[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:55

Ontspanning krijg je door je pony rust, kalmte en veiligheid te bieden.
Het werk dat je van hem vraagt geduldig stukje bij stukje uit leggen zodat hij écht begrijpt wat je van hem wilt en het niet afdwingen.
Heel veel te belonen en te zeggen dat je hem aardig vindt.
Weinig/kort te werken (= niet meer dan 20 minuten per dag) en heel veel buiten ritten en heel lichte spring parcoursjes te maken waarbij je hem nooit forceert.
Hem te helpen en op zijn gemak te stellen als hij angstig is en de omgeving niet vertrouwd, te wachten tot hij met je meegaat.
Alleen maar aan een lichte zachte contact teugel te rijden en hem niet in de krul te dwingen.

Zo gaat hij vertrouwen in je krijgen en wordt hij langzaam aan sterker, je moet hier veel geduld voor hebben.

Dan komt er zo maar een moment dat hij in vertrouwen je hand op zoekt en vraagt wat je wilt, hij "leunt aan".
Dan kun je voorzichtig beginnen met hem actiever voorwaarts te laten gaan, naar je hand toe te rijden.

En dan ben je een jaartje verder en stel je een tweede vraag, "hoe nu verder".

CrazyIris

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:17

Bedankt voor je reactie! Daar ben ik al heel wat mee! :)

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:05

"voorwaarts neerwaarts" zeggen ze wel eens... Het paard moet eerst goed voor je been reageren en zelf leren om goed op zijn eigen benen te lopen. Waarschijnlijk zal het paard het zelf dan al opzoeken. Is dit niet het geval dan kun je het "sponseffect" toepassen. Steeds zachte kneepjes in de hand, zeker niet gaan trekken!!! succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:15

livelovelife schreef:
"voorwaarts neerwaarts" zeggen ze wel eens... Het paard moet eerst goed voor je been reageren en zelf leren om goed op zijn eigen benen te lopen. Waarschijnlijk zal het paard het zelf dan al opzoeken. Is dit niet het geval dan kun je het "sponseffect" toepassen. Steeds zachte kneepjes in de hand, zeker niet gaan trekken!!! succes!

Met die kneepjes is dus niet goed.
Je kunt beter wat meer lezen ipv schrijven.

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:56

ik start binnenkort GP en heb al vele paarden opgeleid die inmiddels op aardig niveau lopen. Bij mij helpt deze techniek prima, zodra ze op een kleine wisselende handruk nageven stop je weer. Zo ookal pony's en paarden naar medailles op EK's gekregen. Voor mij werkt het, en ze blijven zeer soepel. Dat is voor mij de basis namelijk, dat ze zelf los in het lijf blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 06:59

Niet iedereen rijdt op GP niveau, dus voor zoiets gedaan wordt moet toch eerst de rest in orde zijn..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:56

livelovelife schreef:
ik start binnenkort GP en heb al vele paarden opgeleid die inmiddels op aardig niveau lopen. Bij mij helpt deze techniek prima, zodra ze op een kleine wisselende handruk nageven stop je weer. Zo ookal pony's en paarden naar medailles op EK's gekregen. Voor mij werkt het, en ze blijven zeer soepel. Dat is voor mij de basis namelijk, dat ze zelf los in het lijf blijven.

Ik vind je vorige post erg beknopt en daardoor erg onduidelijk. Lijkt erop dat het draait om de halshouding,terwijl het natuurlijk gaat om het gehele paard. door achter elkaar kneepjes te geven voor een poosje gaat het paard niet over de rug lopen, ze zetten het paard eerder op de rem en geef je heel veel hulpen ipv weinig.

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:04

Natuurlijk, jij weet er beter. Voor mij werkt het kn ieder geval, en de discussie ga ik niet aan met eigenwijze bokkers(hier ben ik er zelf een van hihi), liever in het echt ook niet. Veel besproken onderwerp, waarover iedereen een eigen mening heeft. Maar ik heb gelest bij en gewerkt bij Tineke bartels en Nicole Werner, dus uit die richting komt het.(zo kom ik eraan)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:15

Wat vinden jullie van dit beeld?

Ze was echt enorm voorwaarts, maar voor mijn gevoel wel erg ontspannen :) Maar ik kan het helemaal mis hebben, ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Afbeelding

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:25

@fair, als eerste moet ik even zeggen wat een gaaf paard!!!! <3

Ik ben niet zo heel goed in dit, maar wil het toch even proberen :o

Zoals ik op dit plaatje kan zien staat de achterhand er goed onder, wat ik wel minder vind is dat ik het idee heb dat je naar binnen hangt?? Waardoor je je buitenhand iets hoger houd

Verder zou ik je hakken nog wat meer uidrukken

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:33

Na aanleiding van mijn handen van de vorige keer, ben ik weer druk aan de slag gegaan met ze minder breed te zetten, dat is toch lastiger om af te leren als ik dacht haha.

Afbeelding
Op dit plaatje val ik voorover _-:(
De achterhand mag er van mij nog iets meer onder.

Afbeelding
Hier mogen mijn handen denk ik toch nog iets minder breed. Mijn tenen moeten naar voren wijzen en mijn hakken moeten uitgedrukt worden. Me paard loopt hier wel lekker voorwaarts.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:39

livelovelife schreef:
Natuurlijk, jij weet er beter. Voor mij werkt het kn ieder geval, en de discussie ga ik niet aan met eigenwijze bokkers(hier ben ik er zelf een van hihi), liever in het echt ook niet. Veel besproken onderwerp, waarover iedereen een eigen mening heeft. Maar ik heb gelest bij en gewerkt bij Tineke bartels en Nicole Werner, dus uit die richting komt het.(zo kom ik eraan)

Jij rijd iig wel beter dan ik, maar je manier van uitleggen zou je naar mijn idee nog kunnen verbeteren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:46

Leetje1996 schreef:
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden

Ik vind dat je paard wat actiever mag en het neusje er iets meer uit of juist een stuk dieper en ronder.
Want als je nu kijkt naar de hals is het geen mooie halve maan. stukje achter de oren is hij recht. Dit kun je trainen, maar heeft wat tijd nodig.

Fair, het naar binnen hangen stoort idd, jammer. Verder een mooi plaatje hoor.

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:08

superwoman schreef:
livelovelife schreef:

Ik vind je vorige post erg beknopt en daardoor erg onduidelijk. Lijkt erop dat het draait om de halshouding,terwijl het natuurlijk gaat om het gehele paard. door achter elkaar kneepjes te geven voor een poosje gaat het paard niet over de rug lopen, ze zetten het paard eerder op de rem en geef je heel veel hulpen ipv weinig.

livelovelife geeft in haar eerste post al aan dat het paard op eigen benen moet lopen (en dus over de rug) en pas DAARNA kunnen kneepjes (sponseffect) worden toegepast, ze geeft duidelijk aan dat het dus niet alleen om de halshouding draait. Ik vind zelf het sponseffect handig om even te controleren hoeveel aandacht er voor mij is in de mond (kan het paard zich even iets oprichten of juist zakken) en ik zet daarmee zeker niet het paard op de rem.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:18

Hoezo is op eigen benen lopen gelijk aan over de rug? Dit zijn verschillende dingen.
maar prima, dat jij het wel begreep wat ze bedoelde, scheelt wel dat jij wel ervaring hebt. Vele in dit topic lukt het nog niet om het paard aan de teugel te rijden.

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:38

Ik neem aan dat livelovelife met 'op eigen benen' bedoelt dat het paard zijn achterhand eronder zet en dus niet aan de teugel of op de voorhand hangt. 'Over de rug lopen' betekent in mijn ogen een paard dat van achter naar voor rijdt en daarvoor zijn buikspieren gebruikt, en die buikspieren zorgen er weer voor dat de rug ontspant. Dus allebei de dingen betekenen het correcte gebruik van de achterhand. Excuses voor als jullie in dit topic misschien iets anders bedoelen met over de rug lopen, ben vrij nieuw hier op Bokt!

Edit: Oh ja, had nog een tip voor iedereen die geen nageeflijkheid kan bereiken met eigen paard (weet niet of dat hier de bedoeling is maar het heeft mij in elk geval erg geholpen), vraag eens aan iemand met een gevorderd paard of je daarop mag rijden. Voor mij scheelde het heel veel toen ik eenmaal het gevoel begreep wat je dus hoort te voelen als een paard nageeflijk is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:59

"op eigen benen lopen" heeft imo met balans te maken en bekend zeker niet hetzelfde.
Paard moet eerst leren om met de ruiter on balans te blijven,zonder dat de ruiter het paard teveel ondersteunt.
Paard kan namelijk correct aan de teugel lopen, maar niet op eigen benen,omdat de ruiter dan het paard veel helpt. (opsluiten)
Ik bedoel met "over de rug" idd hetzelfde als jij.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:38

Ik heb een vraagje.. de laatste tijd begin ik wat intensiever te rijden met mijn 4 jaar oude merrie en ze begint al wat nageeflijk te lopen in stap. Eerst goed losrijden, overgangen, tempowisselingen voltes etc. In draf begint ze nu af en toe nageeflijk te lopen maar ze loopt constant met haar hoofd te schudden (dat deed ze eerst ook in stap) Dan let ze voor de rest niet veel op en struikelt, ik negeer het gewoon en rijd haar dan goed vooruit. Gaat het gewoon over net zoals eerst in stap of? :o

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:42

Wat versta je onder "nageeflijk lopen"? eigenlijk?

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:01

Oei moeilijk.. in mijn geval begint ze dan een beetje op haar bit te knabbelen, loopt ze ontspannen komt dat hoofd naar beneden. Dan is ze gemakkelijk te buigen en volgt ze mijn hand etc

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:51

Kan zoveel zijn. Kan zijn dat je teveel druk op de teugels zet of dat je een losvaste aanleuning hebt, maar ook last van de tanden,het bit of het zadel kan de oorzaak zijn. Gewoon doorrijden zonder oorzaak zou ik niet doen. Paard geeft signalen,het is heel belangrijk om te luisteren naar die signalen.

Brechtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:12

Ik heb ook een probleem, ik heb een oude Haflinger, erg (!) moeilijk voorwaarts te krijgen, daar ben ik nu mee bezig. Maar wie heeft tip voor het voorwaarts rijden? Want voorwaarts is toch een soort van eerste stap van aan de teugel?

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:27

Daar heb je helemaal gelijk in, pas als het paard voorwaards is en goed aan het been kun je de energie van voren weer opvangen met je handen en het paard aan de teugel rijden. Er staan genoeg tips in dit topic.

Voor mij was het erg belangrijk om overgangen te rijden. (Bv elke letter beetje harder of zachter) En verder moest ik vooral zelf veel consequenter gaan rijden. Dus als ik geen reactie kreeg op beetje been: meer been geven en daarna een tik met de zweep. En dus nooit accepteren dat er geen reactie kwam als ik been gaf.

Brechtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:34

Oke, maar ze reageert ook niet erg goed op zweep, pas bij een paar stevige tikken meestal

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:41

Heb je geen les?
Je moet het paard veel sensibeler maken, door steeds kleinere hulpen te geven.
De leeftijd van de pony heeft er niks mee te maken. Teveel been geven,kan ook een reden zijn waarom hij sloom is.
Alles heeft met timing te maken en met de juiste impact en om dat te leren,heb je goed les nodig.