Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:56

Ik heb gisteren trouwens op een fantastisch paard gereden.

Paard is op stal gekomen als manegepaard, 4 jaar oud en een litteken op haar voorbeen tot en met boeg waar je u tegen zegt.

Is vrij snel door iemand overgenomen en nu dus een pensionpaard.

Eigenaar was er vorige week afgestuitert en had nog last van knie en een klein beetje bibbers. Ze heeft haar dit weekend gelongeerd en mij gevraagd om paard een keertje te rijden voor ze er zelf weer op ging.

Ik vond het wel een leuk paard en had gisteren tijd over (:') ) en ben erop geklommen.

In de stap merkte ik al dat het paard zo krom was als een hoepel. Eerst zelf goed recht gaan zitten en toen de schouder naar binnen geplaatst, lichte stelling naar buiten.
Dat was al erg vreemd en paard viel door binnenbeen en ging slingeren.
Heb het lekker uit laten zoeken en gewoon ontspannen doorgepuzzeld. Binnenhoefslag gepakt en na tig rondjes stappen viel het kwartje. Toen de andere kant. UIteraard makkelijk verbuigen naar binnen dus hetzelfde en laten wijken voor de kuit.

Paard liet onwijs mooi los door het lijf als eenmaal de voorkant en achterkant weer spoorde.

Toen ben ik gaan draven en dat was gewoon onregelmatig. Daarin ook weer bezig geweest met rechtrichten en tempocontrole. Als paard hard ging, ging ik weer zachter en andersom.

Afgesloten met een paard die de hald liet vallen, de schouder goed naar voren durfde te plaatsen en volledig ontspannen en nageeflijk onder me bleef.

Eigenaar stond met een :D aan de kant en als ik tijd heb mag ik er wel vaker op.... Die tijd... die heb ik alleen niet zo vaak, maar ik vond het een geweldig fijn paard om mee bezig te zijn. Wat een heerlijke instelling heeft die merrie :j

En voor mezelf leuk dat ik inmiddels echt wel een beetje kan voelen waar het probleem zit en ook weet hoe ik dat op kan lossen. Ik kreeg er in ieder geval een enorme dosis energie van! :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:59

Super Zoo! Dat bewijst maar weer dat je een eerlijke en hele nette ruiter bent! Jammer dat je de tjd niet altijd hebt, of bijn nooit ;) , want zoiets is toch wel erg gaaf!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:04

Als mijn zwarte verkocht is, ga ik misschien wat meer tijd krijgen voor zulke dingen.
Ik vind het geweldig om zo met paarden bezig te zijn.
Je helpt het paard en hopelijk ook de ruier die ziet dat het paard echt wel wil en kan.
En dan hopen op begeleidingsmogelijkheden :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:08

Mrt schreef:
Ik lees overal veel over osteopaten. Laten jullie die eens in de zoveel tijd standaard komen voor een check? Of pas als je denkt dat je paard vast zit oid?

Ik heb er in de bijna twee jaar dat ik mijn pony heb nog nooit iemand bij gehad (behalve tandarts en zadelmaker), vanmiddag voor het eerst en dat is inderdaad als check. Ben nu bijna twee jaar aan het rijden, en zou graag wat advies krijgen van iemand die op een andere manier (objectiever vooral) bekijkt hoe mijn pony erbij staat.
Zelf zou ik niet kiezen voor iemand die alleen osteopaat is, volgensmij is dat namelijk een vrij beroep, en het is dan minder makkelijk te zeggen wat iemand kan. Degene die vanmiddag naar mijn pony komt kijken is dus naast osteo, ook fysio, chiro en gewoon dierenarts (naast nog wat dingen).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:43

Wat fijn Zoo :j
Dat soort paarden geeft een enorme kick :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:19

klinkt goed Zooist. Fijn dat je verschil kan bereiken in de eerste keer erop.
maar ja ... dat smaakt naar meer natuurlijk :+

Ik vind osteopaat beetje vaag.
Ik vind zelf fysio en evt acupunctuur erg fijn.
suus reageert goed op acupunctuur en de fysio is soms nodig. al is die in de laatste 2 jaar niet meer geweest.
als straks mijn zadel weer goed is dan laat ik denk haar weer komen voor check, massage en evt acupunctuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:32

Nou, [***] is behandeld :)
Er waren eigenlijk geen gekke dingen aan de hand. Wel een paar kleine plekjes waar hij wat stijver was dan hij zou moeten zijn, maar heel normaal voor een paard dat nog nooit door een fysio of wat dan ook behandeld is. Elk paard zet zich wel ergens een klein beetje vast, elk mens trouwens ook.
[***] vond de behandeling heerlijk, en na die tijd klopte ze hem net boven zijn staart en zag je zijn hele rug t/m zijn hoofd helemaal los meeswingen. Ik hoefde niet eens een vol consult te betalen, omdat het eigenlijk allemaal reuze meeviel.
Nuttige actie dus, niks extreems aan de hand, maar wel fijn dat hij een keer gecheckt is :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:36

Heel fijn dat je jottum zo zin zijn velletje zit *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:39

Jup, zeker :D
Wel ook het advies om voor een ander zadel te gaan kijken, omdat hij hier nu toch wel uitgegroeid is. Dus dat wordt het volgende project.
Heb met haar ook nog overlegd over boomloos of met boom, en zij gaf aan geen verschil te zien in ruggen van paarden die met het een of het ander gereden worden. Zelf rijd ze ook een paard met een boomzadel en een paard boomloos, wat ik begreep. Dat is wel goed om te horen, want ik zit wel aan boomloos te denken. Dan heb je tenminste niet steeds het gedoe met wisselen van boom als hij weer gegroeid is. En zij is iig redelijk objectief, terwijl alle boomloosmensen laaiend enthousiast zijn, en alle gewone zadelmakers juist enorm tegen, dus aan advies van die mensen heb ik niet zoveel.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:01

Jottum is weer door de APK +:)+

Zooist, wat klinkt dat fijn, ook voor het paard, zoals je haar aan het lopen kreeg. Jij kan ook mooi schrijven, ik had er meteen een beeld bij.

Net nog even zonder zadel op de wei gereden in het bijna donker met sneeuw op de grond waardoor het toch licht was. Max 10 minuutjes, veel getölt, hij had er echt een flink tempo in zeg, hij is superfris door dit weer, echt IJslands weer, vindt hij. 10 min is natuurlijk niet echt rijden, maar hij wordt er zo blij van als hij even iets mag doen en ik wordt er ook blij van om er even op te zitten, dus win-win :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:55

Zoooo kletskousen :D
Ik heb ieder jaar een osteopaat bij Kid, hij is ook fysiotherapeut en ik heb daar goede ervaring mee.

Gaaf Zooist, leuk ook hoe je dat beschrijft.

Ik heb een westernpaard Liesje, Kid is ong 1.50 en ik ben 1.72. Wij hebben nog veel kleinere paardjes op stal maar het zijn wel quarters en dat zijn echt paarden en geen pony's ondanks de kleine maat.
Een New Forest is echt een pony qua postuur en bouw dus ik zou niet zozeer naar de hoogte kijken als meer naar of het een stevige pony is.

Bij "recreatief" western gaan bij mij wat alarmbellen rinkelen maar dat hoeft natuurlijk niet terecht te zijn.
western is NIET altijd aan een losse teugel rondrijden :n terwijl je dat wel heeeeel veel ziet.
Je kunt pas aan die losse teugel rondrijden als je je paard zo getraind hebt dat hij zichzelf draagt en dat hij dus niet op de voorhand valt als je de teugels los hebt.

Ik heb zo hier en daar in de topics wel het een en ander over western geschreven, moet je maar even zoeken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:21

ja die 100 gaan we makkelijk halen voor t weekend..
over osteos en zo voorts... ik haal er pas iemand bij als ik iets met rijden niet meer voorelkaar krijg, het ligt er dan aan wat ik voel of hoe t paard reageert dat mn besluit doet maken wie ik bel, ik zweer bij de massages van een massage op de jack meager -manier en anders de osteo of chiro-praktor.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet vaak iemand bij hoef te halen,mn masseuse vindt mn paarden altijd superfijn los in t lichaam.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:49

oh, ik las ergens de vraag wanneer ik weer les bij david had, ik weet t niet! het plan was dat ie eind januari weer zou komen maar dat is t dus alweer geweest... zo gauw ik wat hoor horen jullie t ook

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:48

Ik heb niet bijgelezen :)
Drukke dag gisteren gehad.
Ik ga me dus deze week aanmelden bij de vereniging, zodat ik in de binnenbak kan rijden. Mag gebruik maken van de trailer van stal. Het is maar een klein stukje rijden, maar net even te ver om iedere keer onder het zadel te doen.
Vanmiddag gaan we lekker een stapritje door het dorp maken. Gewoon lekker relaxt.

Ik heb afgelopen weekend weer op de Ainsley gereden en heb nu een hartstikke pijnlijke zitbeenknobbel. Hij staat gewoon in de fik. Het zadel past mij echt niet fijn. Toch de MSFC er weer op en als het weer wat beter is, dan gaan we richting de zadelmaker.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:50

Oja, om op het osteo verhaal terug te komen. Ik loop nu zelf bij de osteo, alleen ik merk nog niet zo heel veel effect. Ik heb nu 2 behandelingen gehad.
Mijn overleden paard kwam ongeveer 1x per jaar een osteo bij. Ik heb diverse gehad, maar de laatste die is geweest was echt fantastisch goed. Zo'n verschil bij mijn paard, wauw!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:40

Hier ook goede ervaringen met de osteopaat, al maakt het wel verschil wie je er bij haalt. De 2 laatste behandelingen hebben die van mij in elk geval zo vrolijk gemaakt dat ze amper te handelen is... :):) ik heb een heel ander paard.

Deze week laat ik het rijden maar even zitten, wat een koude bedoening! Hier geeft de thermometer nu -8 aan, maar buiten voelt het veel kouder door de wind. Ik hoop dat de ijsbanen snel open gaan, dan kan ik in elk geval aan m'n conditie gaan werken op het ijs!
Voorspelling is dat het de komende nachten wel -10 gaat doen, dus ik doe mijn paarden vandaag een extra onderdeken eronder, ze staan nu nog allebei met een gewone 400 gr.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:23

Brrrr wat een kou.
suuske kon ik gisteren nog ff in de bak rijden. Maar voornamelijk veel stapwerk want de bak was als een bikkel. Suuske vind het grappig... denk het geluid en doet dat extra stampen :+ mafketel.
Maar na 15 minuten vond ik het zo koud dat we weer naar stal terug zijn gegaan.
Suuske staat zonder deken maar heeft het prima naar haar zin... ook nu buiten op het land (max 4 uurtjes per dag). Ze blijft goed in vacht en valt niet af dus houdt zich prima warm blijkbaar.

Hopelijk kunnen we donderdag wat meer doen al verwacht ik met deze kou niet veel meer dan weer stapwerk en sukkeldrafje in de bak. Mss moet ik maar lekker ff strandrit plannen dit weekend.
bbbrrrrrrrrrr wel erg koud dus weet het nog niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:43

Ik wandel met Vegs :D vindt ze leuk en ik ook.

Maar heb er nu wel voor buiten een 400 grams deken op hoor, Freggle is niet gemaakt voor deze temperaturen.......

Strandrit is gaaf. Pak je gewoon goed in, winddichte jas, thermobroek over je rijbroek, thermolaarzen, daar moet je een eind mee komen hoor :j

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:03

Ik ben blij met de binnenbakken hoewel ik gisteren met eentje in de buitenbaan heb moeten rijden.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:54

Suus staat voor het eerst dit jaar naakt. Bevalt me goed en haar tot nu toe ook nog.
Geen gedoe met dekens wisselen of wel koud / niet koud. En ze doet het goed en heeft minimale vacht.

Binnenbak is echt heel luxe O:) Maar het was voor mij kiezen... of paard naar het land maar meer doen en geen binnenbak of op de manege blijven met paard alleen zelf in paddock doen en binnenbak.
Daarbij kwam dat ik op de boerderij goedkoper was al met al. Dus tja suuske gaat voor en die geniet volop van het land en de rust op stal.
en het is beter voor mijn portomonee.... dus dat is 2x winst :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:49

hier is de baan nog prima te doen! ik moet zeggen t is voor mij een soort "doel" om de baan rijdbaar te houden. ik zit dus geregeld op t trekkertje rondjes te scheuren :D zoals t er nu naar uit ziet hou ik m los *\o/*

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:03

Onze buitenbak is bevroren, maar best vlak. Ik heb er vanmiddag een half uurtje stapwerk in gedaan en wat töltaanzetjes, was prima te doen. Lekker in de zon en uit de wind, had het zelfs warm! :D De paarden waren erg fris, dus die heb ik vooraf even laten uitrazen in ons binnenbakje. Ik had ze allebei mee naar de boerderij omdat de dierenarts kwam om ze te enten. Jonas heeft terwijl ik aan het rijden was lekker in de buitenbak staan dutten in de zon. Schimmes was lekker los na veel voltes en tempowisselingen en toen mijn bijrijder na een half uurtje nog even een stukje ging rijden kon ik mooi nog even wat aanwijzingen geven om de problemen met over die linkerschouder vallen op te lossen. Was ook wel even goed om te zien wat ze precies doet, dat is toch heel anders dan als je erop zit. Ik voel prima wat ze doet en kan het ook oplossen, maar nu heb ik ook het beeld vanaf de grond erbij.

De dierenarts heeft ze allebei ook even nagekeken en een gebitscontrole gedaan, ze moeten binnenkort even een behandeling van de tandarts. Sæunn heeft een wolfskiesje links, ik vraag me af of daar ook de problemen met het steeds eruit drukken van die linker schouder vandaan komen. Ze doet niet moeilijk als ik stelling vraag, ze geeft ook netjes na, dus misschien is het wel heel iets anders. De DA vond het niet meteen nodig om het kiesje te laten verwijderen, maar nu ik er zo over nadenk is het misschien toch de moeite waard.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:17

Woehoee, een reactie gehad van de eigenaresse van die New Forest :)
Zal hem even kopiëren:
=================
*message removed*
=================

Kreeg een berichtje van Imre dat privécommunicatie op bokt plaatsen niet toegestaan is..
OEPS?!
Nouja het kwam er op neer dat ze niet denkt dat ik haar pony met mijn lengte in de weg zal zitten, maar om het zeker te weten zouden we het altijd gewoon kunnen proberen. En dat ze op zoek is naar iemand met ervaring met western, of iemand die graag western wil leren.

Teruggemaild dat ik het graag wel eens zou willen proberen, en nog wat extra informatie etc.
Pfieuw.. Bedankt Imre! :o

Dus ik denk dat als ons mailcontact zo doorgaat, ik dit weekend nog kennis wil komen maken :D Als dat mogelijk is natuurlijk enzo he, haha.
En pfjieuw, als ik al die verhalen zo hoor, hoop ik op een volpension met binnenbak :') Haha.

PS: Stond vannacht gewoon om 04:45 naast mijn bed. Waarom? Om naar school te gaan. Waarom zo vroeg? Ik moest om 8 uur dieren verzorgen ipv om 9 uur gewoon beginnen.
Conclusie: Ik sta om kwart voor 5 op om een stel duiven eten te geven en hun poep weg te krabben.
Euuhm.. Waarom koos ik ookalweer voor een dierenopleiding?!
Laatst bijgewerkt door Silenna op 01-02-12 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:18

Fijn dat jullie nog in de bak terecht konden. Ik niet. Ik ben lekker een rondje door het dorp gegaan. Kelly was wel stijf, maar werd steeds losser en voorwaartser. Ze was helemaal niet fris, eerder flegmatiek.
We hebben genoten van het zonnetje.
Zaterdag gaan we waarschijnlijk naar de binnenbak.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:07

Onze bak is ook keihard. Maar wel vlak.
Dus ik ga aan de staptrainingen met Jim. Niet elke dag, de rest doen we aan VD of wandelen ofzo.
Met stappen blijven in ieder geval de spieren behouden. Wel handig als de zadelmaker komt :))

Leuk Liesje! Ben benieuwd!