[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:19

superwoman schreef:
Hoe wou je het dan gaan proberen?

Ik wist niet eens dat er hulpen voor waren, vandaar dat ik ook niet weet wat de hulpen zijn. Misschien kan jij me daarbij helpen?

superwoman

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:35

Je wou toch iets gaan proberen, dus... Vraag me af wat.
Als je meer wilt weten kun je in dit topic heel veel vinden.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:53

superwoman schreef:
Je wou toch iets gaan proberen, dus... Vraag me af wat.
Als je meer wilt weten kun je in dit topic heel veel vinden.

Omdat ik niets van de hulpen af wist, wilde ik kijken hoe het dan wel moest ja. Maar, heb je beenhulpen met het nageefelijk maken dan? Of bedoel je andere hulpen.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:33

_xrose: Zoals superwoman aangaf, kun je veel in dit topic vinden. Ik wilde zelfs met je meedenken en zelf even terugkijken op welke pagina's vooral veel info staat over de wisselwerking rondom het nageven. Ik zag echter dat je op pagina 91 al een vraag had gesteld, met precies hetzelfde filmpje (nu weet ik ook waarom deze mij al zo bekend voorkwam). Dus ik ben eigenlijk benieuwd of je überhaupt al iets hebt gedaan met de tips die zijn gegeven adhv dat filmpje.

Carmen_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:02

hallo, ik heb een vraag
ik rij op een manege en rij regelmatig op wat grotere vlottere paarden die ook wat soepeler zijn in de hals. Afgelopen dinsdag reed ik een keer op een hele lompe brede haflinger die verder erg braaf is. alleen hij is erg sterk en hangt heel erg aan de teugels waar ik niks mee kan. Verder reed hij in een goed actief tempo en alles ging goed, wijken ging supergoed, veel figuren gereden alleen het rond door de hals rijden is mijn grootste probleem. Mijn vraag is hoe kan ik dit paard toch soepeler en ontspannen in de hals krijgen zonder dat hij gaat hangen en het een 'wie is sterker' gevecht gaat worden. Hopelijk kan ik dat komende dinsdag toepassen op datzelfde paard.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:34

RiannaB schreef:
_xrose: Zoals superwoman aangaf, kun je veel in dit topic vinden. Ik wilde zelfs met je meedenken en zelf even terugkijken op welke pagina's vooral veel info staat over de wisselwerking rondom het nageven. Ik zag echter dat je op pagina 91 al een vraag had gesteld, met precies hetzelfde filmpje (nu weet ik ook waarom deze mij al zo bekend voorkwam). Dus ik ben eigenlijk benieuwd of je überhaupt al iets hebt gedaan met de tips die zijn gegeven adhv dat filmpje.

Eerlijk gezegd, was ik helemaal vergeten dat ik dat filmpje al een keer eerder in dit topic heb geplaatst. :o Maar dan ga ik even terug bladeren. Sorry!

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:35

Ik kom toch weer binnenvallen en nu heb ik een foto. Mijn paard (ofja, het paard dat ik voor iemand rij) is zelf nog onervaren en ik ben nog onervaren. Ik zal dus hoogstwaarschijnlijk van alles fout doen, maar weet ook niet goed hoe ik iets op moet lossen. Wel heb ik standaard 2x in de week les.

Paard is ongelooflijk sterk en drukt zich er telkens uit. Ze drukt haar rug weg en trekt haar hoofd/nek omhoog. Op rechte stukken krijg ik haar niet nageeflijk. Ze is naar mijn idee goed actief en goed aan mijn been. Wat ze ook snel doet is erg opgekropt lopen en dus achter de teugel kruipen.. Nou ik weet niet goed hoe ik het verder uit kan leggen. In stap en galop blijft ze fijn nageven, maar in draf lukt het (mij) niet en ik weet niet goed wat ik moet doen verder..

Bij deze de foto:
Afbeelding

Edit: Oh, mijn houding is om te huilen. Heb van de jury de tip gekregen om zitlessen te nemen :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 13:54

Je zit in de werkhouding. In die houding zal je vooral bezig zijn met van alles ipv voelen (luisteren naar je paard)
Ik vind het best erg dat je met 2x pw les zo'n houding hebt waar de jury commentaar op geeft. Is dat niet zonde van je geld?
Ziet eruit als een leuk paard. ligt het zadel wel goed? Dat zou namelijk ook veel klachten kunnen geven zoals achter de teugel lopen en rug wegdrukken + kop omhoog.
Ik denk dat als je minder gaat werken aan je paard en meer aan je houding, dat je dan snel resultaat gaat zien. Je handen zijn op de foto ook niet gelijk. Het is wsl een middendraffoto en heb wel mijn bedenkingen of het paard scherp aan het been is. Toevallig ken ik iemand die dezelfde houding had en met een makkelijk paard ook problemen had. (voelde ook niet of hij aan het been was)

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:10

Ik moet ook eerlijk toegeven dat we in de les nauwelijks met mijn houding bezig zijn. Instructrice en eigenaar paard zeggen ook: je houding zal wss beter worden als paard ook de rug beter zal gaan gebruiken, maarja.. Dan lees je weer dat je beter eerst je eigen houding goed kan 'maken' en dan pas aan je paard kab werken. Maar als ik voor mezelf rij, dan weet ik niet goed wat ik met mijn eigen houding aan moet. Eigenaar van het paard heeft ook een keer gezegt of het niet goed was om een keer een andere instructeur te proberen, maar vind dat sowieso een moeilijk iets, plus ik weet het geen goede instructeurs bij mij in de buurt.

Dit is idd een middendraf foto. Ze is aan mijn been als in: ik krijg reactie als ik dat vraag, maar idd, als ik mijn been aan leg dan is ze niet spectaculair actief of heet.

Het zadel ligt goed volgens de eigenaar, al is dat geen zadelmaker, maar die kan ik er helaas ook niet zo bijhalen omdat het niet mijn paard is.. Eigenaar dacht eventueel wel dat een dressuur zadel kan helpen voor mijn houding?

Denk je wel dat dit op te lossen is? Het weg drukken en mijn houding? Ik ga bijvoorbeeld straks weer rijden, misschien ideeën wat ik kan gaan doen? Of niks doen en alleen aan mijn houding werken?

Het is idd een leuk paard met veel potentie. Ze is 5 jaar, en als 3 jarige is ze Nederlands kampioen geworden van Gelderse paarden. Ik wil dus heel graag haar goede naam waarmaken, maar vind dit erg, heel erg moeilijk aangezien ik ook maar een groene ruiter ben eigenlijk, maar ik wil heel graag leren :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:34

zou igg voor een dressuurzadel gaan. Dressuurzadel geeft meer steun voor de dressuurhouding.

Als de klachten mede veroorzaakt worden door het zadel, kun je het niet oplossen. Misschien voel je verschil met een dressuurzadel.

Tuurlijk kun je makkelijker je houding aanpassen als het paard goed loopt. Echter moet je daar ook aan werken. Nu loopt het paard minder fijn en zal je toch je houding moeten aanpassen.
Hoe harder je werkt, hoe minder je voelt en daarop kan reageren. Je bent dus eigenlijk steeds bezig met problemen proberen op te lossen (crisis management) ipv je paard te begeleiden en vooruit te kijken.
Met dat crisismanagement kom je niet meer aan correct rijden toe en ga je zelfs ongeoorloofde dingen doen als je handen ongelijk houden.

Met je houding geef je hulpen aan, dus verkeerde houding geeft onduidelijke hulpen.
Hoe kun je van het paard verlangen dat hij meer op de achterhand gaat lopen, wanneer jij op de voorhand hangt? Hoe kan hij zijn balans houden als jouw handen ongelijk zijn? etc etc. Maar vooral dat je zelf ook niks voelt in deze houding. Je wil veel te veel het paard wil corrigeren en lift ondertussen mee omdat je geen tijd kan hebben om te begeleiden .

Wat je imo het beste kunt doen is aan je houding werken desnoods met hulpteugel, zodat je niet word afgeleid en steeds weer terug valt.

BTW ik bedoel het positief hoor, mocht het niet zo over komen. Leren is goed?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:35

Hebben jullie tips tegen pianohandjes, ik heb ze heel erg maar ik heb geen idee wat ik er tegen kan doen.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:42

Ik ben al heel blij dat je de tijd neemt om mij (en anderen) te helpen Superwoman :)

Ik heb toevallig net een vriendin gevraagd of ik dressuurzadel mag lenen, wintec dus de boom is aan te passen. Kijken of dat verschil kan maken.

Vandaag maar gewoon rijden, en proberen super aan mijn been te zetten, niet te veel in die werkhouding zitten, maar gewoon achterover en ontspannen door m'n lijf :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:43

Paardjes45 schreef:
Hebben jullie tips tegen pianohandjes, ik heb ze heel erg maar ik heb geen idee wat ik er tegen kan doen.

gewoon steeds blijven zeggen tegen jezelf en vooral ook met les daar steeds op laten hameren.
verder veel minder letten op je paard, want die gaat wel weer beter lopen als jij je handen correct houdt.
Je hebt namelijk veel harder handen, omdat je een scharnierpunt mist met pianohanden.(je pols)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:47

Birgit__ schreef:
Ik ben al heel blij dat je de tijd neemt om mij (en anderen) te helpen Superwoman :)

Ik heb toevallig net een vriendin gevraagd of ik dressuurzadel mag lenen, wintec dus de boom is aan te passen. Kijken of dat verschil kan maken.

Vandaag maar gewoon rijden, en proberen super aan mijn been te zetten, niet te veel in die werkhouding zitten, maar gewoon achterover en ontspannen door m'n lijf :)

:Y)
Vooral ook goed zorgen dat je binnenhand van de hals gaat in de bochten en je niet voorover gaat zitten.
Je zal je balans opnieuw moeten zoeken, dat is heel moeilijk.

(kans is er wel dat het zadel nog niet past hoor, ondanks die wisselbare boom en een wintec geeft jou niet zoveel steun, maar misschien voelt hij voor je paard wel prettiger)

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 15:03

Klopt, is ook alleen even een zadel om te proberen. Ohja, bedankt voor de extra tips! Ik dacht altijd dat mijn paard balans problemen had, maar volgens mij ben ik de grootste veroorzaker haha

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:39

:-)

Carmen_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:12

had iemand nog een oplossing op mijn verhaal?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:20

Carmen_vH schreef:

Welk hulpen geef je?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:25

Even een foto bij mijn verhaal van een stukje terug.

Afbeelding

Hij loopt niet overdreven erg op de voorhand, al moet ik er wel opletten (hij is ook ietsie overbouwt). Als ik hem echter wat meer bij elkaar wil hebben (lastig met dit type vrachtwagenpaard) komt hij heel erg in protest. En juist van schakelen wordt hij alleen maar heter. Als ik elke keer aandraaf en hem weer terug neem, wilt hij op een gegeven moment niet meer terug en drukt hij zijn onderhals eruit. Zolang de teugels op de lengte zoals op de foto blijven vind hij het allemaal prima. Soms slaat hij ineens om, en dan is hij echt op twee pinken te rijden, maar de laatste tijd gooit hij gewoon zijn hoofd omhoog en neemt hij het bit niet meer aan. Omdat we nu wat actiever bezig zijn met springen wordt hij veel voorwaartser en sterker in zijn achterhand, maar krijgen we ook meer spanning bij het rijden.
Hij heeft trouwens lichamelijk nergens last van.
Ik probeer hem nu vooral wat losser te maken door heel veel kleinere voltes te rijden om het moment dat hij zich eruit wilt drukken of teveel spanning opbouwt, en hem dan op de volte wat te laten verruimen en vertragen, zonder echte overgangen te maken.

Carmen_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:11

superwoman schreef:
Carmen_vH schreef:

Welk hulpen geef je?

Beenhulpen zodat hij actief loopt soms ook klein beetje zweep erbij. Hij liep goed actief. Heb alleen dat probleem van het hangen aan de teugel..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:20

Het ziet er niet slecht uit. Wel wat hangerig en op de voorhand, maar dat mag idd in de B.
Misschien wil je wat te snel, want verzet is echt iets waar je naar moet luisteren. blijkbaar vind hij het erg moeilijk.
Hij moet op 2 pinken te rijden zijn (stabiel), pas dan kun je weer verder.
(en dan bedoel ik niet achter de teugel en niks in je handen ;-) )
Dus voor nu leren aanvoelen wanneer hij zwaarder wordt in je hand en dan gelijk corrigeren. Hij kan gelijk een lichte aanleuning hebben,dat hoeft niet lang te duren. Juist het vasthouden van die lichte aanleuning is moeilijker.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:22

Carmen, wat doe je met je handen?
En weet je het verschil tussen actief en snel, dat weet namelijk niet iedereen vandaar.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:54

Dankjewel superwoman :D
Hij vind het inderdaad erg moeilijk, daarom heb ik ook even besloten om te stoppen met dressuurwedstrijden, in die proefjes komt het allemaal te snel achter elkaar en dan bouwen we alleen maar spanning op.
Moet ik hem met corrigeren iets meer ruimte geven zodat hij mijn hand weer opzoekt, of juist even een kleine ophouding maken en dan weer lucht geven?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:16

Ik heb toch maar even een eigen topic gemaakt, omdat ik na het rijden van vandaag tegen een tal van problemen aanliep door mijn schouder en het eigenlijk niet echt alleen om de nageeflijkheid gaat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:52

Ilse_123 schreef:
Moet ik hem met corrigeren iets meer ruimte geven zodat hij mijn hand weer opzoekt, of juist even een kleine ophouding maken en dan weer lucht geven?

Als hij nageeft, dan is meer ruimte gelijk aan lange teugel. Als hij met meer ruimte je hand moet opzoeken, dan gaat het daar al niet goed. Een ophouding is alleen voor je snelheid (en kan wel voor een aantal dingen meer zorgen, maar dat is een gevolg als de rest correct is) Gaat het paard daadwerkelijk hangen, dan zorg ik ervoor met een klein rukje dat ik daar niet van gediend ben. Hoe eerder je erbij bent, hoe kleiner die correctie en is dus vriendelijker. Ik zie hangen met rijden net zoiets als tegen je aan duwen wanneer je ernaast staat en dan prik de het paard ook even zodat hij direct opzij gaat.(stukje respect) ff duidelijk zijn dat je het niet accepteert, máár je moet wel consequent zijn en zorgen dat je het zeer snel herkend. Dit natuurlijk dat het paard niet je vertrouwen verliest en na wil blijven geven. Met een kleine correctie is dat dus geen enkel probleem.

Door deze snelle manier van corrigeren, heeft je schouder daar ook profijt van.