Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:05

ankem schreef:
Ik heb weer een geweldige ervaring met zwavelbloempoeder voor mok :)
Kelly had vorige week twee plekjes. Drie eetlepels poeder in een bakje, aanvullen met babyolie. Roeren tot een papje en smeren maar. Na 4 dagen smeren was het weg :)

Dat vind ik nou juist weer prut :P Heb nog niet mee gemaakt dat het ooit een paard heeft geholpen.
Ik smeer overal groene leem op. Ideaal voor mok en óók voor wondjes. Draagt bij aan een goed wondherstel.
Betadine gebruik k alleen als eerste ontsmetting, maar daarna moet je de wond ook met rust laten.
Zodra je bezig blijft met betadine, dan krijgt de wond ook geen kans om uit zichzelf te herstellen.

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:10

Mok komt van binnenuit. Dat kun je sowieso niet alleen van buiten behandelen.
Maar ter ondersteuning kun je heel veel doen :j
Ik heb eerst gesmeerd met mokzalf op basis van aloë vera en nog wat natuurlijk materiaal. En toen de wondjes gingen genezen heb ik Acederm gespoten ter bevordering.
En daarnaast voer aangepast en homeopatisch middeltje om te reinigen.

Groene leem is ook fijn spul :j

Rhys: voor de zalf geldt het zeker. Zalf is vettig, waardoor het week blijft en niet geneest.
Maar de spray en voor mensen heb je ook iets in druppelvorm... Dat is niet vettig, dus maakt niet week.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:12

Ik behandel mok ook altijd eerst van binnenuit ja :j
Sowieso krijgt mijn paard altijd paar keer per jaar een reinigingskuurtje.
Ze heeft 4 witte benen, maar mok heeft ze echt zelden. En dan ook maar een ienieminieplekje.
Terwijl toen ze nog op het land stond toen ze 2 was ze tot dr knieën onder de mok zat. Heb dr toen noodgedwongen maar op stal gezet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:16

Jim krijgt mok zodra hij stress heeft of zijn weerstand laag is.
Dan mag hij ook weer kuren. Soms ontkom je er gewoon niet aan (vuurwerk met oud & nieuw levert mega veel stress op bijvoorbeeld)...
Maar het is nu alweer bijna weg +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:21

Ik smeer mok altijd met honingzalf, is het zo weg :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:21

Ik heb gelukkig met mijn witje geen last van mok. Ja wel eens een heel klein plekje, maar dat mag geen naam hebben, vaak doe ik er niet eens iets aan en trekt het in een paar dagen weer weg.
Ik heb helaas weinig spullen die ik kan gebruiken voor mijn witje. Ze heeft een heel gevoelig huidje, ik gebruik eigenlijk altijd honing zalf. Maar gelukkig heeft ze eigenlijk nooit iets (nou ja aan wondjes dan). Heb net een afspraak gemaakt met de osteo, ben wel heel benieuwd wat ze vind en wat we er aan kunnen doen. Dat ze het één en ander vind, daar ben ik wel zeker van, maar hoop dat ik haar weer helemaal tip top in orde krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:22

Komt best goed, vond dat Witje fijn liep pasgeleden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:25

Ik heb echt geluk geloof ik, ponymans heeft nooit iets, en krijgt ook geen reinigingskuurtjes ofzo. *klopt af*

Morgen komt wel Steffi van de Laarse naar hem kijken, die is dierenarts/fysio/osto/chiro/hoet-heet-dat-ook-alweer-met-die-naalden/etc/etc, eigenlijk alles wat je kan verzinnen met een paard dat is ze. Eigenlijk gaat het allemaal goed, maar sinds ik [***] heb, heb ik er nog nooit iemand bij gehad (behalve tandarts en zadelmaker) dus ik vond het wel een goed idee om eens een uitgebreide check-up te doen :) Hij loopt nu goed, maar iemand op stal zei al, je kan ook van goed naar super gaan, ipv van slecht naar goed :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:34

Yamcha schreef:
Komt best goed, vond dat Witje fijn liep pasgeleden :j

Ze loopt iid een heel stuk beter dan van de zomer, maar voel gewoon heel veel beperkingen in haar lijf. Witje kan zo veel meer, dan wat ze nu laat zien. Ja natuurlijk, besef ik me dat ze uit een zware blessure komt en dat het tijd nodig heeft om haar weer daar te krijgen waar ik haar had. Maar witje is witje net niet met rijden. Weet nu dat de pees goed komt, nu dus de rest van het lijf. Al ben ik nog 2 jaar bezig om haar helemaal fijn in haar lijf te krijgen, ze is het waard <3

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:14

Blijheid schreef:
Ik heb echt geluk geloof ik, ponymans heeft nooit iets, en krijgt ook geen reinigingskuurtjes ofzo. *klopt af*

Morgen komt wel Steffi van de Laarse naar hem kijken, die is dierenarts/fysio/osto/chiro/hoet-heet-dat-ook-alweer-met-die-naalden/etc/etc, eigenlijk alles wat je kan verzinnen met een paard dat is ze. Eigenlijk gaat het allemaal goed, maar sinds ik Jottum heb, heb ik er nog nooit iemand bij gehad (behalve tandarts en zadelmaker) dus ik vond het wel een goed idee om eens een uitgebreide check-up te doen :) Hij loopt nu goed, maar iemand op stal zei al, je kan ook van goed naar super gaan, ipv van slecht naar goed :)

Je bedoelt accupentuur? -:)

Oh, ennuh, als ik zo vrij mag zijn... :o :
http://www.bokt.nl/markt/ad/12453/gezoc ... onde-venen

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:32

Even iets toepasselijks wat ik tegenkwam..:

'Het is nooit te laat om te worden wat je altijd al had willen zijn.'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:57

Dat is een waar woord :j

En mensen, niet te hard posten, ik heb pas volgende week maandag de tijd om een nieuw topic aan te maken >;)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:02

Yamcha schreef:
Dat is een waar woord :j

En mensen, niet te hard posten, ik heb pas volgende week maandag de tijd om een nieuw topic aan te maken >;)

Ghehe, 5 pagina's in een week, dat wordt moeilijk Yamcha.. :Y)

Heb trouwens gereageerd op een advertentie op marktplaats, mensen zoeken een bijrijder voor hun new forest. Pony is 1.42, en ik ongeveer 1.75, dus ik moet nog even kijken hoe of wat :') Zal in ieder geval niet te zwaar zijn, (55 kg) maar ik weet niet of ik hem met mijn lengte in de weg zal zitten..
EN hij wordt westerngereden :') Heb even gevraagd of het een must is dat de bijrijder dit ook kan of per sé moet gaan leren/kunnen. Lijkt me heel leuk om eens te proberen of het wat is, maar heb er natuurlijk totaal geen ervaring mee!

Hopen dat ik snel een mailtje terug krijg dan maar, we'll see :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:06

Ik weet niet wie er straks het dichtst bij je in de buurt zit, maar de basis is niet anders hoor, en van een westerngereden paard kun je vaak juist een goede basis leren. Wij hebben soms nog weleens de neiging om onze paarden teveel te gaan babysitten (mag niet van de juffen hier) maar in de western moet dat juist niet, paard moet op eigen benen lopen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:11

Yamcha schreef:
Ik weet niet wie er straks het dichtst bij je in de buurt zit, maar de basis is niet anders hoor, en van een westerngereden paard kun je vaak juist een goede basis leren. Wij hebben soms nog weleens de neiging om onze paarden teveel te gaan babysitten (mag niet van de juffen hier) maar in de western moet dat juist niet, paard moet op eigen benen lopen.

Het lijkt me juist wel eens interessant, western :)
Maarja heb even gevraagd, mocht het niet werken, ik en westernrijden, of ik dan gewoon 'normaal' kan blijven rijden of moet opkrassen :D

En wat denken jullie.. Ik, ongeveer 1.75, (langer sowieso niet) slank, op een New Forest van 1.42?
Ik vind het heeeel moeilijk in te schatten.. Vandaar :o

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:11

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:21

Yes!!!
Mijn artikel is klaar. Morgen loopt mijn wederhelft hem nog even na op coherentie en spelling. Dan gaat hij ter beoordeling. Als hij voldoende is, dan heb ik dit moduul gehaald van mijn master :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:28

Liesje1611 schreef:
Yamcha schreef:

Maarja heb even gevraagd, mocht het niet werken, ik en westernrijden, of ik dan gewoon 'normaal' kan blijven rijden of moet opkrassen :D

En wat denken jullie.. Ik, ongeveer 1.75, (langer sowieso niet) slank, op een New Forest van 1.42?

Ligt eraan hoe breed de pony is, op een ranke pony ziet het er niet uit imo, maar op een bredere kan het.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:30

Yamcha schreef:
Liesje1611 schreef:

Ligt eraan hoe breed de pony is, op een ranke pony ziet het er niet uit imo, maar op een bredere kan het.

Hmm.. Mag ik hier een link van de advertentie posten denkje??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:44

Weet ik niet, ik zou zeggen doen, als het niet goed is wordt hij wel weer verwijderd denk ik?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:48

Volgensmij mag je geen marktplaats advertenties bespreken, maar ik weet het niet zeker....

Denk dat het op het randje is met je lengte. Ik ben 169 en ponymans is breed en 155 (zie profiel voor foto's), nou zou ik nog best wat langer kunnen zijn en nog goed passen, maar t verschil is bij jou en die pony nog wel wat groter. Maargoed, daar kom je met proefrijden toch wel achter, of het nog fijn rijden is, of dat je er met je been helemaal onderuitsteekt. Het ligt toch ook aan je verhoudingen (lange benen, of juist lang bovenlijf).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:49

Ik kan er niet goed een plaatje bij bedenken, denk dat je het gewoon zelf moet voelen met proefrijden.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:52

Blijheid schreef:
Volgensmij mag je geen marktplaats advertenties bespreken, maar ik weet het niet zeker....

Denk dat het op het randje is met je lengte. Ik ben 169 en ponymans is breed en 155 (zie profiel voor foto's), nou zou ik nog best wat langer kunnen zijn en nog goed passen, maar t verschil is bij jou en die pony nog wel wat groter. Maargoed, daar kom je met proefrijden toch wel achter, of het nog fijn rijden is, of dat je er met je been helemaal onderuitsteekt. Het ligt toch ook aan je verhoudingen (lange benen, of juist lang bovenlijf).

Ach, dan wordt ie weer verwijderd.. :o En het gaat eigenlijk alleen even om de foto's, die trouwens niet helemaal duidelijk zijn haha.
En bij jou op de foto's valt het harstikke mee! Leuk koppie en gaaf kapsel heeft ie trouwens. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:53

Ja, [***] en ik passen echt prima, knappe poowny he <3 Denk dat het bij jou ook net wel zal passen, maar zoals Yamcha al zegt, dat merk je vanzelf :j