[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brechtjee

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:49

ik heb geen les nee

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:04

@hartjeponys: ik liep met mijn 9-jarige ook tegen dit probleem aan. Inmiddels is hij 11 en heb ik een half jaar goede les en nu (pas) heb ik het voorwaartse voor elkaar. Bij mij ging het 't zelfde, hij stompte ook op de zweep af. Ik heb dit nu opgelost met heel veel variatie aan te bieden (elke letter, maar dan ook echt ELKE iets anders doen). Figuren, overgangen, tempowisselingen, geen enkele ronde helemaal over de hoefslag en veel binnenhoefslag rijden. Verder is consequentie het geheime woord en daag je paard uit, maak het leuk voor hem. Mijn paard wordt blij van galop, dus galopeer ik veel met hem. Ook 10 min serieus aan het werk, dan lange teugel.
Verder heb ik zowel geprobeerd, zachte kuithulp, harde kuithulp en dan TIK.. werkte bij hem voor geen meter. Het is nu 2 zachte kuithulpen en dan teugels in 1 hand en even een harde tik. Niet leuk om te doen, maar 2x nodig en daarna de rest van de training geen zweep meer nodig. Die loeiharde tik heb je in het begin nodig, maar daarna had die van mij het snel door en die is nu goed aan mn been.
Feit blijft wel, dat ik het zonder goede instructie niet had kunnen oplossen.

Brechtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:39

@jotoma, dankjewel zal eens kijken met les

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:19

wat je ook vaak ziet is dat men bij een tik en hard aandrijven,dat de handen naar het lichaam worden gebracht om kracht te zetten. Hierdoor wordt het paard dus in de mond getrokken en wordt het paard dus juist afgestompt op de hulpen.

Les is echt nodig en eerlijk naar je paardje

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:22

Ik lees ook even mee. Omdat ik er ook moeite mee had maar naar prive lessen begint het iets beter te lukken. Het is toch been en soort deeg kneden met je vingers in de teugels niet zagen maar telkens losser en ddan weer een kneepje?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:08

Nee, niet steeds kneepjes geven.
Een kneepje is een (halve) ophouding)
Dus als je niet wil remmen,moet je die hulp niet geven.
Eerst moet je het paard heel scherp aan het been zetten. Meestal denkt men daar al te makkelijk over en is het paaed nogniet goed genoeg aan het been.
Daarna het meegaan met de beweging. Ook dat is heel lastig en heeft ook met de balans van de ruiter te maken.
Eigenlijk moet dat al voldoende zijn.. Een kneepje kan helpen om het paard meer aan elkaar te rijden en hem ronder te maken. Echter moet elke hulp direct werken, dus niet vol blijven houden als het niet lukt en kijken wat je niet goed genoeg doet.

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:17

Oke bedankt nu weer les dus weer hard oefenen haha

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:51

Ik ga deze zondag weer een ander paard rijden, ik heb hier al een keer eerder op gereden. Maar het aan de teugel rijden lukt mij niet. Naar horen zeggen, kon dit paard het ook niet. Nou denk ik dat dit wel mee valt en ik wil toch proberen het paard nageefelijk te rijden. Nou is mijn vraag waar ik het best als eerst aan kan gaan werken.

Dit is een filmpje van mijn les. Het is het bruine paard wat je gelijk aan het begin zit.

Alvast bedankt! :)

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:02

Superwoman, ik heb echt respect voor jouw geduld in dit topic! Steeds weer dezelfde soort vragen (ook van mensen die geen moeite nemen om eerst zelf eens wat te lezen) waar je telkens de tijd voor neemt om uit te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:33

Hm, [naam] was ook onrustig met haar hoofd in stap. Ik heb nu een nieuw hoofdstel (combinatiehoofdstel ipv alleen riempje over bit heen) en bit (oude bit was roestig), opeens loopt ze aan de teugel in stap en is ze een stuk rustiger geworden. :D

Het voelt alleen nog aan alsof ik 2 kilo paard in iedere hand heb, wordt dat nog minder?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:28

Xrose elk paard zou aan de teugel moeten kunnen lopen, tenzij ze lichamelijke problemen hebben.
Ik heb het filmpie nog niet bekeken, maar wat zijn je hulpen om een paard aan de teugel te vragen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:29

RiannaB schreef:
Superwoman, ik heb echt respect voor jouw geduld in dit topic! Steeds weer dezelfde soort vragen (ook van mensen die geen moeite nemen om eerst zelf eens wat te lezen) waar je telkens de tijd voor neemt om uit te leggen.

Haha, dank je. Ik ben een beetje gek denk ik ;-)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:30

Anoniem schreef:
Hm, Elske was ook onrustig met haar hoofd in stap. Ik heb nu een nieuw hoofdstel (combinatiehoofdstel ipv alleen riempje over bit heen) en bit (oude bit was roestig), opeens loopt ze aan de teugel in stap en is ze een stuk rustiger geworden. :D

Het voelt alleen nog aan alsof ik 2 kilo paard in iedere hand heb, wordt dat nog minder?

Nee, je hoort een lichte aanleuning te hebben en anders doe je iets niet goed. Heb je geen les?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:52

@superwoman: zit jij ook in het fototopic? Ik ben sinds maart 2013 mijn trainigskoer drastisch gaan veranderen en heb daar wel foto's en filmpjes geplaatst. Nu heb ik mijn vragen in theorie gesteld, wat wellicht meer hier op zijn plaats is. Als jij daar ook zit, zou je het verhaal eens willen lezen? Kan het best hier ook plaatsen, maar dat is dan weer zo dubbel!

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:03

superwoman schreef:
RiannaB schreef:

Haha, gelukkig dat er tenminste iemand zo gek is, want je houdt wel het topic draaiende en zet mensen aan het denken! ;)
Ook ik heb door Bokt geleerd dat kneden/'spelen' door kneepjes te geven e.d. niet de manier is om een paard 'aan de teugel' te rijden, maar helaas zijn er nog verbazingwekkend veel mensen die van het tegendeel overtuigd zijn. Waardoor ik soms zelf ook weer ga twijfelen en het moeilijk in te schatten vind in hoeverre iets nu de juiste manier is of niet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:27

RiannaB schreef:
superwoman schreef:

Haha, gelukkig dat er tenminste iemand zo gek is, want je houdt wel het topic draaiende en zet mensen aan het denken! ;)
Ook ik heb door Bokt geleerd dat kneden/'spelen' door kneepjes te geven e.d. niet de manier is om een paard 'aan de teugel' te rijden, maar helaas zijn er nog verbazingwekkend veel mensen die van het tegendeel overtuigd zijn. Waardoor ik soms zelf ook weer ga twijfelen en het moeilijk in te schatten vind in hoeverre iets nu de juiste manier is of niet.

Grappig ik het precies hetzelfde. Het heeft bij mij wel geresulteerd in de zoektocht naar andere instructie. Maar ik betrap mezelf erop dat ik toch wat blijf twijfelen. Daarom toch bij het foto topic een stukje geplaatst. Niet dat bokt altijd gelijk heeft, maar het kunnen onderbouwen en begrijpen voor jezelf is wel heel prettig.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:49

Ja, inderdaad. Misschien dat ik ook maar weer even vaker in het foto-topic moet meekijken. Vind het alleen altijd zo lastig om te zien wanneer iets correct is of niet.
Doordat ik tot nu toe alleen nog maar instructie heb gehad waarbij het paard ronder gevraagd moest worden door wat kneepjes hier en daar tot echt het 'sponsachtige' waardoor het paard met de rem erop in de krul ging lopen (maar volgens de instructrice daardoor wel zijn rug goed 'leerde' te gebruiken) vind ik het moeilijk om te vertrouwen op de informatie die instructrices daarbij geven. Wat is waarheid en wat is alleen maar voor het plaatje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:53

Ik hoef geen kneepjes te geven, of andere dingen te doen. [naam] is uit haarzelf nageeflijk als ze niet te gespannen is en in het juiste tempo rijdt. In de draf nog niet, maar dat komt wel na veel oefening. Af en toe begint ze dan al te ontspannen. Maar in de galop nog helemaal niet, daar mist ze nog haar balans en gaat ze gewoon schuin de voltes en hoeken door. :)

@Superwoman: Natuurlijk heb ik les, maar [naam] is nog jong en ik heb nog niet eerder met haar aan de teugel gelopen, dus ik weet niet echt wat normaal is. :D Het is ook niet zwaarder dan wanneer ze niet aan de teugel loopt, het voelt alleen heel duidelijk anders.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:03

Nou ja en dat cirkeltje kom ik maar niet uit. Ik wil dat mijn paard voorwaarts is, ik wil dat hij ontspant en ik wil dat hij zijn rug goed gebruikt. Voorwaarts zit erin, dan komen voor mij de moeilijke ontspanning en goed ruggebruik. Met alleen een actief achterbeen ben ik er dan niet. Ga ik km's maken met overgangen, tempowisselingen en figuren rijden en krijg ik mijn paard dan ontspannen en met goed ruggebruik? Of mag ik hem ook vragen (uitnodigen) om te zakken, door een ophouding waarbij mij hand toestaat dat hij zakt? Op het moment dat ik hem licht vraag, zakt hij ook, mijn inziens valt dit niet onder de categorie kneden, maar nageven. Hoe zien jullie dat?

edit: het liefste wil ik dat ik de teugels aanneem en een ontspannen en voorwaarts paard heb. Praktijk wijst helaas anders uit, want ik heb een flegmatiek en scheef paard. Ik wil absoluut geen krul, maar wil wel graag hem in kunnen stellen (lang en laag, laag en rond) waarbij hij wel moet zakken vanuit de schoft. Als ik hand geef, zakt hij, maar dat is niet constant en ik vraag dus nog wel eens extra of hij wil zakken. Dat het niet constant is, vind ik logisch omdat hij scheef is en dus niet altijd in balans.

Jeetje, moeilijk om dit in het kort uit te leggen :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:13

Een kneepje is een halve ophouding,dus met kneden ben je steeds aan het remmen.
Erg onlogisch dus.

Jotoma, wat jij verteld id idd niet kneden, maar 1 kneepje.
Doordat het paard actief is en jij 1 kneepje geeft, gaat het paard meer bij elkaar lopen. (ophouding en toch actief paard) Hij wordt dan wat compacter (zie het als jezelf uitstrekken en in elkaar kruipen) Het paard kan door 1 kneepje dus soms wat makkelijker buigen. Het is dus 1 hulp, die mits de rest goed is, een aantal gevolgen geeft en uiteindelijk het paard laat zakjen in de hals.
Prima hulp dus. Een heel ander verhaal wanneer mensen blijven kneden en dus onduidelijke hulpen blijven geven.
Ook een weerstandbiedende hand kan dit positieve gevolg geven, echter is dat wel een hulp waarbij je naar mijn mening wel moet weten wat je doet (timing). Je geeft dan minder mee met je armen, maar je zet ze niet vast! En als het paard gaat zakken,geef je weer mee (beloning). Op deze manier kun je het paard bijv ook lager/dieper instellen
Laatst bijgewerkt door superwoman op 16-10-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:16

Riannab, soms klopt het commentaar ook niet in het foto-topic, reden waarom ik er al lang niet meer ben geweest.
Dat maakt het nog moeilijker. ;-)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:12

Ik kom even binnenvallen met een probleempje, weet niet precies tot in hoeverre het in dit topic past, maar vond het ook niet nodig om er gelijk een heel apart topic van te maken.

Ik heb een lange, grote ruin van 8 jaar oud, de laatste tijd zijn we dressuurmatig ontzettend verbeterd, en hij loopt ook netjes nageeflijk. Alleen zit er een maar aan... hij loopt namelijk best lang, lang in zijn rug, en lang in zijn hals. Wel ontspannen en niet op de voorhand, maar gewoon wat uit elkaar. Voor het niveau waar ik me qua dressuur bevind (B) vind ik dit niet echt een probleem, alleen nu zijn we actiever bezig met springen en hij moet echt wat korter worden, want ik kom zo geen hoeken om :+
Nou neemt hij het bit dus niet meer aan zodra ik mijn teugels wat korter pak, meestal doe ik dit dus ook niet, maar nu dat ik wat sneller en scherper moet kunnen draaien en sturen is het dus de bedoeling dat mijn teugels ook wat korter zijn. Het resultaat is dat hij het gigantisch op een trekken zet. En ik wil niet vasthouden of terugtrekken, maar ik kan hem moeilijk als een lange slungel aan een lange teugel rond laten zwabberen.
Iemand een tip om dit te oefenen zonder dat het gelijk een trekwedstrijd wordt? Want dat lijkt me niet de bedoeling, en dat win ik niet. Ik zit ook nog eens met een chronisch ontstoken schouder waardoor ik eigenlijk helemaal geen gewicht in mijn rechterarm mag nemen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:25

Schakelen. En dan vooral letten op het opvangen van het tempo. Scherper op je zit maken.
Ik kan me alleen moeilijk voorstellen dat hij niet erg op de voorhand loopt, maar ik hoop dat ik het mis heb.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:19

superwoman schreef:
Xrose elk paard zou aan de teugel moeten kunnen lopen, tenzij ze lichamelijke problemen hebben.
Ik heb het filmpie nog niet bekeken, maar wat zijn je hulpen om een paard aan de teugel te vragen?

Dat dacht ik dus ook en volgens mij heeft dit paard geen lichamelijke problemen dus daarom wil ik het proberen. Eerlijk gezegd, heb ik geen idee welke hulpen je daarvoor moet gebruiken. :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:51

Hoe wou je het dan gaan proberen?