ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:09

ik heb een IJslander. :D

ik heb de laatste pagina's ondertussen teruggelezen, voldoende zadels in huis halen zodat er altijd wel eentje past is geen optie hihi, ik heb maar 1 pony op te leren. :)
En nu eentje op maat laten maken is idd nog veel te vroeg, ik verwacht dat ze wel zal uitzwaren. Het wintecje dat ik mocht gebruiken, heeft reeds een witte boom, dus veel breder lukt wel al niet meer, dacht ik.

Ik neig erg naar een stevig boomloos zadel à la Startrekk, ik zie trouwens dat de persoon waarmee ik via facebook al een berichtje heb gewisseld ook actief is in dit topic. :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:20

rood is toch de breedste?
ik had een rode, en nog een aantal cm laten verbuigen om nog groter te zetten. dit kan max 2 a 3 cm volgende onze ruitershop.

boomloos is in mijn ogen een goede optie. de ijslander die ik nu heb ingereden heb ik ook met een boomloos zadel gedaan! ligt super, zit super. en kan mee gaan met de groei vd pony!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:31

welk zadel heb jij gebruikt ?

ik geloof dat wit nog net een maatje breder is dan rood.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:36

Volgens de Bokt wiki is wit het breedst van de normale maten, maar er zijn blijkbaar ook extra wijde bomen! Weet alleen niet of die extra wijde bomen ook in een gewoon Wintec zadel kunnen, of dat je daar een speciaal zadel voor moet hebben.

http://www.bokt.nl/wiki/Maat#Wintec

FahyaFemke schreef:
hihi spirit zo deed de merrie hier ook vorige week!

De keer daarna ging het al vele malen beter. :D Hadden toen ook een dekje er onder waardoor het zadel toch nog iets beter/steviger lag. Hij liep alleen wat kort en voorzichtig, denk dat hij het toch een vreemd gevoel vond. Bij de galop kwamen er nog wel wat zielige bokjes (tenminste, vergeleken met de keer er voor :))) uit. :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:46

ik dacht dat je voor die wijde bomen echt de Wintec Wide zadels moest hebben.
Maar my god, als een witte boom al niet meer past op een amper 4-jarige, wat gaat dat geven later zeg ?? :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:00

oh trouwens ik zit weer te mauwen. ik heb een knight rider zadel... misschien dat het daarom rood is als breedste?
of ik ben gewoon abuis (kan ook heel goed hoor) en ik heb ook een witte :P feit is: ik heb de breedste boom van knight rider, en dan nog 2 a 3 cm breder laten buigen.

boomloos zadel wat ik voor zowat elk paard gebruik is van barefoot en dan de cheyenne drytex.
voor de ijslander heb ik deze (en dan in syntetische vorm, die van mn advertentie is een leren en een maatje groter): http://www.bokt.nl/markt/ad/8130/boomloos-zadel-17-inch omdat de barefoot te lang was voor een korte ijslanderrug :)

spritit ja precies hier net zo. 1e keer als een malloot, 2e keer al helemaal niet meer, alleen de welbekende kort-lang draf /halt: lopen lopen lopen -geluid vh zadel- SCHRIK en halt :') lopen lopen lopen -geluid vh zadel- SCHRIK en halt :')

wintec wide is weer nieuw toch jokari. dat zijn als het goed is lila/paarse bomen. die passen niet in een orginele wintec is mij verteld bij de winkel.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:09

ewel ja, dat bedoel ik, dat je die extra wijde bomen alleen op de wide-zadels kan gebruiken, niet op (in) de gewone zadels.

barefoot is echt niet mijn ding, dus dat gaat 't hem sowieso niet worden. :) Gelukkig heb ik nog wel even bedenktijd. :=

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:29

Vandaag ging weer geweldig met Bolero! Ik ben zooo blij *\o/* . De galop gaat nu zowel linksom als rechtsom erg goed. Het is duidelijk dat Bolero alles 's nachts verwerkt, de dag erna kan ze de dingen die de dag ervoor nog moeilijk waren veel beter. En ze kijkt er dan ook zo trots bij. Ze doet alles ook zo braaf, heerlijk paard!

Hoi jokari :) . Komt wel goed met dat zadel. De Startrekk heb ik in ieder geval liggen om te proberen in IJslander versie.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:46

Mag ik ook even super trots zijn!? :D :D :D
2 weken terug kreeg jaron een draak periode.
Waarna we hebben besloten, 1dag werk, 2 dagen rust.
Zodoende 2e pasen gereden (aan de longe) omdat hij de dag daarvoor weer was weggeknald met de bijrijder. (ikzelf erop) en dat ging goed, dinsdag gelongeerd aan de pessoa met de bijrijder zodat ze het kon leren.
Vrijdag zou ik wat met hem doen, maar werd hij ingeent voor de 2e van de basis enting. Dus 4x heen en weer gejaard door de paddock, speelkwartiertje.

Zondag (gister) bijrijder longeren, pessoa zat scheef, dus heeft ze afgehaald,en gewoon aan het hoofdstel gelongeerd, vervelend tot en met. Ze belde op, hoe op lossen? Dus ik bedacht me de tip uit dit topic, longe over het hoofd. het heeft goed geholpen,want hij had geen uitbraakpogingen meer.

Vandaag pessoa in orde gemaakt, 15min gelongeerd met pessoa (stap en draf) daarna zadel erop,en ik erop. draf en galop. vooral het laatste zeer moeilijk,en hij wilde niet. kreeg ook een uitspatting toen ik hem een keer 'schopte'met aandrijven omdat hij niet wilde.
Heb op het zware gedeelte ook gegalopeerd, dus ik kon mooi mijn been aanleggen zonder dat hij gek kon doen. Was hij hardstikke braaf, na een minuut of 10 afgestapt. Paddock in, bijrijder erop.
Die was na de laatste keer erop, helemaal dr vertrouwen kwijt.
Alleen stappen. aan de hand, ik had de longe vast. maar dat gaat niet zo makkelijk, dus dan maar volte 10meter. best. (paddock is 60m lang geloof ik) half de paddock de draad dichtgedaan.(smoesje) en toen tijdens het praten de longe losgeklikt, bijrijder aan de praat gehouden,en paard was braaf. Ze heeft zelfs nog geslingerd (halve slangevoltes) en dat ging super.
Aan het einde durfde ze na wat aanmoediging ook even te knuffelen met hem om zijn nek (van bovenaf) Dus ik ben meeeeeeeeeeeeeeeegaaa trots op mijn beessie, en op mijn super bijrijder.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:46

Dat was een lang verhaal

Woensdag pak ik hem wss even een rondje van 20min stappen mee naar buiten.
En hopelijk komt de bijrijder vrijdag weer. Dan kan ze er weer even op.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:51

Hallo :)

Mag ik meekletsen ? Op dit moment rijd ik op een stal maar in mijn achtertuin staan
ook weer 2 jonge paarden waarvan 1 deze zomer aan het werkt gaat, ik ga het weer
helemaal zelf doen :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:51

Leuk hoor! verel eens wat meer?

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:54

Wat 'n leuk topic!
Ik ben vorig jaar begonnen met het inrijden van m'n rijpaardje Banzai! Banzai is een friese hengst, en is op 08-05-2008 geboren, dus bijna 4 jaar!
Het inrijden op zich viel me niet tegen, hij was erg braaf, reageerde goed op het hoofdstel en het zadel. Ook toen ik er voor het eerst op ging zitten deed hij het erg braaf. Reageerde nergens op, bokte niet steigerde niet, liep gewoon braaf mee een rondje door de bak.
Wel merk ik dat het goed rijden pas later komt, als je de ''basis'' zoals stap, draf en halt houden er op hebt zitten. Galop deed ik alleen op een lang stuk in de wei.
Dan komt het recht rijden, en hem echt zijn eigen benen er onder laten zetten. Erg leuk en leerzaam om te doen! Dit was het eerste paardje wat ik deed inrijden, en was erg blij dat hij zo braaf is. Nu krijg ik regelmatig goed les en dit helpt me goed!
Ben benieuwd hoe anderen het doen!

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:03

Citaat:
Leuk hoor! verel eens wat meer?

Okee !

Zelf had ik een jaarling gekocht. (v.Rhodium). Deze stond nog in de opfok maar ik wou hem deze zomer toch wel thuis halen. ( word dit jaar 2 )
En omdat wij van mening zijn dat een paard niet alleen mag staan gingen we er een bij zoeken. Mijn moeder viel helemaal
voor een appaloosa merrie.

Deze merrie komt rechtstreeks uit de kudde. Nooit echt in handen geweest, geen inentingen gehad, geen wormenkuren, ze was net wat
te mager en schuw, niet mooi in het haar maar het leek een lief dier. Deze is echt aan het opknappen en is ongelooflijk aanhalig.

Ze lijkt het leuk te vinden wanneer we dingen met haar doen dus ik ga haar deze zomer longeren ( nu 2 keer gedaan ) en misschien een paar keer
er op klimmen. Hierna zetten we haar weer stil en dan pak ik haar volgende zomer weer op.

Afbeelding
Afbeelding

En dan ook nog een foto van mijn 1.5 jarige rhodium van 1.66 :D

Afbeelding

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:24

Wat een leuke spikkel! ook geen kleintje denk ik? Die van jou mag er ook wezen,
Ben benieuwd hoe spikkeltje zch gedraagt!

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:26

Welkom weer voor de nieuwe! Gezellig!

Hebben jullie ook last van snel verveelde paarden? Ik heb het idee dat Charlie het een beetje saai begint te vinden.. De eerste drie keer bos was hij super braaf! Afgelopen weekend bedacht hij dat op twee benen lopen ook prima kan. Vervolgens wat draf meegenomen en meneer was weer braaf. In de bak moet ik 'm ook echt aan het werk zetten anders gaat hij etteren. Maar ik ben bang dat ik te veel van hem vraag. Of moet ik hem toch wat meer aan het werk zetten?

Ik heb voor Charlie eerst een tweedehands wintec gehad om hem zadelmak mee te maken en dat is nu mijn 'vies' weer zadel. Nu heb ik een nieuwe wintec aangeschaft iom met de zadelmaker. Als hij een jaar of 6/7 is ga ik pas over op een ander op maat gemaakt zadel. Zadelmaker is regelmatig bij ons op stal en dan vraag ik meteen of hij nog goed ligt. Ook heb je van wintec zo'n meetdingetje om te kijken welke boom er in moet (als jullie snappen wat ik bedoel).

Fijn dat het longeren op deze manier beter gaat, snackie! Mijn bijrijder heeft soms ook wat angstige momenten, vooral na het geklooi van afgelopen weekend. Maar vervolgens gaat het dan weer goed en is ze weer trots! Ik blijf haar ook maar zeggen dat het een jong dier is en dat ieder paard kan schrikken.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:30

jep, en ze zijn niet per definitie gevaarlijk als ze wat uithalen.
Ik blijf ook maar roepen, teugels lossen, geef hem het vertrouwen, dan denkt hij dat jij dit normaal vind,en gedraagt hij zich wel. Als jij hem het vertrouwen geeft, neemt hij dat, waarna jij hem kunt vertrouwen.

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:50

Update vandaag!

Ondertussen heb ik mijn hengst al enkele keren gelongeerd. Én opgezadeld! Dat ging helemaal prima, gewoon voorzichtig het dekje eens op zijn rug gelegd (én op zijn kont, en zijn nek, en zijn hoofd :)) ), het zadel er los op, de dag erna een keer de singel losjes vastgemaakt, en sinds enkele dagen kan ik hem gewoon zo uit de stal halen, opzadelen, flink aansingelen, en hup naar de rijbaan.

Het gaat best goed, ik ben vooral tevreden van de manier waarop hij aan de hand te leiden is! Ik stap hem elke keer aan de hand uit. Ik wil ook heel graag grondwerk met hem gaan doen maar ik moet hier eerst nog wat meer informatie over opdoen. Is grondwerk aan te raden met een hengst?

Het longeren gaat niet altijd zo goed, hij is nl. snel afgeleid en dan begint hij rond te kijken inplaats van op te letten. Hij is dan niet vooruit te branden, en hij breekt uit op de cirkel (wilt naar de andere kant van de rijbaan rennen). Ik heb m'n moeder aan de andere kant van de rijbaan neergeplant met een longeerzweep zodat zij achter hem aan kon rennen zodra hij die kant uit wou, want als ik hem alleen het rondje wil doen lopen trekt hij me zo mee naar de andere kant van de bak :') Als iemand hiervoor tips heeft zijn ze zeker welkom!

Ook heb ik vandaag mijn voet in de beugel gedaan, in de rijbaan even, en naast hem staan springen alsof ik ging opstappen. Hij geeft hier niks om, hij kan alleen niet stilstaan! Dat is wel heel vervelend. Eenmaal terug op stal heb ik weer mn voet in de stijgbeugel gedaan en me opgehesen aan het zadel.

Dus hopelijk kan ik binnenkort mijn been erover zwaaien, want het begint te kriebelen; Ik wil erop!

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:56

Citaat:
Wat een leuke spikkel! ook geen kleintje denk ik? Die van jou mag er ook wezen,
Ben benieuwd hoe spikkeltje zch gedraagt!

De stippen is 1.54 , niet zo groot dus :) beide zijn eigenlijk voor mij hoor, maar officieel niet xD

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:57

Hee, wat een leuk topic :) ! Mag ik me hier ook melden :o ?!

Ik heb een 4.5 jarige die nu een jaar ''ingereden'' is.. Doe er nog niet veel mee, zo'n 2 keer per week.. Vorig jaar heeft hij in de zomer zo'n 4 maand weer op het land gestaan.. :)
Hij vind het werken hartstikke leuk en heeft nog steeds geen pas verkeerd gezet. Reden dat ik zo rustig aan doe, is omdat hij nog wat slungelig en nog erg ''jong'' in zijn koppie is :)

Afbeelding

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:05

^ Lalunamyo: Die 1,5 jarige Rhodium is een knapperd zeg! Meestal zijn ze rond die leeftijd echt lelijk en uit verhouding, maar wat is ie mooi gebouwd!

^ShauniBef: Wow wat lijkt die groot, of lijkt dat nu maar zo :D? Wat fijn dat alles zo goed en gemakkelijk gaat!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:06

Tatt_x , hij is zo rond de 1.70. Iig, dat ben ik ook :P .. Ja, heel fijn.. :D

Heb jij ook een paard wat je aan het beleren bent?! (vast wel, anders zit je hier niet denk ik :') )

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:17

Afbeelding DIt is dan die van mij! Bijna 4 jarige hengst Banzai! :J
Afbeelding Buitenritjes vind hij ergggg leuk! Probeer nu zo'n 3 a 4 x in de week even ritje te maken, veel afwisseling. Longeren vind hij echt niet leuk, rechtsom gaat goed maar links om niet.. Had nooit geen pas verkeerd gezet, tot afgelopen woensdag, vond hij het nodig om tijdens het longeren naar binnen te komen, en een bok naar mij toe te geven, ik kon niet snel genoeg aan de kant, dus zit nu met een met een onwijs dik bovenbeen! -O-

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:24

Ja idd, veel te groot voor mij dus, haha! Ik hou meer van pony's, maar ik ben zelf dan ook maar net 1m60 :')
Ookal heb je natuurlijk liever een brave reus dan een ontembare dwerg!

Ja ik heb zelf ook een jonge pony, een 3 jarige New-Forest hengst, de foto vind je op de vorige pagina terug als het goed is :D Enkele posts hierboven staat mijn update van de laatste dagen!

Knap paard Prisca! Leuk om iemand tegen te komen hier die ook een jonge hengst heeft :D Mijn pony kwam in het begin ook vaak naar me toegelopen met longeren. Gelukkig blijft hij wel dan gewoon dom naar me staan kijken en heeft hij nog nooit getrapt!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:38

Gave Fries, Prisca!

Wij hebben wel geluk met Santos, die vindt tot nu toe alles leuk en interessant. :') Hij heeft heel af en toe wel eens een wat luier dagje met longeren.