[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:53

Franske schreef:
Het is rustig vandaag in het topic :)

marcel is verhuisd ;)

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:55

Franske schreef:

idd, boring!! :Z

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:57

Hoi Marcel,

Stilte voor de storm zelf ik altijd maar weer.

Hierbij een vraag die me aan het denken bracht na het zien van een filmpje geplaats door Clarence betreffende Greg Best.

Dit filmpje was een hele verheldering voor mij.

Het kwam er op neer dat je bij de sprong goed je zwaartepunt goed dient te bewaren. Je tenen moeten gelijk zijn aan je knieen als je springt Daarnaast vanuit je heupen naar voren scharnieren.

Ben je het eens met zijn visie en kun je er iets meer over vertellen.

Daarnaast heb ik last van klapperende onderbenen.Ik verdeel dit onder in 2 delen:
1) Na het zien van de video klapper ik steeds met mijn binnen onderbeen tegen het paard aan wat ik mezelf niet realiseer.

2)Daarnaast gaan mijn benen ook naar voren en naar achteren metname tijdens de draf

Hoe kan ik dit probleem oplossen. Ben overigens wel begonnen met mijn voeten wat meer in de stijgbeugel te plaatsen daar mijn stijgbeugel normaal net iets achter mijn tenen zaten.

gr en ciao

FraLex

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:59

halooo,

Ik heb ook wat vraagjes

Ik heb vaak dat mijn paard verschrikkelijk vroeg afzet, vaak gaat dit goed, maar ik ben ook een keer midden in de hindernis beland, hoe zou ik dit het best op kunnen lossen ,

En ik heb met mijn houding wat , ik ga te gauw voor het zadel uit , wel met de beweging mee maar ik zou net wat meer in het zadel moeten blijven zitten , heb je tips , ik zal er wel een fot bij doen dan kan je het beter oordelen

En is het zo dat als je een hindernis een steiltje in de bak zet , en dan van 2 kanten vanuit galop vaak doet , dat goed is , heb ik wel eens gehoord

Hier foto's dan kan je oordelen over mijn houding en tips geven, en het vroege afzetten zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

die laaste redde ze overigens ruim maar toch niet erg fijn idee als je erop zit.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:51

dots83 schreef:
Franske schreef:

marcel is verhuisd ;)

Hahaha...nee, Marcel is niet verhuisd. Morgenochtend heb ik alle vragen die nog openstaan weer van antwoord voorzien.
En morgen ben ik weer vaker online hier.....ik heb ook rust nodig af en toe! hahaha

Afbeelding

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 05:19

lieziej schreef:
Ik heb ook eindelijk lef gevonden om mijn vraag hier te deposeren :o (Leren kan altijd ;) )

Goed. Ik rij dus met mijn 17 jarige C haflinger springen, en reed dit keer regiokampioenschappen in het L.
Een paar maanden terug in mijn eerste L pacours twijfelde mijn pony, maar sprong ze toch, met als gevolg dat ze in een best brede oxer lande. Borsttuig afgebroken, en met het bungelende borsttuig het pacours afgemaakt. Gelukkig sprong ze nog wel.
Daarna is dus al het vertrouwen weggeweest, en weigerde ze alle oxers. Nu had ik dit weer een beetje onder controle, maar nog steeds wil ze nog wel iets terugkomen op oxers helaas.

Met deze regiokampioenschappen kwam ze ineens terug op sprong 3: een vrij simpele oxer zonder hekje oid. Ik heb haar er toch overheen gekregen, maar omdat ze uit stilstand sprong helaas wel een balkje: de "eerste" van de oxer. Over de tweede is ze wel goed gekomen.

Nu mijn vraag: Hoe kan ik dit het beste oplossen? Na 13822x het filmpje gekeken te hebben, denk ik nu (Achteraf... ) dat ik haar beter een lel op dr reet had kunnen geven, om dr meer voorwaarts te krijgen, maar wat zou jij hebben gedaan?

Ik denk dat je pony iets scherper aan het been mag zijn. Ik zie bij hindernis 2, de dubbel en het lijntje van de camera af, dat je erg veel been moet geven en dat hij toch afremt. Dus zorg dat je pony in het dressuurmatige werk goed op je been reageerd, door veel tempowisselingen en overgangen te maken. Reageerd hij niet direct op je been, dan moet je hem een schop geven zodat hij wel reageerd en de overgang overnieuw doen.
Op hindernis 3 kijkt hij inderdaad heel overdreven. Als hij daar wel scherp aan je been was geweest, was het probleem een stuk kleiner geweest. Je mag ook gerust een tik met de zweep geven als hij zo erg terug komt in de ring. Je grondtempo zou ook iets hoger mogen liggen, dat help hem, zeker omdat het een haflinger is en die hebben van nature al een kleine galop.
Het belangrijkste is dat jullie het vertrouwen in elkaar weer terug krijgen, dat kan alleen door weer veel te gaan oefenen en meters te maken.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 05:38

XxJustinexX schreef:
halooo,

Ik heb ook wat vraagjes

Ik heb vaak dat mijn paard verschrikkelijk vroeg afzet, vaak gaat dit goed, maar ik ben ook een keer midden in de hindernis beland, hoe zou ik dit het best op kunnen lossen ,

En ik heb met mijn houding wat , ik ga te gauw voor het zadel uit , wel met de beweging mee maar ik zou net wat meer in het zadel moeten blijven zitten , heb je tips , ik zal er wel een fot bij doen dan kan je het beter oordelen

En is het zo dat als je een hindernis een steiltje in de bak zet , en dan van 2 kanten vanuit galop vaak doet , dat goed is , heb ik wel eens gehoord

Hier foto's dan kan je oordelen over mijn houding en tips geven, en het vroege afzetten zien.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7ZKECHA7.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CEUWR3WB.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JB6CTHQK.jpg

die laaste redde ze overigens ruim maar toch niet erg fijn idee als je erop zit.

Ga in-uitjes en hindernissen met een of meer balken op 3 meter ervoor springen, dan leren jij en je paard de plaats van afzet beter inschatten. Waarschijnlijk heeft jou paard ook nog wat moeite met verkorten in het lichaam, en dus ook in het dichtkomen op de sprong. Dat kun je met die oefeningen versterken.
Maar eigenlijk zorg jij als ruiter voor de plaats van afzet en niet je paard. Oog voor de sprong krijg je door vaak te springen. dat hoeft maar heel laag. Dat kan dus inderdaad met een steiltje in het midden van de bak, maar nog mooier, een lijntje met 2 steiltjes. Daarmee kun je dan spelen met het aantal galopsprongen.
Om het ritme van de galop te leren voelen en daardoor dus je afstand beter te zien, wil het helpen om mee te tellen in het ritme. Al is Marcel het daarin niet met me eens.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 08:58

francescalex schreef:
Hoi Marcel,

Stilte voor de storm zelf ik altijd maar weer.

Hierbij een vraag die me aan het denken bracht na het zien van een filmpje geplaats door Clarence betreffende Greg Best.

Dit filmpje was een hele verheldering voor mij.

Het kwam er op neer dat je bij de sprong goed je zwaartepunt goed dient te bewaren. Je tenen moeten gelijk zijn aan je knieen als je springt Daarnaast vanuit je heupen naar voren scharnieren.

Ben je het eens met zijn visie en kun je er iets meer over vertellen.

Daarnaast heb ik last van klapperende onderbenen.Ik verdeel dit onder in 2 delen:
1) Na het zien van de video klapper ik steeds met mijn binnen onderbeen tegen het paard aan wat ik mezelf niet realiseer.

2)Daarnaast gaan mijn benen ook naar voren en naar achteren metname tijdens de draf

Hoe kan ik dit probleem oplossen. Ben overigens wel begonnen met mijn voeten wat meer in de stijgbeugel te plaatsen daar mijn stijgbeugel normaal net iets achter mijn tenen zaten.

gr en ciao

FraLex

Dit zou je kunnen oplossen door je hak wat meer naar beneden te drukken, en voor je gevoel je been iets naar voren te houden. Persoonlijk maak ik me niet zo heel druk om een been dat wat naar achteren gaat, want als je goed naar de topruiters kijkt, zul je zien dat er heel veel zijn die dat doen.
In principe heeft Greg wel gelijk, dat als de punt van je voet gelijk loopt aan je knie, dat je dan altijd een goede beenstand hebt. Het scharnieren in de heup is inderdaad helemaal waar, ik zou ook trouwens niet weten waar nog meer te scharnieren valt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:02

XxJustinexX schreef:
halooo,
Ik heb ook wat vraagjes

Het paard zet nooit te vroeg af, dit is altijd de fout van de ruiter! Die bepaalt namelijk de afzet.
Lees dit topic eens door en dan kom je een oefening met balkjes op de grond leggen tegen. Daar zal jij veel aan hebben.
Te vroeg naar voren houdt ook vaak in dat je dan te vroeg weer terug gaat. De oplossing is er bewust mee bezig zijn, en gewoon iets langer wachten met naar voren gaan.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:06

Schoentje was je om 04:38 al wakker of nog wakker?? ;)

Katja

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:13

Misschien zit Schoentje nog in Amerika.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:20

ja ik hoorde het al van marcel!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:20

Ik ben de hele dag online, dus vraag maar raak.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:21

Geen paarden te rijden of lessen te geven vandaag?

al moet ik niks zeggen, ik zou heel hard aant werken moeten zijn.
Nouja ben ik ook wel maar tussendoor toch steeds even op bokt spieken.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:21

Heb je het filmpje al gezien? :)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:27

Oke vraagje van mij!
Paardlief heeft een beetje de lente in haar bol en is op het moment gewoon lastig te rijden. Gisteren in de training wat balkjes laten lopen en toen ging het best lekker. Maar ja nu heb ik na de training als een kip zonder kop alles opgeruimt en ben ik vergeten goed naar de afstanden te kijken. Stom van mezelf natuurlijk! Maar de afstand van de balkjes in galop weet ik nog, alleen de afstand in draf dus niet! Ik kan wel gaan gokken en kijken hoe ze uit komt maar ik kan het natuurlijk ook hier vragen!
Dus wie oh wie weet hoeveel afstand ik ongeveer tussen de balken hou in draf? (paardje van 1.68 met een normale draf, niet te kort en ook geen hele grote passen)
Dan ga ik vanmiddag weer lekker aan de slag in het zonnetje!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:13

Marjan1984 schreef:
Geen paarden te rijden of lessen te geven vandaag?

al moet ik niks zeggen, ik zou heel hard aant werken moeten zijn.
Nouja ben ik ook wel maar tussendoor toch steeds even op bokt spieken.

Alleen hier aan huis, en zelfs dan kan ik via mn mobieltje wel antwoorden.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:13

Met 1 van mijn onervaren paarden ben ik nu zo ver dat hij alles aanpakt.
Ik ben de laatste tijd hard aan het trainen geweest met lijntjes en afstanden kleur en hekjes, in uitjes.
Het is een burgraaf en erg koel.
Tot nu toe kijkt hij nergens naar.
Hij loopt M2 dressuur, maar moet er nu ook aan geloven in het springen.
Morgen gaat hij mee naar duitsland en een profruiter gaat hem rijden.
Ik ga hem zelf even voor rijden met de wat lagere sprongen, maar soms voelt het niet prettig aan als de dubbelsprong laag staat.
Vorige week heb ik hem in Saasveld in oefenparcours gereden,
en vond hem nog erg klungelig met de lage dubbelsprongen.
Hij blijft dan maar in een tempo lopen en reageerd nauwelijks als ik iets te dicht onder kom dat hij door moet trekken om de tweede te halen met de galopsprongen.
Ik ben het toch gaan uitproberen om de iedere keer de oxer hoger te maken.( stijl oxer).
Hij stond op 1,20 en het ging heerlijk geen probleem met de hoogte en mooi rond.
Het is dan wel training, maar als hij geen moeite met hoogtes heeft wil ik graag lekker ontspannen door een laag parcours rijden.
Ik wil graag eerst 40 + concoursen gaan rijden maar wel graag dat hij scherp blijft.
Ben veel met de balkjes aan het trainen geweest.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:14

lillytjuh schreef:
Oke vraagje van mij!
Paardlief heeft een beetje de lente in haar bol en is op het moment gewoon lastig te rijden. Gisteren in de training wat balkjes laten lopen en toen ging het best lekker. Maar ja nu heb ik na de training als een kip zonder kop alles opgeruimt en ben ik vergeten goed naar de afstanden te kijken. Stom van mezelf natuurlijk! Maar de afstand van de balkjes in galop weet ik nog, alleen de afstand in draf dus niet! Ik kan wel gaan gokken en kijken hoe ze uit komt maar ik kan het natuurlijk ook hier vragen!
Dus wie oh wie weet hoeveel afstand ik ongeveer tussen de balken hou in draf? (paardje van 1.68 met een normale draf, niet te kort en ook geen hele grote passen)

Precies de helft van de galopbalkjes. 1.45 dus.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:21

Heb het hele topic doorgelezen.
Heeeeel erg leerzaam. :D
Alles wat voorbij kwam en ik kon gebruiken heb ik op papier gezet.

Wij zitten wat meer in de pony`s.
Heb nu een 6 jarige merrie van 1.55 en een 4 jarige ruin van 1.42.
Merrie hebben we vorige zomer wel wat lijntjes laten springen maar dochterlief heeft niet zoveel zelfvertrouwen en deze pony is heel erg kijkerig.
Ruintje heb ik nog helemaal niets mee gedaan met springen alleen wat dressuurmatig rijden.

Vraag:
Afstanden van de lijntjes,en de lijntjes van 8 en 9 balken en dan weghalen,alles is in galopsprong van een paard.
Zou je de afstanden ook kunnen vermelden voor pony`s?
Zou ik de merrie en ruin over dezelfde afstanden kunnen laten lopen?
Alvast bedankt.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:26

MarcelDufour schreef:
lillytjuh schreef:
Oke vraagje van mij!

Precies de helft van de galopbalkjes. 1.45 dus.

Top ik zal de filmcamera eens meenemen, als er iemand is kan die even filmen!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:35

Elsskippy schreef:
Ik ben de laatste tijd hard aan het trainen geweest met lijntjes en afstanden kleur en hekjes, in uitjes.
Ik ga hem zelf even voor rijden met de wat lagere sprongen, maar soms voelt het niet prettig aan als de dubbelsprong laag staat.
Hij blijft dan maar in een tempo lopen en reageerd nauwelijks als ik iets te dicht onder kom dat hij door moet trekken om de tweede te halen met de galopsprongen.
Ik ben het toch gaan uitproberen om de iedere keer de oxer hoger te maken.( stijl oxer).
Hij stond op 1,20 en het ging heerlijk geen probleem met de hoogte en mooi rond.
Het is dan wel training, maar als hij geen moeite met hoogtes heeft wil ik graag lekker ontspannen door een laag parcours rijden.
Ik wil graag eerst 40 + concoursen gaan rijden maar wel graag dat hij scherp blijft.

Ik ben gek op Burggraaf's. Ze zijn wat laks, maar hebben bijna allemaal heel veel vermogen. Kans is groot dat die van jou ook dikke sprongen kan springen. Dat zit ze in het bloed.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:37

Heb je verder nog voorkeur voor een bepaald bloed?
Ik ben zelf wel Voltaire fan en Heartbreaker, al zijn de Heartbreakers die ik gereden heb wel echt rotzakken geweest.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:38

loriene schreef:
Heb het hele topic doorgelezen.
Heeeeel erg leerzaam. :D
Alles wat voorbij kwam en ik kon gebruiken heb ik op papier gezet.

Wij zitten wat meer in de pony`s.
Heb nu een 6 jarige merrie van 1.55 en een 4 jarige ruin van 1.42.
Merrie hebben we vorige zomer wel wat lijntjes laten springen maar dochterlief heeft niet zoveel zelfvertrouwen en deze pony is heel erg kijkerig.
Ruintje heb ik nog helemaal niets mee gedaan met springen alleen wat dressuurmatig rijden.

Vraag:
Afstanden van de lijntjes,en de lijntjes van 8 en 9 balken en dan weghalen,alles is in galopsprong van een paard.
Zou je de afstanden ook kunnen vermelden voor pony`s?
Zou ik de merrie en ruin over dezelfde afstanden kunnen laten lopen?
Alvast bedankt.

Ik heb eerlijk gezegd geen ervaring met pony's. Ik kan me voorstellen dat je de afstand ietsjes aan moet passen. Experimenteer daar wat mee. met balkjes op de grond, maar zonder sprongetje er achter. Zodra je de goeie maat te pakken hebt, kun je er een sprongetje achter zetten.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:40

MarcelDufour schreef:
Elsskippy schreef:

Ik ben gek op Burggraaf's. Ze zijn wat laks, maar hebben bijna allemaal heel veel vermogen. Kans is groot dat die van jou ook dikke sprongen kan springen. Dat zit ze in het bloed.

Die van mn ava is ook een Burggraaf! Nog nooit een paard gehad dat zo van het hout knalde!