[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:40

Nog even een stofzuiger gerelateerde vraag.

Mijn zusje heeft een erg leuk paardje van 4 jaar die al een tijdje zadelmak is maar nog niet echt doorgereden. Daar gaan we nu verder mee. Ik rijd er ook regelmatig op omdat ze weinig tijd heeft en ik vind het leuk. Nu heb ik ook geoefend met stofzuigen en dat ging prima.

Gisteren heeft mijn zusje weer gereden en die botst nogal snel voor mijn gevoel met haar. Wat er fout gaat op zo'n moment dat kan ik niet zien helaas maar ze begint dan vooral in de galop heel erg met haar hoofd te gooien.
Nu heb ik al gezegd dat ze eerst moet proberen haar laag te laten lopen in stap en draf en als ze ontspannen is dat ze dan kan gaan galopperen.

Maar wat kan ik op dat moment in galop het beste zeggen tegen haar als dat gebeurd? Ik weet niet echt wat er dan fout gaat.. Zussen onder elkaar is natuurlijk heel moeilijk en ik krijg altijd het verwijt dat ik alles beter weet. Dus nu wil ik graag iets nuttigs zeggen wat ook gaat helpen bij haar en waar ze niet boos van wordt :)

Wildflower

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:41

Iemand hier ook ervaringen op springgebied met afstammelingen van Come On?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:42

Wildflower schreef:

Ik ken er 1, fijn dier en springt erg goed. :j

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:02

Hoi Marcel,

Gister heb ik met allebei mijn paarden gesprongen, en dank zij jou tips ging het erg goed.
Ik ben begonnen met mijn onervaren andalusier, eerst drafbalkjes toen galopbalkjes en een sprongetje.
Hij deed het echt heel netjes rustig en beheerst, terwijl hij er vroeger alleen maar als een gek op af wilde rennen, en dan een noodsprong maakte.
Soms is hij nog wel is druk bij het aangaloperen ,maar dan maak ik gewoon eerst een volte en als hij dan rustig galopeerd spring ik pas.

Met mijn andere paard die meer gevorderd is ben ik meteen begonnen met galopbalken en een oxertje als hindernis.
Dit ging echt supergoed ik kreeg echt een fijn gevoel van ritme.
Ik heb de oxer steeds wat hoger gemaakt tot er best wel een dikke oxer van 1 meter stond, ik vloog daar met gemak overheen! een record voor mij!
Dat vond ik echt zo gaaf, het leek wel of ik op Ratina Z reed!

Zaterdag ga ik met beide paarden naar oefenspringen en ik ben benieuwd hoe het dan gaat nu ik veel met de galop balken geoefend heb.

Marcel ik vind het echt leuk om goed te leren springen, ik las dat het daarvoor goed is om op meerdere paarden te rijden die goed kunnen springen.
Ik heb zelf echter maar 2 paarden waarvan 1 zonder ervaring.
Nu vroeg ik mij af waar kun je goed op springpaarden oefenen waar je echt iets van leert?
Weet jij een goede manege of een stal met goede paarden waar zoiets zou kunnen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:27

Marjan1984 schreef:
Heb je verder nog voorkeur voor een bepaald bloed?
Ik ben zelf wel Voltaire fan en Heartbreaker, al zijn de Heartbreakers die ik gereden heb wel echt rotzakken geweest.

Over het algemeen niet. Als ze niet kunnen springen, vind ik ze weinig aan.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:31

MarcelDufour schreef:
Marjan1984 schreef:
Heb je verder nog voorkeur voor een bepaald bloed?
Ik ben zelf wel Voltaire fan en Heartbreaker, al zijn de Heartbreakers die ik gereden heb wel echt rotzakken geweest.

Over het algemeen niet. Als ze niet kunnen springen, vind ik ze weinig aan.

Ja oke, dat is op zich wel handig.
Zo heb ik een voltaire merrie gereden voor een eigenaar. Op papier moest ze echt geweldig springen maar in real life.... Die liet echt geen balk liggen, rende er gewoon dwars doorheen.
Ben er toch mee naar de les gegaan van Dave. En Dave maar bouwen maar dat beest boeide het niks. Je gaat toch denken dat het pijn moet doen als ze echt constant tegen het hout aanlopen.
Heb haar een keer meegenomen op concours. Ik geloof dat ik op 1 hindernis geen balken had, haha.
Die is toen toch maar verkocht als dressuurpaard. Want lopen kon ze wel.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:32

LetsgoKelly schreef:
Nog even een stofzuiger gerelateerde vraag.

Mijn zusje heeft een erg leuk paardje van 4 jaar die al een tijdje zadelmak is maar nog niet echt doorgereden. Daar gaan we nu verder mee. Ik rijd er ook regelmatig op omdat ze weinig tijd heeft en ik vind het leuk. Nu heb ik ook geoefend met stofzuigen en dat ging prima.

Gisteren heeft mijn zusje weer gereden en die botst nogal snel voor mijn gevoel met haar. Wat er fout gaat op zo'n moment dat kan ik niet zien helaas maar ze begint dan vooral in de galop heel erg met haar hoofd te gooien.
Nu heb ik al gezegd dat ze eerst moet proberen haar laag te laten lopen in stap en draf en als ze ontspannen is dat ze dan kan gaan galopperen.

Maar wat kan ik op dat moment in galop het beste zeggen tegen haar als dat gebeurd? Ik weet niet echt wat er dan fout gaat.. Zussen onder elkaar is natuurlijk heel moeilijk en ik krijg altijd het verwijt dat ik alles beter weet. Dus nu wil ik graag iets nuttigs zeggen wat ook gaat helpen bij haar en waar ze niet boos van wordt :)

laat haar vooral in de verlichte zit galloperen, en niet in de typische dressuurzit waar zoveel met het zitvlak ingewerkt wordt. Bovendien moet je van een 4-jarige ook in galop nog niet heel veel stelling vragen, laat die eerst maar eens helemaal op eigen benen leren lopen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:35

Marjan1984 schreef:
MarcelDufour schreef:
Ja oke, dat is op zich wel handig.
Zo heb ik een voltaire merrie gereden voor een eigenaar. Op papier moest ze echt geweldig springen maar in real life.... Die liet echt geen balk liggen, rende er gewoon dwars doorheen.
Ben er toch mee naar de les gegaan van Dave. En Dave maar bouwen maar dat beest boeide het niks. Je gaat toch denken dat het pijn moet doen als ze echt constant tegen het hout aanlopen.
Heb haar een keer meegenomen op concours. Ik geloof dat ik op 1 hindernis geen balken had, haha.
Die is toen toch maar verkocht als dressuurpaard. Want lopen kon ze wel.

Dave Maarsse?

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:36

MarcelDufour schreef:
LetsgoKelly schreef:

laat haar vooral in de verlichte zit galloperen, en niet in de typische dressuurzit waar zoveel met het zitvlak ingewerkt wordt. Bovendien moet je van een 4-jarige ook in galop nog niet heel veel stelling vragen, laat die eerst maar eens helemaal op eigen benen leren lopen.

Ik denk dat als ik haar dat laat doen dat ze een kopstoot krijgt.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:36

Ja die gaf toen les op de rijvereniging.

Les nu nog af en toe bij hem met mijn eigen paard

(Jij kent ook iedereen he)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:41

Marjan1984 schreef:
Ja die gaf toen les op de rijvereniging.

Les nu nog af en toe bij hem met mijn eigen paard

(Jij kent ook iedereen he)

Dave ken ik heeeeeel goed! Vraag hem maar eens of ie je het verhaal vertelt van die slingeraap en mij! Haha, hilarisch.
Doe hem maar de groeten van me!

Marjan1984

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:43

Jij en een slingeraap? Klinkt erg... uhm.... bijzonder ;-)

Ik zal het hem vragen, en de groeten doen :-)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:43

LetsgoKelly schreef:
MarcelDufour schreef:

Het gaat er vooral om dat haar kont(je) :D uit het zadel is, maar haar bovenlichaam hoeft niet naar voren, dat mag wel wat rechter blijven.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:45

Marjan1984 schreef:
Jij en een slingeraap? Klinkt erg... uhm.... bijzonder ;-)

Ik zal het hem vragen, en de groeten doen :-)

Ik heb de leukste tijd gehad bij hem en zijn broer John toen ze ponykampen organiseerde op hun manege in Nistelrode.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:47

MarcelDufour schreef:
LetsgoKelly schreef:

Het gaat er vooral om dat haar kont(je) :D uit het zadel is, maar haar bovenlichaam hoeft niet naar voren, dat mag wel wat rechter blijven.

Oke, dus de volgende keer als ze gaat rijden zeg ik: zusje.. doe dat kontje eens omhoog. Dan wordt ze zeker niet boos :D

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:47

Marjan 1984;
Wel grappig, ik heb een keer een weltmeyer ingereden voor een fokker.
Ik heb nog nooit zo'n slecht dressuur paard ingereden, wat een dier.
Hij was 1.80 met 3 jaar met van die grote plat voeten waar van allerlei hulpstukken tussen gezet waren om nog maar een beetje een redelijke hoef te krijgen.
Ik had wel medelijden met het dier :(:) }:0 omdat er zoveel van verwacht zou worden dat het een goed paard zou worden in de dressuur.
Hij is naar zuid duitsland verkocht als basis springpaard.
En ze wilden het paard ook nog na een tijdje weer terug brengen om dat hij veels te sterk was.
Maar dat ging mooi niet meer door.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:58

LetsgoKelly schreef:
MarcelDufour schreef:

Oke, dus de volgende keer als ze gaat rijden zeg ik: zusje.. doe dat kontje eens omhoog. Dan wordt ze zeker niet boos :D

hahaha...ik moet het ook vaak zeggen tegen mijn leerlingen, en dan worden ze ook niet boos. Tegen de mannen zeg ik trouwens dat ze die reet uit het zadel moeten houden... :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:14

An1985 schreef:
Schoentje was je om 04:38 al wakker of nog wakker?? ;)

nog wakker :j
hier was het toen 22.38 :D
Vanavond ga ik weer naar huis, dus vanaf morgen ben ik er weer rond normale tijden.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:22

Wildflower schreef:

Ik heb een aantal jaar geleden een Come On merrie gereden, geweldig chique merrie en super op de sprong, echt een fijn paard om te rijden, de eerste wedstrijd stonden ze aan te schuiven om haar te kopen :-)
Ze is na een half jaar terug naar de eigenaresse gegaan (beginnend amazone) in Oostenrijk en Rob Raskin heeft haar daar verder opgebouwd.
Met spijt in mijn hart hebben ik haar moeten laten gaan, maar ja that's life hé

Gelijk een vraagje voor Marcel....

Mijn merrie heeft nogal de neiging om in de wending naar de sprong zich op haar ander been te zetten vanachter, met gevolg dat m'n afstand zo nogal eens verloren gaat en het geeft echt geen prettig gevoel. Ze is altijd supergemotiveerd naar de sprong toe en ik heb het gevoel dat ze zich zo sterker maakt, ze zet zich af laat ik het zo zeggen...
Nu is het wel een paard dat geen moeite heeft met haar wissels en zeker als ze fris is, wisselt ze continue, niet kruis, maar gewoon omspringen.
Op de diagonaal wisselt ze ook zonder moeite, mijn benen komen er niet aan te pas, want dan krijg zo'n reactie dat ik blij ben dat ik er nog op zit.
Waar moet ik meer op letten in de wending en welke oefening(en) zou geschikt zijn voor haar ?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:40

pirouetje schreef:
Wildflower schreef:

Ik heb een aantal jaar geleden een Come On merrie gereden, geweldig chique merrie en super op de sprong, echt een fijn paard om te rijden, de eerste wedstrijd stonden ze aan te schuiven om haar te kopen :-)
Ze is na een half jaar terug naar de eigenaresse gegaan (beginnend amazone) in Oostenrijk en Rob Raskin heeft haar daar verder opgebouwd.
Met spijt in mijn hart hebben ik haar moeten laten gaan, maar ja that's life hé
Gelijk een vraagje voor Marcel....
Mijn merrie heeft nogal de neiging om in de wending naar de sprong zich op haar ander been te zetten vanachter, met gevolg dat m'n afstand zo nogal eens verloren gaat en het geeft echt geen prettig gevoel. Ze is altijd supergemotiveerd naar de sprong toe en ik heb het gevoel dat ze zich zo sterker maakt, ze zet zich af laat ik het zo zeggen...
Nu is het wel een paard dat geen moeite heeft met haar wissels en zeker als ze fris is, wisselt ze continue, niet kruis, maar gewoon omspringen.
Op de diagonaal wisselt ze ook zonder moeite, mijn benen komen er niet aan te pas, want dan krijg zo'n reactie dat ik blij ben dat ik er nog op zit.
Waar moet ik meer op letten in de wending en welke oefening(en) zou geschikt zijn voor haar ?

Eerst moet je daar eens een dierenarts naar laten kijken, want uit ervaring heb ik dat er vaak iets met het beenwerk of met de rug aan de hand is. Pas als je zeker weet dat ze gezond is en niks mankeert. dan kan je haar dwingen om in de goeie galop te blijven. Je kunt je voorstellen dat, als er iets aan de hand is, je paard er niet vrolijker van gaat worden als ze toch gedwongen wordt om in die galop te lopen die haar juist last bezorgt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:47

schoentje schreef:
An1985 schreef:
Schoentje was je om 04:38 al wakker of nog wakker?? ;)

nog wakker :j
hier was het toen 22.38 :D
Vanavond ga ik weer naar huis, dus vanaf morgen ben ik er weer rond normale tijden.

Werd tijd ook dat je weer thuis komt, want het was behelpen zonder jouw hulp hier. :(
Hahaha...serieus...het scheelt echt.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:51

Ze heeft soms last van haar knieen vanachter en is daar voor behandeld, ze wordt elke 2 weken gecontroleerd en is momenteel 100 % ok.
Ze heeft ook geen slecht kant in galop, ze doet het rechts en linksom, ze doet het ook heel speels, met bokkesprongetje en zo.
Als ik haar rij, heb ik het gevoel dat alles heel los is aan haar, ze is enorm bewegelijk, daarintegen als ze last heeft van haar knie, voel ik het meteen.
Ik denk eerder dat het een rijtechnisch probleem is.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:03

pirouetje schreef:
Ze heeft soms last van haar knieen vanachter en is daar voor behandeld, ze wordt elke 2 weken gecontroleerd en is momenteel 100 % ok.
Ze heeft ook geen slecht kant in galop, ze doet het rechts en linksom, ze doet het ook heel speels, met bokkesprongetje en zo.
Als ik haar rij, heb ik het gevoel dat alles heel los is aan haar, ze is enorm bewegelijk, daarintegen als ze last heeft van haar knie, voel ik het meteen.
Ik denk eerder dat het een rijtechnisch probleem is.

Het gevoel dat jij beschrijft heb ik hetzelfde. Voelt als losjes bokken. Kan ook een gewoonte zijn geworden vanuit de tijd dat ze er nog wel last van had. Ik heb gemerkt bij mijn paarden dat het even duurt voordat ze 'geloven' dat het geen lastig gevoel meer is.
Maar als je zeker weet dat alles in orde is, dan kan je tijdens het toerijden iets meer stelling naar recht of links vragen.

topcatalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:19

Hoi, leuk dat dit forum bestaat.

Hij wordt al uitgebreid en ik weet niet of de vraag al gesteld is,
maar is het een oplossing om martingaal te gebruiken als onze ruin pony soms wegloopt van een hindernis ?

Hij springt bvb 3 keer een laag balkje en de vierde keer heft hij zijn hoofd (alsof hij schrikt) op en rent dan de piste door met alle gevolgen van dien. In sommige gevallen kan ze hem op een korte volte draaien maar dat lukt niet altijd. Ons Nele heeft juist op dat moment dat hij zijn hoofd opheft geen controle meer (teugels zijn te lang dan) en dan gaat hij de richting uit die hij zelf wil.

We proberen dit reeds een tijdje onder controle te krijgen, maar blijkt dat hij af en toe toch wel eens gek doet.

groeten,

Kurt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:48

topcatalpha schreef:
Hoi, leuk dat dit forum bestaat.

Hij wordt al uitgebreid en ik weet niet of de vraag al gesteld is,
maar is het een oplossing om martingaal te gebruiken als onze ruin pony soms wegloopt van een hindernis ?

Hij springt bvb 3 keer een laag balkje en de vierde keer heft hij zijn hoofd (alsof hij schrikt) op en rent dan de piste door met alle gevolgen van dien. In sommige gevallen kan ze hem op een korte volte draaien maar dat lukt niet altijd. Ons Nele heeft juist op dat moment dat hij zijn hoofd opheft geen controle meer (teugels zijn te lang dan) en dan gaat hij de richting uit die hij zelf wil.

We proberen dit reeds een tijdje onder controle te krijgen, maar blijkt dat hij af en toe toch wel eens gek doet.

groeten,

Kurt

Ten eerste, wat leuk dat je hier net lid bent, en al gelijk naar dit topic komt. Dat zien we zelden.
Ja, een martingaal zou zeker kunnen helpen.