[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:19

je gevoel is goed M_ichje. En zoals bij je bijrijpaard moet het idd!
Druk zetten als het paard door de druk hun hoofd om hoog gooien = tegen het signaal van het paard in gaan en krijgen ze idd een harde mond van (op z'n minst)

De buitenteugel moet contact houden = dus mee gaan met de beweging en niet vastzetten.
De binnenhand kneepjes geven is in de hoop dat je een x het juiste moment lichte druk geeft -> niet mijn manier dus
Een manege paard zal idd moeilijker aan de teugel gaan, normaal is lichte druk- aanleuning idd voldoende.(gewicht van de teugels ongeveer)

goed dat jij zelf na denkt en niet alles aan neemt van de instructrice Ja

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:24

Ik ben al een tijd bezig met aan de teugel te rijden. Heb 2 keer per week les. Maar hetlukt me echt niet. Mijn intructeur lukt het op dat paard wel, maar ik niet. Ik snap er niks meer van want iedereen zegt iets anders. Maar wil iemand alstublieft ook uitleggen wat ik verkeert kan doen en hoe ik stap voor stap hem aan de teugel moet krijgen?? Misschien lukt het met wat tips wel. Haha!
Bedankt!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:43

paard moet aan je been zijn, dus scherp + constante aanleuning - thats all.
-Wat het meest fout gaat is dat het paard wel vlug is, maar niet aan het been.
- een losvaste aanleuning
- te lange been en handhulpen
- te weinig buiten teugel en teveel binnenteugel met sturen

Nidiot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:40

Kan er iemand proberen uit te leggen wat je nou precies met je handen moet doen? iedereen zegt me wat anders! Boos!
ik krijg het paard wel aan de teugel, maar zodra ik niets meer doe met mijn handen loopt hij niet meer aan de teugel..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:55

nidiot: dan gaat je paard niet nageven uit ontspanning, maar gaat hij aan de teugel door de vervelende prikkels in zijn mond, hij zoekt een manier om te ontsnappen uit de druk. Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:34

idd saskiakefie.
Met je handen hoor je enkel een lichte aanleuning te hebben.
Als je meer doet dat dat, kan het paard niet nageeflijk lopen.

Nidiot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:11

maar hoe krijg ik het paard dan nageeflijk?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:16

Nidiot schreef:
maar hoe krijg ik het paard dan nageeflijk?

staat erboven allemaal al tig x uitgelegd.
Als je paard goed aan de beenhulpen is en je aanleuning is goed, dan wordt/is je paard vanzelf nageeflijk.
Het moeilijke zit 'm in het juist reageren op elk signaal. Vaak werkt de ruiter het paard nog teveel tegen, waardoor deze niet kán ontspannen.

Nidiot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:18

dan kan ik dus het beste eerst zorgen dat het paard ontspannen onder mij loopt, en goed naar mijn beenhulpen luistert.. en daarna pas beginnen met werken aan het nageeflijk lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:14

Ja
Heel goed.
Maar als het paard ontspannen onder je loopt, goed aan het been is, en voorwaarts is, en jij gewoon goed zit, en gelijk contact hebt op beide teugels, is je paard allang aan de teugel Haha! Haha! Lachen

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 23:32

Nog een ander vraagje, ik ben vaak gewoon lekker los aan het rijden, veel voltes, achtjes enzo, jwz', mijn paard zakt dan bijna meteen met z'n hoofd, maar wanneer ik dan iets moeilijkers doe, een kleine volte bvb, dan schiet z'n hoofd meteen omhoog, en die gaat weer naar beneden bij een grote volte.. ik bereid mijn paard voor op een kleine volte of een wending, met een paar korte lichte kneepjes (2/3) in mijn buitenteugel, zodat zij weet dat er iets gaat gebeuren, vervolgens geef ik haar een ietsie hardere kneep in mijn rechterteugel. daarna duw ik haar met mijn buitenbeen van de hoefslag af, en ga mee met mijn zit. mijn handen verplaats ik een millimeter naar links (wanneer ik op de rechterhoefslag zit), en dan draait ze heel braaf om, maar zodra ik op de A-C lijn ben, waar ze 1/2 pasjes op moet lopen dus, gooit ze haar hoofd omhoog en gaat harder lopen. ik draai haar nog steeds hetzelfde om, en dan blijft ze dat hoofd hoog houden.. hier snap ik níks van! ik heb 4x in de week les, en mijn instructrice helpt me enorm, maar bij die oefening lukt het ons niet. natuurlijk moet ik dan blijven oefenen, maar ik dacht, ik vraag het voor de zekerheid even, kleine moeite. hoop dat julie me kunnen helpen Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 07:39

Wat ik doe is van mijn binnenbeen (maak ik lang en drijf niet alleen met kuit maar ook met knie en bovenbeen en zitbeenknobbel. De links/rechts beweging volg ik maar een kant geef ik iets meer gas zegmaar. Mijn buitenbeen gaat wat naar achter en mijn zit draait dus. Mijn buitenbeen waakt. Mijn buitenhand komt het paard naar toe en met binnen wil ik nog wel eens stelling vragen als dat nodig is. Wil je kleiner kun je natuurlijk ook de volte gaan sluiten Haha!
ik hoop dat je er wat aan hebt

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:29

Daar zijn we weer. Heb weer wat advies nodig Clown

Het eerste probleem: sinds kort proberen paard en ik dressuur te rijden. Het paard is inmiddels 12 en heeft nog nooit eerder zoiets hoeven doen. Voor de ruiter zijn alle dressuurdingen ook nieuw. We hebben begeleiding, maar die is er natuurlijk niet altijd. Sinds het warme weer ben ik tegen een probleem aangelopen. Het paard heeft veel last van vliegen en schud minstens 4x in een rondje het hoofd. Het is daardoor vrij onmogelijk om een constante aanleuning te krijgen en houden. Normaal gesproken heeft ze daar ook moeite mee en steekt ze gewoon haar neus naar voren als ze het beu is. Volgens mijn instructrice ben ik in dat geval te lief en ben ik niet snel genoeg met de ophouding. Ik geloof best dat daar een (grote) kern van waarheid in zit, daarom mijn vraag: is het normaal dat paarden met dit weer zo aan het schudden zijn? Ik kan me er best iets bij voorstellen, maar aan de andere kant zou dit ook best een trucje kunnen zijn van een slim paard, dat elke mogelijkheid aangrijpt om er tussenuit te glippen. De instructrice heeft vliegenspray of een net over het hoofd voorgesteld, maar ze heeft het paard nog niet live zien schudden. Ik heb haar dus nog niet kunnen vragen of het volgens haar een truc is of echt. Ik vraag me af hoe andere ruiters dit doen. Spuit iedereen het paard onder en dat soort dingen, of kunnen jullie ook een constante aanleuning houden zonder anti-vliegenspul en laat ik mij gewoon in het ootje nemen door het paard?

Het tweede probleem: regelmatig wordt mij door 10-12 jarigen gevraagd hoe ze een paard aan de teugel moeten rijden. De theorie snap ik inmiddels wel door de lessen, maar ik heb moeite om het te vertalen in Jip en Janneke-taal. De begeleiding vertelt altijd dat ze moeten spelen, maar verder wordt er weinig uitgelegd. Ik zou daar graag iets meer mee doen, uitleggen wat ze allemaal wel en niet moeten doen. Een voorwaarts paard, goed aan het been. Niet spelen, maar van achter naar voren. Drijven, stelling, rechtrichten en een weerstandbiedende hand en dat soort dingen. Ik heb het vandaag geprobeerd, maar ik denk niet dat het verhaal helemaal duidelijk overgekomen is. Dus, hoe vertel ik heel simpel aan de kinders hoe je een paard correct aan de teugel rijdt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:44

Ik kan mij niet voorstellen dat het paard zo'n trucje heeft verzonnen. Hij zal wanneer hij schut toch te maken krijgen met het bit wat jij "vast heb". Wat wel kan is dat je te laat en/of te weinig ontspant, dat het paard aan geeft met schudden dat er teveel druk op de teugels zit.

Aan de teugel rijden = een resultaat van een paard wat goed aan de hulpen staat. Zonder begeleiding moet je dit eigenlijk niet oefenen, omdat er dan te veel wordt "gerommeld" aan de voorkant en vaak veel druk wordt gebruikt.
Lijkt mij een goede uitleg Bloos

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:06

superwoman schreef:
Ik kan mij niet voorstellen dat het paard zo'n trucje heeft verzonnen. Hij zal wanneer hij schut toch te maken krijgen met het bit wat jij "vast heb". Wat wel kan is dat je te laat en/of te weinig ontspant, dat het paard aan geeft met schudden dat er teveel druk op de teugels zit.

Dat zou ook heel goed mogelijk zijn. Ik zal er straks eens op letten of ik niet stiekem reden tot schudden geef, hoewel ik geloof dat ze het ook doet als ik weinig druk op de teugels heb. Spuit jij jouw paarden onder in de zomer om schudden te voorkomen of heb jij ook meer last van schuddende hoofden?

superwoman schreef:
Aan de teugel rijden = een resultaat van een paard wat goed aan de hulpen staat. Zonder begeleiding moet je dit eigenlijk niet oefenen, omdat er dan te veel wordt "gerommeld" aan de voorkant en vaak veel druk wordt gebruikt.

Dat snap ik en dat snap jij, maar hier wordt constant gehamerd op het spelen en verder niets. Leg ik het niet op een andere manier uit, dan zullen ze dat blijven doen. Ik wil niet dat de andere verzorgster van mijn paard het idee krijgt dat je zo een paard aan de teugel rijdt en het toe gaat passen.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:54

Narya schreef:
superwoman schreef:

Dat zou ook heel goed mogelijk zijn. Ik zal er straks eens op letten of ik niet stiekem reden tot schudden geef, hoewel ik geloof dat ze het ook doet als ik weinig druk op de teugels heb. Spuit jij jouw paarden onder in de zomer om schudden te voorkomen of heb jij ook meer last van schuddende hoofden?

superwoman schreef:

Dat snap ik en dat snap jij, maar hier wordt constant gehamerd op het spelen en verder niets. Leg ik het niet op een andere manier uit, dan zullen ze dat blijven doen. Ik wil niet dat de andere verzorgster van mijn paard het idee krijgt dat je zo een paard aan de teugel rijdt en het toe gaat passen.

Ik spuit mijn paard vrijwel altijd onder met 'spul'. wij gebruiken een zelfgemaakt mengeltje met :

eenderde citronella (tekoop in de winkel..)
eenderde azijn
eenderde water.

kun je dik uur mee doen, als je langer gaat rijden zul je iets anders moeten gebruiken, maar ik spuit 1x en heb de rest van de dag geen last meer, er blijft altijd wel wat hangen..

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:20

je moet trouwens niet vergeten om wat spul op je hand te doen en dan over de neus & oren van je paard gaan..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:46

Narya schreef:

tja lastig , dan kun je imo enkel aangeven waarom kneepjes geven niet de juiste manier is. Je werkt dan van voor naar achter. Paard kan niet nageven op dat gerommel/getrek in de mond. (nageven is dat het paard zich aan past aan de ruiterhand doordat hij ontspannen is en die hand vertrouwd.)
Een paard wat na geeft, wil in elke gewenste houding van de ruiter lopen (lang - laag of opgericht) en dus niet het krulletje wat onstaat door kneepjes Knipoog

een idee?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 22:51

Margoot schreef:
je moet trouwens niet vergeten om wat spul op je hand te doen en dan over de neus & oren van je paard gaan..

Ik had al bedacht dat het paard het niet zo leuk zou vinden om met een spuitbus onder gespoten te worden ROFL

Het mengsel klinkt best wel huis, tuin en keuken, dus volgens mij moet ik dat ook wel zelf kunnen maken idd. Gewoon alles in de plantenspuit en schudden maar? Haha!

superwoman schreef:
Narya schreef:

tja lastig , dan kun je imo enkel aangeven waarom kneepjes geven niet de juiste manier is. Je werkt dan van voor naar achter. Paard kan niet nageven op dat gerommel/getrek in de mond. (nageven is dat het paard zich aan past aan de ruiterhand doordat hij ontspannen is en die hand vertrouwd.)
Een paard wat na geeft, wil in elke gewenste houding van de ruiter lopen (lang - laag of opgericht) en dus niet het krulletje wat onstaat door kneepjes Knipoog

een idee?

Ik vind het zelf al moeilijk genoeg om te begrijpen, dus ik denk dat dit het niveau van de 10-jarigen wel te boven gaat, maar ik denk dat ik zoiets wel nog Jip-en Janneker-achtig kan maken Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 08:16

het lukt mij ook
Je kan hele simpele plaatjes tekenen en dingen laten zien op het paard of met andere materialen die best begrijpbaar zijn. Je mag me pben voor tips hoor Tong uitsteken

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:08

Jeetje hier ben ik al een tijdje niet geweest. En nu kom ik met een vraag! Haha!

Even kleine info, ik wil mijn probleem zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
Ik probeer nu vaker met mjn pony dressuurmatig te rijden, aangezien ik dat wel belangrijk vind.
Mijn pony is 1.43 meter, met een korte? fijne hals die ze erg makkelijk (te makkelijk) inbuigt.
Het is een fijne pony die gevoelig op de hulpen reageerd, een vraag is direct een reactie.

Ik heb vaak het idee dat mijn armen te lang zijn om de teugels op maat te houden, natuurlijk zal dit ongetwijfeld tussen mijn oren zitten. Haha!

Als ik tijdens het rijden de teugels aanneem, dan begint ze eigenlijk vrijwel direct de hals in te buigen, een valse knik dus. Geef ik haar de ruimte van voren en drijf haar bij, dan nog blijft ze lopen zoals ze loopt. Omdat ze dus in een valse knik loopt, hangen de teugels in een waslijntje, steek ik mijn arm bij wijze van uit; dan kom ik meer in de richting van de kaaklijn en kan deze nog net niet aanraken.
Maar ook als haar achterhand er eenmaal goed onder zit en ze van voren niet te diep loopt, ik heb wat meer contact dan hierboven staat beschreven, maar toch kan ik ze niet op de plek houden, van waar ik ze zou moeten houden.
Wat mijn pony wel aangeeft is het teugelcontact dat ze mist, zodra er geen contact is gaat ze zoeken. Maar ik heb het idee dat ik de teugels niet meer kan oppakken, omdat ik ze voor mijn idee al redelijk kort heb.

Met mijn paard(je) heb ik hier weer geen problemen mee, ik kan ze makkelijk op dezelfde en juiste plek houden, zonder dat de ruimte van de neus/ het hoofd tot aan de schoft te klein 'lijkt'.
Het geeft bij mijn pony een erg benauwd gevoel.

Ik vind het heel heel moeilijk dit te omschrijven, dus daarom ga ik het proberen aan te geven bij op een plaatje.

iemand enig idee wat mijn probleem is en wat ik hiermee kan?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:22

De foto.
De strepen staan niet helemaal recht omdat de foto niet van de zijkant is genomen maar van schuin voren.

De blauwe lijn zou zijn dat als ik mijn teugels op maat heb, dat mijn handen op die plek de juiste plek zouden zijn. Kijk ik naar mijn paard als ik daarop zit. Dan klopt dat.
Bij mijn pony, als ik de juiste houdig aannemen komen mijn handen bij de groene lijn. Wil ik ze op de blauwe lijn, staat mijn bovenarm niet langs mijn lichaam, maar iets naar achter; Mijn elleboog is niet langs mijn lichaam maar steekt dus ook naar achter, mijn schouder heb ik vanwege deze houding overdreven naar achter. Dan kom ik op de plek van de blauwe lijn.

Voor de zekerheid heb ik nog een plaatje toegevoegd met de armhouding en de teugels.
De blauwe is hier weer de goede en de groene mijn houding zodat mijn handen op de juiste plaats komen.

Afbeelding
Afbeelding

(Het is misschien niet helemaal juist weergegeven, maar ik ga er zo vanuit dat het duidelijk(er) is)

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:30

Misschien domme vraag... Maar ik doe alles... Goede aanleuning goed aan het been... En nog niet aan de teugel... Hoe kan dat? Kan dat paard dan gewoon niet aan de teugel lopen?? Of doe ik iets fout ( dat denk ik Tong uitsteken )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:34

je moet je paard wel gymnastiseren en de achterhand er meer onder gaan rijden, buigen in het lijf etc etc.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:50

tja... het is wel een manege paard he Tong uitsteken
Nog meer tips??