Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarcelDufour schreef:Anoniem schreef:Ik had nog een vraagje.
Marcel wat zou jij doen met een jonge pony die er een spel van maakt om langs de hindernis af te rennen.
En dan bedoel ik niet in de laatste meter maar al 10/15 meter voor de sprong opzij gaat lopen. En daarbij totaal door je been/teugel hulp heen loopt. Het paard in kwestie is wel gewoon fatsoenlijk dressuur gereden. Ook was het paard niet bang van de hindernis want je kon er gewoon mee rond de hindernis gallopeeren. Maar zodra ze door kreeg dat ze er over heen moest rende ze er langs af.
Ook had dit paard van te voren al wat balkjes gedraaft en over een laag kruisje gesprongen( ong 30 cm en dit sprong ze zonder er langs af te lopen) hiena de sprong wat hoger gelegt tot ong. 40 cm en toen begon het. En het was imo echt een spelletje voor haar... Wat zou jij daar mee doen?
Nou, dat is geen spelletje, dat is gewoon ronduit stout, en dat moet je niet accepteren. Voor zo een mag je best wat strenger zijn, want voor je het weet wordt zo een paard/pony een staker.
Katja schreef:3,5 meter kan best fijn zijn als je een ruiter bent die heel graag terug wil rijden met een paard die makkelijk de galoppade wat klein houdt. De gedwongen versnelling kan dan wel eens verhelderend werken.
*spreekt uit ervaring*
Anoniem schreef:[Ik zag het idd ook als stout zijn. Heb mijn zweep in mijn rechterhand genomen(want ze ging steeds rechts) en zodra ze opzij wilde lopen. Haar een tik gegeven op de schouder. Waar ze van "schrok" toen sprong ze naar links. Daar begenst met mijn been en teugel. En toen waren we bij de sprong en sprong ze wel gewoon mooi ruim. Naar mijn idee was dit de beste manier om haar dit af te leren. Maar misschien dat jij nog een goede tip heb ?
MarcelDufour schreef:Anoniem schreef:[Ik zag het idd ook als stout zijn. Heb mijn zweep in mijn rechterhand genomen(want ze ging steeds rechts) en zodra ze opzij wilde lopen. Haar een tik gegeven op de schouder. Waar ze van "schrok" toen sprong ze naar links. Daar begenst met mijn been en teugel. En toen waren we bij de sprong en sprong ze wel gewoon mooi ruim. Naar mijn idee was dit de beste manier om haar dit af te leren. Maar misschien dat jij nog een goede tip heb ?
Op zich is dat wel goed, maar je moet ook voorlopig geen kruisje springen, maar rechte sprongen. Een kruisje van 40 cm lijkt voor een paard een stuk hoger omdat ze hun inschatting maken op de hoge kant van de balken. Dat kan een reden zijn voor een jonge pony om er geen vertrouwen in te hebben.
Anoniem schreef:Dus verder gaan met stijl sprongen? hmm dacht altijd dat kruisjes beter waren om mee te beginnen. Omdat ze dan gelijk leren om in het midden te springen. Maar wat jij zegt zit idd wel wat in. We zullen het de volgende keer eens met een stijlsprong proberen!
Martie schreef:Zo, weer even bijgelezen! Wat me opvalt bij de discussie over het stofzuigeren is dat vaak over 'dressuur' en 'springen' gesproken wordt terwijl we het dan hebben over jonge paarden. Ik weet niet meer wie het had over de klassieke manier maar ik kreeg inderdaad van mijn (letterlijk) oude instructeur mee dat ik eerst aan de lange teugel moest rijden met veel voorwaarts-neerwaarts in licht contact zodat het paard in vertrouwen de hand volgt en zijn balans ontwikkelt en dat dit de basis moet zijn voor ELK jong paard. Bovendien leert een paard zo om als het ware 'op commando' te ontspannen. Spanning? Ruimte geven en het paard volgt automatisch je hand in welke gang en op welk moment dan ook. Werkte voor mij perfect!
De basisopleiding was voor hem gelijk en pas later in de africhting ging hij onderscheid maken in trainingsmethode voor dressuur of springen. Daar ben ik het eigenlijk wel helemaal mee eens.
Bovendien hadden ze al heel gauw door dat als ze de hand niet volgden ik de teugels weer ging oppakken en meestal bedachten ze zich dan heel snel en doken toch maar naar beneden
MarcelDufour schreef:Daar heb je idd gelijk in.Katja schreef:3,5 meter kan best fijn zijn als je een ruiter bent die heel graag terug wil rijden met een paard die makkelijk de galoppade wat klein houdt. De gedwongen versnelling kan dan wel eens verhelderend werken.
*spreekt uit ervaring*
Het probleem met 3,5 meter is dat je dan echt goed je afstanden moet kunnen zien, want een fout op het eerste paaltje wordt dan niet meer door het paard gecorrigeerd en dan kan je hele rare tafarelen krijgen.
Elsskippy schreef:flynn:
Jou paard moet volgens mij eerst gaan ontspannen, en dat kun je het beste eenvoudig houden.
Wanneer jij iets van hem gaat vragen lijkt het of hij helemaal verkrampt en zich vastzet.
Rechts op de grote volte zodat hij de linker kant wat kan oprekken en die spieren weer wat los kan laten.
Volte een beetje kleiner maken en wat contra stelling gaan vragen.
Ik denk dat ik het op die manier zou proberen op te lossen.
Flynn schreef:Als k de slof (jajaja heel slecht, rijdt er ook maar heel af en toe mee, en als hulpmiddel, niet als dwangmiddel) eraan heb krijg ik m wel lang en laag, en dan voelt ie ook heel fijn ...
hij zet zich idd vast, en wil niet inbuigen op links.. op rechts wil die graag over de buitenteugel lopen waardoor ik zelf ook snel vast ga zetten, waar ik ook erg op aan t letten ben..
Maar als ik m dus laag in heb gestelt met behulp van de slof, buigt ie veeel makkelijker in ..
maar zonder slof wil die weinig tot niet zakken, pas na n halfuur/ uur rijden ..
Dus, beter wel of niet met ophoudingen werken, ik ben de kluts namelijk kwijt ...
MarcelDufour schreef:Dat is een wijze instructeur, maar helaas zijn er nog maar heel weinig zo.
Martenique schreef:Wat een leuk topic is dit zeg! Nog nooit zo makkelijk mijn bed uit kunnen komen omdat ik gewoon weer verder wilde lezen.
Ik houd dus gewoon de afstand van 2,90 aan!! Had ook niet gedacht in het begin dat ik zo'n lekkere galop daarvan zou krijgen. Hopelijk dat ik binnenkort iemand mee kan nemen die wat springen kan filmen. Ben benieuwd of het langs de sprong rennen van mijn paard net als van de pony van Nini_roosje stout gedrag is of nog gebrek van vertrouwen. Ik zal wel ook de tip proberen om met een rechte balk te beginnen ipv kruisjes. Ik dacht namelijk ook altijd dat kruisjes makkelijker waren. Ik kan niet wachten totdat ik weer kan oefenen met springen
schoentje schreef:MarcelDufour schreef:Dat is een wijze instructeur, maar helaas zijn er nog maar heel weinig zo.
Mijn dressuur instructeur is er ook zo een. Ook van de oude stempel. Altijd op ontspanning werken. Standaard zinnetje van hem: "Lang en laag en van je af". Roeli Bril, echt een oude wijze man.
schoentje schreef:
dots83 schreef:He Marcel ik heb deze week met dat beest dat zo vast hield in het bos een poging tot stofzuigeren gedaan ( Nouja, was niet zo laag als die andere, maar je moet ergens beginnen en dit is nog wel eens een boef dus durfde niet heel laag) en vandaag...... boog ze zelfs in in de galop!!!!!dus gaat de goede kant op! Hopelijk zaterdag op concours ook profijt van!
schoentje schreef:Zangersheide, VDL-stud, VDL-groep. Ik roep zomaar wat, weet ook niet of deze stallen stagaires aannemen.
Wij iig welWe zijn misschien niet zo'n topstal als de eerder genoemde, maar wel leerzaam en leuk!