Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:41

Simpelman schreef:
Ansie schreef:
Ik denk dat je krachtige afdruk bedoelt. Dat zie je niet bij AR idd.

Nee, ik bedoel heel strikt het teveel aan energie.
Hiermee kan een ruiter gaan rijden volgens de Klassieke Dressuur.

Citaat:
Ja en dan krijg je meer afdruk, omdat de energie ergens weg moet. Je moet het strikt begrenzen aan de voorkant anders valt het paard voorover.
Impuls is niet meer dan het voorwaarts willen blijven gaan van het paard.

Citaat:
Hoe deden die oude meesters dat eigenlijk, met hun losse teugels? Hoe hielden zij het teveel aan energie in het paard?

Zie mijn bovenstaande antwoord m.b.t. de zithulpen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:51

arie53 schreef:
Simpelman schreef:

Impuls is het surplus aan energie, dat wat het paard meer levert dan noodzakelijk om zich voorwaarts te bewegen.
Hier van uit krijgen kunnen we verzameling/oprichting vragen.
Zonder die extra energie is de verzameling nep.

Weer diezelfde reden voor het gehak van de Klassiekers.

Wat er werkelijk staat, is klinkklare nonsens. Misschien bedoelt Simpelman het niet zo maar biomechanisch en rijkunstig deugt het van geen kanten.

Verzameling is het gevolg van het verkleinen van de gewrichtshoeken van de achterhand waardoor het paard het surplus aan gewicht van de voorhand naar de achterhand kan overbrengen om de massa, in elke oefening, in balans te kunnen verplaatsen.

Al naar gelang de verlangde oefening kan vanuit die verzamelde positie van het skelet door het openen van de gewrichten een meer verheven of voorwaartse beweging worden verkregen.

Daarbij zijn de zithulpen van cruciaal belang omdat die juist in de verzameling een positieve inwerking op een vermeerderd of verminderd openen van de gewrichten hebben.

Het sluiten van de gewrichtshoeken komt voort uit de verzameling, niet anders om.
Verzameling is dynamisch.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:02

Verzameling is het verkleinen van de gewrichtshoeken van de achterhand die door het verplaatsen van het gewicht naar de achterhand tot stand komt. En dat kan alleen door het gymnastiseren van het totale skelet waarbij de natuurlijke positie van het hoofd (met een afgebogen nek op het hoogste punt) en de gewelfde hals een cruciale rol vormt.

Verzameling op zich is niet dynamisch. Wel wat uit het effect van de graad van verzameling voorkomt.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 22-11-13 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:29

oji schreef:
Rijden (bijna) zonder teugel is heel eenvoudig, als je geen impuls hebt...en dat is wat ze niet hebben in de AR. In de B en L dressuur wordt ook impuls en aanleuning gevraagd, daarom kun je het falen van het halsstrekken in de B/L totaal niet vergelijken met het zonder teugel rijden in de AR. Juist voor het correct halsstrekken heb je aanleuning nodig.

en waarom zie je in de B en de L dan paarden die op de voorhand gaan , en totaal achter de teugel bewegen? Bij het halsstrekken zowat op hun snufferd gaan?
Is dat dan niet teveel opgewekte energie (te hoog tempo) en teveel tegenhouden?
Vroeguh werd dit gedrag genadeloos afgestraft in de B en de L.
Aan de teugel was niets anders dan het paard met de neus op de LL en de nek gelijk met de schoft.
Alles wat afgedwongen werd van voor, werd afgestraft op de protocol.
Tegenwoordig ligt de focus veel te veel bij de neus naar beneden rijden
terwijl ze achter (achterhand) moeten beginnen om dit voor elkaar te krijgen op de juiste manier.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:30

arie53 schreef:
Verzameling is het verkleinen van de gewrichtshoeken van de achterhand die door het verplaatsen van het gewicht naar de achterhand tot stand komt. En dat kan alleen door het gymnastiseren van het totale skelet waarbij de natuurlijke positie van het hoofd (met een afgebogen nek op hoogste punt) en de gewelfde hals een cruciale rol vormt.

Verzameling op zich is niet dynamisch. Wel wat uit het effect van de graad van verzameling voorkomt.

en dit kan dus alleen door een lager tempo te rijden op de juiste manier getraind worden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:37

Inderdaad. Het verkleinen van de gewrichten (verzamelen) kost meer tijd en verlangt derhalve een aangepast tempo.

Een hoog temp gaat altijd ten koste van de verzameling.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:07

superwoman schreef:
de ruiter trainen vanaf de eerste x vind ik in dit topic niet echt gepast. Ik wil graag wat meer inhoud

Eerst die opmerking dat "beginnersopmerkingen" niet mogen omdat dit een toppic over hogere dressuur is, en nu mag een opmerking over beginnersfouten ook niet vermeld worden? En wat met beginnende academische of klassieke ruiters? Ik dacht dat dit toppic openstond voor mensen die ervaring hadden met AR en KR, zonder dat ze daarvoor een zeker niveau moesten bewijzen. Als ik me vergist heb, dan zeg je het maar, dan ga ik wel ergens anders mijn tijd verdoen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:52

Peppertree schreef:
Ja, daar had ik het over. En inderdaad, omdat dit in het Skala staat.

Ben ik nog steeds benieuwd wat aanleuning op zit en been dan is. Wanneer het dus iets anders is dan durchlassigkeit maar daadwerkelijk aanleuning op zit en been. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Volgens de KR is dürchlassigkeit een soort "einddoel".

Maar waar dürchlassig voor staat; de hulpen van de ruiter laten "doorkomen", vind ik eigenlijk al heel vroeg in de training/opleiding belangrijk.

Aanleuning is een term uit het Skala en ik weet niet of je dit dan ook kan interpreteren als "aanleuning aan zit en been"
Wel is het zo, dat paard en ruiter "contact" hebben via zit/been/gewichtshulpen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:58

superwoman schreef:
de ruiter trainen vanaf de eerste x vind ik in dit topic niet echt gepast. Ik wil graag wat meer inhoud

Dat vraagt naar inhoudvolle vragen ;)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:53

hwn schreef:
superwoman schreef:

Eerst die opmerking dat "beginnersopmerkingen" niet mogen omdat dit een toppic over hogere dressuur is, en nu mag een opmerking over beginnersfouten ook niet vermeld worden? En wat met beginnende academische of klassieke ruiters? Ik dacht dat dit toppic openstond voor mensen die ervaring hadden met AR en KR, zonder dat ze daarvoor een zeker niveau moesten bewijzen. Als ik me vergist heb, dan zeg je het maar, dan ga ik wel ergens anders mijn tijd verdoen.

Helemaal gelijk... vooral ook omdat o.a. op mijn vragen er ook geen antwoorden komen...

Peppertree

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:17

Wat zijn jouw vragen, sasja?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:33

Bvb mijn laatste vraag... 1 pf 2 pagina's geleden

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:42

Drie pagina's terug gekeken, geen vraag gezien. Wat is je vraag?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 09:41

@Sasja, bedoel je je vraag dat iedereen filmpjes zou plaatsen van zichzelf? Is een tijdje geleden al gebeurd op dit forum, maar is ontaard in een spelletje van "je durft niet, hèhè", dus dat zal nu ook niet anders zijn. Ik wou dat ik een filmpje had van mijn lesgever

Ik denk niet dat hier iemand op het forum zit die het perfect kan. De "perfecte" ruiters hebben geen zin of tijd om op Bokt te zitten, die zitten te paard of geven les, hebben ongetwijfeld hun handen vol. Vaak kan je ook de theorie kennen, voordat je die in de praktijk hebt leren toepassen. Is die informatie daarom minder correct? Nee toch?

Ik wil ook nog even terugkomen op die aanleuning: kijk es naar dat modelplaatje van de sbw van de la Guérinière, daar zie ik toch een duidelijk doorhangende teugel. Voor mij is dat eerder het ideaal waar ik naartoe zou willen (yeah right, keep on dreaming :) ): een paard dat kan gereden worden zoals de paarden op het slagveld vroeger, of de paarden van de stierenvechters: met weinig of geen teugelcontact, wendbaar op de lichtste been- en zithulpen, en dat netjes gaat zakken in de achterhand (hankenbiegung). Dus dat beeld van die opgewekte energie weer tegenhouden langs voor met de hand, is niet direct mijn ideaalplaatje, dus hierin ga ik (alweer) mee met Ansie's mening. Dit werd bij de "oude meesters" trouwens gecheckt: descente de main (wegnemen van teugelhulpen), en descente de jambes (wegnemen van beenhulpen), het paard blijft dan de oefening uitvoeren enkel op zithulpen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 09:46

hwn schreef:
Ik wil ook nog even terugkomen op die aanleuning: kijk es naar dat modelplaatje van de sbw van de la Guérinière, daar zie ik toch een duidelijk doorhangende teugel. Voor mij is dat eerder het ideaal waar ik naartoe zou willen (yeah right, keep on dreaming :) ): een paard dat kan gereden worden zoals de paarden op het slagveld vroeger, of de paarden van de stierenvechters: met weinig of geen teugelcontact, wendbaar op de lichtste been- en zithulpen, en dat netjes gaat zakken in de achterhand (hankenbiegung). Dus dat beeld van die opgewekte energie weer tegenhouden langs voor met de hand, is niet direct mijn ideaalplaatje, dus hierin ga ik (alweer) mee met Ansie's mening. Dit werd bij de "oude meesters" trouwens gecheckt: descente de main (wegnemen van teugelhulpen), en descente de jambes (wegnemen van beenhulpen), het paard blijft dan de oefening uitvoeren enkel op zithulpen.

Klopt hoor!
Is zeker geen droom....dit kan zeer zeker en is mijn ervaring ook.
Het aangeven van wat je verlangt en het loslaten van elke hulp, ondersteunend in je zit (meegaan) waarbij het paard de oefening net zolang uitvoert totdat je het aangeeft.
In feite neemt je zit de verbinding over. De hulp is daarin super klein aangegeven. Dat is voor mij ook rijkunst.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 09:56

hwn schreef:
@Sasja, bedoel je je vraag dat iedereen filmpjes zou plaatsen van zichzelf? Is een tijdje geleden al gebeurd op dit forum, maar is ontaard in een spelletje van "je durft niet, hèhè", dus dat zal nu ook niet anders zijn. Ik wou dat ik een filmpje had van mijn lesgever

Ik denk niet dat hier iemand op het forum zit die het perfect kan. De "perfecte" ruiters hebben geen zin of tijd om op Bokt te zitten, die zitten te paard of geven les, hebben ongetwijfeld hun handen vol. Vaak kan je ook de theorie kennen, voordat je die in de praktijk hebt leren toepassen. Is die informatie daarom minder correct? Nee toch?

Je haalt twee dingen door elkaar.
Er is gebruiksrijderij zoals de stierenvechter, de zwaardvechter op het slagveld, de stierenhoeders op het Iberisch schiereiland en in de Camargue, het Western rijden, tölt enz., enz..
Hier is het doel dat het paard zo optimaal mogelijk zijn (echte) werk kan verzetten.
En er is rijkunst.
Op dit topic de Klassieke Dressuur.
In de rijkunst streeft men een veredeling na van de natuurlijke bewegingen/eigenschappen van het paard.
Hier is het doel schoonheid, tijdsverdrijf, het is zinloos.
In de rijkunst zoekt men uiterste perfectie volgens bepaalde vastgestelde regels, regels die voortkomen uit oude doorwrochte kennis en de ervaring van veel mensen.
Het is net als met de Klassieke muziek, zo mooi mogelijk, maar ook hiervoor gelden regels.

Wat een ieder met zijn paard doet moet hij zelf weten.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:01

O.a. was mijn vraag om al de mensen die hier filmpjes negatief beoordelen om films te posten hoe het wel moet. Na mijn bescheiden mening mag je kritiek uiten als je het beter kan. Als bokker "x" commentaar heeft op teugelgebruik en zit , bokker"y" eveneens maar een andere mening vanuit een ander standpunt dan zou ik van beiden ( of allen die dan reageren) wel graag een eigen film zien hoe het wel moet. Daar kunnen anderen die niet zo veel over theoretisch knowhow beschikken veel leren.
Er is hier al vaker langsgekomen dat veel hier gp-ruiters zijn... maar dan vanuit achter de pc. Veel kunnen vertellen hoe het niet/wel moet maar niemand laat zijn eigen zelf zien. Ik heb aangegeven dat ik t niet durf om dat ik mijj tekortkomingen ken en nog (steeds) lerende ben. Of t nu AR of KD is, heeft voor mij geen voorkeur als het maar bij "ons", dus paardlief en ruiter past. Als ik les neem dan wil ik graag de instructeur eerst zelf zien rijden en dan het liefst nog op mijn eigen paard. Zo weet ik of wij samen verder kunnen. Ik heb bvb ( had ik ook al ergens geschreven) helemaal niets met western , maar heb nu les van een western trainer, die niet alleen vanuit de grond ( of om weer terug te komen vanuit de pc) vertelt maar ook laat zien, door zelf op te stappen...
Ik heb hier veel goede (dan wel negatieve) theoretische commentaren gelezen, maar wil dus graag die mensen erachter zien, die het dus kennelijk wel kunnen

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:02

Oops, had de snel geplaatst. Maar ja, hwn, dat wil ik graag

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:41

HWN schreef:

Citaat:
Ik wil ook nog even terugkomen op die aanleuning: kijk es naar dat modelplaatje van de sbw van de la Guérinière, daar zie ik toch een duidelijk doorhangende teugel. Voor mij is dat eerder het ideaal waar ik naartoe zou willen (yeah right, keep on dreaming :) ): een paard dat kan gereden worden zoals de paarden op het slagveld vroeger, of de paarden van de stierenvechters: met weinig of geen teugelcontact, wendbaar op de lichtste been- en zithulpen, en dat netjes gaat zakken in de achterhand (hankenbiegung).

Om dat bereiken, vergt ook een paard dat hier fysiek (bouw) toe in staat is. Anders krijg je de moderne versie van een hoogbenig op de voorhandgaand paard, zoals door Simpelman in de moderne versie van rijkunst wordt verwoord. En vervolgens deze benodigde fysieke voorwaarden aan de kant schuift als achterhaald. Niets is minder waar.
Citaat:
Het paard door de knieën laten zakken en het bekken kantelen levert geen verbetering van de stuwkracht, noch van de draagkracht.
Dit is oude van dagen gymnastiek.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:52

arie53 schreef:
Inderdaad. Het verkleinen van de gewrichten (verzamelen) kost meer tijd en verlangt derhalve een aangepast tempo.

Een hoog temp gaat altijd ten koste van de verzameling.

Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar. Het paard laat de impuls, opgewekt door de activiteit in de arbeidsdraf, met zit en een halve parade door de ruiter afvloeien waardoor er een verkorting van het frame plaats vindt en een verlaging van het tempo. Daardoor moet het paard de gewrichtshoeken verkleinen. Niet te verwarren met het sloffen wat ik in dit topic in een aantal filmpjes heb gezien.

Een hoog tempo heeft ook niet als doel verzamelen. Wel het opwekken van impuls (mits activiteit, etc etc).

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:17

Is de verzameling het gevolg van een hoog of een lager tempo?

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:39

Verzameling heeft met activiteit en het 'sluiten', van je paard te maken. Verzameling is geen gevolg op een harder of langzamer tempo. Tempo controle daarin tegen is een voorwaarde wil je aan de verzameling geen denken. Na mijn mening

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:01

Dat klopt. Verzameling is het gevolg van de dalende achterhand die door een aangepast tempo bereikt kan worden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:07

en alvorens je zover bent, moet je dus een "dalende achterhand" (spierkracht) trainen
Dat kan nooit met een hoog tempo gerealiseerd worden.
Spierkracht train je, door het extreem aanspannen (langzaam tempo)
daarna momenten van ontspanning (spieren ontspannen , lange teugel en stappen)
Dat krijg je niet voor elkaar door het paard naar extremer hoog tempo te rijden en weer op de voorhand te laten klappen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:46

sasja0705 schreef:
O.a. was mijn vraag om al de mensen die hier filmpjes negatief beoordelen om films te posten hoe het wel moet. Na mijn bescheiden mening mag je kritiek uiten als je het beter kan. Als bokker "x" commentaar heeft op teugelgebruik en zit , bokker"y" eveneens maar een andere mening vanuit een ander standpunt dan zou ik van beiden ( of allen die dan reageren) wel graag een eigen film zien hoe het wel moet. Daar kunnen anderen die niet zo veel over theoretisch knowhow beschikken veel leren.
Er is hier al vaker langsgekomen dat veel hier gp-ruiters zijn... maar dan vanuit achter de pc. Veel kunnen vertellen hoe het niet/wel moet maar niemand laat zijn eigen zelf zien. Ik heb aangegeven dat ik t niet durf om dat ik mijj tekortkomingen ken en nog (steeds) lerende ben. Of t nu AR of KD is, heeft voor mij geen voorkeur als het maar bij "ons", dus paardlief en ruiter past. Als ik les neem dan wil ik graag de instructeur eerst zelf zien rijden en dan het liefst nog op mijn eigen paard. Zo weet ik of wij samen verder kunnen. Ik heb bvb ( had ik ook al ergens geschreven) helemaal niets met western , maar heb nu les van een western trainer, die niet alleen vanuit de grond ( of om weer terug te komen vanuit de pc) vertelt maar ook laat zien, door zelf op te stappen...
Ik heb hier veel goede (dan wel negatieve) theoretische commentaren gelezen, maar wil dus graag die mensen erachter zien, die het dus kennelijk wel kunnen

Helaas Sasja, dat gaat toch niet gebeuren (een enkeling daargelaten). Dus zullen we het moeten doen met wat we hier achter de pc lezen. Sommigen durven niks te laten zien, sommigen hebben gewoon geen filmpjes van zichzelf (zoals ik, alleen een paar foto's uit de oude doos, filmpjes van mijn dochter wel en dan ben ik degene die filmt :D :D ) Anderen, zoals Simpelman willen gewoon anoniem blijven (alhoewel hij voor sommigen onder ons niet zo anoniem is als hijzelf denkt :+ )
Sommigen hebben wel filmmateriaal maar plaatsen het niet (zoals Nombrado, maar dan doen anderen het wel voor haar :D :D ).
Maar, je kunt - als je redelijk ervaren bent - wel uit de commentaren opmaken of iemand zo ervaren is, zoals ze zich hier voordoen. En dan vallen er een paar door de mand. Er zijn namelijk commentaren bij die het penny niveau nauwelijks ontstijgen.