Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snorro

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:25

Ja dat is een goeie vraag, dat is namelijk ook het probleem wat ik altijd heb. :+ Wat zegt je instructrice?

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:29

dat ik erop moet, dan kom je van de angst af.. kan natuurlijk niet lessen als ik er niet op durf.. wil echt heel graag meerijden in de les. maar de angst houd me tegen!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:39

Je moet helemaal niks, daar gaat het eigenlijk al fout.

Ga lekker op de grond met haar bezig zijn. Op het moment dat jij gaat twijfelen, zal ik of zal ik niet? Trek dan je stoute schoenen aan en probeer het eens. ;) Of ga voor nu gewoon hangen en blijftze braaf stilstaan dan gelijk belonen en klaar en zo steeds een stukje verder.

Maar als je echt echt niet durft doe het dan ook niet en wacht tot het moment daar is. :j

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:40

dit is trouwens de dame in kwestie <3

Afbeelding

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:42

Zover ben ik nu inmiddels ook, ga mezelf niet dwingen daar wordt ik alleen maar nerveuzer van.

lekker aan de hand met haar bezig zijn. in de hoop dat het vanzelf goed komt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:44

:)

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:07

brandy75: ik ga mee met wat de anderen al hebben gezegd. Niks moet, geef jezelf de tijd om aan je paard te wennen en andersom ook. Bij de ene combinatie duurt dat langer dan de andere. Ook zal je paard moeten wennen aan z'n nieuwe stal, daardoor kan ie anders reageren dan normaal. En dat maakt jou natuurlijk onzeker. Doe alleen dingen waar je je goed bij voelt, maar maak wel een soort plan voor de komend tijd? Maak ook iedere dag een plan wat je die dag wil gaan doen, dat geeft jezelf rust en uiteindelijk ook vertrouwen als het gelukt is. Bedenk voor jezelf wat je gaat doen, hoe en de risico's zijn (met mogelijke oplossingen). Zo heb ik mn opstap probleem aangepakt, het heeft mij goed geholpen. Hoop dat je hier wat aan hebt.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:34

Brandy75 schreef:
dat ik erop moet, dan kom je van de angst af.. kan natuurlijk niet lessen als ik er niet op durf.. wil echt heel graag meerijden in de les. maar de angst houd me tegen!

Je bent 30-8 weer begonnen met lessen toch ? en koopt begin sept. al een eigen een haf met pit (as usual),
verlang je niet teveel van jezelf nu al ?
Lees terug dat je in de startlessen best angst had, je balans nog niet hebt gevonden en het je eigenlijk tegenviel.
Verwacht niet van jezelf dat je zomaar in paar weekjes het ruitergevoel en de balans terug hebt die je jaren terug wel had, daar mag je gerust veel langere tijd voor uittrekken, denk aan maanden als je een keer per week les krijgt.

Pas als je in jou manege lessen op veel verschillende paarden soepel en zonder angst kunt rijden in alle gangen en je de paarden op eigen benen kunt laten lopen ben je toe aan je eigen haf.
Na een tijdje zou je in de lessen ook es kunnen vragen of je mag rijden op de locale "hittepit" die pittig is aan de hulpen om eraan te wennen.
Als je zeker bent dat jou haf pijnloos is, en prima zadel heeft is dit een fijn gevoelig dier wat aan de minste hulpjes genoeg heeft en sterk reargeert op balans van ruiter.
Dan is het logisch dat ie er als speer vandoor gaat met iemand op hem die nog onbalans heeft, zelf angstig is en volop goedbedoelde maar wel tegenstrijdige hulpen geeft met zit en been.
Je laat em onbewust door je eigen lijfspanning niet los, kom je met de meeste managepaarden nog wel mee weg, maar niet met een gevoelig paard.

Jou haf voelt nu jou spanning natuurlijk haarfijn aan en is zelf ook nog in gewenningsfase bij jou en op z'n nieuwe locatie.
Laat em es paar keer berijden door een ervaren iemand, dan zie je vanzelf waar ie op reargeert en vooral hoe ie reargeert.
Leer je meer van hem en de response ervaren ruiter als dat je er zelf al op gaan zitten.

Eigenlijk praktisch hetzelfde als Marleen zegt: plan trekken met elkaar, dat geeft jullie beide rust.
Goede start heb je reeds gemaakt met het grondwerk, daar leert ie dat jij em ten alle tijden leidt en dat ie respect voor je moet hebben.

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:49

dank jullie wel, een plan maken klinkt goed, daar ga ik eens over nadenken. de band die we nu op de grond opbouwen voelt goed aan, ze luisterd prima aan de hand.

wordt ook direct gecorrigeerd als ze me voorbij probeerd te lopen. Ik ga kijken of iemand op stal haar voorlopig wil rijden zodat ik het kan zien. het vertrouwen moet groeien das natuurlijk logisch..

Ik blijf natuurlijk hopen op een goede afloop. (bij proefrijden heb ik haar ook gewoon kunnen rijden, daar was ze super lief.)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:16

Mijn paardje was gistere tijdens de groepsles super hevig. Het was een crossmachien, maar toch had ik geen schrik. Vreemd, ik was verbaasd van mezelf

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:49

debravanesch schreef:
Mijn paardje was gistere tijdens de groepsles super hevig. Het was een crossmachien, maar toch had ik geen schrik. Vreemd, ik was verbaasd van mezelf
Wel super dat je nu zo kalm bleef 8-) dat gaat de goede kant op !
Merkte je nu ook de werking ervan op je paard ? werdt die ook rustiger ?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:27

tja, laten we zeggen dat ik haar bij kon houden. een paardje dat wil racen is nooit rustig. Maar doordat ik kalm bleef had ik wel het gevoel dat ik haar kon terugnemen!

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:40

Ik heb mijn paardje nu 1,5 jaar en van de week pas voor t eerst naar de hei geweest. Ik heb de buitenritjes rustig opgebouwd.....ik merk wel als ik haar 4- 5 keer in de week rijd het wel veel beter gaat....ze is dan rustiger...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:42

Brandy75 schreef:

Ik reageer hier af en toe..
Ik geef ook lessen aan mensen met angst. Het láátste wat ik doe is te vertellen dat ze iets móeten.
Beter om angst eruit te laten komen ipv weg te stoppen :j
Mijn ruiters zijn hierdoor enorm vooruit gegaan. Alles op tafel leggen en daarmee aan de slag gaan. De tijd die het duurt duurt het.

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 23:41

Ik heb gister na een hele tijd geprobeerd om mijn paard weer te longeren (ze heeft dus een tijd stil gestaan). Ging niet echt van een leien dakje.. Heb haar gewoon op stal gezet, maar ze bleef maar rondjes lopen. Toen maar een plukje hooi in de stal gelegd zodat ze misschien wat rustiger werd. Hielp heel even, dus toen haalde ik de deken er af en toen brak de bom helemaal los. Ze irriteerde zich heel erg aan de vliegen dus daar bleef ze maar naar bokken en ondertussen ook rondjes draaien. Ik heb toen de deken er weer opgelegd zodat ze in ieder geval niet geïrriteerd raakte van die vliegen en misschien wat rustiger werd. Heb toen een half uur gewacht en het nog een keer geprobeerd.. ging best goed. Tot ik de longeersingel, het hoofdstel en de touwtjes om had. Toen was opeens alles 'eng' en ben ik zo'n tien rondjes door de stal gevlogen. Uiteindelijk was ik zo gefrustreerd en teleurgesteld en ook bang dat ik er helemaal klaar mee was. Heb alles uit pure frustratie er weer afgesmeten en heb haar maar weer in de wei gezet. Ik baal er nogal van want we waren net 2 stapjes voor uit wat betreft vertrouwen en nu zijn we weer 3 stappen terug. Ik kan haar trouwens ook niet vast zetten want dan gaat ze hangen, en dat wil ik al helemaal niet hebben als ze zo over de rooie is. Geen flauw idee wat ik hiermee moet. Ik heb dit nog nooit mee gemaakt, mijn vorige paard was heel erg makkelijk in de omgang, maar dit paard loopt gewoon dwars door me heen als het ware.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:26

Snorro, dat is lastig zeg! Als poetsen als niet eens normaal lukt, dan wordt wel lastig. Maar goed, ik ga even met je mee proberen te denken... er zijn een paar dingen die in mijn hoofd opkomen:
- Was ze het enige paard op stal (rest nog in de wei) en was ze daarom misschien onrustig?
- Hoeveel voer krijgt ze per dag? Als ze al een tijdje stil heeft gestaan en wel gewoon voer heeft gekregen, heeft ze misschien teveel energie en reageert ze daarom op deze manier.
- Als ik mijn paard een week of langer stil zet en daarna weer met hem aan de slag wil, is hij vaak erg enthousiast en doet daarom ook erg druk. Als ik hem dan weer twee of drie dagen aan het werk heb gezet, is het weer over. Misschien moet je hier even doorheen en wordt het over een paar dagen of een week wel makkelijker.
- Ben je zelf niet te gespannen en onrustig? Waardoor je paard op jou reageert? Als dat zo is (misschien in combinatie met het punt hierboven), dan zou het verstandig zijn om samen met iemand aan de slag te gaan die geduldig is, maar wel consequent. Iemand die jou kan helpen, bijv je instructeur/instructrice als je die hebt.
- De enige manier om het op te lossen is rust. Laat je paard die rondjes maar lopen in de stal, maar blijf gewoon doorgaan waar je mee bezig bent. Niet boos worden, niks zeggen, gewoon negeren en doorgaan. Op een gegeven moment krijgt ie vanzelf door dat zijn onrustige gedrag niks oplevert (zolang je zelf maar rustig en duidelijk blijft!) Geduld... dat is het aller belangrijkste. Maar maak het jezelf niet te moeilijk. Lukt het hoeven uitkrabben niet als ie zo onrustig is, begin er dan gewoon niet aan. Dat komt wel weer als je na een paar dagen meer controle hebt. Klaar met poetsen en optuigen, gewoon meenemen naar de bak, ook als ie nog onrustig is (desnnods met iemand erbij die je kan helpen) en laat hem daar maar even uitrazen. Wordt ie vanzelf zat, en dan hup aan de slag. Ho is ho, voorwaarts is voorwaarts. Heel consequent. En dat een paar dagen herhalen. Bij mijn paard werkt dit, maar ik ken jouw paard natuurlijk niet.

Het is al een heel verhaal geworden, maar ik ga toch ook nog even verder met een update van mij en Amigo. Het gaat echt super goed met opstijgen. De hulp van mijn instructeur heeft me heel erg geholpen. De eerste twee weken nadat ie mij geholpen had, duurde het nog wel een kwartier voordat ik er op zat, omdat mijn paard niet stil wilde blijven staan. Hij bleef maar rondjes draaien. O, wat is het dan moeilijk om geduldig af te wachten zonder boos te worden. Pfff, maar het is iedere keer weer gelukt. Op een gegeven moment stond ie stil en kon ik er zonder problemen op. Na die twee weken duurde het steeds iets korter voordat ik erop kon. En de afgelopen week staat iedere keer gewoon normaal stil als ik er op wil, gewoon zoals het hoort. Echt super blij mee! Ook al een keer op vreemd terrein bij een wedstrijd opgestapt, dat ging ook goed. Doordat het zo goed gaat, ben ik mijn angst helemaal kwijt. Ik blijf oplettend (meer dan de meeste andere ruiters), maar dat is niet erg. En in het geval van mijn paard alleen maar goed, want hij kan nog wel eens de knop om zetten en opeens een andere mening hebben. Het gaat dus heel goed en dat hoop ik nu zo te houden!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:36

Snorro, wat vervelend! Snap wel dat je daarvan onzeker wordt. Misschien is een NH-instructrice wel iets voor je? Bij NH werk je heel intensief aan je band, en dat is bij jullie het belangrijkste. Heb het idee dat ze nul respect voor je heeft en gewoon door je heen loopt zoals je zelf al aangeeft, daar kun je dan aan werken. Zou niet met dit paard aan de gang gaan zonder begeleiding, want het wordt er niet beter op, want dan durf je niet door te zetten. Dit is geen verwijt of iets, heb dit zelf met rijden ook wel, maar merk dat mijn paard daar heel erg op reageert, en misschien de jouwe ook.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:51

Kan wel goed komen hoor Snorro!!!, als je bewust wordt van je eigen energie. Maak voor jezelf de stapjes kleiner. Uit de wei halen een aai en weer op de wei. Maak het voor jezelf geen moeten, want dat geeft frustratie en dat voelt je paard.
Het maakt in principe niet uit, dat je stopt na optuigen......dan is dat je oefening voor die dag....maar belangrijk is dat jij het positief afsluit. !!Goed dat je een half uur gewacht hebt en t nog een keer probeerde...het ging heel goed dan was dat je oefening voor die dag. Goed is klaar. Wees de frustratie voor....
Ik heb les met een paard, die super gevoelig is voor de energie van de ruiter. Als ik bij een oefening aan de hand onzeker ben over de uitvoering, wordt ie toch bozig }:) en dwars. Sinds ik dat doorheb, kan ik mezelf beter onder controle houden en reageert hij nog nauwelijks.
Mijn eigen paardje wordt wat onhebbelijk wanneer ze een tijdje niet gereden wordt......

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:56

Dankjewel voor jullie tips!
Mijn paard heeft ongeveer een jaar stil gestaan, dus die energie zit er wel in haha. Dat maakt me ook niet uit. Ik ben heel rustig en vriendelijk, maar ze heeft inderdaad geen respect voor me en dat is wel een probleem. Ze stond alleen op stal inderdaad, de andere paarden liepen nog buiten. Maar 's avonds is dit ook zo en dan is er nooit wat aan de hand. Ik moet het eigenlijk gewoon nog een keer opnieuw proberen om te kijken hoe het dan gaat, maar ik zie er erg tegen op. Ze loopt trouwens de hele dag op de wei en 's avonds krijgt ze een plak hooi en een halve kilo biks.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:28

Als je er erg tegenop ziet, begin dan klein. Neem haar mee uit de wei vandaan naar stal. Laat haar onderweg af en toe even stil staan en (als dat goed gaat) laat je haar ook een paar pasjes achterwaarts doen. Met dit soort eenvoudige oefeningen leer je je paard dat ze naar jou moet luisteren en krijgt ze als het goed is wat meer respect voor je. Wees tevreden als je op stal aangekomen bent en dit goed gelukt is. Belonen en verder niks meer doen. Op deze manier krijgen jullie samen wat meer vertrouwen. Op een gegeven moment merk je vanzelf dat je klaar bent voor een volgende stap, bijvoorbeeld longeren.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:27

Ben het inderdaad eens met Marleeentje, rustig aan beginnen en vooral jouw eigen vertrouwen opbouwen.
Hoe oud is je paard? Je hebt er voordat ze een tijdje stil kwam te staan wel gewoon mee gereden neem ik aan? Ging dat wel goed? En het eerder longeren?
Want het kan natuurlijk zijn dat je té lief en rustig bent, dat gebeurd ook. Misschien heeft jouw paard wel een échte duidelijke leider nodig. Daar moet iemand je dan bij helpen.

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:39

Ja ze is braaf onder het zadel. Wel uitproberen, maar goed dat doet ieder paard wel denk ik. Ze heeft wel veel beweging nodig. Sowieso omdat ze anders stijf wordt. Mijn paard is nu 10. Het is een KWPN merrie van OO Seven. Longeren is hetzelfde verhaal als met rijden trouwens. Kijken tot hoe ver ze kan gaan. En ik ben wel consequent hoor. Nee = nee. Maar zodra ze afgeleid is heeft ze gewoon totaal geen oog meer voor je en dan kan ik schreeuwen wat ik wil, maar met m'n 1.60 krijg ik haar niet waar ik wil. Ik krijg er sowieso geen hoogte van haha, de ene keer is ze namelijk heel braaf en de andere keer is er niks mee te beginnen. Net een vent. := Maar ik weet dat het probleem bij mij ligt (ik ben nou eenmaal geen expert), en het vertrouwen is ook niet groot. Ik wil voorlopig eerst maar is beginnen met een goede bang opbouwen aan de hand, heel rustig aan.. En dan zien we wel weer verder. Ze is trouwens wel heel goed aan de hulpen. Zowel onder het zadel als aan de hand.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:12

al met al een toppertje dus!

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:14

Ja dat sowieso! Ik geef het ook absoluut niet op, want ik weet dat ik er veel uit kan halen als dat wederzijds vertrouwen er eenmaal is.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:11

Hallo'tjes!

Blijkbaar heb ik ooit een mail over dit onderwerp niet gelezen en kreeg ik dus maar geen meldingen meer.en ik maar wachten :+

Heb eigenlijk nog nooit zo fijn gereden als vandaag. Rochelle was lekker actief en luisterde goed naar de hulpen. Ook de galop gaat nu heel makkelijk,jawel mensen ik kan nu echt zeggen dat ik de galopknop gevonden heb na 7 jaar lessen *\o/*
En dat was nog niet alles,het ging allemaal zo relax dat ze zelfs in draf en galop ook netjes nagevelijk liep. Uiteraard ook im stap maar dat ging al een tijdje goed. Ben dus zooo blij en trots op mezelf en paardlief.
Had ook totaal geen zenuwen. zou ik er nu echt vanaf zijn? Of komt het omdat ik het zo onwijs druk had op mijn opleiding vandaag?(na school ga ik gelijk door naar stal).