Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:28

ankem schreef:
KT Heather Moffet is niet zo geschikt voor paarden met hoge schoft en daarnaast hoor ik wisselende reacties. Volgens mij heeft Kinke uit dit topic eentje (gehad)?

Keertwending. Wat doe ik...Kelly is mijn leermeester ;) Die kan ze heel goed.
Ik heb binnenbeen lang en zet aan die kant een beetje het deurtje open vanuit mijn heup/knie.
Ik neem haar mee op buitenteugel en aan buitenbeen. Volgens werk ik vanuit mijn buitenzitbeenknobbel schuin naar binnenzitbeenknobbel in de beweging.
Ik vind het moeilijk om te omschrijven wat ik doe.

In sbw zit ik iets meer op binnen en in travers iets meer op buiten volgens mij.

Klopt, want het paard gaat dan opzij voor de druk van je zitbeenknobbel. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:28

Zooist schreef:
Nee, binnenbeen lang maar buitenkont prikt in zadel.

Paard wijkt voor druk en als je binnenbeenknobbel erin prikt kan die moeilijker draaien omdat je dan tegengestelde hulp geeft, mi

Precies :j
Ik verplaats niet in mijn zit, ik zit alleen op de ene iets zwaarder dan aan de andere :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:31

Nee rhys,wij zitten op dezelfde zender,ik begrijp dat zoo het andersom doet en dat begrijp ik niet,hoe kan je nu je been lang houden als je aan de andere kant zit?

Zooist

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:33

Zie bij Ankem, die doet het hetzelfde.

Binnenbeen lang is binnenbeen lang maken en dan met je buitenbil in het zadel.
Als je je binnenbeen lang maakt wil dat niet zeggen dat je je zitbeenknobbel erin prikt, die laat je er juist langs hangen :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:33

We doen het dus alleen anders in de keertwending.
Tenzij jij met je buitenzitbeenknobbel de schouderbinnenwaarts doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:38

@KT: Bij wijken voor het linkerbeen zeg ik met mijn linkerbeen en linkerzitbeenknobbel 'opzij/overstappen' en met met rechterbeen, rechterteugel vang ik op om niet over de schouder weg te vallen.

Bij SB links zeg ik met mijn rechter (buiten) teugel en rechterbeen 'schouders van de hoefslag af' en met mijn binnenbeen/binnenzitbeenknobbel vang ik op om rechtdoor te gaan (overstappen) ipv de wending in te zetten.

Mij lijkt het andersom doen juist gek, je zit met wijken toch ook niet op de kant waar je naartoe gaat, hoe kan je met SB dan op de buitenkant zitten, dan duw je toch juist van de hoefslag af met je zit ipv dat je je zit gebruikt om rechtdoor te gaan?
Of zit daar het verschil, dat ik bij [***] mijn zit+binnenbeen nog nodig heb om op de hoefslag te blijven ipv naar binnen te vallen, en dat jij met jou paarden makkelijker de hoefslag houd en enkel met zit de schouders naar binnen kunt plaatsen en dan toch rechtdoor gaan?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:42

Daarom vind ik het ook moeilijk om te omschrijven. Ik voel hoe het paard onder me reageert en corrigeer dat in mijn zit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:50

Omdat je bij wijken geen lengtebuiging hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:54

@KT: Zoals ik het geleerd heb (en dat laat ik even in het midden of dat goed is of niet, geen idee), heb je bij wijken wel hele lichte lengtebuiging. Namelijk om het been aan de kant waar je vandaan komt. Bij appuyeren heb je de lengtebuiging de andere kant op.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-04-12 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:58

Ja daar ggaat t dus al vekeerd, bij wijken heb je geen lengtebuiging en daar zit dus een wezenlijk verschil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:04

Kun je dat verder uitleggen?
Zoals ik wijken heb geleerd loopt het paard zoals op dit plaatje
Afbeelding

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:11

Ik sluit me helemaal bij Bri aan.

Alleen zit ik in dubio over de lb met wijken. Volgens mij heb je daar alleen (een heel klein beetje) stelling.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:11

Hey, waar is die lange lap tekst nu? Daar doelde ik op. Wil je die nog eens plaatsten Bri. Die is heel duidelijk!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:12

Nee,kan t niet verder uitleggen nu,zit op mobiel met kind bij logo
Wordt vanavond pas

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:13

Idd zoo in wijken gaat je paard paralel aan de hoefslag met enkel stelling tegenovergesteld als waar je heenwijkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:14

knollentuin schreef:
Idd zoo in wijken gaat je paard paralel aan de hoefslag met enkel stelling tegenovergesteld als waar je heenwijkt

Daar ben ik het inderdaad mee eens.

Maar voor de sbw had Bri net een fantastische uitleg!
Maar die is nu weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:17

Sorry, had hem weggehaald omdat ik het bij elkaar onduidelijk vond staan, hierbij de SB uitleg (van de kennisbank van paardenbegrijpen.nl)

De ruiter begeleidt het paard in de schouderbinnenwaarts voornamelijk via het binnenbeen en de buitenteugel, de zogenaamde ‘’versale’’ hulpen.
•De buitenteugel is tegen de hals en leidt de schouders naar binnen.Het binnenbeen van de ruiter ligt op de singel, zorgt voor de buiging en drijft op het moment dat het binnenachterbeen in de lucht is om dit been onder de massa te brengen.
•Verder is de binnenteugel van de hals en deze teugel onderhoudt de stelling.
Het buitenbeen ligt achter de singel, onderhoudt de lengtebuiging en voorkomt het uitzwaaien van de achterhand.
•De ruiter belast zijn binnenzitbeenknobbel om zo de buitenste, gestrekte rugspieren te ontlasten.
•De binnenzitbeenknobbel is als een wijsvinger die op de bodem wijst, waar het binnenachterbeen naar toe moet grijpen.
•Het centrum en zwaartepunt van de ruiter dat diep in zijn buik ligt, wijst als een compas rechtuit zodat het paard niet afwendt.
•De ruiter houdt verder zijn schouders parallel aan die van het paard en zijn heupen parallel aan de heupen van het paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-04-12 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:21

knollentuin schreef:

Dat is wel typisch. Ik vind wijken namelijk wel makkelijker als ik alleen stelling vraag :j Alleen ik dacht dat lichte buiging hoorde :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:28

Dus de ruiter zit aan de binnenkant-wat ik dus al zei niet met je buitenzitbeenkn belast...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:30

@KT: Volgensmij is dat nou net wat Zooist en ik de hele tijd zeggen. Praten we nou de hele tijd langs elkaar heen? :')

Blijheid schreef:
Bij SB links zeg ik met mijn rechter (buiten) teugel en rechterbeen 'schouders van de hoefslag af' en met mijn binnenbeen/binnenzitbeenknobbel vang ik op om rechtdoor te gaan (overstappen) ipv de wending in te zetten.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:32

Oftewel: alleen over de keertwending bestaat verschil van mening.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:34

Inderdaad. En zoals ik net al zei is het alleen anders bij de keertwending :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:35

Bij de keertwendingen zit ik inderdaad wel op de buitenkant. Bij SB zorgt die druk op de binnenzitbeenknobbel er namelijk voor dat ik rechtdoor ga, ipv de wending in. In de keertwendingen wil ik die wending juist, dus geef ik die aan met mijn buitenzitbeenknobbel, ipv op te vangen met mijn binnenzitbeenknobbel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:50

Nou het zal wel komen dat ik de helft mis door mobiel.maar jullie zeiden naar mijn weten eerst dat je niet zat aan de kant waar je heengaat,voor mij geld lengtebuiging waarin ook ik zit aan de binnenkant in die buiging, schoudervoor,keertwending appyement.jullie zeiden steeds van niet.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:52

Naar mijn idee is er bij wijken ook geen lengtebuiging.
Mijn juffie zegt altijd dat je voordoet met je lijf wat je wilt dat je paard doet. Dus schouders meedraaien, heupen niet bij sbw. Wil je ook dat het paard doet.

Hmm...net de paasmaaltijd achter de kiezen. Heb mezelf gezegd dat ik uiterlijk 15.00 de deur achter me dicht trek. Dan is mijn paasweekend begonnen.

aanvulling:
In een keertwending druk ik mijn buitenzitbeenknobbel ook niet naar beneden, maar een beetje schuin naar voren.