Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:19

super dat je de galopknop gevonden heb, dit heeft bij mij ook een tijdje geduurd, mede door angst en dus spanning. Je gaat merken dat als het aantal keren goed gaat, die zenuwen inderdaad weg blijven en dat voelt zaaaaaaaaalig

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:38

Ja ben er ook heel blij mee! ik hoop dat het zo blijft door gaan zoals bij jouw :D

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:36

haha, je gaat zien, dat komt in orde

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:58

Met jouw support (en de anderen hier) gaat dat zeker lukken!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:29

debravanesch schreef:
super dat je de galopknop gevonden heb, dit heeft bij mij ook een tijdje geduurd, mede door angst en dus spanning. Je gaat merken dat als het aantal keren goed gaat, die zenuwen inderdaad weg blijven en dat voelt zaaaaaaaaalig

Inderdaad! Als het een paar keer goed gaat, dan gaan die zenuwen best snel weer weg. En dat is zo'n goed gevoel! *\o/* Dat geeft weer vertrouwen voor de toekomst. En nu lekker verder aan de slag!

Ik ben gisteren voor het eerst met de trailer naar de les bij de vereniging geweest. En ik moest er dus bij de vereniging opstappen. Was dan wel niet de eerste keer dat ik niet op stal opstapte, maar met zoveel bekende mensen en paarden erbij, was ik toch wel een soort zenuwachtig. Gelukkig ging het goed en had ik eigenlijk geen reden om zenuwachtig te zijn. Maar het zal nog wel even duren voordat ik er helemaal zonder zenuwen op stap.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:12

Ja, ik hoop at dit nu echt het einde van de zenuwen is!hihi allemaal mede dankzij jullie.

Super dat het allemaal goed ging op een ander terrein. Is toch altijd weer even spannend.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:00

Ja inderdaad, was wel weer even spannend. Ben al een paar keer op wedstrijd geweest inmiddels, dan ging het wel goed. Maar nu bij de vereniging, met al die bekenden aan de kant en in de bak (die allemaal weten dat het opstappen voor ons lastig is en op dat moment natuurlijk allemaal kijken), was ik toch wel een beetje gespannen. Ben wel blij dat ik het toch doorgezet heb en het uiteindelijk goed ging :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 12:29

Hallo :) na een pbtje van lies kom ik me ook weer melden! Ben er gewoon niet aan toegekomen bokt bij te houden en te reageren. Een maand of 3 geleden kwam ik hier met de mededeling dat ik een eigen paard ging kopen :) inmiddels heb ik hem alweer 2 maanden: een lieve haflinger ruin van 2,5 jaar oud die luisterde naar de naam Amando :) zie voor foto's mijn profiel!!

De eerste weken dat hij bij mij was heb ik vreselijk getwijfeld of ik er wel goed aan deed om zon jong dier te kopen, maar inmiddels weet ik dat het goed zit! Het is zon ongelofelijke lieverd. Hij is daarnaast ook erg makkelijk tot nu toe, pakt alles netjes op en heeft eigenlijk nog geen stap verkeerd gedaan :) ben op dit moment bezig om hem spelenderwijs aan vanalles te laten wennen :) hij heeft laatst zelfs op de poetsplaats een zadeltje op gehad :P daarnaast rij ik nu 1x in de week op een superbrave fjord die mijn instructrice innbruikleen heeft, en ik merk dat ik doordat hij zo braaf is weer wat meer vertrouwen begin te krijgen! Als Ik met hem aan de gang ben heb ik eigenlijk geen angst meer.

Daarnaast bevalt het hebben van een eigen paard ook heel goed, hoewel het ook een boel kopzorgen geeft! Zo dacht ik dat hij op de perfecte stal stond en daar ben ik nu, na 2 maanden niet meer zo zeker van. Gelukkig heb ik al wel iets anders gevonden, bij een particulier :) mijn paard zou daar tegen een kleine vergoeding mogen staan als ik aan de gang ga met hun 6 jarige fries :) ik heb afgesproken dat ik eerst een aantal weken met de fries wil kennismaken, en dat is gelukkig geen probleem!!

Lees verder een hoop positieve verhalen, super dames!! Ik ga mijn best doen ook weer wat actiever mee te praten!!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:31

Wat fijn om dit van je te horen.

Ben echt heel blij dat het allemaal goed gaat en dat Amando (heel) goed bevalt!
Was er echt heel erg nieuwsgierig naar. En ook een leuke uitdaging om met de fries van die particulier aan de slag te gaan zeg.

Ik hoop op vele topics over jullie in het vervolg.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 15:15

Dat hoop ik ook!! Blijf voorlopig nog wel in dit topic want ben de angst absoluut nog niet kwijt :) het lijkt er tot nu toe wel op alsof Amando niet zo erg op mijn angst reageert :)

Heb je al proefgereden op dat grote paard lies?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:24

Oehh zondag heerlijk buitengereden met stalgenootje.

En straks gaan we weer een kleiner rondje rijden (ivm het snel donker worden) en dat is dan incl de trekkers die rondrijden brrr spannendddd

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:29

Oh maar die angst gaat wel weg als de band tussen jou en Amando sterk is gegroeid en je er ondertussen dan op gaat rijden. Daar heb ik alle vertrouwen in. ga je hem trouwens zelf zadelmak maken en alles wat daarbij komt kijken of laat je het door iemand anders doen?

Nee,heb daarna niet meer proefgereden. Hij is even een tijdje even flink aan het werk gezet door de eigenaresse. Een soort trainingskamp zegmaar.haha maar ik heb er zwaar mijn twijfels over,het is toch wel echt een jonkie. Moet nog zo onwijs veel leren. En zo'n geweldige ruiter ben ik nou ook weer niet,dus ik denk toch niet dat het iets word helaas.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 15:45

Top somebitch! Jullie kunnen die trekkers aan, geen probleem!!

Lies, jammer! Maar je hoeft geen topruiter te zijn om een jong paard te kunnen rijden! Met goede begeleiding kun je volgens mij altijd samen groeien :)

Ik ben vooralsnog van plan om Amando zelf te gaan beleren volgend jaar! Maar wel alleen als het goed voelt :) als hij alles zo makkelijk blijft aannemen heb ik er best vertrouwen in, en voelt het niet goed, dan laat ik het door iemand anders doen :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:53

Spannend hoor ts. :))

Ja we gaan het zien. Ga eerst ff normaal in de bak rijden dus dan is hij al wat energie kwijt. :+

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:59

Veel plezier met je buitenritje straks Somebitch! Komt vast goed :j

Gefeliciteerd met de aankoop van je paard Superliesje! (ook al is het alweer even geleden) Wel leuk zo'n jong beest, daar kun je lekker mee aan de slag. Stap voor stap alles opbouwen op jouw manier. Persoonlijk vindt ik dat erg fijn. En inderdaad, zoals je zelf ook al zegt, met goede begeleiding en een goed gevoel kun je zelf heel ver doen en heb je niet perse een professional nodig. Maar goed, dan moet het vertrouwen er wel zijn, dat is wel een belangrijke voorwaarde.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:03

SuperLiesje schreef:
Top somebitch! Jullie kunnen die trekkers aan, geen probleem!!

Lies, jammer! Maar je hoeft geen topruiter te zijn om een jong paard te kunnen rijden! Met goede begeleiding kun je volgens mij altijd samen groeien :)

Ik ben vooralsnog van plan om Amando zelf te gaan beleren volgend jaar! Maar wel alleen als het goed voelt :) als hij alles zo makkelijk blijft aannemen heb ik er best vertrouwen in, en voelt het niet goed, dan laat ik het door iemand anders doen :)

Ja dat is inderdaad wel zo maar volgens mij ben ik nog niet consuquent genoeg om dat te kunnen. Het is een schat van een paard,dat zeker. Maar wilt nog wel eens onverwacht wat grapjes uit halen waar ik onzeker van gaat worden.
Maar hij blijft voorlopig nog daar staan en wie weet is hij er dan al wat overheen gegroeid.
Ah,dat is wel heel tof dat je zelf wilt beleren. Heel stoer van je en natuurlijk heel leuk. En,goed van je dat je ook al hebt nagedacht over als het misschien toch niet goed voelt. Veel mensen doen dat niet en prutsen dan gewoon door als het moment daar is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:43

Zo heerlijke buitenrit gemaakt Zem was zoooo braaf dat Anne gewoon ging crossen en ik ernaast of inmiddels erachter in een rustig hand galopje. Afentoe moest ik even mij hand sluiten om te zeggen hierblijven maar kon die gelijk weer openen en m'n hand naar voren doen. :+:

Alleen wel veel trekkers tegen gekomen. Gelukkig konden we iedere keer optijd een land op.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:51

Zo,dat klinkt als een leuk ritje!

En die trekkers altijd,om gek van te worden af en toe.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:00

Als je inderdaad een hechte band hebt met Amando zal de angst plaatsmaken voor vertrouwen in je paardje. Zo is het bij mij denk ik ook.

Gisteren had ik een privelesje van de instructeur van de groepsles. We zijn begonnen met het aanleren van onderin lopen. Ze nam het redelijk goed op. Ook oefenen op de juiste stelling bij aangalopperen, zij is dit namelijk gewoon met buitenstelling. En dan nog wat gesprongen. Ze heeft voor de eerste keer geweigerd, maar ze ging er dan ook in zo een slakkentempo op af, dat ze niet anders kon dan weigeren. Dan toch er een aantal keren over!! Deze angst is er bij mij wel bog, maar bij elk sprongetje groeit het vertrouwen

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:28

Mooi dat de privéles goed ging. En ach,weigeringen horen daar bij.
Uit ervaring heb ik daar eigenlijk het meeste van geleerd.haha

Maar ik vind het knap van je,dat je zo lekker bezig bent met springen ook al zitten er nog wat zenuwen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:14

Goed zeg! Ik doe ook springen met m'n pony. Nu al even niet gedaan omdat hij met een blessure stond. Maar ik denk dat ik vanavond is een laag hindernissen opzet. :) dat wordt dan ook gelijk de eerste keer met bit springen. :=

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:10

Wat een goede verhalen weer.
Somebitch heeft een geslaagde buitenrit gemaakt, fijn!
Debra heeft een leuke les gehad en ook nog gesprongen, klinkt ook goed!

Ik heb gisteren ook gesprongen. Ik ben zaterdag naar een oefenparcours geweest bij een vereniging in de buurt, maar had toen moeite met de dubbelsprong die in het parcours stond. Kwam steeds niet lekker uit. Dus gisteren thuis maar even geoefend met wat lagere sprongen, zodat ik hem beter voorwaarts kan houden tussen de sprongen. Ging wel beter, al had ik eerst de hindernissen niet op de goede afstand staan. Later wel, toen sprong ie een stuk fijner. Nu weer langzaam wat hoger bouwen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:15

tof dat het zo goed gaat. dat is bij mij een probleem marleeentje, het paard vooruit houden na de sprong. mede door de zenuwen en het te vroeg terug in het zadel gaan (werk er volop aan) bij het springen, houd ik in na de sprong en wel ze stopt gewoon ;-p

Gisteren nog wat geoefend op galop (zij sprong aan met buitenstelling, bijgevolg sprong ze verkeerd aan met binnenstelling) dit ging gisteren ook weer goed. Ook zijn we haar aan het leren onderin komen en ook dit lukte al redelijk goed. Soms liep ze een aantal passen mooi onderin!!!!!

Hoe is het sprongetje gegaan Somebitch???

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:17

Wat een goede verhalen allemaal! Super!
Marleeentje, inderdaad gewoon opbouwen, je hebt alle tijd!

Ik heb mijn vertrouwen ook weer helemaal terug. Was de laatste tijd nogal bang voor de galop omdat ze er vroeger nog weleens bokkend vandoor durfde te gaan, maar ze is veranderd in de braafste 4-jarige ter wereld! *\o/*
Als mijn instructeur er niet bij is ben ik wel wat onzekerder, maar ze bewijst het toch echt weer, elke keer weer even braaf, en we moeten nu vooral trainen op het alleen rijden zonder instructeur, dan is ze heel moeilijk voorwaarts te krijgen, maar oefening baart kunst en ik vertrouw haar momenteel volledig! Gaat de goede kant op :D

Edit: @ debravanesch: dat moeten we hebben! Oefening baart kunst, veel oefenen en jullie komen er wel. Iedereen moet het leren ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 06:08

Het was zeker een lekkere buitenrit. :D Thnx allemaal. :D

Dat springen klinkt ook super bij jou debravanesch! :D
Ik heb niet meer gesprongen, het stond heel de tijd te regenen dus niet meer gereden. Als de bak weer een keer droog is ga ik weer een sprongetje doen. Maar alleen vanuit draf want in de galop moet ik nog beter leren sturen van mijn instructrice. :') Ik trek hem nu een beetje om wat niet echt de bedoeling is. :o

Super Narita! :))