Simpelman schreef:Ansie schreef:Nee ik geef hiermee juist aan dat het niet grof hoeft.
En als het dan zulke beginnerstaal is, waarom lees ik dit dan nooit zo op Bokt? De nadruk ligt vaak meteen op constante aanleuning. Wat er aan vooraf gaat lees je haast nooit.
Aanleuning ontstaat niet alleen op de hand.
De aanleuning wordt uitgelegd als het antwoord van het paard. Dus vanuit je zit en been, en vervolgens de tegendruk (leuning) op het hoofd in de ruiterhand. Het is de totale samenwerking. Denk dus niet alleen in 'tegendruk'.
Heb je dit niet voor elkaar, en dat is nu juist wat je zoveel ziet, dan zal het paard ook nooit alleen gelaten kunnen worden met het hoofd. Heb je dit wel voor elkaar dan kan je uberstreichen.
En spreek je met je paard af dat je het stukjes alleen laat doordat het goed in balans gaat, dan kan je met je zit ook reguleren hoe het tempo is en het bij je kan blijven op de zit. Impuls is niet meer dan het voorwaarts willen gaan en dat kan ook zonder voorover te vallen.
Impuls is het [b]surplus aan energie, dat wat het paard meer levert dan noodzakelijk om zich voorwaarts te bewegen[/b].
Hier van uit krijgen kunnen we verzameling/oprichting vragen.
Zonder die extra energie is de verzameling nep.
Weer diezelfde reden voor het gehak van de Klassiekers.
Oh, dus daar heb ik de "weerstandbiedende" hand voor nodig om dat "surplus" te regelen