ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marja

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:41

Stoer Fahya-Femke! Gewoon opgestapt... Soms wilde ik dat ik weer 20 jaar jonger was... Die onbevangenheid (die zo ontzettend handig is met jonge dieren) ben ik helaas verloren in de loop der jaren. En het moederschap heeft er geloof ik ook niet aan geholpen. Nee, ik ben een voorzichtige muts geworden, ben ik bang, en ga er pas op als de paarden me al 10 keer duidelijk hebben gemaakt dat het echt wel kan, ze het niets meer interesseert en dan nog heb ik de zenuwen haha.
Africhten is leuk, maar de eerste keren erop laat ik net zo lief aan iemand anders over tegenwoordig...

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:54

Ik zit er ook nog niet op hoor!
Maar de mijne is ook nog geen 3 (a)
In de meivakantie ga ik dr opzitten denk ik, als mijn helper tijd heeft.
Ze staat nu toch alweer geruime tijd (3 weken) stil met longeren en ik merk aan dr dat ze zich begint te vervelen, dus ik denk dat ik haar eerdaags weer eens uit de stal pak en ga longeren :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:12

hihi marja maar het staat er ook wel heel simpel. maar ik ga pas een stap verder als het paard relax is, dus mijn handelingen normaal vind. dus zadel tikken en met de hand er over schuiven voor het geluid. beugels klapperen. opstijgen (nep opstijgen door te springen er naast hihi), dan staan in de beugel en eens zitten. en er weer af. en het nog een paar keer herhalen. er naast oefenen met links en rechts aan de teugels en halt. en dan pas echt er op en werkelijk stappen ;)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:42

Voor degene die erom vroeg, hier een foto van Indezz. Op deze foto wel pas net 3 jaar, maar helaas geen recentere foto's op pc staan. Hoop dat jullie hem kunnen zien, hij staat namelijk op mijn facebook.

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/306852_108660485908647_100002940894561_60453_1620442568_n.jpg

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/300291_108659119242117_100002940894561_60444_1820418211_n.jpg

Het probleem van Indezz is dat hij gewoon weet dat hij wel los kan komen en niet gauw ergens van onder de indruk is. Ik had hem laatst even voor de stal los staan omdat ik was aan het opstrooien, er is een opening tussen hekwerk met aan een kant een poort en aan een kant de omheining van het terein daar liggen een stapel pallets. Ik dacht als ik een touw span tussen poort en pallets dan blijft hij er wel achter. Het ging goed totdat ik eronderdoor bukte om nog wat stro te halen en meneer besluit er ook achteraan te gaan. Hij krijgt de pallet achter zich aan geslingerd, zijn schrikreactie was twee galopsprongen om vervolgens een 5 m verder grasjes te gaan eten.
Ook een tijdje terug wilde hij zo'n plastic tuinstoel onderzoeken, steekt zijn hoofd door de armleunig en hangt dus vast, als schrikreactie doet hij zijn hoofd omhoog en zet twee passen achteruit toen ik zei dat het goed was bleef hij gewoon schaapachtig staan kijken. Dát zijn nou typisch Indezz acties haha. Mijn merrie daarintegen vind zelfs eten uit een voerbak op de grond héél eng, dat schuift namelijk dan moet je je wel aan het touw ophangen. zij is inmiddels bijna 19 maar die vind dingen snel eng en reageert ook een stuk impulsiever. Maar dat is een dravertje en staat dus ook een stuk hoger in het bloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:28

vandaag op flint (3 jaar) gezeten en even gestapt, met iemand dat hem vast had natuurlijk

hij heeft even klein steigertje gedaan, maar voor de rest ging het super

had wel voorzorgen genomen & cap & bodyprodictor aangedaan :P

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:49

Fijn Chalinka :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:51

twin, wat een leukie! hier verderop staat ook een kruising tinker, draver geloof ik. ook een vos bonte. alleen die heeft dan wel weer sokken.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:37

Wat een interessant topic! Ik kom hier ook even meelezen en misschien af en toe meepraten als dat goed is. :D

Verzorg een Friese ruin die in mei drie wordt (foto's in mijn profiel, voor de geïnteresseerden :D). We zijn nu bezig met de basis met longeren, dat gaat erg goed dus we gaan binnenkort beginnen met de dubbele longe/lange lijnen. Daarnaast wandelen we heel veel met hem buiten om hem verkeersmak te maken.
Deze zomer willen we hem al zadelmak maken, longeersingel accepteert hij al. Zadel hebben we nu één keer geprobeerd en dat vindt hij nog heel erg vreemd. Lijkt wel een rodeopaard. :D

Op zijn vierde (volgend jaar in de zomer) willen we dan waarschijnlijk echt gaan beginnen met inrijden. Eigenaresse is tot nu toe van plan om het zelf te doen, met hulp van mensen die er ervaring mee hebben uiteraard. Dus ik lees lekker mee in dit topic, we kunnen er vast veel van leren.

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:13

Oh ik vond dit topic net, toevallig, en ik wil ook wel graag meepraten!
Mag het ook met pony's :o ?

Ik heb sinds kort een 3-jarige hengst van Popping's macho en Kantje's Ronaldo;

Afbeelding

Ik zie me er helaas nog niet zo meteen op zitten (ben een van de weinigen in dit topic denk ik :o)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:28

twin wat een leukerd!
chalinka dat is op zich goed gegaan dus. en mooi; veiligheid voorop!
spirit welkom :) wat een knappe fries in je profiel.
tatt wat een gaaf beestje! en waarom zie je er nog niet zo op zitten?

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:26

Omdat ik veiligheid vooropstel; Ik kan me niet veroorloven om erop te gaan zitten voordat ik er nagenoeg zeker van ben dat hij me niet zomaar uit zn zadel tilt. Ik wil niet dat hij los geraakt, over/door een hek springt en zich verwondt, bij andere paarden geraakt. Met een hengst heb je toch altijd meer verantwoordelijkheid he.

Maar misschien heb ik wel te snel gesproken, tot nu toe stelt hij namelijk absoluut niet teleur! Hij is perfect braaf aan de hand te leiden door mij. Ookal moet hij om naar de piste te gaan voorbij een stal paarden waaronder veel merries, een blaffende hond, en sinds kort een grote witte partytent. Hij heeft alles wel gezien en is erg oplettend, maar absoluut niet bang! Hij is nog niet 1x geschrokken. Hij kijkt gewoon, blijft even staan, en na een aanmoediging van mij loopt hij erlangs alsof het ook helemaal niks uitmaakt.

Ook staat hij langs een hengstige merrie en ook hier voorbij lopen is geen enkel probeem voor hem.
Ik heb hem al gelongeerd, en op de poetsplaats eens opgezadeld en aangesingeld, maar hij is helemaal niet onder de indruk voorlopig. Hopelijk blijft dat ook zo!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:29

ik snap sowieso niet dat mensen er 'zomaar' op gaan zitten, en als het dan mis gaat raar opkijken.
Maar vaak is het onkunde, begrijpt men niet dat het niet zo normaal is dat er iemand op de rug klimt. Het ene paard is het andere paard natuurlijk ook niet. sommigen vinden het wel direct de normaalste zaak vd wereld :p Maar het opbouwen is zo belangrijk, het vertrouwen kweken.

als ik dat 2e gedeelte dan lees, denk ik dat je er toch zo op zit :j
als je in rust en vertrouwen te werk gaat, en je voelt dat het goed is, komt het vast en zeker helemaal goed :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:29

FahyaFemke schreef:
chalinka dat is op zich goed gegaan dus. en mooi; veiligheid voorop!

ja, heb achter men bodyprodictor effe moeten zoeken & er zit aan de binnenkant een muizengat in, maar hij werkt nog

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:38

FahyaFemke schreef:
ik snap sowieso niet dat mensen er 'zomaar' op gaan zitten, en als het dan mis gaat raar opkijken.
Maar vaak is het onkunde, begrijpt men niet dat het niet zo normaal is dat er iemand op de rug klimt. Het ene paard is het andere paard natuurlijk ook niet. sommigen vinden het wel direct de normaalste zaak vd wereld :p Maar het opbouwen is zo belangrijk, het vertrouwen kweken.

als ik dat 2e gedeelte dan lees, denk ik dat je er toch zo op zit :j
als je in rust en vertrouwen te werk gaat, en je voelt dat het goed is, komt het vast en zeker helemaal goed :j

Nee inderdaad, er 'zomaar' op gaan zitten was ook helemaal de bedoeling niet, vandaar dat ik zei dat ik mezelf er nog niet meteen zag opzitten :p Ik wil hem eerst goed aan de longe hebben lopen, opgezadeld en wel. En van daaruit kunnen we weer verder. Een keer een voet in de stijgbeugel doen, er een keer over gaan hangen, al hangend een paar stapjes zetten, en daarna pas een keer opstappen. Dit verspreid over een aantal weken natuurlijk, niet allemaal gelijk!

Hij verbaast me inderdaad met zijn fijne karakter. Misschien was mijn vorige New Forest gewoon zo'n duivel dat ik me nu met mijn nieuwe pony ook elke keer schrap zet, maar dan voor iets wat niet gaat komen..

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:43

haha ja wie weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 02:15

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 04:58

veersche schreef:
Ik lees mee. Mijn kleine donder moet volgend jaar ingereden worden en ben het er nog niet helemaal over eens of ik het laat doen en of met hulp van iemand met veel ervaring.....

Daar zit ik ook zo over te denken
aan de ene kant ben ik iemand die altijd zegt als je het nog nooit eerder hebt gedaan met goed resultaat niet aan beginnen
maar dit paardje is heel lief en makkelijk dus vandaar dat ik het met begeleiding wel aan zou durven zelf erop te stappen..

Maar denk uiteindelijk dat ik het toch laat doen :')

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:55

Wat een leuke plaatjes en een onwijs gave hengst.
Ik ben vanaf dat ik me merrie heb erop gegaan en nam lessen en ze denken er allemaal verstand van te hebben maar dat is totaal niet het geval maar heb nu een instructrice met echt verstand ervan en weet waar ze over praat en rijd er ook soms op.
Dus kijk goed ze willen en denken alleemaal dat ze het aankunnen maar neem er een met veel ervaring.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:05

Morning!

Leuke foto chalinka

En tattxx er zomaar opzitten moet je idd niet doen.

Bij ons is het trouwens wel zo gegaan.
De eerste dag, hangen, geen reactie, been erover, geen reactie, rechtop zitten, geen reactie stappen adh. geen reactie. braaf beest. en afgelopen week was hij een boefje.
Misschien gaan we nu de ellende krijgen omdat hij alle tijd braaf is geweest ;)

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:49

Leuk topic! Leuk om te lezen en te zien hoe het bij andere gaat!
Ik zal nu nog even blijven meelezen en vanaf mei zelf ook mee posten. Begin mij krijg ik een jonge ijslander hier aan huis om mee aan de slag te gaan.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:56

@ FayahFemke. Indezz heeft wel sokken,alleen niet goed te zien op de foto. Hij heeft meer sokken als sommige friezen bij ons op stal haha. Hier een foto van toen hij 5 weekjes oud was, hier zie wel de aanzet van de sokken. http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/299856_108660499241979_100002940894561_60454_759628653_n.jpg

Ik ben er ook niet zo gaan opzitten, er is heel veel werk aan vooraf gegaan. En ik ben er ook niet als eerste op gaan zitten, had toen net een knieoperatie gehad en kon me echt niet veroorloven om er naast te liggen. Maar heb altijd heel veel met hem gewandeld, als veulen deed ik er al over hangen dus niet leunen maar wel dat hij aan de andere kant ook wat zag en ook aan die kant bewegen. Dekjes opleggen, dekens ed. De stemcommando's kon hij stap, draf, halt en terug al voordat ik begon met longeren. Dit was voor de longe al heel normaal voor hem. Toen begonnen met longeren aan halster, kaptoom en hoofdstel. Ook eens met een longeersingel en erna met een dubbel longe. Sturen en remmen kon hij dus ook al voordat er iemand op ging. Een vriendin is er voor het eerst op gegaan en wij vonden het spannender als hij, het was nog net niet dat hij erbij stond te gapen. :+ De 4de keer onder het zadel is hij dan ook al alleen mee naar buiten gegaan, ik liep ernaast en een vriendin zat erop wel ook een drafje gedaan zonder mij ernaast. De 5de keer heeft hij voor het eerst een galopje onder het zadel gedaan, dit ook met buitenrijden. En de 7de keer heeft hij in zijn eentje een buitenrit met die vriendin gemaakt. Hij is dus wel braaf heeft alleen zo zijn nukken. Om die nukken vind ik hem zelf wat eng om op te stappen en stap tot nu toe ook alleen op als hij al gereden is en hebben alleen uitgestapt een aantal keer gedraafd. Het is dus niet dat ik er zomaar opgestapt ben, ik ben gewoon erg onzeker omdat hij jong is en ik ben dan bang om hem te verpesten doordat ik bang ben. Omdat ik hem vanaf veulen heb voelt hij dat feiloos aan dus ik stap alleen op als ik dat kan zonder angst, en dat zijn we nu aan het uitbreiden. Heel raar want hij is best braaf, en mijn merrie kan echt een draakje zijn die alleen maar wil rennen maar op haar stap ik zo op ( ondanks dat ik al 2 x met ambulance door haar ben afgevoerd ) maar haar reactie ken ik na 10 jaar wel en hem kan ik onder het zadel nog niet goed inschatten.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:03

Snackie schreef:
Morning!

Leuke foto chalinka

En tattxx er zomaar opzitten moet je idd niet doen.

Bij ons is het trouwens wel zo gegaan.
De eerste dag, hangen, geen reactie, been erover, geen reactie, rechtop zitten, geen reactie stappen adh. geen reactie. braaf beest. en afgelopen week was hij een boefje.
Misschien gaan we nu de ellende krijgen omdat hij alle tijd braaf is geweest ;)

dat is ook niet 'zomaar er op gaan zitten' snackie.
dat is netjes voorbereidend te werk gaan. en als stap 1 goed gaat pas naar stap 2. maar bij het ene paard kan dit in 1 a 2 dagen, en het andere paard moet daar een week over doen :)

chalinka leuke foto, zit je nu zonder beugels?

shilady als je echt een heel braaf paard hebt zou ik het ook met begeleiding doen. Al adviseer is tóch weer de meeste mensen om hem gewoon even 4 weekjes bij mij te brengen, en vervolgens onder mijn begeleiding verder te gaan rijden. Dus ik geef tegenstrijdig advies nu, is dat wat. haha. Maar ik begrijp gewoon dat mensen het graag zelf doen... en als het écht een makkelijk paard is waarom niet. maar tot nu toe waar ik eerst ben wezen kijken, waren het toch niet al te makkelijke beestjes dus eerst in opleiding bij mij; vervolgens thuis bij de eigenaren.

demidonna helemaal mee eens, kies iemand die écht ervaring heeft. en waar je het dus ook van kunt controleren, want er zijn er genoeg die zeggen dat ze 'tig paarden ingereden hebben' en dan zijn het er 2 of 3 ofzo. Ja enige ervaring is er dan wel, maar dan zou ik nog even opzoek gaan naar iemand met meer ervaring..

twin ikke niks gezegd over sokkies :n
en ik begrijp je verhaal, dat hoor ik vaker zo :j maar ik vind dat je juist aanpakt!

Ik heb vanmorgen met de 2 zwartjes gereden (de fellponies); rondgestapt in de paddock wauw! en ook met mn eigen zwartje Britt. wel helemaal naar het dorp gereden vanuit de wei (das een km misschien :') ) en ze was heel braaf. heeft maar 1 keer staan piafferen :') Ik moet dit echt op film laten zetten want ze staat echt helemaal te dansen onder me. geweldig om te voelen, alleen mag ze natuurlijk wat meer gaan ontspannen en dit uit dr hoofd laten ;)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:29

Ohw sorry dat was snackie

Misschien moet je het inderdaad nu maar laten filmen, dadelijk is ze ontspannen en doet ze het niet meer ;-) En al is het maar 1 km , het is toch 1 km die goed aanvoelde toch?
Fijn dat het allemaal zo goed ging!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:33

ja geeft niks or :P
zeker dit was de 3e keer geloof ik. eerst aan de hand.. toen half aan de hand, terugweg er op. en nu vanaf begin er op, en zelfs een stukkie verder dan de andere keren. dus heel erg trots!!
Ik doe dit, omdat ik dus naar het dorp, door het dorp en het dorp weer uit moet; om bij de bak te komen waar ik mag rijden :') duurt dus nog wel even voor we er zijn haha, maar ik heb de tijd!

edit: ik heb even voor de lol op afstandmeten.nl gekeken, het is een dikke 400 m naar het dorp :') dus toch wel bijna een heuse km buiten geweest *\o/* ;)

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:32

Wat vinden julliedeideale leeftijdom een paard te beleren. Mijn pony word 4 in mei en heb er nog maar een stuk of 10 keer op gereden.. Nu komt dit ook omdat ik nog geen goed passend zadel heb, voor het eind van de maand heb ik dit wel als het goed is. Ik merk wel dat mijn pony zich soms een beetje verveeld voornamelijk op stal hij eet namelijk al zijn stro op en staat een beetje te draaien. Gelukkig staan ze nu op de wei. Vervelen jullie paarden zich ook weleens?