Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:59

knollentuin schreef:
Nou het zal wel komen dat ik de helft mis door mobiel.maar jullie zeiden naar mijn weten eerst dat je niet zat aan de kant waar je heengaat,voor mij geld lengtebuiging waarin ook ik zit aan de binnenkant in die buiging, schoudervoor,keertwending appyement.jullie zeiden steeds van niet.

Ik zit ook niet aan de kant waar ik heen ga, ik zit aan de kant waar ik vanaf kom.
Dus met wijken voor het linkerbeen (dus naar rechts) zit ik op links, met SB links zit ik op links (ik wil dan nl niet de wending in naar links, maar rechtdoor), met keertwending naar links zit ik op rechts. Er is daardoor (naar mijn idee) altijd 'lucht' aan de kant waar hij op moet, en druk aan de kant waar hij voor weg moet.

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:06

Ja dat wijken is nu wel duidelijk. Dat doen we allemaal gelijk.dat komt omdat er geen lengtebuiging bij komt kijken.
Maar dan lengtebuiging,in de schouderbinnenwaarts rechts zitten jullie dus ook op rechts? Ik wel,en ga ik dan naar appyement rechts blijf ik in dezelfde lengtebuiging, de opening wordt gegeven vanuit mn heup.niet mn zitbeenknobbel,die blijft rechts lager dan links,ook in pirouette ook in keertwending. Heup geeft ruimte zitbeenknobbel vraagt in combinatie met buitenteugel en beenligging lengtebuiging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:15

@KT: Schouderbinnenwaarts rechtsom zit ik op rechts ja :j Want ik begrens daarmee de binnenkant zodat hij niet van de hoefslag afloopt. Druk aan de kant waar ik niet wil dat hij heen gaat (wending naar rechts, van de hoefslag af), lucht aan de kant waar ik wel wil dat hij heen gaat (links, overstappen om op de hoefslag te blijven).

In keertwendingen naar rechts zit ik op links, lucht aan de kant waar hij heen moet (namelijk rechts) en druk aan de kant waar hij vanaf komt (links, mooie aanvulling van Ankem, meer druk opzij/naar voren dan naar beneden)

Appuyementen en pirouettes daar zijn mijn ukkie en ik nog lang niet aan toe, dus daar kan ik echt niks zinnigs over zeggen :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:18

Interessante discussie. In het aan de teugel fototopic kwam zoiets ook een keer voorbij ivm mee- en tegenzitten in appuyement.
Blijheid, ik doe volgens mij hetzelfde als jij, maar las laatst ergens (meen ik mij te herinneren) dat het juist andersom zou moeten: door in een zijgang je gewicht te plaatsen op de kant waar paard heen moet, zou het paard makkelijker opzij gaan - doordat hij jouw gewicht recht boven zich wil hebben en dus opzij naar die kant moet stappen. Klinkt ook wel logisch moet ik zeggen. Heb het (enkel in stap) geprobeerd en leek ook wel te werken.
Ik snap KT dus ook wel. Alleen KT, als je bij sb rechts (dus op de rechterhand) ook rechts zit, klopt het niet echt dat je zit op de kant waar je heengaat, toch? Maar misschien begrijp ik het verkeerd.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:22

Ik kom ff binnen vallen. Wat ik niet helemaal snaps dat je dus anders gaat zitten voor je sb en je keertwending terwijl je lengte buiging voor beide het zelfde zou moeten zijn. Ik vind namelijk dat als je aan de linkerkant gaat zitten voor een keertwending dat je geen controle hebt over de buiten schouder, daar valt hij dan volgens mij overweg.
Laatst bijgewerkt door Japeloup op 05-04-12 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:23

Ik ga vanmiddag even goed voelen wat ik doe :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:25

Japeloup schreef:
Ik kom ff binnen vallen. Wat ik niet helemaal snaps dat je dus anders gaat zitten voor je sb en je keertwending terwijl je lengte buiging voor bijdoe het zelfde zou moeten zijn. Ik vind namelijk dat als je aan de linkerkant gaat zitten voor een keertwending dat je geen controle hebt over de buiten schouder, daar valt hij dan volgens mij overweg.

Ik doe dat omdat ik in de SB wel de buiging vraag, maar ondertussen moet hij wel een rechte lijn lopen. Dus in rechter schouderbinnen druk op rechts, omdat ik niet wil dat hij de wending inloopt, hij moet op de rechte lijn blijven. In de keertwending wil ik juist wél dat hij de wending inloopt. Dus houd ik hem in een keertwending naar rechts niet tegen met druk op rechts, maar vraag ik juist de wending met druk op links.

De buiging is dus wel hetzelfde, het verschil is dat je bij SB gebogen wilt zijn op een rechte lijn, en bij een keertwending gebogen in een wending.

(Wat overigens niet betekend dat ik het goed doe, ik probeer alleen uit te leggen wat ik doe en waarom :) )

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:30

Blijheid schreef:
Japeloup schreef:
Ik kom ff binnen vallen. Wat ik niet helemaal snaps dat je dus anders gaat zitten voor je sb en je keertwending terwijl je lengte buiging voor bijdoe het zelfde zou moeten zijn. Ik vind namelijk dat als je aan de linkerkant gaat zitten voor een keertwending dat je geen controle hebt over de buiten schouder, daar valt hij dan volgens mij overweg.

Ik doe dat omdat ik in de SB wel de buiging vraag, maar ondertussen moet hij wel een rechte lijn lopen. Dus in rechter schouderbinnen druk op rechts, omdat ik niet wil dat hij de wending inloopt. In de keertwending wil ik juist wél dat hij de wending inloopt. Dus houd ik hem in een keertwending naar rechts niet tegen met druk op rechts, maar vraag ik juist de wending met druk op links.

De buiging is dus wel hetzelfde, het verschil is dat je bij SB gebogen wilt zijn op een rechte lijn, en bij een keertwending gebogen in een wending.

(Wat overigens niet betekend dat ik het goed doe, ik probeer alleen uit te leggen wat ik doe en waarom :) )

Juist leuk om zo van elkaar te leren hoe iedereen het doet, ik heb het ook niet over goed of fout, snapte het alleen niet.
Ik geef dus verschil aan door de druk van mijn zitbeenknobbels en druk of ruimte geven in mijn boven been.
SB ruimte binnenbovenbeen om ruimte te geven aan de schouder om naar binnen te kunnen komen, binnenzitbeenknobbel zit rechtuit, binnen kuit begrenst in dien nodig om te voorkomen dat hij naar binnen komt.
Keertwending duw ik met buitenboven been de schouders naar binnen, binnenzitbeen knobbel zit mee de wending in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:34

@Japeloup: Zeker leuk, juist zulke discussies zetten je aan het denken over je rijden :j

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:36

Japeloup schreef:
Keertwending duw ik met buitenboven been de schouders naar binnen, binnenzitbeen knobbel zit mee de wending in.

Maar drukt je buitenbeenknobbel dan, of je binnenbeenknobbel?

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:19

Wat een interessant topic! Ik zet even een stipje, want kan zelf ook wel wat tips en oefeningen gebruiken. Mijn grootste problemen zijn mijn niet stille benen, ben te stram in mijn binnenhand en heb de neiging om mijn handen breed en na benede te drukken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:32

Blijheid schreef:
Japeloup schreef:

Ik doe dat omdat ik in de SB wel de buiging vraag, maar ondertussen moet hij wel een rechte lijn lopen. Dus in rechter schouderbinnen druk op rechts, omdat ik niet wil dat hij de wending inloopt, hij moet op de rechte lijn blijven. In de keertwending wil ik juist wél dat hij de wending inloopt. Dus houd ik hem in een keertwending naar rechts niet tegen met druk op rechts, maar vraag ik juist de wending met druk op links.

en bij mij maakt dus het binnenbeen in de schouderbinnenwaarts dat mijn paard rechtuitblijft op de hoefslag of waar ook. en in de keertwending sta ik toe met mijn binnenheup om voorwaarts zijwaarts te gaan.
werkelijk ik vind t totaal onlogisch voor je paard om 5 verschillende manieren van zitten te hebben in je lengtebuiging- is voor mij net zoiets als op school met 3 lessystemen te werken. goed of fout hoor je me niet over wel over logisch -hoe moeilijk wil je ietd maken? en verwarrend.
visitor! dat heb jij goed! paard volgt je gewicht met onder je te blijven, je houdt ze mooier recht onder je ipv ze onder je uit weg en scheef te drukken. - in een keertwending neem je de buitenschouder mee aan de buitenteugel, daar zit de begrenzing tegen het naarbuiten plaatsen
over in de schouderbinnenwaarts aan de kant zitten waar ik heen wil- ja feitelijk wel, want schouderbinnenwaarts is een zij-gang en ik richt mn paard naar rechts, dus zit ik aan de kant waar ik wil dat mn paard naartoebuigt.
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 05-04-12 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:58

Dank voor de toelichting KT! Maar toch, met de schouderbinnenwaarts, op welke zitbeenknobbel plaats je je gewicht dan dus? Dat zou dan toch - in de visie van gewicht plaatsen in de richting waar je heengaat - op de buitenste moeten zijn, omdat je paard de hoefslag moet volgen in plaats van op de volte te gaan (voor een volte zou je dus je binnenste zitbeenknobbel meer moeten belasten)?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:03

Vraagje voor de gene die dus verplaatsen.hoe zetten jullie de keertwending in? Ik vanuit van sv sb, dan ga je toch niet verzitten als je naar je keertwending gaat. Dan haal je toch je paard uit balans.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:06

Het is niet moeilijk of verwarrend hoor. :n Zelfs mijn ukkie zet ik op deze manier feiloos in een sbw. En gisteren zelfs een stukje travers *\o/*

Het is puur het werken met wijken voor druk. Een theorie die door velen gebruikt wordt, en uitgewerkt is. :)

Moet je paard naar links (let wel: we hebben het over zijgangen) dan wijkt het paard voor de rechter zitbeenknobbel, moet het paard naar rechts, dan wijkt het paard voor de linker zitbeen knobbel.

Binnenbeen is lang en hangt af en waakt ervoor dat het paard teveel opzij gaat of in de sbw van de hoefslag afkomt.

Daarnaast zit je dus ten alle tijde recht boven je paard en door te werken vanuit je bovenlichaam zal je ook altijd de 'druk' geven met de juiste zitbeenknobbel :)

Ga maar eens op de bal of op een stoel zitten en doe alsof je een sbw naar links inzet. Ik draai dan mijn schouders een tikje mee (naar links) en houdt mijn onderlichaam recht boven het paard. Automatisch zakt mijn linkerzitbeenknobbel op de plaats en geeft de druk die ervoor zorgt dat het paard voorwaarts-zijwaarts beweegt.

In de keertwending moet het paard verder draaien. En dus wijken voor mijn buitenbeen. Mijn binnenbeen hangt af (daar moet het lichaam buigen en waakt er voor dat het paard niet doordraait of over de binnenschouder valt), mijn buitenteugel en been zeggen opzij en automatisch mijn buitenzitbeen in het zadel.

Wellicht zou je toch even naar je zinnen kunnen kijken KT want ondanks dat je schrijft dat je het niet over goed en fout hebt, komt het op mij wel over alsof we hier allemaal ontzetten onlogisch bezig zijn en dat we ons paard continue zouden verwarren.

Ik geef ook geen mening over goed en fout, ik leg uit wat de gedachtengang is achter de hulpen die ik geef.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:12

Japeloup schreef:
Vraagje voor de gene die dus verplaatsen.hoe zetten jullie de keertwending in? Ik vanuit van sv sb, dan ga je toch niet verzitten als je naar je keertwending gaat. Dan haal je toch je paard uit balans.

Er staat in de proef niet:

Schouderbinnenwaarts (of schoudervoor) gevolgd door een keertwending

Er staat: verzamelde stap, tussen die en die letter een keertwending.

Ik stap dus rechtuit en draai dan de keertwending.

Ik stap rechtuit, zit recht, paard is recht.

Ik maak een halve ophouding (aandacht! Opletten! er gaat wat gebeuren!) vraag lichte stelling (paard blijft recht in lijf en ik zit recht boven paard)
Ik maak mijn binnenbeen lang, laat binnenzitbeenknobbel afzakken (gebeurd automatisch als je je been lang maakt)
Ik leg buitenteugel tegen de hals, buitenknie en buitenbeen leg ik aan (al is dat nu niet continue meer nodig) en draai mijn bovenlichaam mee (terwijl ik mijn onderlichaam recht boven paard hou en ik kijk waar ik heen ga) en dan zakt automatisch je buitenzitbeenknobbel je zadel in.

Wanneer mijn paard doordraait komt hij mijn binnenbeen tegen.

Je moet niet denken dat het grote bewegingen zijn. Het zijn bewegingen die je niet ziet als je ernaast staat. Puur aanspannen en ontspannen van spiergroepen die dit tot gevolg hebben. Dus in dit geval gebeurd het al door te kijken waar ik heen ga.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:18

Japeloup schreef:

Even voor mijn eigen overzicht, want ik vind het maar moeilijk alle manieren die er zijn uit elkaar te houden. Zowel in de visie van 'wijken voor druk' als 'gewicht op de kant waar je heenwil' zou je in dit geval je gewicht moeten verplaatsen, toch? Jij gebruikt dus iets daartussenin, namelijk gewicht op kant van de lengtebuiging ongeacht welke oefening, als ik het goed begrijp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:24

Ja, begrijp je goed :j

Ik heb heel niet bezig met SB of kw of zulke dingen, maar kwam er gisteren achter dat het alleen al voor je eigen balans echt heel praktisch is om op je binnenste zitbeenknobbel te zitten, anders ben je uit balans :D Het lijkt me voor het paard ook logischer, lijkt me dat je anders de schouder blokkeert omdat je binnenbeen onmogelijk lang en los kan zijn als je op je buitenzitbeenknobbel gaat zitten, volgens mij haal je dan alles uit balans.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:31

Yamcha schreef:
Ja, begrijp je goed :j

Ik heb heel niet bezig met SB of kw of zulke dingen, maar kwam er gisteren achter dat het alleen al voor je eigen balans echt heel praktisch is om op je binnenste zitbeenknobbel te zitten, anders ben je uit balans :D Het lijkt me voor het paard ook logischer, lijkt me dat je anders de schouder blokkeert omdat je binnenbeen onmogelijk lang en los kan zijn als je op je buitenzitbeenknobbel gaat zitten, volgens mij haal je dan alles uit balans.

Wat was je aan het doen dan dat je op je binnenzitbeenknobbel ging zitten?
Waarom raak je uit balans als je niet op je binnenzitbeenknobbel zit?
Waarom kan je je binnenbeen niet lang hebben als je op je buitenzitbeenknobbel zit?
Waarom haal je dan de balans weg?
Waarom blokkeert de schouder als je geen lang binnenbeen hebt en over welke schouder heb je het hier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:35

Over de binnenschouder, imo (en die ervaring heb ik ook) blokkeert spanning in je binnenbeen de binnenschouder, en dan duw je je paard over de buitenschouder weg, en dat vind ik al genoeg reden om op je binnenzitbeenknobbel te zitten, dan heb je als vanzelf je binnenbeen lang en los, kun je met je buitenbeen de mate van buiging aangeven.
Volgens mij wilt een paard altijd de kant op waar je gewicht zet, al is het alleen al om weer in balans te komen, dus dan vind ik het heel logisch om op de binnenkant te gaan zitten. In mijn eerste HAW topic liep Freggle steeds over de buitenschouder weg, en ik heb dat opgelost door gewoon meer op de binnenkant te gaan zitten. Ik blokkeerde de schouder niet meer, en gaf met mijn gewicht aan waar ze heen moest, probleem opgelost.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:40

hoe bedoel je zoo op mn zinnen letten? ik moet steeds herhalen wat ik doe, ik heb vanaf mn eerste post over dit onderwerp niets veranderd, daarentegen wordt er elke keer gezegd dat we het dus op dezelfde manier doen behalve de keertwending- niet dus. dat geeft ook niet maar ik moest mezelf elke keer herhalen waaruit ik opmaak dat jullie niet goed lezen wat ik neerzet.
nou kan dat komen doordat er heel veel in korte tijd gepost werd en er dus posts overelkaar heenlappen. maar ik had het idee dat ik tegen de stroom in aan het zwemmen was.

Visitor

Yamcha schreef:
Volgens mij wilt een paard altijd de kant op waar je gewicht zet, al is het alleen al om weer in balans te komen, dus dan vind ik het heel logisch om op de binnenkant te gaan zitten.

Maar als dat zo is, dan zou je bij wijken en sb juist op de buitenkant moeten gaan zitten, toch?

knollentuin

Blijheid schreef:
knollentuin schreef:
Nou het zal wel komen dat ik de helft mis door mobiel.maar jullie zeiden naar mijn weten eerst dat je niet zat aan de kant waar je heengaat,voor mij geld lengtebuiging waarin ook ik zit aan de binnenkant in die buiging, schoudervoor,keertwending appyement.jullie zeiden steeds van niet.

Ik zit ook niet aan de kant waar ik heen ga, ik zit aan de kant waar ik vanaf kom.
Dus met wijken voor het linkerbeen (dus naar rechts) zit ik op links, met SB links zit ik op links (ik wil dan nl niet de wending in naar links, maar rechtdoor), met keertwending naar links zit ik op rechts. Er is daardoor (naar mijn idee) altijd 'lucht' aan de kant waar hij op moet, en druk aan de kant waar hij voor weg moet.

net als deze post, ik zet hier heel duidelijk neer dat jullie meldden dat je NIET zit aan de kant waar je heen gaat...
krijg ik een heel antwoord wat ik dus al gezegd had...alsof ik het er verkeerd neergezet had..dat stond er toch al?
ik heb het idee dat posts dan alleen maar onduidelijker worden

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:45

Visitor schreef:
Yamcha schreef:
Volgens mij wilt een paard altijd de kant op waar je gewicht zet, al is het alleen al om weer in balans te komen, dus dan vind ik het heel logisch om op de binnenkant te gaan zitten.

Maar als dat zo is, dan zou je bij wijken en sb juist op de buitenkant moeten gaan zitten, toch?

nee wijken hoort in dit rijtje niet thuis -schrap dat wijken uit dit rijtje asjeblieft! in de oefening wijken zit geen lengtebuiging dus hoort deze er niet bij.
en met schouderbinnenwaarts ga je voorwaarts zijwaarts en dus de zijwaarts geeft aan waar je hoort te zitten..
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 05-04-12 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:47

Bij een sb, dan zou ik zeggen met je navel recht vooruit sturen, buitenbeen iets naar achter, binnenbeen op de singel, en binnenbeen lang en los, en dan toch wel op de binnenkant blijven zitten omdat je niet wilt dat je paard over de schouder wegloopt, maar wel met je lijf aangeven dat je rechtdoor wil. Maar volgens mij als je op de buitenkant gaat zitten krijg je geen correcte buiging omdat je die schouder blokkeert, en dat is bij een sv een heel slecht idee.

Bij wijken moet je dacht ik recht boven je paard blijven zitten, omdat je geen buiging wil, alleen maar stelling.