[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xZingaro

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:41

Ik heb ook weleens problemen met het aan de teugel rijden/ laten buigen. Op de linkerhand doet hij het ook veel makkelijker dan de rechter. Als het 1 maal lukt gaat het wel makkelijk. Maar soms heeft Zingaro ook weleens dagen dat het allemaal tegen zit en dat hij er geen zin in heeft Vork

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:23

Zingaro, is je paard medisch nagekeken?
Tuurlijk heeft een paard een makkelijke en een moeilijke kant, wij mensen hebben dat immers ook. Imo kan het niet zo zijn dat hij op de ene hand netjes en makkelijk loopt en op de andere hand 'geen zin heeft of gaat staken'.
Dan lijkt het mij dat er iets niet goed zit, misschien wordt hij belemmerd door een wervel die niet goed zit en wat hem pijn doet. Lachen

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:24

Hey,
Wou het toch maar even vertellen wat er laatst gebeurde. Want ik ben echt zo trots!!
Afgelopen donderdag had ik les. Oefenen voor de wedstrijd van zaterdag. Ik zat op een paard dat bijna nooit aan de teugel gaat. Er werd mij gezegt in de les door mijn intructrice dat ik de buiten teugel strak moest houden en binnenteugel steeds naar me toe moest trekken en gewoon heel veel kracht moest zetten. Nu had ik al zoiets: Het paard hoort het uit ontspanning te doen en dit vind ik gewoon zielig. Dus ik heb gewoon gezegt: Dit lukt me nooit.
Toen kwam de wedstrijd. Wij hoeven op de wedstrijd hem niet aan de teugel te rijden. Maar ik was in de in rij bak. Ik was veel overgangen aan het maken zoals van stap naar galop enzo... Hij was lekker aan mijn been. Alles was ontspannen en ik ga in stap maak een volte en ineens... Hij doet zijn hoofdje omlaag!! Hij liep super mooi aan de teugel!! In draf lukte het nog niet maar dat maakt me niet uit. Ik vind dit al super! Toen moest ik mijn wedstrijd rijden. Ik had niet verwacht dat hij ook maar 1 onderdeel aan de teugel zou lopen. Maar toen moest ik van A naar C afwenden in de stap. Ik liet de teugel heel iets losser. En daar ging het hoofdje hoor! Mijn intructrice die het proefje voor las zei al: Daar loop hij mooi! Alleen omdat hij moeite had met aan de teugel lopen ging hij ietsjes slingeren maar dat maakte mij niet uit. Het werd als nog beloont met een dikke 8! Met bij opmerkingen: Hij loopt mooi aan de teugel!
Ik ben zooo trots! Go jij! Go jij!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:29

Kijk dat is fijn nieuws.. maar ik snap je instructrice niet??
Je moet je buitenteugel strak houden en met je binnenteugel naar je toe trekken.. veel kracht?
Ik had het niet gedaan, zo hoor je een paard niet te rijden

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:51

nee volgens mij ook niet... maar voor de rest geeft ze super les hoor Tong uitsteken

MissArianne

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:17

aerdenhout schreef:
Ik weet niet hoor ,maar is het niet een beetje verwarrend??Lees nu eens goed dit topic door...iedereen zegt weer wat anders,de een zegt sus de ander zo (ik heb trouwens nog nooit gehoord van een bolle rug met wegrijden????maar goed, bij jou schijnt het te helpen )Ik vraag me dus af wat hollie bollie nu uiteindelijk aan dit topic heeft?Iedereen is anders en niemand heeft dezelfde problemen met zijn paard,je kan geen tips geven als je de combinatie niet kent!Sterker nog,het kan helemaal verkeerd zijn als je bepaalde dingen op jezelf gaat doen zonder een spiegel aan de kant!(een spiegel is dus een instructeur(trice) Zonder goede begeleiding was anky ook niet geworden wat ze nu is!!!!(en die heeft heus niet bij bokt haar paard aan de teugel leren rijden)

Misschien kun je je probleem met je paard juist herkennen in al deze verschillende verhalen..
al die overdreven opmerkingen helpen heus niet om haar paard aan de teugel te krijgen lopen.
Als je een tip hebt, reageer je gewoon op dit topic en anders niet.
Ik heb ook niet voor niets op dit topic geklikt, heb zelf soms ook wel eens problemen
met het aan de teugel lopen, maar al die kleine tips hebben toch verbetering gebracht.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:42

Marchador schreef:
Kijk dat is fijn nieuws.. maar ik snap je instructrice niet??
Je moet je buitenteugel strak houden en met je binnenteugel naar je toe trekken.. veel kracht?
Ik had het niet gedaan, zo hoor je een paard niet te rijden

misschien is de ruiter erg voorzichtig met de teugels en kan het paard ze zo uit der handen trekken? Anders snap ik het ook niet.
(ik zeg bij 1 verzorgster soms ook: "geef 'm eens een trap" of "schop 'm eens" en dan bedoel ik dat ze ééns wat harder moet drijven, want zij is zó voorzichtig Nagelbijten / Gniffelen )

igg goed gedaan mireya OK dan!

Stefanie824

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:26

Hollybolly schreef:
Hoefjes_S schreef:
Ik rijd zelf elke week een behoorlijk voorwaarts paard..
Maar hoe krijg je juist zo'n paard lekker aan de teugel ?

veel overgangen rijden, kleine ophoudinkjes maken, stelling kan in het begin helpen om het makkelijker te maken voor het paard. Dus veel voltes en dan kneepjes geven. let er wel op dat je optijd ontspant, dus wanneer je paard aan het bit gaat, stoppen met kneepjes geven een meeveren met je handen. Oefen het in het begin ook niet te veel, je paard is het niet gewend om in die houding te lopen en spierpijn is dus niet echt handig.

Waar!! Bij mij hielp dit ook erg goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:39

Geen kneepjes geven (of ophoudinkjes, ofspelen, of hoe je die onzin ook maar noemt, dat is gewoon zagen en niets anders)!!!!
Hoe vaak moet ik het nog zeggen! Boos!

Gewoon je handen leren stil houden, en correct leren rijden. Da's echt, echt, echt alles. Leer gewoon eens met je handen van die mond af te blijven, arm paard Boos!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:40

ehh kneepjes????? en stelling kan helpen?
ik dacht zelf meer aan buiging en achterhand laten ondertreden etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:46

Ik ook.
Maar ja, blijkbaar is in de krul trekken makkelijker.

xDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:02

Mijn paard kan niet meer aan de teugel (Dat zei mijn nichtje, dat de vorige eigenaar dat had gezegt), omdat het altijd een spring paard is geweest, en nu les ik ermee. maar dat maakt mij niet uit, als hij maar loop en ik maar leer paardrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:05

Mensen zeggen wel meer, joh Lachen
Lat hem eens nakijken door een goede fysio, zelf goed les nemen, en ik denk dat je nog heel verbaasd zult zijn wat je paard allemaal kan Lachen
Maar heb vooral een hoop lol in het rijden, en hou van je paard Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:58

xDanielle schreef:
Mijn paard kan niet meer aan de teugel (Dat zei mijn nichtje, dat de vorige eigenaar dat had gezegt), omdat het altijd een spring paard is geweest, en nu les ik ermee. maar dat maakt mij niet uit, als hij maar loop en ik maar leer paardrijden

Als het paard geen blessures heeft (gehad) is het onzin dat een (vroeger) springpaard niet aan de teugel kan.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:58

hoe kun je een paard leren aan de teugel te lopen zonder bijzet teugel/touwtjes?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:03

_Daniella schreef:
hoe kun je een paard leren aan de teugel te lopen zonder bijzet teugel/touwtjes?

Een paard hoef je niet te leren om aan de teugel te lopen. Als een paard niet aan de teugel loopt onder de ruiter en het paard mankeerd medisch niks, dan ligt het 100% aan de ruiter.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:04

mijn fjord loopt aan de teugel alleeen veeel te laag. ik vraag wel even of iemand er foto's van kan maken met rijden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:09

kan je de teugels dan niet wat korter nemen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:44

angelax schreef:
mijn fjord loopt aan de teugel alleeen veeel te laag. ik vraag wel even of iemand er foto's van kan maken met rijden.

Een paard wat nageeflijk loopt, kun je in elke houding rijden (lang-laag en opgericht etc)
Waarschijnlijk is hij niet goed genoeg aan je been en loopt hij erg op de voorhand.

(saskiakefie hij zal waarschijnlijk gaan hangen als zedeteugels korter neemt Knipoog )

marloesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:04

Hollybolly schreef:
Hoefjes_S schreef:

veel overgangen rijden, kleine ophoudinkjes maken, stelling kan in het begin helpen om het makkelijker te maken voor het paard. Dus veel voltes en dan kneepjes geven. let er wel op dat je optijd ontspant, dus wanneer je paard aan het bit gaat, stoppen met kneepjes geven een meeveren met je handen. Oefen het in het begin ook niet te veel, je paard is het niet gewend om in die houding te lopen en spierpijn is dus niet echt handig.

wat ook wel helpt bij paarden die nooit aan de teugel lopen
is altijd goede stelling vragen op de cirkel (voornamelijk cirkels rijden)
altijd goed je binnenbeen eraanhouden en de teugels 'masseren'
dit zalf het paard waaschijnlijk niet gewoon zijn en een automatische reactie zou dan kunne zijn
dat hij zijn hoofd in de lucht zal steken, dat is het teken dat je hem vooruit moet rijden
hem niet de tijd geven om zo onnozel te doen
het paard heeft waarschijnlijk zelf niet door dat de houding bij het nagefelijk zijn veel
prettiger voelt dan altijd met een gespanne rug te rijden, dus aan jou om
hem dat duidelijk te maken.
mijn merrie werd altij fout gereden, en het duurde mij een uurtje om haar naar beneden te rijden
met de juiste hulpen lukt dat in no time
je zal er versteld van staan hoe snel paarden leren

marloesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:06

angelax schreef:

ik zou zeggen dat je teugels te lang zijn
als je ze korter neemt
en de zelfde hulpen geeft zodat hij aan de teugel komt
moet dat toch lukken

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:08

angelax schreef:

Als aanvulling.
Misschien kan je meer informatie geven over hoe de pony loopt en reageerd.
Persoonlijk denk ik namelijk ook dat de pony op de voorhand loopt.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:57

hij loopt niet echt op de voorhand. maar is nog niet goed aan mijn been. vriendin zei vandaag ook, wanneer dat beter is zou het wel beter gaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:04

marloesi schreef:
mijn merrie werd altij fout gereden, en het duurde mij een uurtje om haar naar beneden te rijden

hmm, bedoel je nu dat je merrie binnen en uur geleerd heeft hoe hij aan de teugel moet lopen door de juiste hulpen - of bedoel je dat ze al die tijd dat ze met de verkeerde hulpen toch aan de teugel liep, ze dat braaf geleerd had?

Als het de eerste bedoelling is, dan wil ik je wijzen op het feit dat paarden niet hoeven te leren om aan de teugel te lopen. De ruiter moet het leren.

Btw vind ik jouw uitleg over het aan de teugel rijden ook niet zo geweldig.
masseren van de teugel = imo kneepjes geven = dus steeds klooien in de mond.Paard gaat niet door onspanning zakken. stelling vragen is goed, maar als de ruiter niet aan de teugel kan rijden zal de stelling waarschijnlijk toch teveel met de binnenhand gereden worden, waardoor je het paard juist tegen werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:25

marloesi schreef:
Hoefjes_S schreef:

wat ook wel helpt bij paarden die nooit aan de teugel lopen

Paarden die nooit aan de teugel lopen??
Oh ja, vergeet ik altijd..... paarden moeten dat leren, volgens jullie, hè?
Hoe verklaar jij nu dat ik dan altijd op paarden heb gereden die het gewoon uit zichzelf konden? Zelfs een jong ding dat voor de 6e keer onder het zadel was, deed het perfect.
Citaat:
is altijd goede stelling vragen op de cirkel (voornamelijk cirkels rijden)

Dat noemen wij voltes Clown
Citaat:
altijd goed je binnenbeen eraanhouden en de teugels 'masseren'

= kneepjes geven = zagen = in de krul trekken
Citaat:
dit zalf het paard waaschijnlijk niet gewoon zijn en een automatische reactie zou dan kunne zijn
dat hij zijn hoofd in de lucht zal steken, dat is het teken dat je hem vooruit moet rijden

Heb je nooit eens bedacht, dat hoofd in de lucht ook protest zou kunnen zijn?
Dat je daaruit zou kunnen concluderen dat de ruiter iets verkeerd doet?

En is het weleens bij je opgekomen dat als de ruiter gewoon op de goede manier rijdt, dat dan de automatische reactie van het paard zou kunnen zijn, zijn achterhand onderbrengen, de rug bollen, lekker op het bit gaan knabbelen, en aan de teugel gaan?
Wellicht iets totaal nieuws voor je, maar het zou zomaar kunnen dat het zo werkt..... wat denk je?
Citaat:
hem niet de tijd geven om zo onnozel te doen

Misschien is het wel niet het paard dat onnozel doet..... (wederom een nieuw inzicht)
Citaat:
het paard heeft waarschijnlijk zelf niet door dat de houding bij het nagefelijk zijn veel
prettiger voelt dan altijd met een gespanne rug te rijden, dus aan jou om
hem dat duidelijk te maken.

En toch denk ik niet dat met dat geruk en gepluk wat jij aanraadt, het paard meer zal ontspannen, hoor....
Want nu loopt ie dus met én een gespannen, weggedrukte rug én een stijve nek.
Ik zou niet weten hoe ik ooit een paard zou kunnen overtuigen dat dat fijn is....

Bij het werkelijk nageeflijk zijn, zal het paard zelf wel door hebben dat dat fijner is..... ze hebben ons heus niet nodig om ze dat te vertellen.
Ze zijn van zichzelf slim zat......
Citaat:

Een UUR??? Wow!
Ik geloof niet dat ik dat wil zien.....
Citaat:

Denk niet dat het het paard is wat moet leren hoor Knipoog

Al ben ik het met je eens dat paarden sneller leren dan de gemiddelde mens, een paard ziet namelijk sneller in dat de fout bij hem/haarzelf ligt.
Iets waar veel mensen een jaar of 60 voor nodig hebben.....