Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:01

Ik duim voor je :(:)

't zou zeker lekker voor haar zijn, dat geloof ik best :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:38

Zij wist idd een hele goede osteo/manueel therapeut die OOK sportfysio is Japeloup dus ga vandeweek
even bellen naar de Agis of ik het vergoed krijg met een doorverwijzing via de dokter en dan ga ik
haar even bellen voor die man zijn nummer. Want ik wil heel graag dat ook ik vooruitga :j

En dat ik straks jouw lessen optimaal kan benutten :=

Tis ook echt wel nodig denk ik want ook als ik door mn knieen zak een stukjes en mn hakken onder mn
heup breng en mn billen dus automatisch aanspannen voel ik dat bij mn liezen die hele lijn naar mn
heup vreselijk "trekt" aan beide kanten. In die houding kan ik mn billen ook niet loslaten.

( ik voel me raar als ik dat zeg? _O- )

Een doolhofje in het land.. huhuhu.. zie het al helemaal voor me.. met afentoe van die "dode" bochtjes erin
zodat ze ook direct het achterwaarts even oefenen moet :=

Hoe heb je dat gedaan dan met lint gewoon of?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:53

Het doolhof land is eigenlijk simpel, ik zet een wei uit van bv 15 x 30 met schrikdraad. Dan span ik losse draadjes zo dat ze max 10 meter rechtuit kan. Heb dus best stukjes dat ze ook even kan rollen maar gek doen lukt haar niet. Scheelt wel dat ze al vanaf de start van haar blessure elke dag buiten staat. Als ze niet op het land kunnen, omdat de wei te nat is, dan heeft ze een paddockje: stukje zand en een stuk bestraat, wat weer goed is voor pees. Kan je je er nu iets bij voorstellen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:18

Heb vandaag ook een heerlijke les gereden bij david, met de wisselsseries bezig geweest,enne iKke kan nog steeds niet tellen..on de 5 en om de 4 is gewoon veel moeilijker dan om de 3en 2..vreslijke lol gehad en ik mocht weer nr elimentaryschool van david,haha.maar goed erg trots op mn maffe goof,23 en als de brandweer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:42

Sam, heb jij nu les van Japeloup dan? Tof!

Knollentuin, wat gaaf joh! You go, girl!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:54

Ik denk dat je jou (knollentuin) maar terug moeten sturen naar de kleuterklas om te leren tellen :D
En die Goof van jou is gewoon een bijzonder paard. Weinig paarden doen het hem na op die leeftijd. En het gave is dat hij nog steeds beter en sterker wordt, petje af voor jullie allebei.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:32

Thanx! Ja hij is gaaf,ook nog even aan de uphill flying changes gewerkt,dat is zo vet!hij stijgt helemaal op dan, om dat te voelen WOW!
Lekker dat ploesie goed gaat,gaat helemaal goed komen met dr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:36

Uphill flying changes, dat klinkt vet 8-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:59

Haha,ja beter dan opwaarts gesprongen wissels,toch?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:34

Goof kennende vind hij dat ook wel gaaf. En gaat jullie vast lukken, hij heeft zo veel kracht in het achterbeen :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:19

Ja ze gingen gaaf! Ik ging helemaal de lucht in zonder balkjes :)
Ook nog leuk,publiek aan de kant viel haast van de stoel toen ze zn leeftijd hoorden,en ik mn riedeltje: hij is 22 5us bijna 23 ...zegt er iemand achter me die zn papier vast houdt,hm nou sorry hij is al 23 en wordt dus 24.. :o?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:15

ik snap m japeloup :j

Gaaf gevoel is dat he knollentuin. Heb de wissels toen ik wat jonger was eens op een
GP-paard mogen voelen die op tussenstation stond om naar Amerika te gaan. Die was
zo fijn bevestigd dat als je met je schouders naar voor en naar achter bewoog om en om
er al een passage uitkwam. Dat was echt mega gaaf om mee te maken. En dan die wissels
zo omhoog en naar voren gesprongen alsof het supermakkelijk is... echt <3

Heb je zelf les van David de Wispelaere

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:43

ja ik heb al een aantal jaar les van david , hij komt elke maand nar nederland en als t even kan les ik dan. daarnaast heb ik nog elke week les bij iemand waar ik al 14 jaar bij train, hij is een echte trainer zowel voor ruiter als paard- souplesse -kracht -recht -gazomaardoor.. david is voor de extra erbij :D
ik heb ook wel op hoger opgeleide dieren gereden en ik moet eerlijk zeggen ,dat doet me dan weer niet zoveel.. ik weet niet hoe ik dat zeggen moet zonder vervelend over te komen maar zoals jij t al omschrijft dat er door een beweging met je schouders passage uitkomt... dat is dus trucage..ten eerste hoort je bovenlichaam ten allen tijde stil te blijven.. passage rij je anders namelijk..passage komt uit je zit en kuit> een voldoorgesloten draf, superverzameld dus..die door niet meer naar voren gereden te worden opwaarts wordt (hetzelfde als met die wissels)
maar om t eens te voelen wel gaaf toch? :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:47

Ja knollentuin, dat is ook zo ;) Maar als je als 15 jarig guppie op een paard van een aantal tonnen
rondjes mag rijden en "truucjes" mag uitproberen is dat wel ontzettend gaaf natuurlijk :=

Dat hij niet zo gereden dient te zijn dat geloof ik best. Maar dat ze zo fijngevoelig en makkelijk
op bijna niets reageren was wel heel stoer om te voelen.

Aangezien ik in die tijd alleen maar had geleerd rukken en plukken en als paard niet wou( ik hoorde nooit
dat een paard het niet kon, maar dat hij stout was.. dus wist ik veel) een zweep erbij want hij "had niets te willen"
dan is dat natuurlijk een hele andere wereld.

Gelukkig weet ik nu beter. Maarja als jonkie kijk je gewoon snel tegen meiden en vrouwen die hoger
rijden op en ga je ervanuit dat ze er verstand van hebben. Tegenwoordig als ik dingen hoor waar ik me
niets bij in kan denken waardoor het een positieve uitkomst heeft voor een paard als ik doorvraag bij
diegene dan doe ik het ook niet.

Zal nooit vergeten dat ik een clinic had van een GP ruiter en ze me wou leren hoe ik travers moest aanleren.
Als hij zn kont niet naar binnen deed net zolang tikken tot hij zn kont naar binnen gooide en dan belonen.
De les duurde 45 min.... ik heb 3 weken lang een bokkend paard gehad als hij de zweep voelde. Want hij
werd toch beloond om scheef te bokken? :')

En van een andere GP ruiter leren "verzamelen" in stap, van voren strak houden en opdrijven. Heb 2x les van haar
gehad... heb er meer dan een jaar over gedaan om de "tactverlies"(het mag geen telgang meer genoemd worden?)
weer normaal te krijgen. En alsnog moest ik dan altijd in stap mn handen afsteken en mezelf zwaar maken
omdat hij anders weer terugviel in zn "kreupelheid"

Ik heb alle dwang afgezworen :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:00

tja, herken ik idd, ik weet niet hoe dit overkomt maar er zijn trainers en ruiters vind ik. mensen die een paard op een hoog nivo krijgen en dan nooit meer wat presteren ; of ruiters die 5 of 10 of meer paarden bv tot en met z of hoger opgeleid hebben en dan zo dat iedereen die 'gewoon'rijdt ermee overweg kan , de laatste daar heb ik respect voor en daar wil ik van leren .

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:14

Ik doe iets stoms met zijgangen :o elke keer als ik schouderbinnenwaarts of b.v travers probeer dan blokkeer ik totaal in mijn heupen/bekken. Ik zet mezelf helemaal vast, waardoor mijn paard heel langzaam gaat lopen omdat ik hem giga in de weg zit.
ik doe ook te veel met mijn buitenbeen in de travers ( teveel drijven te ver naar achteren ).
Zijn er oefeningen om dat op te lossen ???

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:41

Begin eerst eens met lengtebuiging rijden op de hoefslag rechtuit,dus je paard hol en bol maken terwijl je stapt of draaft. Linksom en rechtsom.
Zoals het nu lijkt zet jij met teveel hulp in. Waarmee je je paard in de weg gaat zitten waardoor alles vastloopt.zelf handiger worden,dan pas verder gaan hiermee.wat zegt je instr?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:43

ik heb geen instr. ;) Niet te vinden hier in de buurt. tenminste niet eentje met de klassieke dressuur inslag. Wel instr met ruk en plek werk....maar die wil ik dus niet.
Maar klopt hoor, ik zet veel te veel kracht met mijn been en verkramp , denk ik, daardoor.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:20

jaaa... vandaag Zya gereden.. ongeacht dat ik met lichtrijden het echt heel moeilijk heb vooral als
ze een beetje "druk" is was ik toch wel heel erg blij om te merken dat ze wat meer begint te sjouwen!
Afbeelding

Uiteraard nog lang niet het "perfecte" plaatje waar ik naar toe wil maar ik zie iig wat meer buiging
in haar benen en een voorwaartse gang. Lekker aan het knabbelen op dr bitje :) Beter dan alleen maar
stuwend onderschuiven.

Wat zit mn zadel "raar" zeg na het opvullen :( Moet echt wennen.. [***] ook volgens mij. De vulling
aan de rechterkant van het zadel is duidelijk veeeel gevuld.

Japeloup.. wat adviseer jij? Moet ik gewoon voorlopig even rijden zoals ik gewend ben of moet ik
proberen mn "druk" (gewicht) iets meer naar mn linkerbeugel te verplaatsen? Zoals ik normaal rijd
voelt voor mij namelijk als "recht" :(

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:40

Ja maris en van die spanning moet je dus af,daar belemmer je je paard mee. Minder willen en met kleinere stukjes tevreden zijn.hou het makkelijker

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:04

@knollentuin
Ik heb nog wel een plekje over op school ;) Wel gaaf wat je hebt gedaan tijdens je les.

@Svdijk
Het scheefzitten voelt voor jou als recht. Ik heb dat ook gehad. Mijn rechterheup had ik verder naar achteren dan links, maar dat voelde ik niet. Daardoor wilde de ene volte ook niet zo goed. Ik blokkeerde het paard volledig.
Ik ben toen wel mijn zit gaan corrigeren. En mijn gevoel daarbij ook. Later ging het een stuk beter.

@Maris
Dat lichtrijden vanuit je benen deed ik ook en is heel moeilijk om af te leren. Ik voel nu heel erg naar beneden en laat me door het paard bewegen, ipv zelf te gaan lichtrijden. Verder probeer ik licht te rijden vanuit mijn basis, ik doe net of die benen er niet zijn. Kleine stukjes gaan goed, dus daarna maak ik weer een overgang naar stap. Je zult zien dat het steeds een beetje langer lukt.

Paardje was leuk, lief en heel open. Heb alleen gekeken. Ga binnenkort rijden. Ze is nog heel groen, keer of 8 onder het zadel. Wel heel braaf. Ik ben heel benieuwd naar het gevoel wat ik van haar krijg. Wel een constante strijd in mijn hoofd of ik wel of niet weer aan een eigen paard moet beginnen. Lastig hoor.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:28

Idd lastig Ankem, veel wijsheid gewenst!

Vanmiddag komt de osteopaat, ik ben erg benieuwd wat er uit komt. Gister paard nog even aan de longe gehad en samen met een vriendin geanalyseerd hoe ze loopt, en daar werd ik niet vrolijk van.
Jullie kennen dat vast, hoe langer je er over nadenkt, hoe erger het allemaal lijkt.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:56

@knollentuin. Gaaf zeg je les. Het is ook echt knap dat jouw Goof nog zo lekker loopt op zijn "ouwe"dag HAHA Volgende keer ff zeggen als je les hebt, dan kom ik kijken als het in de buurt is :)

@ankem, lastige keuze maar ik denk als je naar je hart luisterd het wel goed komt.

@rhys, soms kan je maar beter niet teveel willen analyseren. Maar de osteopaat zal je wss goed kunnen helpen.

Vrijdag les gehad met suus. Pff dat was weer werken aan mezelf en paard. suus moet rechter op de benen komen. Waarbij mijn gevoel van scheef dus eigenlijk recht is :roll: Lastig hoor. Daarbij komt dat ik toch stiekum soms mijn benen afsteek :x Maar gelukkig heeft KT me super geholpen met uitleg en ging het doorzitten niet eens heel slecht.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:12

ankem ja dat vind ik dus lastig. Want HOEVEEL onregelmatige druk heb ik.. en hoe corrigeer je dat in balans
tot het "gelijkmatig" voelt.. want hoe voelt dat? Enz... best lastig

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:39

Ja, het is een lastige keuze.
Ik heb het nodig, het helpt me om te kunnen ontspannen en gezond te blijven in de bovenkamer, maar ik weet niet of ik er genoeg tijd voor kan vrijmaken naast mijn nieuwe baan.
Ik heb een drukke baan, die straks wel weer iets rustiger zal worden, wanneer de boel wat meer op orde is. Vind ik het eerlijk voor een paard als ik het maar 3 tot 4 keer per week kan rijden. Wel dagelijks naar buiten, hetzij in de wei of paddock.
Een heftige strijd tussen verstand en gevoel. Maar ik denk dat als ik mijn droompaard heb gevonden, het wel klaar komt.