[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:41

Zangersheide, VDL-stud, VDL-groep. Ik roep zomaar wat, weet ook niet of deze stallen stagaires aannemen.
Wij iig wel :D We zijn misschien niet zo'n topstal als de eerder genoemde, maar wel leerzaam en leuk!

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:20

besita schreef:
nou dat had ik ook hoor ..ben maar een vrouwtje maar ik droeg de zakken kunstmestkorrels van 50 kg zo naar het eind van het land ..of de balen kuil van 400 kg verplaats ik ook in mijn eentje, veulens hef ik ook allen de trailer in ...maar daarom verkies ik toch graag de lichte vorm van paardrijden ..want ik merk wel dat ik nu een dagje ouder wordt ..

Maar dat is ook het stomme, ik trek zo in een dag alle stallen leeg maar aan die gewichten hangen valt me vies tegen! ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:39

Shanna_W schreef:
Marcel, ben jij vroeger, voor bijvoorbeeld een jaar (of korter of langer) naar het buitenland getrokken om te werken met paarden? Zoja, hoe beviel dit en wat was de reden hiervoor, zoniet, waarom heb je het nooit gedaan :+
Anderen mogen ook reageren hoor, ik ben op zoek naar ervaringen en verhalen! ;-)

Ik heb 12 jaar in Spanje gewoond, en dat beviel me geweldig. Maar uiteindelijk voel ik me toch in Nederland het allerlekkerst. Komt ook omdat de springsport hier op een heel hoog niveau staat, en als je hier bij de besten hoort, kan je overal in de wereld voorop rijden. Aangezien ik echt van plan ben om weer helemaal volop concours te gaan rijden, ben ik toch het liefst hier.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:08

Hey hier ben ik weer; ff stukje bij moeten lezen...
Wat betreft dat STOFZUIGEN daar ben ik zeker ook voorstander voor.
Helaas kan dat niet bij alle 3 de paarden....eentje is nog te onvoorspelbaar (en dan watervlug)....ander is al op de voorhand gebouwd... en ja dan ons L-paard daar is het super voor loopt nl graag hoog er bovenin tijdens het springen én galopperen.
Nu ben ik zo'n 5a6wk zonder slof aan he rijden (ik kon hem nl eerst niet zonder slof rond houden :o mannenpaard )...Ow hij wordt dus steeds lichter :D
Nu stap ik op en met lange teugel rijdt ik weg mooi diep laag en rond óver de rug.
Linksom gaat alles perfect alleen rechtom in draf...hij vind het nl heel vervelend dat je op zijn linkervoorbeen lichtrijdt. Dat laat hij merken door onregelmatig te gaan lopen met hupjes tussendoor,zodra je uit je zadel komt krijg je deze 2x tegen je billen gedrukt,zo van en nu van been wisselen.
Oplossing; voorwaarts rijden met druk op de linker teugel en stelling naar rechts en achterhand naar buiten drukken (ofwel iets travers inzetten).Dat moet ook even in galop zo en dan zakt hij gelijk.
Als hij erdoor is gaat alles naar wens. (nog beter zou zijn als mijn eigenwijze man ook gewoon op het linkervoorbeen licht zou rijden) ;)

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:26

dat stofzuigeren is niet zo'n succes in het bos als er ineens een ree de hoek om komt zetten, ik lag dr bijna naast! B-)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:43

MarcelDufour schreef:
besita schreef:
Marloes ..ik vind het gewoon een fijne gedachte ..een springpaard heeft zijn rug echt nodig ..als jij hem helemaal bovenin zit te rukken ( want je moet dan steeds van die halve ophoudinen gaan doen om ze bovenin te houden ) dan werk je toch imo niet de juiste rugspieren ..terwijl je met dat stofzuigen net het gevoel hebt een accordeon onder je kont te hebben ..ze kunnen net zo makkelijk in en uit elkaar schuiven als je het zelf hebben wil

Daar haalt Besita wel een waar woord aan. Deze manier van rijden werkt bij een springpaard heel goed, maar hoe dat voor dressuur is weet ik echt niet. Misschien dat voor dressuur hele andere wetten gelden, dat zou goed kunnen.

Volgens mij komt het stofzuigeren met contactteugel zelfs uit de dressuur. Ergens rond (misschien nog ervoor zelf) het Reiner Klimke tijdperk is er erg veel ophef over geweest, want het zou dierenmishandeling zijn om paarden zo weinig te laten zien.

Ik ben als dressuurruiter nog steeds opgeleid volgens het Duitse voorwaarts neerwaarts systeem door Nico van Stigt en zal dus altijd braaf voorwaarts neerwaarts beginnen. Op het moment dat ze goed in takt loopt en loslaat, pak ik haar op naar horizontaal evenwicht en van daaruit kan ik zonder dat het enige kracht kost naar oprichting. Allemaal omdat ze in het begin goed heeft moeten loslaten. Maar zeer veel instructeurs hebben niet meer het geluk van een zeer gedegen basis en zien dus eerder hun heil in het ldr gebeuren, want voorwaarts neerwaarts dat is zoooo niet 2010 :Y)

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:02

Hee, mijn paard houd snel vast op links en wil dan op rechts geen contact aannemen.. ik moet volgens school ( doe paardensportopleiding ) dan links iets van de hals en halve ophoudingen maken, maar ik las net dat dat niet moet ..
wat moet ik er volgens jou aan doen ? En met voorwaarts neerwaarts lukt ook niet helemaal, krijg zn neus maar tot zn knieen, of hij gooit zn kop nog iets hoger en gaat harder draven .. heo krijg ik m zo laag ?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:02

dots83 schreef:
dat stofzuigeren is niet zo'n succes in het bos als er ineens een ree de hoek om komt zetten, ik lag dr bijna naast! B-)

Wie gaat er nu ook stofzuigen in het bos 8-) :7 :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:15

Flynn schreef:
Hee, mijn paard houd snel vast op links en wil dan op rechts geen contact aannemen.. ik moet volgens school ( doe paardensportopleiding ) dan links iets van de hals en halve ophoudingen maken, maar ik las net dat dat niet moet ..
wat moet ik er volgens jou aan doen ? En met voorwaarts neerwaarts lukt ook niet helemaal, krijg zn neus maar tot zn knieen, of hij gooit zn kop nog iets hoger en gaat harder draven .. heo krijg ik m zo laag ?

Dat is een kwestie van volhouden, en vertrouwen geven. Je paard zal dat op den duur wel gaan doen, maar je kunt van iets wat jaren niet gedaan is, niet verwachten dat het in een paar dagen opgelost is.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:33

Ja oke .. Ik probeer t wel al sinds ik m heb( sinds september) en t gaat met vlagen steeds beter. daarvoor was ie ingereden en op de wei gezet, verder niks meer mee gedaan dus hij had zon 2 jr niks gedaan .. maar dat ophoudingen geven wat ik zei dat is wel gewoon goed ? want als ik dat niet doe dan gaat ie weer vastpakken ...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:44

Flynn schreef:
Ja oke .. Ik probeer t wel al sinds ik m heb( sinds september) en t gaat met vlagen steeds beter. daarvoor was ie ingereden en op de wei gezet, verder niks meer mee gedaan dus hij had zon 2 jr niks gedaan .. maar dat ophoudingen geven wat ik zei dat is wel gewoon goed ? want als ik dat niet doe dan gaat ie weer vastpakken ...

Dat is moeilijk om te zeggen vanaf hier. Ik persoonlijk ben niet zo van de ophoudingen. Ze moeten het echt bont maken, wil ik ingrijpen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:47

ik vraag wel op (maar dat is geen ophouding, want voor ophoudingen gebruik ik enkel halve ophoudingen om een let-opsignaal te geven en hele ophoudingen om halt te houden) en zodra het paard wil nageven geef ik ook duidelijk na.

Maar in mijn ogen zijn halve ophoudingen niet bedoeld om het paard te laten zakken in de hals

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:50

Pff.. ik ben net klaar met stofzuigen. Was niet echt een succes, kon maar weinig stofjes vinden.. Heb vooral veel sterren gezien.
Ik heb als het goed is een lang filmpje straks.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:56

Met de halve ophoudingen is het de bedoeling dat het paard de nek en kaak gaat ontspannen.
Het paard word hiervoor beloond door de hand te ontspannen.

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:43

Wat een top topic! Ik heb de eerste tips hieruit ook geprobeerd vandaag. Eigenaar (tevens fokker) had tijd om te helpen.

Even korte introductie:
Paard is 5 jarige Lupicor merrie die een jaar lang met een meisje van 15 heeft rondgehobbeld en vooral haar zin gekregen. Ik ben vooral dressuurmuts, nooit een hekel aan springen gehad maar vooral op dressuurstallen rondgelopen. Sinds oktober/november 2009 proberen wij samen onze sport te bedrijven, in het begin was haar balans ver te zoeken vooral in de galop, de eerste keer dat ik probeerde aan te galoperen lag ik er naast omdat ze het qua kracht echt niet redde. Inmiddels hebben we 3 winstpuntjes in de B dressuur en afgelopen weekend zelfs 1 proef gewonnen (totaal onverwacht, want nog genoeg fouten). Voor een beeld: http://www.youtube.com/watch?v=RZm3Q0GBW7Q
Wij rijden 1 keer in de week in de springles(beginners) bij de vereniging, maar dit vind ik meer 'paarden over hindernissen jagen' en in het begin ging het springen ook goed, totdat paard begon op het laatste moment langs de hindernissen te sjezen. Hierdoor daalde mijn vertrouwen en was het einde bijna zoek. Besloten eerst dressuur te verbeteren en dan verder te gaan.
Maar door intensieve dressuurtraining vorige week is het vertrouwen in elkaar echt gegroeid! Dus eigenaar gevraagd om te helpen met springen vandaag.

Het uitproberen van het topic:
Eigenaar 6 balken op 2,90 laten neerleggen. Zweep weggelegd (in het begin van dit topic gelezen, een paard moet willen springen en niet gedwongen worden). Dus beginnen: ik (te naïef) dacht er meteen overheen te galopperen (na uiteraard wel warm gereden te hebben). Ze ging er langs, dus eerst opgebouwd door erover heen te stappen en te draven en daarna te galopperen. Een heerlijk tempo kreeg ze hiervan!
Na verloop van tijd de achterste twee balken omgebouwd tot een laag kruisje op 2,50 van de laatste grondbalk. Weer eerst vanuit draf, daarna in galop maar in galop deed ze meer een iets grotere galopsprong (terwijl ze vanuit draf wel echt sprong). Kruisje omgebouwd tot laag stijltje.
Het ging zeker niet altijd perfect ze is er genoeg langsgesjoefd, maar ik heb het rustig kunnen oplossen en zonder mijn vertrouwen te verliezen. Geen geweld en een en al rust. Het einde van de training vandaag was de eerste keer in draf, doorgalopperen en in galop springen, doorgalopperen en nogmaals vanuit de galop springen. Het stijltje stond uiteindelijk op 65 cm. Voor vele van jullie kinderspel, voor ons een enorme vooruitgang! Het was lang geleden dat ik vanuit galop had gesprongen en de balken op de grond gaven mij een enorm vertrouwen! Wat ben ik blij met de tip an de balkjes galoperen!

Maar meteen een vraag, een instructrice die ook aanwezig was en ons bezig zag en verbaasd was dat ik aan het springen was (mijn reactie was: winnen geeft vertrouwen :o) vroeg hoe we de balken hadden liggen, dus ik zei op 2,90. Waarop haar antwoord was, dat is toch best krap, bij de Orun hadden ze geleerd uit het boekje 3 a 3,5 meter voor galop. Nu is zij puur dressuur en zei dus alleen wat ze geleerd had destijds.
Maar ik vraag mij nu af, hoe zit dit? Ik vond persoonlijk de 2,90 ideaal, ik had een heerlijk (beheerst) galopje. Ergens heb ik het idee dat jij de afstand kleiner hebt om een 'rustiger' basistempo te hebben, klopt dit?

Overigens ben ik hierna nog even gaan stofzuigeren, ik ben heel erg benieuwd naar een filmpje hiervan waarop het goed is uitgevoerd. Ik deed dit altijd zelf al nadat ik het eens geleerd heb aan het einde van iedere training en wedstrijd neerwaarts rijden in draf enkele rondes en daarna geef ik meestal de teugels helemaal vrij en gaat paard ook wel nog lager met haar hoofd. Maar volgens mij nog niet helemaal over de grond.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:38

Elsskippy schreef:
Met de halve ophoudingen is het de bedoeling dat het paard de nek en kaak gaat ontspannen.
Het paard word hiervoor beloond door de hand te ontspannen.

Hij wil ook niet loslaten in de kaak ...
Is er geen andere optie die ik moet toepassen, of moet ik soms gewoon druk aannemen op rechts en loslaten op links? gaat ie dan vanzelf zakken?

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:42

Marenique, op school houden ze ook 3 3,5 meter aan, 3,5 meter zou het grondtempo moeten zijn in t parcours ? En t grondtempo v springen ligt zowiezo hoger dan bij dressuur ...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:47

Flynn, Zijn medische oorzaken al uitgesloten?
Martenique, Wat een verhaal! Een paard moet eerst leren wachten alvorens naar voren te rijden. 2.9m is een standaard arbeidsgallopade voor de meeste paarden. 3.5m wordt meestal aangehouden als galopsprong in het parcours. Een parcoursbouwer wil hier nog wel eens vanaf wijken (outdoor is de gallopade iets groter).

Gefeliciteerd met je WP's. Ik vind je persoonlijk iets te hard in de hand!

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:57

Flynn en mo_van_dijk, bedankt voor de reacties mbt de afstand, maar moet de afstand tussen de grondbalken voor de hindernis in training dan ook vergroot worden op den duur? Ik zag hier in het topic in de posts van Marcel toch vooral 2,90 langskomen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:04

Die balken zijn met name bedoeld om als ruiter het ritme te leren voelen en je oog te trainen. Wanneer dit geen probleem meer oplevert kan je de balken ook weglaten.

Persoonlijk oefen ik ik nooit de grotere afstanden (beetje paardafhankelijk).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:28

besita schreef:
dots83 schreef:

Wie gaat er nu ook stofzuigen in het bos 8-) :7 :D

Ik ook hoor.. Stofzuig daar graag.. In het bos, boslucht snuiven heerlijk!!!
Ree langs de bosrand, bij mij ook wel eens oeps momentje opgeleverd, zat er nog net op :D

Ben weer bijgelezen, leuk om te zien dat het springtopic ook voor een deel dressuur topic geworden is.
En ik de wijze lessen van mijn instructeur hier terug vind! (en hij is dressuur ruiter en instructeur)

Hij vind ook dat ik mijn nieuweling, op lengte moet rijden, lang laag, je voelt hem dan ook in zijn rug ontspannen
en zijn passen groter worden. (echt stofzuigen kan hij nog niet)
Probleempje is nog wel, dat hij wat (niet veel, maar ik vind het wat te veel) steun zoekt,
anders raakt hij helemaal uit balans. Gaat maar paar pasjes goed hoor, dan komt hij weer hoger.
Maar gaat wel steeds beter en hij begint het te snappen. Dan kan ik hem ook weer meer op eigen benen
laten lopen (voor zover hij dat al kan :Y) ;) :+ )
En hij ziet en hoort alles en dan moet het koppie ook weer omhoog.
Bovendien heb ik een paard dat zich in mijn ogen en die van de instructeur, makkelijk op kan kroppen en
dat is zonde.
En wat ik hier ook zie, krijg ik ook bij herhaling naar mijn hoofd geslingerd, denk simpel!! rij simpel...en dat is zo simpel nog niet... :(

Overigens van het weekeind de stoute schoenen aangetrokken en buitenrit gemaakt (moet hier op de weg!)
Dan is hij dus veel makkelijker in balans, geen steun van bakrand, loopt veel meer op eigen benen.
En is veel makkelijker laag in te stellen en veel lichter op de hand, zalig!! (toch even wennen, zo'n nieuw
paard dat je nog maar net kent, zover vertrouwen, dat je hem op straat die zekere vrijheid geeft.)
Wel even op langs scheurende auto's letten, maar kon hem het vertrouwen geven en hij misbruikte het niet!
Ging alleen maar lekkerder lopen.
Morgen weer buitenrit, ideale manier van trainen! rechtdoor, ontspannen in balans, simpel.. km's maken.
(heb wel hele brave buitenrij haflinger erbij, ben ook niet gek :D :o )

(knijp hem wel stiekum weer een beetje, morgen is het geen zondag, meer verkeer..
En zondag avond stalgenoot, dankzij, naast haar gaan gassende brommer in rengalop in het kanaal belandt...
haakse bocht boogbrug over naar stal... haalde de bocht niet.. ruiter bont en blauw, paard veel wonden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:37

Ik had nog een vraagje.
Marcel wat zou jij doen met een jonge pony die er een spel van maakt om langs de hindernis af te rennen.

En dan bedoel ik niet in de laatste meter maar al 10/15 meter voor de sprong opzij gaat lopen. En daarbij totaal door je been/teugel hulp heen loopt. Het paard in kwestie is wel gewoon fatsoenlijk dressuur gereden. Ook was het paard niet bang van de hindernis want je kon er gewoon mee rond de hindernis gallopeeren. Maar zodra ze door kreeg dat ze er over heen moest rende ze er langs af.

Ook had dit paard van te voren al wat balkjes gedraaft en over een laag kruisje gesprongen( ong 30 cm en dit sprong ze zonder er langs af te lopen) hiena de sprong wat hoger gelegt tot ong. 40 cm en toen begon het. En het was imo echt een spelletje voor haar... Wat zou jij daar mee doen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:39

Martenique schreef:
Wat een top topic! Ik heb de eerste tips hieruit ook geprobeerd vandaag. Eigenaar (tevens fokker) had tijd om te helpen.
Even korte introductie:
Paard is 5 jarige Lupicor merrie die een jaar lang met een meisje van 15 heeft rondgehobbeld en vooral haar zin gekregen. Ik ben vooral dressuurmuts, nooit een hekel aan springen gehad maar vooral op dressuurstallen rondgelopen. Sinds oktober/november 2009 proberen wij samen onze sport te bedrijven, in het begin was haar balans ver te zoeken vooral in de galop, de eerste keer dat ik probeerde aan te galoperen lag ik er naast omdat ze het qua kracht echt niet redde. Inmiddels hebben we 3 winstpuntjes in de B dressuur en afgelopen weekend zelfs 1 proef gewonnen (totaal onverwacht, want nog genoeg fouten). Voor een beeld: http://www.youtube.com/watch?v=RZm3Q0GBW7Q
Wij rijden 1 keer in de week in de springles(beginners) bij de vereniging, maar dit vind ik meer 'paarden over hindernissen jagen' en in het begin ging het springen ook goed, totdat paard begon op het laatste moment langs de hindernissen te sjezen. Hierdoor daalde mijn vertrouwen en was het einde bijna zoek. Besloten eerst dressuur te verbeteren en dan verder te gaan.
Maar door intensieve dressuurtraining vorige week is het vertrouwen in elkaar echt gegroeid! Dus eigenaar gevraagd om te helpen met springen vandaag.

Het uitproberen van het topic:
Eigenaar 6 balken op 2,90 laten neerleggen. Zweep weggelegd (in het begin van dit topic gelezen, een paard moet willen springen en niet gedwongen worden). Dus beginnen: ik (te naïef) dacht er meteen overheen te galopperen (na uiteraard wel warm gereden te hebben). Ze ging er langs, dus eerst opgebouwd door erover heen te stappen en te draven en daarna te galopperen. Een heerlijk tempo kreeg ze hiervan!
Na verloop van tijd de achterste twee balken omgebouwd tot een laag kruisje op 2,50 van de laatste grondbalk. Weer eerst vanuit draf, daarna in galop maar in galop deed ze meer een iets grotere galopsprong (terwijl ze vanuit draf wel echt sprong). Kruisje omgebouwd tot laag stijltje.
Het ging zeker niet altijd perfect ze is er genoeg langsgesjoefd, maar ik heb het rustig kunnen oplossen en zonder mijn vertrouwen te verliezen. Geen geweld en een en al rust. Het einde van de training vandaag was de eerste keer in draf, doorgalopperen en in galop springen, doorgalopperen en nogmaals vanuit de galop springen. Het stijltje stond uiteindelijk op 65 cm. Voor vele van jullie kinderspel, voor ons een enorme vooruitgang! Het was lang geleden dat ik vanuit galop had gesprongen en de balken op de grond gaven mij een enorm vertrouwen! Wat ben ik blij met de tip an de balkjes galoperen!

Maar meteen een vraag, een instructrice die ook aanwezig was en ons bezig zag en verbaasd was dat ik aan het springen was (mijn reactie was: winnen geeft vertrouwen :o) vroeg hoe we de balken hadden liggen, dus ik zei op 2,90. Waarop haar antwoord was, dat is toch best krap, bij de Orun hadden ze geleerd uit het boekje 3 a 3,5 meter voor galop. Nu is zij puur dressuur en zei dus alleen wat ze geleerd had destijds.
Maar ik vraag mij nu af, hoe zit dit? Ik vond persoonlijk de 2,90 ideaal, ik had een heerlijk (beheerst) galopje. Ergens heb ik het idee dat jij de afstand kleiner hebt om een 'rustiger' basistempo te hebben, klopt dit?

Overigens ben ik hierna nog even gaan stofzuigeren, ik ben heel erg benieuwd naar een filmpje hiervan waarop het goed is uitgevoerd. Ik deed dit altijd zelf al nadat ik het eens geleerd heb aan het einde van iedere training en wedstrijd neerwaarts rijden in draf enkele rondes en daarna geef ik meestal de teugels helemaal vrij en gaat paard ook wel nog lager met haar hoofd. Maar volgens mij nog niet helemaal over de grond.

Hartstikke leuk dat je tevreden bent en dat je het goeie gevoel kreeg. ja, die 2.90 heb ik door ervaring geleerd dat dat de beste afstand is om precies het goeie ritme te krijgen. Daardoor houd je heel veel rust in de rijerij. Op 3,5 mtr moet je zowat racen om er door te komen en dat willen we nou juist vermijden. Dus geloof mij nou maar, en houd het altijd op 2.90. Inclusief de breedte van een balk is dat trouwens 3 meter, maar dit terzijde. Als je dit enkele keren gedaan hebt, en je paard het onder de knie krijgt, dan begint het echt leuk te worden.
Ik ga dadelijk je filmpje kijken, en daar geef ik dan ook nog commentaar op.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:43

Martenique schreef:
Flynn en mo_van_dijk, bedankt voor de reacties mbt de afstand, maar moet de afstand tussen de grondbalken voor de hindernis in training dan ook vergroot worden op den duur? Ik zag hier in het topic in de posts van Marcel toch vooral 2,90 langskomen.

Nee, die afstand hoeft nooit vergroot te worden. Met al mn geroutineerde paarden houd ik nog steeds die afstand aan.
2.90 mtr is DE afstand, en andere adviezen gewoon bedanken voor het advies en lekker op 2.90 door gaan.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:45

Anoniem schreef:
Ik had nog een vraagje.
Marcel wat zou jij doen met een jonge pony die er een spel van maakt om langs de hindernis af te rennen.

En dan bedoel ik niet in de laatste meter maar al 10/15 meter voor de sprong opzij gaat lopen. En daarbij totaal door je been/teugel hulp heen loopt. Het paard in kwestie is wel gewoon fatsoenlijk dressuur gereden. Ook was het paard niet bang van de hindernis want je kon er gewoon mee rond de hindernis gallopeeren. Maar zodra ze door kreeg dat ze er over heen moest rende ze er langs af.

Ook had dit paard van te voren al wat balkjes gedraaft en over een laag kruisje gesprongen( ong 30 cm en dit sprong ze zonder er langs af te lopen) hiena de sprong wat hoger gelegt tot ong. 40 cm en toen begon het. En het was imo echt een spelletje voor haar... Wat zou jij daar mee doen?

Nou, dat is geen spelletje, dat is gewoon ronduit stout, en dat moet je niet accepteren. Voor zo een mag je best wat strenger zijn, want voor je het weet wordt zo een paard/pony een staker.