Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:43

Ik rij Kid ook maar 3 dagen soms en zelfs af en toe de hele week niet als ik het echt druk heb.
Normaal 4 a 5 keer in de week.
Het is voor mij eigenlijk de enige manier om mijn hoofd leeg te krijgen.
Kid doet het beter als ik haar regelmatig rijd maar ja dat gaat nou eenmaal niet altijd.
Ik zou het daarom zeker niet laten.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:10

Svndijk, Heeft de zadelmaker nadat hij hem heeft opgevuld nog op de rug gezien, en met jou er op?
Probleem met zadels is altijd dat jij niet recht bent en je paard ook niet. Als jullie dus allebei gewent waren geraakt aan het scheve, dan kan het even wennen zijn. Ik vind het moeilijk om zo te bepalen wat slim is, zou het moeten zien.
Maar als je achter je paard gaat staan, ligt het zadel dan recht op de rug? En als je er in zit, kan je dan met hulp van iemand kijken of je recht in zit, 4kant stil laten staan bedoel ik dan. En als je er recht in zit, en je legt je 2 handen onder de kussens achter je wat voel je dan, gelijke of ongelijke druk?
Je kan met die info weer verder gaan. Bekijk ook eens de rug, heupen, en schouders van je paard als je achter hem op een krukje staat. is dat wel gelijk/recht?
Moeilijk is het altijd dat als de rug van je paard scheef is wat doe je dan met het zadel, stel de linkerkant is minder bespierd, dus je zadel hangt meer aan de linker kant, je zit dan continu scheef op de rug, en druk eigenlijk steeds meer aan de onbespierde kant van de rug. Niet handig, maar vul je het zadel op aan die kant waardoor jij rechter kan zitten, maar dan zit de vulling van het zadel in de weg om ruimte te geven om meer spieren te kweken. Blijft een lastig verhaal, en kost heel wat tijd voor je dat recht hebt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:30

Ze heeft hem niet overvuld maar gewoon recht gemaakt. Hij ligt wel recht. Als je op een krukje
achter haar staat is ze gewoon recht. Alleen is ze rechts iets minder bespierd en op beide billen
mist ze bovenop nog spiermassa. Dat zal vanwege haar stuwende gang zijn (wordt wel langzaam iets beter)

Ik heb niet het idee dat zij (erg) scheef is. Dat ik scheef ga is niet nieuw hoor.. had het op het vorige
paard ook. Die gooide mij heel erg naar rechts. [***] niet zoals hij.

Met werken sta ik bijna altijd steunend op mn rechterbeen en linkerbeen ontlast. Dus denk dat het puur mij is.
Hoor nooit iemand dat ik scheef zit of mn beugels ongelijk zijn. Alleen dat ik in de voltes te ver draai met
mn hoofd en dat ik mn schouders weleens ongelijk heb in hoogte.

Ik heb het op stal gehad over zitles.. heb van 5 mensen te horen gekregen "Waarom? Je hebt 7ens dus zit goed toch??" :')

Maarja.. ik ga deze week bellen voor osteo.. en dan snel afspreken met jou. Moet jij maar kijken wat je er van vind.

Heb er zin in iig!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:46

Ik zou eerst de osteopaat voor jezelf afwachten voordat je heel erg aan je zit gaat werken. Ik kan niet recht zitten en niet meebewegen als ik vast zit, maar zodra ik bij de osteo ben geweest gaat het meteen weer goed. Paardlief gooide mij graag op rechts en ik ging daarin mee, dacht ik. Ik voelde dat we naar rechts gleden, waardoor ik enorm tegen ging hangen. Ik kon hem niet recht krijgen, omdat ik zelf vast zat. Wat bleek dus, paard probeerde mij in balans te houden, waardoor hij steeds schever werd. Nu, als mijn zadel gaat schuiven, ga ik eerst zelf langs de osteo en 9 van de 10 keer is er daarna niks meer aan de hand en blijft paard ook recht.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:20

Thanks MWM. Hoevaak per jaar ga jij ong. naar osteo? Of is dat verschillend?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:13

In het begin ging ik elke 2 weken, nu ga ik 1 keer in de 2 maanden. Maar ik ben hypermobiel en kan elke dag wel gaan om iets recht te zetten ;) Ik houd het 2 maanden uit zonder te veel pijn, dus dat gaat goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:19

Wel apart dat je dan zoveel merkt gelijk aan je paard :) paarden compenseren ook veel voor ons, meer dan je denkt :j

Zadel ligt als een huis, Vegs wordt er erg voorwaarts van :D elastische singel is een hit, opzadelen is nu helemaal prima :) geen bijten, schoppen, niks :).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:21

Ik kan niet eens rijden als ik pijn heb in met kleine teen, dan doe ik blijkbaar toch iets anders en Beeb reageert daar enorm op :+

Go Vegs :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:27

Beeb is ook best een sensibel ventje :) dat merk je heus :j

Ja, die Vegs, schuimen tot en met, zag het toen ik haar hoofdstel afdeed, had niet gekeken. Ze was ook echt blij, heel enthousiast, en ik had echt geen been nodig, ze liep zelf wel :D doet ze altijd wel, maar zoals nu toch niet :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:18

svdijk86 schreef:
Ik heb het op stal gehad over zitles.. heb van 5 mensen te horen gekregen "Waarom? Je hebt 7ens dus zit goed toch??" :')

Snap best van die reacties, maar wat een hoop mensen vergeten is dat er een groot verschil zit tussen netjes (voor de foto's) en functioneel zitten (rijden op zit hulpen).
Vanavond ook weer met een klant, ze wilde zitles, geen probleem, dus paard aan de longe en rijden maar. Dus overgangen rijden, zonder teugels, balans oefeningen. En dan zijn we nog niet toegekomen aan volte openen/sluiten, schouders en heupen plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:55

Dat valt dus nog vies tegen dan, is echt zo :j

Overgangen rijden op je zit is erg moeilijk, nu vind ik het makkelijker, maar als je denkt dat je kan rijden, moet je eens een lesje bij Japeloup aan de longe doen...... is gelijk een lesje in nederigheid :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:55

goed gezegd yamcha, is dat t eigenlijk niet helemaal met paardrijden..nederig zijn? als ruiter kunnen erkennen waarom iets niet goed gaat,waar t m in zit en daar aan willen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 01:32

Thanks, volgens mij wel ja, je ego opzij zetten, werken aan jezelf, aan de paarden ligt het niet namelijk..... paarden zijn zo aardig wat dat betreft, compenseren zo veel voor je...... tijd om als ruiter eens nederig te worden, en mee te leren werken :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:08

En dan te beginnen met alle topics op rt-p. Mijn paard wil geen linkergalop, mijn paard is zo loperig, mijn paard wil geen goede volte. De oplossingen zijn altijd in de richting van de paarden, maar nooit eens van goh ruiter, wat doe jij misschien verkeerd, waardoor je paard het niet (goed) doet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:48

nee precies ,hier ooit eens iemand op stal gehad die leste ook bij een fantastische instr[haar woorden], maar als ik zat te luisteren tijdens de les was alles naar het paard toe gericht, hij wil niet dat, hij doet niet zo ,alles deed hij verkeerd...en over degene die erop zat geen verkeerd woord ,goed zo hier en goed zo daar :? omgekeerde wereld...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:54

Zitles wil ik ook ooit nog eens doen.
Wat ik wel eens doe ter controle is hoofdstel uit en touwhalstertje om. Kijken of hij op zit ook te sturen is (en ik dus wel goed zit). Werkt ook heel goed :D

Ik merk nu ook aan Jim dat ik wat stijf ben. Zijn de naweeën van de aanrijding van vorige week zaterdag. Bijzonder is dat :j
Wat mij helpt om me bewuster te ontspannen, zodat hij ook ontspant.

Vrijdag weer les :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:23

knollentuin schreef:
nee precies ,hier ooit eens iemand op stal gehad die leste ook bij een fantastische instr[haar woorden], maar als ik zat te luisteren tijdens de les was alles naar het paard toe gericht, hij wil niet dat, hij doet niet zo ,alles deed hij verkeerd...en over degene die erop zat geen verkeerd woord ,goed zo hier en goed zo daar :? omgekeerde wereld...

Idd, ik weet bijvoorbeeld dat bij mij de keertwendingen en travers rechtsom niet lukken omdat ik iets raars doe. En dat doe ik alleen op Beeb, niet op andere paarden. Maar ik krijg niet te horen dat het aan Beeb ligt, maar dat ik stom doe :D We zijn nu bezig met kwart keertwendingen om beide het goede gevoel en de goede beenzetting te krijgen, maar bij instructeur doet die het toch stuk beter :D

Zondag had ik de kwart keertwendingen geoefend en wilde ik daarna aangaloperen. Kwam er meteen achter dat ik teveel bezig was met wat ik wilde en vergat te voelen. Kreeg een partij hoge bok om mijn oren. Tja, had ik de overgang maar voor moeten bereiden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:50

ankem schreef:
En dan te beginnen met alle topics op rt-p. Mijn paard wil geen linkergalop, mijn paard is zo loperig, mijn paard wil geen goede volte. De oplossingen zijn altijd in de richting van de paarden, maar nooit eens van goh ruiter, wat doe jij misschien verkeerd, waardoor je paard het niet (goed) doet.

Ja klopt, en dan wordt er de wereld aan mensen bijgehaald en paard heeft niks....... goh, ligt het niet gewoon aan de ruiter? 9 van de 10 keer volgens mij.....maar dat mag je niet zeggen.....

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:54

Zo eindelijk het hele topic doorgelezen. Kom heel veel goede tips en problemen tegen waar ik zelf ook weleens tegen aan loop.
Ben bijna 9 maanden zelf uit de roulatie geweest en toen we eindelijk weer samen konden gaan opbouwen raakte mijn paard door een super domme aktie van zijn kant geblesseerd en zijn we dus weer 5 maanden bezig geweest om hem op te lappen, daarna heeft hij lekker 2 maanden op de wei gestaan en vanaf augustus zijn we dus weer van vooraf aan begonnen. Hij doet het supergoed maar zijn achter aandrijving is nog moelijk te vinden. Hij loopt liever heerlijk ontspannen en maakt zich nergens druk om dus ook niet over zijn achterkant. Ik heb als nadeel dat ik niet goed kan rekken en strekken in mijn onderrug door een autoongeluk maar we zijn nu dus weer druk bezig.

Hij is ook wel heel slim door op een bepaalde manier zijn hoofd vooruit te doen zodat hij mij heerlijk voorover kan zetten en tja dan kan je heerlijk op je voorbenen lopen. Ben nu dus druk bezig om een manier te vinden om weer recht op mijn paard te zitten zodat hij zijn achteraandrijving weer gaat gebruiken. Ook heb ik een bepaalde angst ingebouwd voor het vallen waardoor ik soms niet echt durf door te zetten maar ook dat gaat langzaam de goede kant op. Heb inmiddels meer vertrouwen in mijn super paardje en hij in mij. Op de grond gaat het super en het rijden gaat vanzelf met veel geduld ook wel komen. Maar wat is het soms moeilijk om goed te zitten en dan met name het doorzitten klap werkelijk alle kanten op behalve op mijn kont in het zadel.

Dus alle tips zijn zo'n beetje welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:57

Yamcha schreef:
ankem schreef:

Ja klopt, en dan wordt er de wereld aan mensen bijgehaald en paard heeft niks....... goh, ligt het niet gewoon aan de ruiter? 9 van de 10 keer volgens mij.....maar dat mag je niet zeggen.....

Helemaal mee eens :)
Al zijn er helaas ook zoveel paarden die vast (gereden) zijn dat hulp van buitenaf voor het paard in de meeste gevallen een goede aanvulling is op hulp voor de ruiter.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:04

Ik heb mijn overleden paard ook zelf scheef gereden, toen ik nog niet de kennis had, die ik nu heb.
Heb er van alles aan instructie bijgehaald. Rechtrichten, volgens allerlei methoden.
Maar moest mijn paard niet rechtrichten, maar mezelf en daarbij ook leren omgaan met mijn spanning. Gevolg paard werd weer rechter en kon ook weer ontspannen onder het zadel.

Nog even wat anders, we zijn nog steeds een rt-p topic, heel goed ;)
Maar is de naam nog wel heel passend? Het is begonnen met opnieuw leren rijden, maar we hebben het nu met name over de invloed van de zit van de ruiter op de beweging van het paard. Lopen we door deze topicnaam niet een heleboel lezers mis? Was gewoon even een hersenspinsel... :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:13

Scheef? Ik? ... ik ben niet scheef hahahahaha :o?
Ach merkte zondag weer dat als ik maar recht blijf en zelf goede hulpen geef Suus ook recht op de benen komt te staan. Vrijdag moest ze er van knorren maar zondag was ze een stuk minder knorrig met proberen recht boven de benen te komen. Volgens mij hadden we langere stukken die klopte *D Maar toch is mijn gevoel van recht dan toch scheef hahaha

@blijheid..Soms is idd de aanvulling op de ruiter recht krijgen ook paard ondersteunen door die recht te maken mocht het dier echt heel scheef zijn.

@yamcha / knollentuin...De nederigheid vind ik een mooie idd. dat is het precies. Nederig genoeg zijn om te zien dat er aan jou gesleuteld moet worden om samen beter te presteren. Nou ik ben nederig voor tien :D

Suus is zo onwijs braaf en doet zo haar best <3 gewoonweg super om zo aan het werk te zijn met haar.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:22

Vorige week nog een keer op de Z1 merrie gereden. Ging deze keer super goed.
Een prachtige sbw gereden alleen op zit, echt wauwie. En een rechtergalop die heel beheerst en mooi onder me was. De eigenaresse is ook jury en gaf me een 8 voor de galop ;)
Mocht haar vandaag zelf doen, maar dat durf ik dus niet. Heb het paard vaker gereden, ook alleen en toen mijn eigen paard er nog was. Toen was er niets aan de hand, maar sinds mijn Ro er niet meer is, lijk ik in 1x wel onzeker te zijn geworden en bang om op een ander paard te stappen en alles alleen te doen. Zo stom.

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:29

Nee hoor ankem dat is heel normaal het gevoel naar je oude paard toe moet nog slijten en dat moet je de tijd geven het gaat vanzelf goed komen, eens ga je het een plekje geven en dan gun je je zelf weer de liefde en het vertrouwen in andere paarden toe. Ik heb de eerste paar keer op een ander paard alleen maar kunnen denken aan cella en wat ik nu met haar zou doen. En nu mijn gedachten gaan vaak nog steeds terug naar de leuke en ook minder leuke momenten maar ik kan nu ook super genieten van zingaro en we bouwen langzaam een zelfde band op als dat ik met cella had. Maar geef je zelf de tijd om het verdriet te verwerken het gaat echt wel goedkomen met je en je nieuwe paard wanneer dat ook zal zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:31

Dat soort dingen hebben tijd nodig. Maar dat komt echt wel goed straks :j

Welkom 12rebel :)