Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marchador schreef:Oh het gaat om een manegepaard. Dat betekent dat je er maar 1 keer in de week op rijd?!
Ik zou het zo laten dan, er rijden zoveel verschillende mensen op, leer jij het bij wijze van dat beestje aan, dan rijd de volgende het er al weer uit.
mireya schreef:Misschien domme vraag... Maar ik doe alles... Goede aanleuning goed aan het been... En nog niet aan de teugel... Hoe kan dat? Kan dat paard dan gewoon niet aan de teugel lopen?? Of doe ik iets fout ( dat denk ik)
Marchador schreef:Jeetje hier ben ik al een tijdje niet geweest. En nu kom ik met een vraag!
Even kleine info, ik wil mijn probleem zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
Ik probeer nu vaker met mjn pony dressuurmatig te rijden, aangezien ik dat wel belangrijk vind.
Mijn pony is 1.43 meter, met een korte? fijne hals die ze erg makkelijk (te makkelijk) inbuigt.
Het is een fijne pony die gevoelig op de hulpen reageerd, een vraag is direct een reactie.
Ik heb vaak het idee dat mijn armen te lang zijn om de teugels op maat te houden, natuurlijk zal dit ongetwijfeld tussen mijn oren zitten.
Als ik tijdens het rijden de teugels aanneem, dan begint ze eigenlijk vrijwel direct de hals in te buigen, een valse knik dus. Geef ik haar de ruimte van voren en drijf haar bij, dan nog blijft ze lopen zoals ze loopt. Omdat ze dus in een valse knik loopt, hangen de teugels in een waslijntje, steek ik mijn arm bij wijze van uit; dan kom ik meer in de richting van de kaaklijn en kan deze nog net niet aanraken.
Maar ook als haar achterhand er eenmaal goed onder zit en ze van voren niet te diep loopt, ik heb wat meer contact dan hierboven staat beschreven, maar toch kan ik ze niet op de plek houden, van waar ik ze zou moeten houden.
Wat mijn pony wel aangeeft is het teugelcontact dat ze mist, zodra er geen contact is gaat ze zoeken. Maar ik heb het idee dat ik de teugels niet meer kan oppakken, omdat ik ze voor mijn idee al redelijk kort heb.
Met mijn paard(je) heb ik hier weer geen problemen mee, ik kan ze makkelijk op dezelfde en juiste plek houden, zonder dat de ruimte van de neus/ het hoofd tot aan de schoft te klein 'lijkt'.
Het geeft bij mijn pony een erg benauwd gevoel.
Ik vind het heel heel moeilijk dit te omschrijven, dus daarom ga ik het proberen aan te geven bij op een plaatje.
iemand enig idee wat mijn probleem is en wat ik hiermee kan?
Marchador schreef:superwoman: Super dank je wel, het zou best kunnen hoor dat ik dat doe. Heb het zelf in ieder geval niet in de gaten. Maar ik ga er op letten en ik ga mezelf een schop onder mijn kont geven![]()
Marchador schreef:Ja ik wil het wel, heel graag zelfs.. maar wordt zo zat van mezelf![]()
haha mijn pony geeft zo duidelijk aan dat er iets niet klopt, maar ik kom er niet helemaal achter wat het is.
Ik weet dat ze de dressuur echt 10 keer niets vind. Maar vind het toch belangrijk om het in ieder geval 2 keer per week te trainen, goede spieren trainen e.d.
Marchador schreef:Snap ik helemaal, ik ben ook wel aan het kijken of ik in de buurt iets kan vinden.. hopelijk vind ik snel wat.
Marchador schreef:Ik ga er vanuit dat dat wel lukt.
Op de vereniging hebben ze les, betaalbaar, ik ben er al lid en kan zo meerijden. Maar ik krijg hier meer het idee dat er niet serieus naar gekeken wortd, omdat ik geen wedstrijdambitie heb met deze pony en omdat ze pony is
Ik rijd dan tussen alle minimaal 165' ers.
Margoot schreef:Ik spuit mijn paard vrijwel altijd onder met 'spul'. wij gebruiken een zelfgemaakt mengeltje met :
eenderde citronella (tekoop in de winkel..)
eenderde azijn
eenderde water.
kun je dik uur mee doen, als je langer gaat rijden zul je iets anders moeten gebruiken, maar ik spuit 1x en heb de rest van de dag geen last meer, er blijft altijd wel wat hangen..
ingeeee schreef:Okeeee, ik heb een vraagje![]()
Mijn paard is aardig lomp, máár, ik heb hem weleens aan de teugel gekregen. 1 probleem, ik heb er nooit echt les in gehad en alleen uitleg gebruikt van ervaren mensen. Maar bij die uitleg kwam het er dus op neer dat ik moest zagen. Dat lijkt me niet helemaal oké. Beetje sneu voor je paard, of niet?
Njaaa, ik hoor 't graag als jullie iets anders weten?
xx!
ingeeee schreef:Ik heb wel les;) Maar in de les ben ik er nu niet mee bezig geweest, omdat ik er nooit echt naar heb gevraagd omdat we met andere dingen bezig zijn:)