Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:28

Ik heb ook een update.. ik had ja moeite met alles dat sneller ging dan ik wilde, draf zit er tegenwoordig wel al in, ben gewend dat ze voorwaarts kan zijn en dus vaak wat te snel gaat buiten... Een normale galop durf ik stom genoeg nog niet. Wel al een stijle galopberg een stukje op gegalopeerd, echter als t rechter werd gestopt omdat ze me dan te snel kon gaan.... Toen een keer een galopberg van een dikke kilometer opgegalopeerd wat erg fout gegaan was omdat paard voor me erg snel was, zij toen ze dan toch mocht gaan een enorme vreugde sprong maaktje, ook nog schrok van iets en ook niet meer wilde stoppen toen t me toch de hard ging en te eng was tot ze bij t andere paard was.

Erna terug bij af... iedere keer langs die berg maar bleef bij stappen, vorige week dan een drafje achter een ander paard en vandaag alleen gegaan en ja hoor!!! verlichte zit en gegaan met veel pijn en moeite!
Ze ging nog bijna te langzaam om in verlichte zit erop te zitten en stopte direct op brrrr.
Dan ook maar de andere galopberg (die de eigenaar ook altijd omhoog gaat) madam vond t geweldig, bleef in een mooi tempo tot ik op t laatste stukje kwam waar ze even een sprintje wou trekken, ff eng maar gered!! ja hoor... dat ga ik vaker doen en als ik dat ook weer moeiteloos durf ga ik t eens met een ander paard erbij proberen :) trots op mezelf en op mn meisje natuurlijk.

Oja en had ik gezegt dat ik nu al een 2 weken buiten bitloos rijd (De galopberg was met bit vandaag) maar draf/stap rondjes gaan gewoon lekker met haar touwhalstertje, als ze al schrikt komt ze net zo goed en misschien zelfs beter terug op haar touwhalster dan bit :) was btw wel erg spannend de eerste keer daarmee naar buiten te gaan!
Ach t is stiekem ook gewoon een top paard :)

marleeentje

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:48

Dat klinkt goed Alexandra! Lijkt me heerlijk om zo lekker buiten te rijden. Helaas is er hier in de buurt weinig bos om in te rijden. Wel duinen en strand, maar als ik daar wil rijden, moet ik er wel eerst met de trailer naartoe. Of rijdend er naartoe maar dan ben ik wel bijna een uur onderweg voordat ik er ben. Doe ik dus niet zo vaak.
Gewoon lekker op je eigen tempo verder werken. Goed gevoel he, dat je controle hebt! Dan is het allemaal wat minder spannend.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:14

ik ben vandaag toch gaan opzadelen en dacht, ik ga er gewoon even op al is het maar 1 rondje stappen. het waaide en hard ook! ik vond het knap van mezelf en heb zelf 2 rondjes de ene kant op gestapt en 2 rondjes de andere kant op. ik had dus alweer m`n doel verlegd :) daarna ben ik gaan longeren en aan m`n paard zag ik dat ze het heerlijk vond om beweging te krijgen in dit weer en ze was volledig ontspannen :) eigenlijk had ik na het longeren nog even het zadel erop moeten leggen en dan nog een drafje en een galopje moeten doen. maar ik ben gaan uitstappen aan de hand over de weg (doe ik eigenlijk altijd na het longeren) morgen avond maar weer, ik moet echt ff doorzetten want de donkere dagen komen er weer aan...

Gizmo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:34

mag ik me eigen hier ook melden?? hier ook een bange ruiter met enorme dosis onzekerheid met buiten rijden en pony lief voelt dit aan en gaat mij dus ontzettend uitproberen door achteruit te lopen en als ik em een tik op ze kont geef begint meneer te bokken.

hierdoor word mijn angst soms wat groter maar soms geef ik t ook op en draai ik weer om naar huis en soms spring ik eraf en loop een stuk om vervolgens weer op te stappen. soms gaat dat goed maar soms ook echt niet en dat is enkel achteruit lopen. als ik em achterwaarts zet in ze vooruit zeg maar(snappen jullie het nog?) dan krijg ik em met geen mogelijkheid naar achter toe

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:24

Goed bezig hoor jendemen25!

Gizmo4ever, die laatste zin snap ik niet helemaal, zou je kunnen proberen om het leestekens te schrijven? Dan is het makkelijker lezen en snap ik het misschien wel. (Kan ook aan mij liggen, hoor, mijn IQ is ook niet al te hoog :+ )
Lukt het rijden in de bak wel goed? Misschien kun je eens een ervaren ruiter zoeken die er weleens op naar buiten kan? Of kan er niet iemand mee die hem vasthoudt aan een halstertouw, voor de eerste keren.
Want dit moet natuurlijk niet doorgaan, dat is hartstikke gevaarlijk!

Was er vorige week afgevallen want ze schrok van een konijntje in de struiken, was toch wel een erg scherpe bocht :\
Een week last gehad van mijn rug, nu nog een beetje, maar ben er net weer opgeklommen en ze deed het braaf! Zag er een beetje tegenop want bij het longeren de vorige dagen was ze erg heet en veel bokken/steigeren, maar ze deed het braaf!!! Gestapt en gedraafd, draf is nog niet wat het zijn moet (nog niet ontspannen en valt ook heel vaak terug) maar voor een 4-jarige die haar balans nog niet heeft gevonden probeert ze het in ieder geval wel! Heel trots +:)+

Ja, een 4-jarige, want Moon is 14 september maar liefst 4!!!! geworden. Feestje!!! *\o/*

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:55

He meiden, ben op vakantie geweest en daarna ff niet gereageerd. Dus ik ga zo alles even terug lezen. Ik hoop dat de angst wat minder wordt bij jullie, zeker nu de herft aangebroken is. De meeste paarden zijn dan wat frisser. Mijn vorige paardje schoot alle kanten op met wat wind := Ik dacht laatst ik ga het proberen met mijn oude dame, het spande erom of het zou regenen of niet..,maar ik besloot toch te gaan. (meestal als ik dan besluit in de bak te rijden blijft het droog :') ) Het is al 20 min stappen over de weg, voor we uberhaubt bij het bos/hei zijn. Ze was erg braaf verder. En ja hoor...net toen ik bij de zandverstuiving was..begon het me toch te hozen! := Ik had ook alleen een dun truitje aan...erg slim ;( Maar goed...was wel benieuwd hoe ze zou reageren...wij in flinke draf terug..maar ze had haar versnelling erop maar was wel erg goed te houden. Ik denk dat het bij mij vooral een kwestie was om het paard te kennen...dat vond ik nogal eng in het begin. Ik hoop in de winter ook naar buiten te kunnen met haar :D

@Narita: Goed dat je er weer opgeklommen bent! Gefeliciteerd met Moon! *\o/*

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:10

Gizmo4ever schreef:
mag ik me eigen hier ook melden?? hier ook een bange ruiter met enorme dosis onzekerheid met buiten rijden en pony lief voelt dit aan en gaat mij dus ontzettend uitproberen door achteruit te lopen en als ik em een tik op ze kont geef begint meneer te bokken.

hierdoor word mijn angst soms wat groter maar soms geef ik t ook op en draai ik weer om naar huis en soms spring ik eraf en loop een stuk om vervolgens weer op te stappen. soms gaat dat goed maar soms ook echt niet en dat is enkel achteruit lopen. als ik em achterwaarts zet in ze vooruit zeg maar(snappen jullie het nog?) dan krijg ik em met geen mogelijkheid naar achter toe

Hoe oud is je pony? Mijn vorige deed dit ook, tot ik een keer zwaar pissig werd en hem goed op zijn donder gaf. Toen was het afgelopen.
Maar ik snap als je onzeker bent, dit wat lastiger is. Ik zou sowieso niet terug keren naar huis als hij dit doet (dan heeft hij gewonnen).
Is er niemand die je ermee kan helpen?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:01

fijn te horen dat hier mensen weer stapjes zetten :) t maakt niet uit hoe klein ze lijken, niks forseren :)
Stom genoeg durf ik nog steeds geen gewone galop (bv in de bak) omdat ze voor t aanspringen onder me uit loopt met draf en dan vind ik t alweer te eng.

marleeentje: Jammer dat er niet veel bos enzo is bij jou. Ik heb 2 heides, de duitse hei is zoon 10 min stappen van stal, de nederlandse hei (die groter is) is zoon 30 a 45 min stap/draf.
Die laatste doe ik dus ook niet zo snel, buiten dat t tijdrovend is als je geen trailer hebt (dan ben je er in 10 min) moet t ook nog LANG droog zijn en ben ik als t zo warm is rond 11 12 uur nog onderweg en dan ist zo warm

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:14

Hallo allen!
Moet zo eens al jullie avonturen terug lezen.
Na de wedstrijd niet echt serieus meer gereden. Morgen heb ik weer les. Ik hoop dat de wind en regen meevalt.want dan word ik altijd meer nerveus.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:39

ik heb woensdag avond met 2 anderen in de bak gereden. in de wind, ja ja... flink met de andere 2 aan het klesen geweest en na een minuut of 10 zat ik eigenlijk wel heerlijk in stap. teugels op maat genomen en gaan draven en echt serieus gaan rijden. ondertussen werd het donker, en ik ben zelfs in het donker (wel op de volte) gaan galoperen!! ik ben megatrots op mezelf :)) en ook op m`n lieve paardje dat ze weeeer geen stap verkeerd heeft gezet en dat ik dus niet bang hoef te zijn.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 16:32

Goed bezig! :D Heerlijk gevoel he?

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:30

Super zeg!ga vooral zo door.

Net weer na een klein tussenpauzetje les gehad. Rochelle heeft een nieuw (bruin <3 ) zadel. Was wel effe wennen hoor. Er zitten namelijk niet van die dikke kniewrongen in dus mijn knieën vlogen af en toe naar voren :+ was bang dat het echt hopeloos zou wezen maaaaarrr ik kon erg lekker in galop er op blijven. Vaak kwam mn kont uit het zadel maar nu totaal niet.
Alleen dat ze op rechts niet echt luisterde. Maar over het algemeen ben ik er blij mee.

Ze gaat trouwens ook erg vooruit met haar schrikgedrag. Er werd geboord en er kwam een lading ambulances aan met gillende sirenes en het deed haar niks *\o/*

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:16

Bij mij gaat het rijden nog steeds super, geen angste, meer (voorlopig) Alleen loopt mijn paardje niet honderd procent. Ze valt steeds uit galop, maakt niet uit hoe je drijft. En halthouden doet ze ook niet meer vlot zoals voorheen. Nu één van haar hoeven moet gedaan worden (smid is gebeld) misschien is het dat. Als ze het na het bekappen nog doet dan gaat het de rug of spieren zijn wrslk (hoop van niet)
Maar ja nog een maandje of 2 werken en ik kan haar een op maat gemaakt zadel kopen

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:47

Goed zo debra! *\o/*
Ik hoop dat je er achter komt waar het niet lekker lopen vandaan komt.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:57

Tis dan ook een schatje!!

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 23:22

Ik snap het wel hoor, al die mensen die bang zijn.. Ik heb het ook gehad hoor en soms nogsteeds..

Bij mijn eerste paard heb ik het gehad. Een fries van 5 jaar oud. Om de 5 minuten ging ik in rengalop alle kanten op. Na een jaar en een keer flink boos worden op mezelf was ik wonder boven wonder niet meer bang :D

Toen ik natuurlijk zoveel reed kon mijn vader niet meer paardrijden dus even later stonden er 2 paarden op stal. In het begin reed ik ze allebei, want me vader had weinig tijd.

Toen kwam in de winter natuurlijk… De uitprobeerface en hard kan hij zeker. Maar ook ontiegelijk hoog. Ben er ook meerdere malen af gegooid.. Zelfs nu een mooi litteken boven me wenkbrouw van 7 cm lang en hij was 1 cm diep.. ;( Toch gewoon blijven rijden en de winter doorgekomen. Super gereden, maar plots kwam het weer.. (alleen bij de kwpner dan..)

Nog 2 keer flink er vanaf gegooid met als gevolg een dikke en zwarte knie en een vaste spier in me rug..

God wat was ik toen bang..

In de tijd dat ik zo bang was ben ik toch iedere keer opgestapt. En hoe??

Iedere keer als ik me onzeker voelde om erop te stappen dacht ik aan iedere keer dat ik eraf was gegooid en hoe ik dat moest oplossen, dan werd ik zo pist nijdig dat ik gewoon opstapte en zo weg reed :P

Misschien helpt dit voor andere mensen ook?

Probeer niet te voelen of te kijken wat je paard wil gaan doen, maar denk aan wat jij wil doen!
Denk eraan hoe jij wilt rijden en hoe jij zou willen dat je paard is.
Denk aan hoe die paarden kunnen lopen tijdens de wedstrijden op de hoge wedstrijden.
Of mooi crossen door het bos? Geweldig toch?

Zo stap ik toch iedere keer weer blij op beide paarden :D

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 07:35

bij mij helpt zachtjes in mezelf zingen altijd heeel erg!
en denken dat ht echt niet eng is

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:26

Inderdaad een goed gevoel! Vonden jullie het vandaag hard waaien? Ik woon in het westen en heb me er vandaag bij neergelegd dat ik deze maanden gewoon in de harde wind zal MOETEN rijden (van mezelf hoor) ik ben vandaag gaan rijden in de bak en had wat balkjes neergelegd zodat ik me daarop kon focusen. En ik heb wel een uur lang super relaxed gereden :) het waaide flink maar ik zat zo lekker en m'n galop ging niet zo lekker maar zelf dat heb ik goed doorgepakt! Jullie veel succes allemaal. Het boek "paardrijden zonder angst" is ook een aanrader!

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:31

Wat goed van je Laura! Ik moet mezelf ook geregeld een schop onder m'n kont geven. En als m'n paard dan toch dwars is (bang wordt bij mij ook bang) maar met dwars gedrag of iets wat niet lukt onder het rijden daar ga ik mee aan de slag maar schrikt m'n paard dan heb ik echt een rottig gevoel, vandaar de schop onder m'n kont zo nu en dan!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:04

Morgen zou ik nog langs willen gaan bij t pfeerd. Maar als ik de weersvooruitzichten zie....sla ik toch maar even over. Ze word zowieso die dag al bereden en alles er op en er aan,dus geen aandacht te kort. Regen en wind is niet bepaald de fijnste combi voor ons.hihi

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:11

Ze voorspellen voor vandaag veel slecht weer inderdaad. Ben bang dat het voor mij ook geen rijden wordt vandaag. Beetje regen vind ik niet erg, maar de combinatie regen en wind vind ik een stuk minder aantrekkelijk. Het is nu echt herfst aan het worden, dat kun je goed merken. Het wordt kouder en al vroeg donker. In deze periode moet ik mezelf er ook regelmatig nog toe zetten om 's avonds naar mijn paard te gaan. Overdag tijdens mijn werk zit ik me er dan op te verheugen om weer naar mijn paard te gaan, maar als het 's avonds donker is dan heb ik opeens niet zoveel zin meer. Liefst blijf ik dan lekker thuis met een kop thee op de bank. Maar moet zeggen dat ik meestal toch gewoon ga hoor, anders krijgt mijn paard helemaal geen aandacht meer in de herfst/winter periode.
Jendemen, ik woon ook in het westen, redelijk dicht bij de kust. Bij ons waait het toch altijd een stuk harder als in het binnenland. Dat kun je goed merken!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:14

Oh gelukkig dan ben ik niet de enige.
T is voor mij zowieso een probleem met wind en regen omdat ik een stuk daar naar toe moet lopen (moet met de bus,heb geen rijbewijs). Dus dan zou ik zeiknat aan komen.hihi niet echt fijn met een doorweekte rijbroek rijden.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:17

Nee dat is zeker niet fijn! Ik kan dan nog met de auto naar stal, maar heb alleen een buitenbak. Dus als het hard regent ben ik ook binnen vijf minuten doorweekt. Dat is ook niet echt aantrekkelijk. Ik heb nu wel een softshell rijbroek die water afstotend is (en ook geen wind doorlaat) dus dat is wel lekker. Maar met harde regen is ie ook niet waterdicht heb ik gemerkt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 09:51

Hallo Hallo :wave:

Ik heb jullie hulp nodig. :o

Mijn pony stond 2 weken kreupel, sinds gisteren mag ik weer rijden dus dat hebben we gedaan. Ging super goed! Daarna nog even buiten uitgestapt en een klein stukje gedraafd om te kijken hoe hij op het harde liep.
Ik wil het buitenrijden weer gaan uitbreiden. Ik ben het zat om bang te zijn voor trekkers. Hoe pak ik dit aan?
Alles gaat goed tot ik in de verte een trekker zie, ik blokkeer pony blokkeert...

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:27

Ken je iemand die een trekker heeft? Zo ja, dan zou ik daar beginnen met het laten wennen, en wel stapsgewijs.