@Sasja, bedoel je je vraag dat iedereen filmpjes zou plaatsen van zichzelf? Is een tijdje geleden al gebeurd op dit forum, maar is ontaard in een spelletje van "je durft niet, hèhè", dus dat zal nu ook niet anders zijn. Ik wou dat ik een filmpje had van mijn lesgever
Ik denk niet dat hier iemand op het forum zit die het perfect kan. De "perfecte" ruiters hebben geen zin of tijd om op Bokt te zitten, die zitten te paard of geven les, hebben ongetwijfeld hun handen vol. Vaak kan je ook de theorie kennen, voordat je die in de praktijk hebt leren toepassen. Is die informatie daarom minder correct? Nee toch?
Ik wil ook nog even terugkomen op die aanleuning: kijk es naar dat modelplaatje van de sbw van de la Guérinière, daar zie ik toch een duidelijk doorhangende teugel. Voor mij is dat eerder het ideaal waar ik naartoe zou willen (yeah right, keep on dreaming

): een paard dat kan gereden worden zoals de paarden op het slagveld vroeger, of de paarden van de stierenvechters: met weinig of geen teugelcontact, wendbaar op de lichtste been- en zithulpen, en dat netjes gaat zakken in de achterhand (hankenbiegung). Dus dat beeld van die opgewekte energie weer tegenhouden langs voor met de hand, is niet direct mijn ideaalplaatje, dus hierin ga ik (alweer) mee met Ansie's mening. Dit werd bij de "oude meesters" trouwens gecheckt: descente de main (wegnemen van teugelhulpen), en descente de jambes (wegnemen van beenhulpen), het paard blijft dan de oefening uitvoeren enkel op zithulpen.