Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Algraatje

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:20

Interessant topic! Ik ga me denk ik ook maar eens 'toevoegen' en meelezen met de goede adviezen en tips die ik hier voorbij zie komen :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:39

ankem schreef:
Het lijkt alsof je je iets uit het zadel drukt. Kan dat? Misschien omdat de beweging zo groot is

knollentuin schreef:
ja ik snap dat je dat zou kunnen zien, maar dat is t niet. klinkt raar maar ik zit als een malle daar.. die achterbenen moeten bij die bodum blijven ,maar zitstuwing gebruiken om ze niet te laten vertragen maar juist actief te houden -vandaar ook die naarvoorwegaanvertrekken houding

Daarom geef ik, normaal gesproken, geen fotocommentaar, omdat het er soms anders uitziet dan dat het daadwerkelijk voelt... ;)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:57

Algraatje schreef:
Interessant topic! Ik ga me denk ik ook maar eens 'toevoegen' en meelezen met de goede adviezen en tips die ik hier voorbij zie komen :)
welkom , ik doe niet anders als soms met verbazing meelezen en er veel van te leren.

Zo dacht ik vorige week een item aan te gaan slingeren over ruiter > zadel en whalla jullie hebben het er al over hier ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:09

Ja, dat is leuk, het is een nogal breed topic :)

Les was super, heerlijk gegaloppeerd, weet ook weer waarom ik dat altijd zo gaaf vond. Ben er alleen afgeflikkerd :D
In galop een klopje op de nek geven ging heel nest, maar in een belachelijk snelle draf niet, de centrifugale krachten waren sterker dan ik, en ik zat al aan de buitenkant, stom natuurlijk. Hoe dan ook, ik viel nogal relaxed, dat dan weer wel.

Daarna er weer op, en toen ben ik zoet aan de binnenkant blijven zitten O:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:24

Whahaha! Ik zei t al fly! You can... Neem je alles altijd zo letterlijk?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:29

Ojee, hoop niet dat je erg stijf bent morgen!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:36

Wie gaat er dan ook in de overgang van galop naar draf zijn paard een klopje geven, bedoel die eerste passen zitten gewoon niet fijn van een paard dat niet gesloten loopt. :=
Maar vind je stoer hoe je daarna weer er opklom en verder ging. Dat had je een half jaar, wat zeg ik 3mnd, niet zo gedaan. *\o/*

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:47

Haha Yamcha, dat doe je nooit meer denk ik;) Weer wat geleerd. Wat is paardrijden toch heerlijk, niet dan? :)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:56

Auw, isnieleuknie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:25

knollentuin schreef:
Whahaha! Ik zei t al fly! You can... Neem je alles altijd zo letterlijk?

:j
Achteraf is het wel erg grappig :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:20

Blijheid schreef:
Rhys schreef:
Grote CR-eyeopener voor mij is dat dat binnenbeen eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is. Als mijn paard met haar buik tegen mijn binnebeen plakt probeerde ik haar er altijd vanaf te drijven met mijn been, maar 9 van de 10 keer wil dat niet. Dus zegt mijn CR-juf: laat dat been nou maar gewoon hangen en besteed aandacht aan het draaien van je bovenlichaam.
Ook dan gaat het niet vanzelf natuurlijk, maar volgens mij is dat wel de betere manier. Ga maar na, als je de hele tijd met je been zit in te werken, bouw je vanzelf spanning op ergens en ben je dus eigenlijk van alles aan het afbreken ipv aan het opbouwen.

Ik voel ineens een :)*

Dit heb ik niet op de volte, dan plakt hij niet, maar wel als hij iets een beetje spannend vind en er eigenlijk niet langs wil. Met je been blijven duwen heeft dan inderdaad geen zin en je gaat er alleen maar strak van zitten, maar je bovenlichaam wat draaien en op die manier wat richting schouder voor er langs rijden werkt wel heel goed :j
Nu ik het verwoord zie, zie ik ineens wat ik van de week deed, toen merkte ik wel dat het hielp maar ik zag nog niet helemaal het verschil, nu wel :j Dus dankjewel :D

gebruiken jullie bij het draaien met je bovenlichaam ook het verplaatsen van je gewicht? ik verplaats mn gewicht bv in een keertwending boven mn binnenbeen- knik niet in ga niet scheefzitten, maar neem mn paard mee waar ik heen wil

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:31

maaikiemike schreef:
Zo, wat gaat iedereen snel!
Merk dat ik moeite heb met alle theorie. Heb nu al moeite met recht zitten, buikspieren aanspannen, terug op adem en schouders los. Dus de rest is allemaal nog even te ver voor me, denk dat ik over een tijd (hopelijk) alles nogmaals door ga lezen.
Vanmiddag met beide peerden 'gereden'. Mijn meneer vind ik erg lastig, want hij was erg voorwaarts vandaag en wil enkel stappen. Toch een klein drafje gedaan en hierin voel ik amper dat hij niet zuiver loopt, behalve linkervolte dan drukt hij zich weg/uit. (hoofd omhoog en scheef lopen).
Met menno veel overgangen gereden en op eigen houding gelet, heb nu al spierpijn! Ik probeer hem zoveel mogelijk los te laten aan de voorkant en puur op zit en ademhaling te rijden, maar hij voelt soms zo controle-loos. En als hij zijn hoofd in giraffe-stand brengt vind ik het lastig om te blijven zitten. Iemand tips?

eens goed opletten wat hij doet als je rechtuit loopt linksom en rechtsom. ik geef je een voorbeeld ; mijn merrie loopt rechtsom met dr buitenschouder flink naar buiten,en houdt dan dr hals hoog op het moment dat ik haar aan de buitenteugel rechtuit hou met linkerstelling plaatst ze de schouder weer voor de massa, wordt rechter in dr lichaam en kan dan dr hals tussen de schouderbladen laten zakken. ik vergelijk het met een Afbeelding
als je hier de vormpjes niet recht ertussen laat zakken komen ze muurvast te zitten.. zo ook met de hals en de schouders van je paard

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 00:03

haha, mooie foto! Visueel werkt wel bij mij.
Ik volg je, maar denk dat dit nog even een stap (of 2) te ver is voor mij. Richt me enkel op recht zitten en terug op zit. Probeer teugels amper aan te raken, dus vraag nu ook geen stelling met teugel. Linksom gaat redelijk, rechtsom ga ik en (mede daardoor) paard scheef. Hierop gaat hoofd de lucht in (sterrenkijken) en sjees ik de bak door en kan amper 'normaal' zitten vanwege de passen en zijn rug, ik krijg hem dan ook niet terug op zit. Ga morgen eens even 'recht' oefenen in het bos. (En ook een beetje genieten van een bosritje). Het vele overgangen rijden laat ik dan achterwege, want denk dat ik dan een iets te fanatiek paard krijg.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 00:13

probeer t maar eens, echt je kan niet zoveel verkeerd erin doen. voel naar welke schouder je paard toevalt, en vraag aan die kant stelling, meer niet. voel wat er gebeurd. zoals je het omschrijft trekt je paard zich scheef en kan je dat iets corrigeren met die stelling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:25

knollentuin schreef:
gebruiken jullie bij het draaien met je bovenlichaam ook het verplaatsen van je gewicht? ik verplaats mn gewicht bv in een keertwending boven mn binnenbeen- knik niet in ga niet scheefzitten, maar neem mn paard mee waar ik heen wil

Jup :j
Alleen doe ik het andersom, ik heb altijd gewicht op de kant waar ik vandaan kom, niet waar ik naartoe ga.
Stel dat ik wijk voor het linkerbeen (dus naar rechts) dan heb ik een pasje iets meer gewicht op links, en dan weer gewicht recht, gewicht op links, gewicht rechts etc. Pony stapt dan elke pas als ik iets meer gewicht op links heb een pas opzij. Ik wissel dat af met passen recht om het hem iets makkelijker te maken.

In een keertwending (en dan maak ik alleen af en toe een heeeeele grote, zegmaar achterbenen een volte 5 meter) doe ik eigenlijk hetzelfde.

Even voor de helderheid, met wijken draai ik mijn bovenlichaam bijna niet (juist omdat ik probeer pony niet teveel te buigen), met de keertwendingen en schoudervoor wel.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:53

Ik heb het gewicht ook aan de kant waar ik vandaan kom.
Daar duw ik mijn zbk het zadel in en voor die druk gaan ze opzij.

Met wijken voor de kuit zit ik recht, met sbw, kw draai ik mijn lichaam wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:24

Zoo verwoord even in 3 zinnen precies wat ik ook doe :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:05

met wijken doe ik t ook zo, ga alleen niet steeds verplaatsen met mn zit..maar rij zijwaarts vanuit mn binnenzitbeen knobbel.
maar als je dan je keertwending instapt gaan jullie dus buiten de gevraagde buiging van je paard zitten?dat snap ik niet en komt voor mij tegenstrijdig over. stel je rijdt een keertwending rechts en je plaatst je paard naar de rechterlengtebuiging ga je dan op links zitten?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:08

ah en ankem, ik lees net over een heather moffet zadel..is da nie wa?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:10

Ik ben niet zo goed in keertwendingen, maar bij een keertwending rechts heb je je paard als het goed is gebogen om je rechterbinnenbeen, dus lijkt me niet logisch om op links te gaan zitten. Dan gaat het hele verband er toch uit - als het goed is neemt je paard dan een soort contrabuiging aan en het eerste wat er dan gebeurt is dat je de rechterschouder eruit drukt.
Verder doe ik wel hetzelfde als Zooist en Blijheid (hoewel ik met wijken niet elke pas gewicht ga verplaatsen)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:10

Nee, binnenbeen lang maar buitenkont prikt in zadel.

Paard wijkt voor druk en als je binnenbeenknobbel erin prikt kan die moeilijker draaien omdat je dan tegengestelde hulp geeft, mi

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:12

ja rhys idd... en zo geld het dus voor mij met alles met die lengtebuiging gereden... schouderbinnen appyement, piouette.. ik zit waar ik heenga, alleen met wijken niet

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:19

Dus als je een sb linksom rijdt, is je rechterzitbeenknobbel lager dan de linker? Dat lijkt me ook weer onlogisch, omdat je daar buiging vraagt om je linkerbinnenbeen...
Of bedoel je juist andersom KT?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:22

KT Heather Moffet is niet zo geschikt voor paarden met hoge schoft en daarnaast hoor ik wisselende reacties. Volgens mij heeft Kinke uit dit topic eentje (gehad)?

Keertwending. Wat doe ik...Kelly is mijn leermeester ;) Die kan ze heel goed.
Ik heb binnenbeen lang en zet aan die kant een beetje het deurtje open vanuit mijn heup/knie.
Ik neem haar mee op buitenteugel en aan buitenbeen. Volgens werk ik vanuit mijn buitenzitbeenknobbel schuin naar binnenzitbeenknobbel in de beweging.
Ik vind het moeilijk om te omschrijven wat ik doe.

In sbw zit ik iets meer op binnen en in travers iets meer op buiten volgens mij.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:27

Rhys schreef:
Dus als je een sb linksom rijdt, is je rechterzitbeenknobbel lager dan de linker? Dat lijkt me ook weer onlogisch, omdat je daar buiging vraagt om je linkerbinnenbeen...
Of bedoel je juist andersom KT?

Nee, dan je linkerbeen, paard wijkt voor druk dus binnenzitbeenknobbel zegt opzij.