Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:28

Gun het tijd Ankem. en mss niet denken maar gewoon doen!

werlkom 12rebel

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:36

@ Samantha; mooie foto hoor!
@ Ankem; komt wel goed, je moet echt je rouwproces de tijd geven. Dat kun je niet zomaar achter je laten
@ Sabm; het lijkt of ik mijn verhaal lees ! Scheef ikke ?? Totdat ik een filmpje van mezelf zag...... pfffff ik zit helemaal op rechts.... Het filmpje heb ik op Facebook staan, maar ik weet niet hoe ik het over moet halen naar mijn pc (heb het van een vriendin op FB gekregen)

En zo herkenbaar de dingen die ik hier lees. Ik heb gisteren zelf getraind. Paardje had lekker de hele dag buiten gestaan, maar 's avonds waaide het nogal en ze was in het begin wel erg fris en met het voltes rijden brak ze 2x keer uit de andere kant op... Ik kon het wel herstellen door haar weer de kant op te sturen die ik wilde (en mijn gewicht goed te zetten op rechts) maar ik had toch weer even de bibbers... Verdorie, ik heb zo'n deuk in mijn zelfvertrouwen gehad door het vallen... Maar ik probeer steeds aan de woorden van mijn instructeur te denken: doe gewoon je ding, maakt niet uit hoe lang het duurt... En dat heb ik gedaan. Weer opgepakt en doorgezet. Op een moment ben ik gewoon rondes door de bak gaan rijden over de binnenhoefslag en jeeeeee, wat een PAARD had ik daar ineens onder me... Nu begrijp ik wat ze bedoelen met vanuit de achterhand werken.... Dat was dus echt een gaaf gevoel. Ik heb geen beenhulp hoeven geven, puur op ontspanning "sjouwde" ze rond. En daarbij kwam ze kleine stukjes soms al netjes in aanleuning. Dus uiteindelijk na een lastige start wel een fijn einde... Ik merk wel dat paardlief het ook moeilijk vindt, dat ze het lastig vindt om linksom te ontspannen. Met de galop is het nog helemaal lastig om los te laten, rechtsom doet ze dat echt super, linksom kost het haar moeite.

Verder overweeg ik om op zoek te gaan naar een ander zadel. Ik heb nu een Sommer, maar die bevalt me niet. Het is een vrij vlak zadel en ik zou liever iets hebben met een diepere zit. Welke zadels hebben jullie goede ervaringen mee ?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:39

Geen goede ervaring met diepe zit, heb juist heel lang gezocht naar een fijn zadel met een vlakke zit. Heb er helaas maar 2 weken van mogen genieten. Zadel blijft. Ik kan niet zitten op een diepe zit.
Heb nog een MSFC zadel liggen, die verkocht moet worden. Die heeft wel een diepe zit en een wrong.

Tuurlijk moet alles z'n plekje hebben, maar snap die angst en de weerstand bij mezelf niet. Dat ken ik niet van mezelf. Donderdag wrs proefrijden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:05

volgende x zal ik t melden als ik weer les van hem heb sab! er zat nu ook al een heel clubje aan de kant en david vroeg al of t mijn of goofs fanclub was :+ de grapjas..
ik ben ook van de vlakke zadels alhoewel ik in de wows wel diepe zits heb, maar gek genoeg voelt dat juist weer niet zo.
spannend dat proefrijden ankem, ik ben benieuwd. ik snap de angst en weerstand wel hoor; dat is je inwendige veiligheidspalletje, dat gaat er niet zomaar af... ;)
zadels pp is heel paardafhankelijk en persoonlijk. de een zweert bij een ainsley en de ander bij hulsebos, daarnaast is er zo een modegolf door zadelland, zelf zoeken wat goed voor je paard is en wat jou lekker zet\zit. laat er rustig 5 met verschillende merken komen en test alles uit -en ja dat kost geld- maar dat is het wel waard lijkt mij.
en hallo rebel,welkom!
ach ik vind het mondjesmaat binnenvallen van nieuwelingen wel aangenaam, zo is het iig bij te houden voor me met bijlezen B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:14

Tja, ik heb altijd geroepen dat ik geen Kieffer wilde (al heb ik wel staan kwijlen toen de Wien uitkwam) en ik ben nu heel gelukkig met mijn Kieffer Wien met anatomisch diepe zit, beetje wrong, niet te veel en niet te weinig. Paard is helemaal blij ermee, liep gister te schuimen, heerlijk slagroombekkie..... :+:
Hij is opnieuw opgevuld en voor haar ligt hij geweldig, het is echt een kort zadeltje, maar zij heeft eigenlijk weinig ruimte voor een zadel op haar rug, en deze past precies. 17 inch, voor mij goed, en voor haar dus ook...... en het is wel echt zo dat een zadel bij de ruiter en het paard moet passen, je kunt wel een heel goed passend zadel hebben voor je paard, maar als jij er niet in kunt zitten, is het nog steeds niks, omdat je dan niet spaghetti bent, en geen zachte billen hebt.
Andersom snapt iedereen hoop ik dat het niet werkt, een paard wat een zadel draagt dat niet past, loopt niet lekker en kan het lichaam niet optimaal gebruiken, en je riskeert blessures, huidproblemen, atrofie, en weet ik wat al.......

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:43

Dat is ook zo Yamch :(:)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:55

Daar heb je gelijk in. Maar ik vind een zadel passend krijgen echt heel erg lastig.
Mijn suus heeft nu een KN Tango. die heeft een diepe zit met redelijke wrong. Echter mijn beenligging is niet optimaal (tever naar voren) Maar toen ik dit zadel kocht was het de enige die normaal lag bij haar en waar ze onder wilde lopen. Maar merk nu dat ik toch een gelverhoger nodig heb aan de voorzijde die het zadel wat optilt waardoor hij niet knelt voor en ik wat minder voorover gezet word. Maar eigenlijk merk ik nu met het "nieuwe" rijden dat dit zadel niet lang meer mee gaat. Wordt er zo moe van :r

de wow van knollentuin lag super bij suus. Maar ik vind hem voor mij niet erg fijn (lijkt wel heel breed aan de voorkant) Maar dat zal kwestie van wennen zijn. Ik voelde suus wel veel beter en kon eerder reageren. Maar wil voorlopig nog niet overstappen.... en vind ze ook erg prijzig 8)7 . Voor nu modderen we door, suus heeft er geen last van en zodra dat begint is het tijd om serieus weer wat anders te zoeken.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:08

Zadel zoeken is gewoon k*t.
Heb er 7 gehad voor mijn paard, allemaal aangemeten door 'deskundigen'. Nou de laatste keer mooi zelf gedaan en dit zadel lag beter dan zadels door de 'experts' aangemeten.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:23

Het lastige is ook dat alle 'experts' weer wat anders zeggen.
Je kunt 3 zadelmakers bij je paard hebben, die alledrie wat anders zeggen.
Ik heb ooit uit onwetendheid een poos met een slecht passend zadel gereden, en dacht: dat nooit meer. Dus ik laat braaf elk jaar mijn zadels checken door iemand met verstand van zaken. Dacht ik. Want gister zei de osteopaat zat mijn zadel helemaal niet zo mooi ligt als dat ik dacht.
Dus nu maar eens een andere zadelmaker laten kijken, maar je krijgt er inderdaad wel een spreekwoordelijke staart van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:25

Even een (domme ) vraag tussendoor hoor. Ik zag net een topic waarin werd gevraagd hoeveel kwaad het kon als je het bit verkeerd om in hebt bij een paard ? huh ??? Bit is toch gewoon gelijk aan beide kanten ????? Of ????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:30

Nee, een bit heeft altijd een holle en een bolle kant als het ware.
Hieronder een extreem voorbeeld waar je dat goed kan zien. Als het bit goed om zit buigt het mee met de mond, verkeerd om indoen is echt niet fijn voor je paard. Haal je bit maar eens uit je hoofstel en buig hem de ene en de andere kant op, dan zie je het vanzelf :)
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:37

Ik zal morgen eens kijken. Maar volgens mij is het bit gewoon recht, zonder kromming erin.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:38

Dat bit heb ik. Maar kan echt niet andersom gedragen worden.
Deze is wel extreem anatomisch krom. Maar eigenlijk hebben de meeste (bijna alle) gebroken bitten wel een bepaalde kromming in de delen die op de lagen liggen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:11

ja, bij de k en k bitten zit er een > op de linkerkant uiteinde waraan je kan zien hoe t in de mond hoort.
je kan t ook voelen als je het bit in je gesloten hand houd, hoe- om het prettig is

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:46

Idd, zo deed ik het vroeger altijd, even op je hand voelen. :j

En het is weer zover, Beeb is stokkreupel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:48

-O- Dat meen je niet -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:49

:j ;( Zie meteen weer spoken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:50

:(:)

Wat ontzettend klote, hoe kan dat nu weer ? -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:53

Geen idee? Vandaag wel naar de hoefsmid geweest, maar toen was er niks aan de hand, daarna ook niet. Vanavond wel ineens.

Laten we maar zo denken dat het bij hem pas erg is als hij niet kreupel loopt :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:03

Wonderlijk paard dat :j

Raar hoor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:07

:j Een selectie wedstrijd winnen en 3 dagen later te horen krijgen dat je minimaal een half jaar eruit ligt :+ Zulke dingen... Maar op stal komen en een steenkreupel paard van stal halen, betekent een paar dagen stappen en dan is het weer goed.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:14

Misschien toch door de hoefsmid ? Vernageling ofzo ?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:16

Bizar Merel. Balen zeg :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:21

Ja, echt bizar, ik heb dat echt nog nooit gehoord?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:51

MyWishMax schreef:
En het is weer zover, Beeb is stokkreupel...

Awww, ik hoop dat er 'niets ernstigs' aan de hand is en hij snel weer lekker loopt MWM

Over zadels, ik heb een 18 inch en een (zeer, lees ondergewicht) bescheiden kont, echter heb wel weer lange benen, als ik een kleinere inch zou nemen zou ik waarschijnlijk met mijn knieen over de wrongen komen waarschijnlijk. Verder heb ik weinig ervaring met andere zadels rijden en heb ik op Spriet nooit met een ander zadel gereden, deze ligt gewoon prima en is van het voorjaar nog nagekeken door de zadelmaker. Wel heb ik af en toe wel eens op een westernzadel gereden maar dat is niet echt mijn ding, kan er goed in doorzitten, dat wel (maar dat paard zit ook als een huis dat scheelt ook enorm, Spriet kan je echt naar omhoog en naar voren lanceren met draven), maar ik heb veel moeite met 'voelen' in dit zadel en is mijn houding niet goed, kan er niet echt mee overweg, maar voor lekkere relaxte buitenritjes geloof ik best dat dat bewuste zadel heerlijk zou zijn.

Sprietje toonde vandaag zeer vrolijk, kwam al briesend en bijna dravend haar stal uit vanmorgen dus heb haar eerst even in de bak losgegooid voor ze de paddock op ging. Madame ging even heerlijk uit haar dak, staart bijna op haar rug en dansend/swingend draven en 'trompetteren' zoals ik het maar noem, als ze nl opgewonden is kan ze een enorm maf geluid maken op het moment dat ze met kracht lucht uitblaast via haar neus. Afgelopen dagen was ze niet zo dus ik neem aan dat ze weer 'bijgekomen' is van de osteopaat, madame wil weer :), maar ze blijft nog braaf stilstaan tot donderdag, dan klim ik er weer op :)