Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:22

Simpelman schreef:
Ansie schreef:
Nee ik geef hiermee juist aan dat het niet grof hoeft.
En als het dan zulke beginnerstaal is, waarom lees ik dit dan nooit zo op Bokt? De nadruk ligt vaak meteen op constante aanleuning. Wat er aan vooraf gaat lees je haast nooit.

Aanleuning ontstaat niet alleen op de hand.
De aanleuning wordt uitgelegd als het antwoord van het paard. Dus vanuit je zit en been, en vervolgens de tegendruk (leuning) op het hoofd in de ruiterhand. Het is de totale samenwerking. Denk dus niet alleen in 'tegendruk'.

Heb je dit niet voor elkaar, en dat is nu juist wat je zoveel ziet, dan zal het paard ook nooit alleen gelaten kunnen worden met het hoofd. Heb je dit wel voor elkaar dan kan je uberstreichen.

En spreek je met je paard af dat je het stukjes alleen laat doordat het goed in balans gaat, dan kan je met je zit ook reguleren hoe het tempo is en het bij je kan blijven op de zit. Impuls is niet meer dan het voorwaarts willen gaan en dat kan ook zonder voorover te vallen.

Impuls is het [b]surplus aan energie, dat wat het paard meer levert dan noodzakelijk om zich voorwaarts te bewegen[/b].
Hier van uit krijgen kunnen we verzameling/oprichting vragen.
Zonder die extra energie is de verzameling nep.

Weer diezelfde reden voor het gehak van de Klassiekers.

Oh, dus daar heb ik de "weerstandbiedende" hand voor nodig om dat "surplus" te regelen :o

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:23

Ansie schreef:
Ik denk dat je krachtige afdruk bedoelt. Dat zie je niet bij AR idd.

Nee, ik bedoel heel strikt het teveel aan energie.
Hiermee kan een ruiter gaan rijden volgens de Klassieke Dressuur.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:27

cherie78 schreef:
Oh, dus daar heb ik de "weerstandbiedende" hand voor nodig om dat "surplus" te regelen :o

De weerstand biedende hand is uiterst subtiel en constant, zoniet dan zou je de aanleuning verliezen en gaat het paard achter de teugel....
Het is heel intens en intiem.
Vooral niet te verwarren met het gesjor en gewring dat je dagelijks om je heen ziet om een paard van voren naar achteren in een frame te drukken.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 22-11-13 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:28

Rijden (bijna) zonder teugel is heel eenvoudig, als je geen impuls hebt...en dat is wat ze niet hebben in de AR. In de B en L dressuur wordt ook impuls en aanleuning gevraagd, daarom kun je het falen van het halsstrekken in de B/L totaal niet vergelijken met het zonder teugel rijden in de AR. Juist voor het correct halsstrekken heb je aanleuning nodig.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:28

Peppertree schreef:
Nee. Aanleuning wordt gezien als antwoord op het contact van de ruiter met de mond van het paard.

Ik denk niet alleen in tegendruk. Aanleuning is tegendruk. Het juiste antwoord van het paard op het contact met de ruiter op alle hulpen heet durchlassigkeit. En nee, aanleuning verkrijg je niet alleen door contact te maken met de mond.

Aanleuning is alleen in de mond omdat ik dat ook de enige plek is waar tegendruk vanuit het paard noodzakelijk is. Tegendruk op je been is gewoon aan het been plakken. Tegendruk op je zit heet bokken.

Omdat dit in het Skala staat?

Ik denk juist, dat aanleuning vanuit het paard te maken heeft met de instelling op de ruiter.
Te voelen (vanuit het paard) wat de ruiter nu "vraagt"

Peppertree

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:30

Ik snap niet wat je bedoelt cherie78. Wat is je vraag?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:31

oji schreef:
Rijden (bijna) zonder teugel is heel eenvoudig, als je geen impuls hebt...en dat is wat ze niet hebben in de AR. In de B en L dressuur wordt ook impuls en aanleuning gevraagd, daarom kun je het falen van het halsstrekken in de B/L totaal niet vergelijken met het zonder teugel rijden in de AR. Juist voor het correct halsstrekken heb je aanleuning nodig.

Ik heb al aangegeven dat ik juist WEL impuls wil.
De voorwaartse drang vanuit het paard wil ik juist hebben.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:34

Jij rijdt toch geen AR, cherie?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:37

Simpelman schreef:
Ansie schreef:

Nee, ik bedoel heel strikt het teveel aan energie.
Hiermee kan een ruiter gaan rijden volgens de Klassieke Dressuur.

Ja en dan krijg je meer afdruk, omdat de energie ergens weg moet. Je moet het strikt begrenzen aan de voorkant anders valt het paard voorover.
Impuls is niet meer dan het voorwaarts willen blijven gaan van het paard.

Hoe deden die oude meesters dat eigenlijk, met hun losse teugels? Hoe hielden zij het teveel aan energie in het paard?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:40

Peppertree schreef:
Jij rijdt toch geen AR, cherie?

Ik denk het niet, maar veel komt wel overéén.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:41

cherie78 schreef:
Het is veel makkelijker om te rijden met teugel dan (bijna) zonder teugel.

dit vind ik onzin. Kijk eens naar beginners en een stukje verder... die hebben de meeste problemen met meegaan en handen "op de plaats" te houden, zonder ze vast te zetten.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:43

Peppertree schreef:

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:44

superwoman schreef:
cherie78 schreef:

dit vind ik onzin. Kijk eens naar beginners en een stukje verder... die hebben de meeste problemen met meegaan en handen "op de plaats" te houden, zonder ze vast te zetten.

Daarom schreef ik het ook.

Als de "beginner" nu eens zou beginnen met balans in het zadel, te leren sturen etc zonder teugel, zou er niet zoveel problemen zijn met die "handen op de plaats/ meegaan etc"

Bij de beginner is de teugel heel vaak, het controle-middel. (en niet alleen bij de beginner, zelfs Z en hoger hebben die teugel nodig voor die "controle")

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:46

Peppertree schreef:
Peppertree schreef:

Dit snap ik weer niet goed.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:47

Dit was mijn vraag naar aanleiding van jouw post. Staat op deze pagina.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:51

cherie78 schreef:
Peppertree schreef:
Nee. Aanleuning wordt gezien als antwoord op het contact van de ruiter met de mond van het paard.

Ik denk niet alleen in tegendruk. Aanleuning is tegendruk. Het juiste antwoord van het paard op het contact met de ruiter op alle hulpen heet durchlassigkeit. En nee, aanleuning verkrijg je niet alleen door contact te maken met de mond.

Aanleuning is alleen in de mond omdat ik dat ook de enige plek is waar tegendruk vanuit het paard noodzakelijk is. Tegendruk op je been is gewoon aan het been plakken. Tegendruk op je zit heet bokken.

Omdat dit in het Skala staat?

Ik denk juist, dat aanleuning vanuit het paard te maken heeft met de instelling op de ruiter.
Te voelen (vanuit het paard) wat de ruiter nu "vraagt"

Bedoel je dit, Peppertree?

In oudere werken staat nergens dat de aanleuning alleen met de mond zou moeten.
Daar was het net de bedoeling om teugels niet meer nodig te hebben.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:54

Ja, daar had ik het over. En inderdaad, omdat dit in het Skala staat.

Ben ik nog steeds benieuwd wat aanleuning op zit en been dan is. Wanneer het dus iets anders is dan durchlassigkeit maar daadwerkelijk aanleuning op zit en been. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:59

cherie78 schreef:
Daarom schreef ik het ook.

Als de "beginner" nu eens zou beginnen met balans in het zadel, te leren sturen etc zonder teugel, zou er niet zoveel problemen zijn met die "handen op de plaats/ meegaan etc"

Bij de beginner is de teugel heel vaak, het controle-middel. (en niet alleen bij de beginner, zelfs Z en hoger hebben die teugel nodig voor die "controle")

Ikdenk dat het voor het paard fijner is wanneer de teugels niet aan het bit worden bevestigd. verder denk ik niet dat zonder teugels zou kunnen helpen. Je moet namelijk balans vinden en dus ook direct met je handen op de juiste plaats

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:01

Babootje schreef:
Ansie schreef:
We krijgen het vaak geleerd dat we met been voorwaarts moeten drijven en met je handen dan vervolgens reguleert hoe hoog het tempo ligt. Heel simpel uitgelegd. Maar je gaat pas beseffen hoeveel het paard door krijgt via je been en zit als je eens alleen maar met lange(re) teugels rond stapt. Ga dan eens echt voelen, krijg je het tempo omhoog en omlaag met je been en zit en kan je misschien zelfs sturen? Die hele minimale dingen moet je eerst leren voelen voordat je er gebruik van kan maken. Nu lijkt het wel alsof het andersom geleerd wordt. Dus eerst alles op been en handen, vooruit ook nog wat met je zit. En dan die grove hulpen terugwerken naar minder zodat je uiteindelijk misschien ooit je paard op je zit kan rijden. Waarom niet eerst met weinig beginnen en kijken waar het paard al vanuit gevoel en jouw intentie (niet te vergeten) op reageert.
Vandaar dat ik altijd huiverig ben als er begonnen wordt met de nadruk op die constante aanleuning. Een nette constante aanleuning kan je pas krijgen vanuit bovengenoemde voorwaarden. Je pakt als ruiter HEEL SNEL te veel.

Leuk is ook om te 'spelen' met het zwaartepunt met je zit, bijv in stilstand. Krijg je met je zit het paard naar voor of meer naar achter leunend zonder een stap naar voor of achter te zetten. Het paard zal meestal het zwaartepunt van de ruiter willen volgen. Ik vind het noodzakelijk om die kleine dingen te leren voelen als ruiter en af te stemmen met je paard (en dan ziet het er allemaal echt nog helemaal niet spectaculair uit!! het zijn de hele kleine dingen die je zelf voelt en niemand ziet, of alleen als je heel bewust kijkt en weet waar je naar moet kijken).

Ansie, wat jij nu allemaal vertelt is echt beginnerstaal. Ik heb de indruk dat je nog maar net begint met voelen, wat er onder je gebeurt en dat het ook anders kan. En daar ben je enthousiast over, dat hoor ik wel. Denk je nu echt dat wij onze paarden niet op onze zit door de bak kunnen sturen, of terug kunnen laten komen etc.?
Maar je kunt toch echt niet anders dan van groter (niet grover) naar kleiner werken. Je zult bij het beleren van een groen paard toch duidelijke hulpen moeten geven die je naarmate het beter beleerd raakt en de onderlinge afstemming veel beter wordt veel kleiner maakt. Je kunt nooit een paard aanleren te verzamelen zonder aanleuning. Dat bestaat gewoon niet. Uit jouw commentaar blijkt wel dat je die ervaring niet hebt; geeft niet, maar doe niet net alsof dat wel het geval is.

cherie78 schreef:
Wat Ansie schrijft, is geen beginnerstaal.
Al duidelijk te zien in de B/L waar het halsstrekken wordt gevraagd.
Juist een groen paard reageert al op minimale hulpen.
Dat het niet wordt gedaan door de ruiter, heeft alles met de ruiter te maken en niet met het paard.

Cherie jouw antwoord geeft al aan dat je mijn reactie helemaal niet begrepen hebt.
En ook nog helemaal niet toe bent aan het B/L niveau, als jij denkt dat halsstrekken zonder verbinding kan.
Als jij gaat halsstrekken zonder aanleuning/verbinding, volgt je paard je hand niet neerwaarts maar valt uit elkaar met het hoofd vooruit, waarbij het niet verder neerwaarts komt dan borsthoogte.
Dat is dus juist wat je veel ziet gebeuren in het B/L (geen verbinding, geen juiste aanleuning en dus geen juiste oefening halsstrekken).

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:07

cherie78 schreef:
oji schreef:

Ik heb al aangegeven dat ik juist WEL impuls wil.
De voorwaartse drang vanuit het paard wil ik juist hebben.

Maar impuls is voorwaartse drang opgewekt door de ruiter. Voorwaartse drang vanuit het paard is vaak impulsloos onder je vandaan lopen.
Maar goed, even er vanuit gaande dat we wel hetzelfde bedoelen met impuls...wat jouw doel van het paard aan de voorkant helemaal loslaten? Vind je dat vriendelijker? vind je dat knapper? Ik vind het eigenlijk niet vriendelijker. Hier wordt door de 'contactloze' (maar vaak wel met enorme scharen aan het bit) altijd maar gesuggereerd dat de handen streng en hard inwerken. Rijkunst is juist een lichte aanleuning, het paard bieden waar het om vraagt, nl een ligt contact. Ik vind dat dus vriendelijker en het contact verbreken eigenlijk een soort van je paard in de steek laten. En nee, dan bedoel ik dus niet een paard met de handen in een frame sjorren, of zoals ansie het benoemd...een paard heel strikt met de handen begrenzen. Gewoon een licht weerstandbiedende hand waar je paard naar rijkt. Daar lijkt mij niets onvriendelijks aan.

Dat beginners zonder handjes leren zitten (of voor een meer gevorderde een zitlesje aan de longe zonder handjes), daar ben ik uiteraard wel helemaal voor, maar dan hebben we het over het trainen van de ruiter, niet het trainen van het paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:15

@Oji, Impuls is de gecontroleerde energie die door de ruiter is opgewekt, maar dat bedoel je waarschijnlijk ook. Je wekt energie/voorwaartse drang op, die ga je controleren (weerstand biedende hand) en het resultaat daarvan is impuls. Zonder die controle aan de voorkant krijg je nooit impuls, alleen maar van je weg lopende energie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:21

de ruiter trainen vanaf de eerste x vind ik in dit topic niet echt gepast. Ik wil graag wat meer inhoud

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:27

Babootje schreef:
@Oji, Impuls is de gecontroleerde energie die door de ruiter is opgewekt, maar dat bedoel je waarschijnlijk ook. Je wekt energie/voorwaartse drang op, die ga je controleren (weerstand biedende hand) en het resultaat daarvan is impuls. Zonder die controle aan de voorkant krijg je nooit impuls, alleen maar van je weg lopende energie.

Yep...zo bedoelde ik het.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:38

oji schreef:
En nee, dan bedoel ik dus niet een paard met de handen in een frame sjorren, of zoals ansie het benoemd...een paard heel strikt met de handen begrenzen. Gewoon een licht weerstandbiedende hand waar je paard naar rijkt. Daar lijkt mij niets onvriendelijks aan..

En, je paard in "het frame" zetten heeft ook, zoals Oji ook al zegt, zegt helemaal niks met sjorren te maken.
Net zoals je de energie niet van voren laat wegvloeien, maar gebruikt voor impuls, laat je ook niet de energie naar opzij wegvloeien (begrenzing), zodat je je paard zowel horizontaal als verticaal beter in evenwicht krijgt, dus "in een frame".
Bij AR heb ik de indruk dat dat wel gebeurt (het laten wegvloeien van energie, als deze al wordt opgewekt), waardoor de balans naar mijn mening in de oefeningen die ik heb gezien zeer te wensen overlaat.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:37

Simpelman schreef:
Ansie schreef:
Nee ik geef hiermee juist aan dat het niet grof hoeft.
En als het dan zulke beginnerstaal is, waarom lees ik dit dan nooit zo op Bokt? De nadruk ligt vaak meteen op constante aanleuning. Wat er aan vooraf gaat lees je haast nooit.

Aanleuning ontstaat niet alleen op de hand.
De aanleuning wordt uitgelegd als het antwoord van het paard. Dus vanuit je zit en been, en vervolgens de tegendruk (leuning) op het hoofd in de ruiterhand. Het is de totale samenwerking. Denk dus niet alleen in 'tegendruk'.

Heb je dit niet voor elkaar, en dat is nu juist wat je zoveel ziet, dan zal het paard ook nooit alleen gelaten kunnen worden met het hoofd. Heb je dit wel voor elkaar dan kan je uberstreichen.

En spreek je met je paard af dat je het stukjes alleen laat doordat het goed in balans gaat, dan kan je met je zit ook reguleren hoe het tempo is en het bij je kan blijven op de zit. Impuls is niet meer dan het voorwaarts willen gaan en dat kan ook zonder voorover te vallen.

Citaat:
Impuls is het surplus aan energie, dat wat het paard meer levert dan noodzakelijk om zich voorwaarts te bewegen.
Hier van uit krijgen kunnen we verzameling/oprichting vragen.
Zonder die extra energie is de verzameling nep.

Weer diezelfde reden voor het gehak van de Klassiekers.

Citaat:

Wat er werkelijk staat, is klinkklare nonsens. Misschien bedoelt Simpelman het niet zo maar biomechanisch en rijkunstig deugt het van geen kanten.

Verzameling is het gevolg van het verkleinen van de gewrichtshoeken van de achterhand waardoor het paard het surplus aan gewicht van de voorhand naar de achterhand kan overbrengen om de massa, in elke oefening, in balans te kunnen verplaatsen.

Al naar gelang de verlangde oefening kan vanuit die verzamelde positie van het skelet door het openen van de gewrichten een meer verheven of voorwaartse beweging worden verkregen.

Daarbij zijn de zithulpen van cruciaal belang omdat die juist in de verzameling een positieve inwerking op een vermeerderd of verminderd openen van de gewrichten hebben.