ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loes1996

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:41

mijn vorige bijrijdpony verveelde zich super als ze geen beweging kreeg. en ik vind vier jaar een prima leeftijd om een pony te gaan beleren hooor, ligt ook wel aan de pony zelf, denk dat je het wel merkt als ze er klaar voor is,.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:33

sjar naar mijn mening heeft dat niks met het rijden te maken. dit heeft alles te maken met dat het paard zich verveelt op stal - dus niet in zijn werk. naar buiten dus, dan is dat over ;)

en ik vind 4 jaar ook een mooie leeftijd.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:43

Spirit schreef:
Zadel hebben we nu één keer geprobeerd en dat vindt hij nog heel erg vreemd. Lijkt wel een rodeopaard. :D

Zadel nog eens geprobeerd (aan de longe) en het ging echt super! Alleen nog wat bokjes in de galop.

Santos verveelt zich volgens mij eigenlijk niet echt, maar die is ook wel veel buiten geweest ook in de winter. Nu staat hij dag en nacht buiten.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:19

mijn zadel ligt helaas ook niet goed, en een ander zadel wat ik mag lenen al helemaaal niet. waar ik Bo straks ga beleren hebben ze 7 zadels, zal toch wel eentje lekker liggen?
en dan op zoek naar een inruil mogelijkheid :P

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:04

sjar schreef:
Wat vinden julliedeideale leeftijdom een paard te beleren. Mijn pony word 4 in mei en heb er nog maar een stuk of 10 keer op gereden.. Nu komt dit ook omdat ik nog geen goed passend zadel heb, voor het eind van de maand heb ik dit wel als het goed is. Ik merk wel dat mijn pony zich soms een beetje verveeld voornamelijk op stal hij eet namelijk al zijn stro op en staat een beetje te draaien. Gelukkig staan ze nu op de wei. Vervelen jullie paarden zich ook weleens?

Weet je wat hij leuk vind een bal of pion... Daar vloog hij hier altijd mee door de wei heen... :) groetjes petra

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:34

Verslagje 4e en 5e keer training van de wilde spanjaarden
Eens kijken, afgelopen maandag was het de vierde training. Gelukkig wat hulp van de eigenaren met het vangen waardoor de wisselingen tussen de paarden vlot gingen. Erg veel publiek door de paasdagen, ik telde op een gegeven moment wel 30 mensen... 5 paarden weten te trainen, nummer 6 was Blanca en niet te vangen die dag helaas. Ze wilde wel wat stukjes appel uit m’n hand aannemen maar was erg gestresst. Waarschijnlijk omdat ze een hengst bij de kudde hadden gezet wat natuurlijk weer voor onrust zorgt.
De andere 5 allemaal eerst met singeltje en daarna het zadel opgedaan en even gelongeert. Het oude zadeltje is te breed waardoor het erg slecht ligt, bij de flink drachtige merries schuift het nog erger naar voren.

Gisteren de 5e training. Geen eigenaren langsgeweest, dus ik stond er alleen voor. De hengst voelde ook feilloos aan wanneer er een dame een beetje gestresst was en kwam dan ook nog een beetje opgewonden in de weg lopen, zucht. Nog maar even erop aandringen dat meneer ergens anders geweidt wordt, dan is mijn kudde een stuk braver... Het lukte me zowaar om Blanca te vangen, en daarna kon ik haar halster weer goed doen, die zat al een week een oor voor en een oor achter het kopstuk. Meer dan een beetje poetsen en aaien werd het niet met haar, maar wel erg goed voor onze band dat dat lukte. Meelopen aan touw/longeerlijn ging, maar een keer wist ze toch weg te stormen (met longeerlijn erachteraan door het hele weiland...) en moest ik loslaten. Gelukkig kon ikhaar na een paar rondjes weer benaderen en liet ze zich pakken, aaien en een beetje kalmeren... Het vertrouwen is groeiende, maar dit wordt een hele lange weg.

De wei was een beetje glad in het afgezette stukje, dus verder rustig aan gedaan aan de longe met de andere 5. Gelukkig snapten alle paarden dat ook en waren ze allemaal braaf. Geen echte grote stappen voorwaarts gedaan. Maar allemaal accepteerden ze het zadel (mijn eigen zadeltje dit keer, die lag iets beter), aansingelen en longeren ermee, Het naar mij toekomen tussendoor ging ook bij allemaal weer een stukje beter en vrijwilliger, dus echt een bevestigingsdagje van waar we tot nu toe zijn zeg maar.

Maandag volgende training, dan hang ik denk ik de beugels aan het zadel (mits de wei niet glad is) en ga ik iig bij Zena er een beetje overheen hangen (mits ik een handig opstapje kan meenemen/creeeren. Bij haar kan ik al goed naast de schouder wandelen, beetje sturen en halthouden en wegstappen met een halstertouwtje aan beide kanten aan het halster vastgemaakt als teugeltje zeg maar. Dat ga ik maandag ook eens wat meer met de rest proberen.

Toch merk ik dat 2 keer per week erg weinig is als er verder niets met de dieren gebeurt. Ik heb poets en knuffelmeisjes nodig om te tutten met die dieren...
Oh ja, en het zou me niet verbazen als Zena ergens volgende week een veulentje ernaast heeft staan, haar banden zijn slap en ze leek wat te kegelen. Dan geef ik haar maar even moederschapsverlof ;-)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:10

Klinkt wel als een leuke uitdaging hoor!
en als ze aan het kegelen is, dan is het tijd voor verlof idd, ben benieuwd!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:52

Ben eens benieuwd of er maandag een veulen naast staan dan.

Zadel is hier ook een heel gedoe geweest, heb vorige week mijn zadel gekregen. Had eentje laten aanpassen en deze bleek toch niet helemaal goed te liggen dus een nieuwe besteld. Hij schuift wel wat naar voren maar dat komt doordat Indezz de schouder bijna verborgen heeft liggen, zijn singelplek net achter de voorbenen heeft liggen en een dikke hooibuik heeft allemaal punten dus om het zadel te laten schuiven naar voren. Mijn zadelmaker heeft me een anti schuifpad achtergelaten en hier blijft hij super mee liggen. Enige andere oplossing was nog een H-singel, maar tot nu toe nog niet nodig. Zonder pad schuift hij bij een drafje al naar voren, vandaag heeft hij laten zien dat zelfs als je volkomen idioot gedraagt met bokken, kort wenden en zelfs bijna vallen het zadel prima blijft liggen. Indezz had vandaag dus een dag dat hij even dwars was. Laatste tijd ging het goed dat hij zich niet meer los trok continu, nu reden er andere in de bak zodat ik hem niet op zijn plaats kon zijn en daar maakt hij meteen misbruik van. Helaas voor hem waren mijn stalgenootjes bereid om even de bak uit te gaan en kon ik hem de boodschap doorgeven, je wilt weg rennen? prima maar dan wel zo lang als ík dat wil en welke kant ík wil, dat was na 5 min niet leuk meer en wilde hij maar wat graag weer bij me komen en toen was longeren geen probleem meer ineens. }> Het is en blijft een boefje!

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:29

Hoe hebben jullie dat gedaan met het eerste zadeltje?
Ik zal straks een (tweedehands) zadel moeten aanschaffen, maar hoe kan je passen als ze nog weinig ervaring met zadel hebben?
En dan kan je er zelf niet op zitten om te voelen, hoe hebben jullie dat gedaan?

Ik zat er aan te denken om een ruitersportzaak hier uit de buurt met een aantal zadels te laten komen,
maar dat kan ook wel een hoop stress geven voor het paard lijkt mij, met die geringe ervaring..

Een zadel op de gok kopen vind ik wel een groot risico..

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:36

Tegen de tijd dat alle 5 a 6 jonkies hier serieus eraan toe zijn om bereden te worden, zorg ik dat er zadels in alle maten zijn zodat ik per paard iets kies wat past. Tot die tijd ben ik tevreden met ongeveer passen: niet teveel schuiven, niet kiepen en niet op de schoft komen of juist achterover hellen.

Dit zijn eenvoudige veelzijdigheidszadels richting dressuur wat we gebruiken en misschien komen er nog wat Wintecs bij die aanpasbaar zijn, net waar de eigenaars mee aankomen. Niets zo veranderlijk als een paardenrug, afhankelijk van het seizoen, de bespiering, drachtigheid... Gewoon zorgen dat er genoeg zadels zijn om uit te kiezen dus de eerste jaren!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:45

marja ik lees toch grote stappen vooruit bij zulke paarden! :j lekker bezig dus.
en ik heb ook een ijslander uit het 'wild' getraind, met 1 x in de week. het duurt natuurlijk wat langer, ik weet niet of je een tijdslimiet hebt? maar anders zou ik me daar niet te veel zorgen over maken..
zou wel schelen als er verzorgmeisjes waren maar dat kan ook een hoop verpesten. bij de ijslander heeft de eigenaar de dagen dat ik er niet was alleen gevoerd, en alleen als ik er was geholpen met trainen, of soms alleen kijken.

hihi twin heeft een boefjee.
en zon anti schuifpad, heb je daar een foto van ofzo? of waar je dat kan kopen, dat ik het kan bekijken?

lepapillon zadelmak maken met een oud zadel. vervolgens je goede zadel er op leggen/passen/laten aanmeten.
het zitten/voelen kun je doen op een neppaard ofzo in de winkel.. het zien of het past kan dan op je paard als hij zadelmak is.
als je iemand met een aantal zadels wilt laten langskomen ga je dat eerst gewoon zelf oefenen zou ik zeggen. dus een stuk of 6 x je zadel opleggen, even longeren b.v of wandelen, dan weer er af halen. en dan weer er op leggen en je ding doen. en zo herhalen..?
ben het eens met marja; voor het zadelmak maken hoeft het niet perfect te liggen. maar zodra je er op gaat vind ik dit zeer zeer belangrijk.
heb 1 pony ingereden met een zadeltje wat ik dacht dat goed lag..maar twijfelde... pony kwam er duidelijk tegen in verzet en toen wist ik het zeker, dit ligt echt niet goed. Anders zadel op; braaf beest. Dus pas daar wel mee op met een net-niet-passend-zadel en er al op gaan rijden..!

Verder heb ik voor zowat elk paard mijn boomloos , erg makkelijk..

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 23:10

LePapillon schreef:
Hoe hebben jullie dat gedaan met het eerste zadeltje?
Ik zal straks een (tweedehands) zadel moeten aanschaffen, maar hoe kan je passen als ze nog weinig ervaring met zadel hebben?
En dan kan je er zelf niet op zitten om te voelen, hoe hebben jullie dat gedaan?

De eigenaresse van Santos had nog een Wintec (Isabell Werth) zadel van haar andere (nu overleden) paard. Dat zadel heeft een verwisselbare boom. Het lag alleen helaas nog bij de zadelmaakster, omdat het opgevuld zou worden voor het andere paard. We hebben toen eerst om te oefenen een paar keer een zadel van een stalgenootje los op zijn rug gelegd (wat overigens vrij goed paste), daarna ook gesingeld. Hij accepteerde het eigenlijk vrij snel, vooral omdat hij ook al gewend was aan de longeersingel met een dekje er onder.
Daarna is een zadelmaakster gekomen met ons eigen zadel om te kijken welke boom er nodig was voor zijn rug op dit moment. Daarmee zijn we hem nu zadelmak aan het maken.
Voor we er op gaan wordt het allemaal nog een keer nagekeken. :j

Eerste keer met zadel. Alles ging prima tot het aandraven. :))
http://img17.imageshack.us/img17/4310/santoszadel.jpg

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:12

Op Daan ligt mijn wintec vzh zadeltje, maar 5 mei komt de zadelmaker om een ander zadel op haar aan te passen.
Vandaag voor de 4e x erop gezeten, heel eventjes maar want ze was behoorlijk gespannen(harde windvlagen icm de buurman die nog steeds zijn tuin aan het verbouwen is) en beetje rillerig. Volgende keer beter :)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:49

Ik heb had het geluk dat ik nog een paard heb wat qua maat zadel bijna hetzelfde heeft, heb Indezz dus zadelmak gemaakt met het zadel van mijn merrie. Nu een jaar later was hij toch wat te smal geworden en vond hij het zadel ook duidelijk niet prettig, begon te lopen met willen opstappen en was ook erg opgefokt de eerste 2 min, dus tijd voor zijn eigen zadeltje.

Hier een link van het anti-schuif pad wat ik heb, het is van prolite, weet niet waar je hem hier in nederland kunt krijgen heb hem gekregen via mijn zadelmaker. Link is in het engels. http://www.prolitepads.com/products/reliefpads/saddlestay.htm Ik vind hem echt ideaal. Het schijnt vooral veel gebruikt te worden met cross, eventing ed, de bedoeling is dat je het pad direct op de huid legt onder je dekje, of een op de huid en een op je dekje voor extra stabiliteit nog. Ik heb er gewoon 1 direct op de huid liggen en het zadel blijft prima liggen zelfs met bokken.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:08

Leuk druk wordt het hier! Bolero loopt ondertussen ook weer onder het zadel, duidelijk beter dan voor de behandeling (gelukkig!). Galop doen we ondertussen ook erbij en ook dat gaat goed.

De prolite pads zijn bij iedere MSFC'er te bestellen.
Het beleren doen wij altijd met een Startrekk veelzijdigheidszadeltje. Dat heeft een verwisselbaar kopijzer en kan dus aan het betreffende paard aangepast worden. Wij hebben er ooit 1 laten maken met een platte (IJslander) zitting en dat zadel zit echt super. Het is aan te passen aan de paardenrug en past daardoor bijna altijd. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Ik heb met bolero gezien hoe snel ze uit een zadel kunnen groeien, ik had een dressuurzadel in gebruik wat mooi paste en 3 weken later lag het al achterover. Dus nu weer een ander zadel in gebruik. Ik heb voor mezelf een mooi nieuw zadel besteld met verstelbaar kopijzer, dan kan het fijn met haar meegroeien.

Leuk om weer te lezen ook van je kudde Marja, heel stoer hoe je dat zo doet, ook zo met al dat publiek!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 07:54

wij maar denken een bokriempje aan het zadel kan je je zelf mooi vast houden, we hadden ook nog een cowgirl momentje;( helaas liet het materiaal ons in de steek - bokriempje(de ringen aan het zadel er uit) van een nagenoeg nieuw zadel! ;( tja en dan ben je uit balans.... :(:) gevalletje jammer maar helaas.
Afbeelding

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:08

Ben je neit heel lelijk terecht gekomen?
Bokriempjes vertrouw ik nooit, doe mij maar een touwtje om de hals!

Ik had in het begin bij mijn vorige paard ook een prolitepad, maar dan met inlages, die kon je stuk voor stuk er uit halen naarmate de bespiering beter werd. Zodoende lag mijn zadel ook bijna goed toen ik hem verkocht ( zadel te strak leggen mocht niet, ivm de schoft bespiering die op gebouwd moet worden, op een groot slank paard. Dus uiteindelijk een bontje er tussen. en daar hebben we het mee gedaan.
Schoftbespiering is zoiets lastigs!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:10

montyjansen schreef:
wij maar denken een bokriempje aan het zadel kan je je zelf mooi vast houden, we hadden ook nog een cowgirl momentje;( helaas liet het materiaal ons in de steek - bokriempje(de ringen aan het zadel er uit) van een nagenoeg nieuw zadel! ;( tja en dan ben je uit balans.... :(:) gevalletje jammer maar helaas.
wat zijn jullie hier aan het doen ??

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:15

Ik vind n bokriempje ook niets met inryden, heb zelf n band om de hals, n oude stijgbeugelriem.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:51

Ik meld me hier ook even!

Heb vorig jaar mijn paardje helemaal zelf beleerd. Ik had doormiddel van stage en werk al vewl ervaring opgedaan met beleren/inrijden.

Als 3 jarige heb ik hem uit de opfok gehaald, omdat hij zich daar "verveelde". Hij joeg de andere paarden de groepstal uit..

Eerst zijn we rustig begonnen met longeren. Eerst enkel en vervolgens na een tijdje dubbele longe. Dit zodat we stuur en rem hadden voor ik er op zou gaan. Ik moet zeggen dat de stal waarop ik sta een overdekte dichte ronde longeerbak heeft. Heel handig voor het beleren. Geen afleiding en hij loopt gelijk keurig rond om je heen.

De eerste paar keer hangen en op en afstappen heeft iemand hem vast gehouden. Bij de eerste keren stappen stond er iemand in het midden van de bak als steun.

Ik gebruik nooit een bokriempje, maar doe altijd wel een touwtje om de hals. Zo kun je vasthouden en sturen:)

Op een gegeven moment stappen draven en sturen in de long3erbak allemaal goed ging zijn we in de grote bak gaan rijden.

& nu een jaar later is hij nog altijd super braaf. We gaan lekker veel op buitenrit en af en toe op wedatrijd. Hij is al L1 +2.
voor foto's/ paspoortje van Bokito verwijs ik naar mijn profiel.

Wat ik heel belangrijk vind met beleren: Luister naar je paard en zorg dat hij je vertrouwd. Soms is een stapje terug, een stap in de goede richting! Daarmee bedoel ik loop niet te hard van stapel, en probeer goed te zien wat je paard aankan en niet. Elk paard is en reageerd anders. Soms gaat het heel snel en soms heeft een paard gewoon meer tijd nodig!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:13

Peetstap schreef:
montyjansen schreef:
wat zijn jullie hier aan het doen ??

Paard zadelmak maken, zo als wij wel meer doen, gaat altijd wel goed alleen als materiaal stuk gaat, ja dan gaat het niet goed, doe anders altijd met een touw onder en om het zadel, voor als ik de pop er op zet maar dochter had de touwen er af gehaald, wand het ging al goed, maar was toch een bijna nieuw zadel dus moest kunnen dat er niet iets stuk gaat :( , maar ja daar kun je dus niet van uit gaan. :(:)
Paard was geschrokken, vandaar een heel normale reactie , van een jong paaard.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:36

montyjansen schreef:
Paard was geschrokken, vandaar een heel normale reactie , van een jong paaard.
het lijkt wel bitje raar, korte ski's onder je voeten binden en je kunt bij het trickteam :D
Das het nadeel van een foto op precies zo'n moment 8-)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:42

mag ik meepraten ? Ik heb zaterdag mijn 4-jarige IJs voor het eerst gelongeerd en hoop er de komende weken te kunnen mee 'rijden'. Opzitten. :D

Ik heb al direct een vraagje : ik heb geen zadel, ik zou dus een zadelpasser willen laten komen om te kijken wat goed ligt op haar rug. Ze heeft al een leenzadeltje op gehad, en daar was ze niet van onder de indruk, maar het past voor geen meter dus ik wil het niet verder gebruiken. Kan ik een zadelpasser laten komen met een aantal zadels, goed wetende dat ik ze zelf niet ga kunnen uitproberen om te kijken wat er aangenaam zit ? Kan die mens voldoende nagaan of het zadel past voor haar zonder dat ik er op zit ?

(ik ga mij ook informeren bij zadelpassers hoor, maar ik hoor graag jullie ervaringen)

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:51

Als je de laatste pagina even terugleest, Jokari, dan lees je hoe de anderen hier in het topic het met zadels doen! Paarden veranderen echt voortdurend qua rug, binnen een paar weken/maanden kun je dus een breder zadel nodig hebben.
Inrijden met een niet passend zadel is natuurlijk een no-go. Alleen voor het zadelmak maken (laten wennen aan het gevoel van singel en zadel) luistert het (naar mijn mening) iets minder nauw. Al zal het nog steeds niet moeten schuiven/drukken. Vanaf dat je erop gaat moet er een goed passend zadeltje op liggen. Alleen op maat laten maken wil dus niet zeggen dat dat jarenlang zal blijven passen...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:54

hihi spirit zo deed de merrie hier ook vorige week!
mistralleke alweer voor de 4e keer!!
twin bedankt voor de link!
montyjansen oeioeioei ziet er heftig uit. bokriempje doe je ook niet meer denk ik? vind de beugelriem/soortgelijk om de hals wel een goeie, zo heb ik ook op mn oude werk een groene merrie moeten rijden. Vond het zelf wel vreemd, ik heb namelijk gewoon 2 paar teugels, 1 aan het bit, en 1 aan het halster. Dus als er wat gebeurd houd ik me daar aan vast. Maarja juist dát vinden andere mensen weer vreemd ;)
welkom sumsum! en goede tekst :j
jokari ook welkom. spannend dat je er mee gaat beginnen. en heet je paard IJs, of heb je een ijslander :D

Vandaag heb ik met beide zwartjes in training: gedraafd!! Knappe paarden. de merrie pakte ik als 2e, en toen ging het bijna stormen en toch was ze braaf. geweldig trots op ze!
had ik al rij foto's laten zien trouwens, die zijn zaterdag gemaakt?