Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:46

ElanII schreef:
Heel herkenbaar dit... Behalve dat ik bang was, ben ik ook gewoon niet zo'n goede ruiter, moet nog heel veel leren. Veel meegemaakt, veel gevallen, veel gekneusd en gebroken, maar toch nog steeds aan het rijden :D Ik ben op zoek gegaan naar een goede instructrice en na lang zoeken heb ik die gevonden. Zij komt ongeveer in het hele land. Uiteraard is ze (dus) niet goedkoop, maar het is de beste beslissing die ik genomen heb. Dankzij haar rijd ik nog steeds en met meer plezier dan ooit.
@TS: juist je ademhaling is zo belangrijk bij het paardrijden. Jouw paard spiegelt jou: haal jij op de goede manier adem, buikademhaling, dan merk je dat echt meteen aan je paard. Ook andere oefeningen kunnen je daarbij helpen. Met mijn instructrice werk ik hieraan; we doen allerlei oefeningen naast het paard voordat ik erop ga. Ik moet qua rijden nog steeds heel veel leren en de ontspanning is er nog niet altijd, maar ik durf al veel meer, echt heel veel meer dan voordat ik met haar begon.
Mocht je geïnteresseerd zijn: haar website is uit de lucht, maar ik kan je via pb wel haar telefoonnummer geven.
Edit: ik ben ook met mijn paard gaan recht richten, ook hier heb ik heel veel aan en mijn paard uiteraard ook. We zijn echt weer vriendjes.

Hier ook iemand met angst ,vorig jaar raar ongeluk gehad ,ben er weer boven opgekomen door veel grondwerk te doen NH en klassiek,op eigenkracht ben ik er weer op gegaan,maar heb later wel hulp ingeschakeld ,heel belangrijk!Nu 6 week terug weer naar ongeluk gehad ambu ,ziekenhuis ,nu viel het gelukkig mee ,bekken stuit zwaar gekneusd! een lelijk gebroken pols eerst gezet(PIJNLIJK) week later toch geopereerd want bot begon te verzakken,plaatje er in nu revalideren,duurd langer dan ik had verwacht moet nog 8 weken en zo als het nu lijkt moet ik weer geopereerd worden, want er is een stukje bot afgebroken die erg belangrijk is voor mijn kracht functie in mijn pols. Ik heb een eigen jong paard ,het eerste ongeluk is met haar gebeurt en die van van 6 wk terug op een paard van een vriendin!nu wil ik straks graag weer rijden ,al zal dat nog wel even duren ,kheb voor mezelf besloten dat het volgend jaar word,nu hoop ik dat ik nog durf.Zelf heb ik wel het gevoel dat ik op mijn paardje durf kheb wel vertrouwen in haar! Maar zodra het kan ga ik weer beginnen op de grond dit heeft mij eerder geholpen.Bewust worden van je eigenlichaam en het goed kunnen lezen van je paard! succes allen het valt niet mee als je angst in je lijf hebt!!!!! maar we kunnen het !!! en een betrouwbaar paard is nu erg belangrijk!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:32

Emma_s_girl schreef:
Ken je iemand die een trekker heeft? Zo ja, dan zou ik daar beginnen met het laten wennen, en wel stapsgewijs.

Rijden maar trekkers genoeg rond op stal, zelfs naast zijn wei al vanaf 2007. Maargoed hij blijft ze eng vinden, omdat ik ze waarschijnlijk ook eng vind.
Op stal is dat een stuk minder. Maar op de weg... Ben zo bang dat hij gaat vluchten en ik hem niet meer gestopt krijg en eraf val. Of dat we samen in de sloot belanden.

Ik heb vroegah teveel ongeluk verhalen met een trekker gelezen op bokt denk ik. :o

debravanesch

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 13:03

Vandaag mijn eerste groepsles en wat deed ze het super. Ze was wel heviger dan anders door al de andere paarden en de eerste 2 keer in galop ook (dan wil ze laten zien wat ze kan en dat ze snel is) we moesten dan ook met 5 op een volte samen galopperen (wat we beiden nog nooit gedaan hadden) als ze te hevig was nam ik ze terug naar draf en galoppeerde opnieuw aan, de derde keer was ze al rustig ( ze was eigenlijk gewoon te snel voor de andere paarden ;-)

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:24

Somebitch schreef:
Emma_s_girl schreef:
Ken je iemand die een trekker heeft? Zo ja, dan zou ik daar beginnen met het laten wennen, en wel stapsgewijs.

Rijden maar trekkers genoeg rond op stal, zelfs naast zijn wei al vanaf 2007. Maargoed hij blijft ze eng vinden, omdat ik ze waarschijnlijk ook eng vind.
Op stal is dat een stuk minder. Maar op de weg... Ben zo bang dat hij gaat vluchten en ik hem niet meer gestopt krijg en eraf val. Of dat we samen in de sloot belanden.

Ik heb vroegah teveel ongeluk verhalen met een trekker gelezen op bokt denk ik. :o

Maar waar ben je zelf precies bang voor? Je zegt dat je bang bent dat ie gaat vluchten en niet meer stopt. Heb je dat al vaker meegemaakt? Hij zal vast wel eens vaker wat eng gevonden hebben en willen vluchten denk ik. Hoe heb je het toen opgelost? Hoe vaak is het tot nu toe 'fout' gegaan? En wat gebeurde er toen? En hoe vaak is het wel goed gegaan? Vaak halen wij onzelf namelijk allerlei 'rampscenario's' in ons hoofd die helemaal niet terecht zijn als je er eens goed over nadenkt.

Buitenrijden is hartstikke leuk, dat zeg je zelf ook, maar laat nou zo'n stomme trekker dat niet verpesten! Mijn paard vind trekkers niet eng. Maar toch ga ik vaak aan de kant staan als ik op een smalle weg een trekker tegenkom. Als ie van voren komt, zie (en hoor) ik hem vaak aankomen en heb ik dus nog even de tijd om een veilige plek op te zoeken. Een uitrit of een bredere berm. Daar zet ik mn paard stil en laat hem kijken. Als ie van achteren komt en ik heb niet op tijd een veilige plek, dan ga ik midden op de weg rijden en steek even mijn hand op naar achteren. Dan weet ie dat ie niet in moet halen. Over het algemeen werkt dat wel en kan ik naar een veilige plek draven en de trekker laten passeren. Zo los ik het altijd op. Nog nooit problemen mee gehad.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:47

Rijden jullie met dit weer nog in het bos (wind en evt.regen).?? Ik merk dat ik het steeds uitstel omdat ik het spannend vind.(vorig paardje was aardig fris met dit weer).

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:25

Ligt er een beetje aan hoe hard het waait. Hier aan de kust staat eigenlijk altijd wel wind, daar laat ik me niet door tegenhouden. Maar als het echt hard waait of stormt (ongeveer windkracht 7 of meer) dan ga ik niet meer buiten rijden. Als het echt hard waait ook niet in de bak trouwens, want dan heb ik steeds het idee dat ik van mn paard af waai, dus dan kan ik toch niet echt lekker rijden.
Met een beetje regen ga ik wel gewoon rijden, maar ook hier, als het echt hard regent sla ik een keertje over.

Meestal merk ik met poetsen en zadelen al of mijn paard rustig is of niet. Of anders op het moment dat ik buiten de stal kom. Als mijn paard fris is, dan ga ik eerst even in de bak rijden om wat stoom af te blazen en dan daarna de straat op (of het bos in in jouw geval). Dan is de meeste spanning eraf en kan ik toch lekker rijden.

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:22

debravanesch schreef:
Vandaag mijn eerste groepsles en wat deed ze het super. Ze was wel heviger dan anders door al de andere paarden en de eerste 2 keer in galop ook (dan wil ze laten zien wat ze kan en dat ze snel is) we moesten dan ook met 5 op een volte samen galopperen (wat we beiden nog nooit gedaan hadden) als ze te hevig was nam ik ze terug naar draf en galoppeerde opnieuw aan, de derde keer was ze al rustig ( ze was eigenlijk gewoon te snel voor de andere paarden ;-)

wat fijn!!!!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:57

Ja en gisteren deed ze het weer zo super. Lekker voorwaarts en de galop ging goed. Het lag natuurlijk aan mij dat ze er constant uitviel, ik heb de oorzaak gevonden (mijn houding) en nu ik hierop let gaat het super, zelfs mijn voeten blijven in de stijgbeugels

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:04

en vandaag heeft ze haar nieuw staldeken op.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 06:03

marleeentje schreef:
Maar waar ben je zelf precies bang voor? Je zegt dat je bang bent dat ie gaat vluchten en niet meer stopt. Heb je dat al vaker meegemaakt? Hij zal vast wel eens vaker wat eng gevonden hebben en willen vluchten denk ik. Hoe heb je het toen opgelost? Hoe vaak is het tot nu toe 'fout' gegaan? En wat gebeurde er toen? En hoe vaak is het wel goed gegaan? Vaak halen wij onzelf namelijk allerlei 'rampscenario's' in ons hoofd die helemaal niet terecht zijn als je er eens goed over nadenkt.

Buitenrijden is hartstikke leuk, dat zeg je zelf ook, maar laat nou zo'n stomme trekker dat niet verpesten! Mijn paard vind trekkers niet eng. Maar toch ga ik vaak aan de kant staan als ik op een smalle weg een trekker tegenkom. Als ie van voren komt, zie (en hoor) ik hem vaak aankomen en heb ik dus nog even de tijd om een veilige plek op te zoeken. Een uitrit of een bredere berm. Daar zet ik mn paard stil en laat hem kijken. Als ie van achteren komt en ik heb niet op tijd een veilige plek, dan ga ik midden op de weg rijden en steek even mijn hand op naar achteren. Dan weet ie dat ie niet in moet halen. Over het algemeen werkt dat wel en kan ik naar een veilige plek draven en de trekker laten passeren. Zo los ik het altijd op. Nog nooit problemen mee gehad.

Geen idee, inderdaad dat hij gaat vluchten en ik hem niet gestopt krijg. :o Ik heb dat nog nooit met hem meegemaakt. Wel dat hij opzij half de sloot in sprong en dat hij wel vluchtte maar dan wel gecontroleerd (in hoeverre dat dan kan) en na 20 / 50 meter ofzo stond hij dan ook weer stil. Echt fout is het dus gelukkig nog nooit gegaan. :)
Maar toch....

Leuk paardje heb je Debra! :) Fijn dat het zo goed gaat. :D

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:04

Somebitch: En als je nou met iemand anders samen gaat? Helpt dat? Dan heb je zelf wat afleiding doordat je lekker kunt kletsen en heeft je paard ook een maatje bij wie die steun kan zoeken als ie het zelf even niet vertrouwt.

Debravanesch: mooie deken! En goed om te horen dat het beter gaat! Mijn houding is ook niet zoals ie moet zijn. Zag laatst een filmpje van mezelf terug en dan zie je duidelijk wat er verbeterd kan worden, wel leerzaam trouwens! Ik moet mn hakken uitdrukken ipv optrekken en mn voeten recht houden. Dat zijn bij mij de grootste aandachtspunten.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:58

Doordat ik in galop achteroverleunde, hield ik haar op in de mond en ik trok mijn hakken hierdoor op. Dit alles is weg als ik mooi rechtzit (wat voor mij wat aanvoelt als naar voren leunen ;-)

Hakken uitdrukken in stap en draf lukt, maar inderdaad het rechthouden van de voeten is bij mij ook nog een probleem hoor Marleeentje. Maar alles op zijn tijd

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:41

Nee dat helpt helaas niet. :+ ook niet voor m'n paard want die sprong de laatste keer ook weg terwijl haar paard er nog niet eens naar keek.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:31

zaterdag weer 2x van die jonge pony gevallen, ik was in het begin echt bang, maar op een of andere manier met springen niet, totdat ik hoger steiltje moest ( 60 cm?) en eerste keer ging ie te sloom maar ging wel goed, 2ex struikelde ie verloor ik mn evewicht , paard sprong opzij en ik landde in t zand.
3ex bokte ie na de hindernis en pleur weer in t zand. 4e x ging belabberd watn moest meteen zitten en stilzetten na hoindrnis maar ging wel goed!

k vind het toch echt steeds enger vinden zo, deze zaterdag maar weer op oude vertrouwde paardje!

ik kies trouwens niet zelf voor datpaardje hoor, moeswt erop wat had poosje niet gereden:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:48

Ook van hier uit een update. Ik heb nu 2 maal prive gelest. De eerste maal zat ik angstig en schrikkerig te paard. 2/3 van de les gestapt en 1/3 gedraafd. De tweede les zat ik heel ontspanenn en hebben we 2/3 gedraafd en 1/3 gestapt. Wel op een van de instructeurs eigen paarden, dus niet op mijn eigen jonge bok.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:45

Somebitch schreef:
Nee dat helpt helaas niet. :+ ook niet voor m'n paard want die sprong de laatste keer ook weg terwijl haar paard er nog niet eens naar keek.

En wat als er iemand die geen angst heeft op jouw paard gaat? Doet ie het dan ook? (probeer een beetje met je mee te denken, is wel een lastig probleem!)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 05:56

Geen idee, ik heb er buiten nooit iemand anders opgezet. :n ZOu zo ook niet echt weten wie ik dat zou moeten laten proberen en zie het ook niet zitten dat mijn paard over de weg loopt omdat er iemand is afgevallen. Dan val ik er liever zelf af want dan is het mijn eigen schuld geweest. :o Mijn paard is niet een van de makkelijkste om te rijden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:15

Mindim schreef:
Ook van hier uit een update. Ik heb nu 2 maal prive gelest. De eerste maal zat ik angstig en schrikkerig te paard. 2/3 van de les gestapt en 1/3 gedraafd. De tweede les zat ik heel ontspanenn en hebben we 2/3 gedraafd en 1/3 gestapt. Wel op een van de instructeurs eigen paarden, dus niet op mijn eigen jonge bok.

Super zeg! :) Hoe gaat het nu?

Ik ga straks een buitenrit maken. :j

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:02

hey mag ik ook bij jullie meepraten?

Zou zo graag weer op mijn paardje stappen en ermee wegrijden :j maar ik durf niet meer :(

Ik zal wat meer info neerzetten.

Het gaat hier om mijn 11 jarige haf, ik heb haar nog niet zo lang. Ik heb haar bij de oude baas proef gereden, daar was ze superlief en lekker rustig. precies wat ik zoek in een paard. (heb vroeger een jaar of 12 gereden en daarna 12 jaar niet omdat er kindjes kwamen :+ )

Haffie beviel goed en haar naar stal laten komen, waar ik erg van haar geschokken ben, daar kreeg ze net als alle andere paarden bij haar kuil 3 x per dag sportbrok, met als gevolg dat zij volledig doordraaide toen ik erop stapte.

dat is nu 2 weken geleden, haf krijgt geen biks meer alleen een handje.. aan de hand en met poetsen is ze super lief, zij het een beetje ongeduldig.. Longeren is 5 minuten rennen en uitrazen en daarna gewoon luisteren. btw ik longeer niet te lang, want ze heeft een slechte conditie.

Woensdag ging mijn vriendin haar wel even uitproberen... die lag na 2 minuten in het zand.. bokken dus..

mijn dochter van 11 kan rustig zonder iemand ernaast rondstappen.. is ze erg lief..
Ik weet dat ik er weer op moet, maar ik weet niet hoe ik over de angst heen moet komen. Ze is snel, fel ,eigenwijs, veel te veel energie, en bovenal als je er niet op zit super lief!!!

wie weet raad?

groetjes Brandy

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:07

Hey Brandy, wat leuk dat je een paard gekocht hebt! Jammer dat het zo moet lopen. :(:)
Je zegt dat ze bij jou dochter wel braaf is. Hierdoor lijkt mij het probleem ook meer bij de ruiter te liggen. Bijvoorbeeld angst / spanning als je erop zit, teveel willen en van haar vragen?

Het is de kunst om te gaan zoeken waar het persies verkeerd gaat, probeer daarom ook goed op haar lichaamstaal te letten. :j

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:14

@superbitch, ja dat ligt zeker aan mij, ik word op het moment al nerveus als ik alleen al aan rijden denk :(
aan de hand kan ik alles met haar doen.. als ze in de paddock staat en ik sta verderop ff te praten staat ze naar me te hinneken <3 echt super lief..

bij mij moet de angst eruit want het ligt echt niet aan haar! ze heeft doordat ze bijna niet bereden wordt natuurlijk ook veel te veel energie..

ik weet wel dat als ze rustiger is ik de drempel makkelijker over zou gaan.. maarre dan moet eerst die energie dr uit! maar hoe?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:16

Noem jij mij nou super bitch? >;) Geintje. :P

Energie eruit? Welke energie? Een paard heeft iedere dag op elk moment energie. als hij wilt gaat hij, hoe ''moe'' hij ook kan zijn. Een paard denkt niet oh ik ben moe ik doe het rustiger aan. Een paard denkt alleen maar ik moet en zal overleven en zal daar dus alles maar dan ook alles voor doen. :j

Wat gebeurt er? Waar gaat het mis? Bij het opstappen al? Of bij het stappen? Of zodra je gaat draven?

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:22

Somebitch schreef:
Noem jij mij nou super bitch? >;) Geintje. :P

Energie eruit? Welke energie? Een paard heeft iedere dag op elk moment energie. als hij wilt gaat hij, hoe ''moe'' hij ook kan zijn. Een paard denkt niet oh ik ben moe ik doe het rustiger aan. Een paard denkt alleen maar ik moet en zal overleven en zal daar dus alles maar dan ook alles voor doen. :j

Wat gebeurt er? Waar gaat het mis? Bij het opstappen al? Of bij het stappen? Of zodra je gaat draven?

:=

@Brandy; Ik denk dat het probleem ligt bij dat jou paard door heeft dat jij angstig bent. Vooral omdat je zegt dat ze bij je dochter wel braaf is. Veel paarden worden met dit weer ook energieker. Wel heel vervelend, en vooral ook frustrerend!

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:23

haha tikfoutje :o

het gaat al mis bij alleen maar denken aan rijden op dit moment. Het ging 2 weken geleden mis met opstappen, ze schoot direct weg met mij erop.. stond al te stampen in de gang voor we de bak inliepen..

ben toen ook direct gestopt, stalgenootje heeft haar toen aan de longe gezet, en mw wilde alleen maar rennen..

die dag ben ik echt enorm van haar geschrokken..

dus tja ik weet het ff niet meer, hoe ik het voor elkaar krijg er weer op te stappen. ik heb haar natuurlijk niet gekocht om haar door anderen te laten rijden.

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:24

@Snorro, ja dat heeft ze zeker door.. maar hoe krijgen we dat er weer uit :j