
Er ligt ook al een behoorlijke laag.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:24

Ik ben vanmorgen 'even' met mijn zadel naar de zadelmaker getuft, vulling bobbelde aan één kant. Aan de telefoon werd mijn opmerking behoorlijk kortaf aangenomen (een bobbel zou niet kunnen bij een zadel dat net 2 maanden geleden is bewerkt), maar ter plekke bleek gelukkig dat ik wel gelijk had. Meteen verholpen en er werd zelfs excuus gemaakt voor de wijze waarop hij aan de telefoon reageerde.
Toen met een slakkengangetje door de sneeuw weer terug, het huishouden aan kant gemaakt en nu eindelijk achter de boeken!

Misschien kan ik nu er sneeuw ligt thuis op het weiland wel wat aan de lange teugel doen :)*

Indraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:39

Ik heb vandaag weer gereden en een héérlijke les gehad! :o In het begin ging het nog wat stroef, maar halverwege de les viel het kwartje ergens. We mochten lichtrijden of doorzitten en eerst koos ik voor lichtrijden, maar al gaande kreeg ik het gevoel dat het heel rommelig ging. Toen toch maar door gaan zitten (na al die jaren was het toch weer even wennen om aan een stuk door te blijven zitten ;) ). En toen opeens, ging het een stuk beter! Mijn benen had ik beter aan en de zachte billen waren er en mijn handen waren ook rustig en ontspannen. En voilà daar ging het paard mooi in de ronding/kromming. Hij liep toen ook gelijk een heel stuk soepeler.

Vooral in stap liep hij heel mooi en fijn. In draf verslapte ik soms -of werd ik wat nonchalant- waardoor hij toch weer eventjes met zijn hoofd de lucht in kwam. Maar al met al ben ik best tevreden én, de angst die er de vorige twee lessen nog een beetje in zat na de val, is weg (dat helpt toch ook om ontspannender te rijden :D ). Ik heb lang niet aan alles gedacht (ontspannen kaak, navel enz.), de volgende keer wil ik dat wel weer meenemen. Op naar de volgende les! :))

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:00

wat een heerlijke dag! net heerlijk 2 paarden gereden, ze waren superfris maar ik kon ze mooi losrijden. lekker aan het gymmen geweest doorbuigen links en rechtsom laag over de rug en lengte maken. en de hele tijd dat heerlijk knorrende\snorrende geluid onder me <3 zo fijn!! kids waren met papa op de sloot naast de ponywei aan het schaatsen en daarna met zn allen aan de gister zelfgemaakte snert, van dit winterweer hou ik! <3
@maris, kan je al wijken met je paard? wat heel fijn werkt is in je wijken overgangen maken naar de stap en weer terug naar draf tijdens en na je overgangen doorgaan in het wijken. zo krijg je tempocontrole en een soepeler paard. je kan ook nog ervoor kiezen om je wijken met lengte buiging te rijden, is niet hoe t hoort in een evt dressuurproef maar wel een hele goede gymnastiserende oefening
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 04-02-12 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:12

Knollentuin, dank je wel voor je tip ! Ik ga het zeker proberen.
Vandaag even 20 minuutjes gestapt in sneeuwbak en toevallig ook wat aan wijken gedaan ( in stap alleen ), en ook daarvan liet hij zijn bovenlijn wat losser had ik het idee.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:40

Aangezien ik geen held ben in het plaatsen van foto's kan ik jullie toch mijn witje laten zien. Kijk even bij mijn advertenties :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:44

oh, ik dacht je plaatst die van mij en rep ff die ik je net gestuurd heb :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:45

knollentuin schreef:
oh, ik dacht je plaatst die van mij en rep ff die ik je net gestuurd heb :D

gewoon jij ook een advertentie plaatsen voor lessen :P

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:47

nee jo,veel te druk al

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:52

knollentuin schreef:
nee jo,veel te druk al

dacht ik wel. Nou dan wordt het toch iemand vragen voor een lesje foto's plaatsen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:55

eerst een slachtoffer zoeken die de fotochaos ordend... :+ zou ik zelf kunnen doen als mn baan bevroren zou zijn, maar ja dat issie niet dus : geen tijd :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:21

Ik durfde het gisteren niet aan om met de trailer naar de binnenbak te gaan. Het was hier toch nog wel erg glad. Dinsdagmiddag gaan we voor de herkansing.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:27

Gefeliciteerd Ankem

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:35