Wij iig wel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
besita schreef:nou dat had ik ook hoor ..ben maar een vrouwtje maar ik droeg de zakken kunstmestkorrels van 50 kg zo naar het eind van het land ..of de balen kuil van 400 kg verplaats ik ook in mijn eentje, veulens hef ik ook allen de trailer in ...maar daarom verkies ik toch graag de lichte vorm van paardrijden ..want ik merk wel dat ik nu een dagje ouder wordt ..
Shanna_W schreef:Marcel, ben jij vroeger, voor bijvoorbeeld een jaar (of korter of langer) naar het buitenland getrokken om te werken met paarden? Zoja, hoe beviel dit en wat was de reden hiervoor, zoniet, waarom heb je het nooit gedaan
Anderen mogen ook reageren hoor, ik ben op zoek naar ervaringen en verhalen!
MarcelDufour schreef:besita schreef:Marloes ..ik vind het gewoon een fijne gedachte ..een springpaard heeft zijn rug echt nodig ..als jij hem helemaal bovenin zit te rukken ( want je moet dan steeds van die halve ophoudinen gaan doen om ze bovenin te houden ) dan werk je toch imo niet de juiste rugspieren ..terwijl je met dat stofzuigen net het gevoel hebt een accordeon onder je kont te hebben ..ze kunnen net zo makkelijk in en uit elkaar schuiven als je het zelf hebben wil
Daar haalt Besita wel een waar woord aan. Deze manier van rijden werkt bij een springpaard heel goed, maar hoe dat voor dressuur is weet ik echt niet. Misschien dat voor dressuur hele andere wetten gelden, dat zou goed kunnen.
Flynn schreef:Hee, mijn paard houd snel vast op links en wil dan op rechts geen contact aannemen.. ik moet volgens school ( doe paardensportopleiding ) dan links iets van de hals en halve ophoudingen maken, maar ik las net dat dat niet moet ..
wat moet ik er volgens jou aan doen ? En met voorwaarts neerwaarts lukt ook niet helemaal, krijg zn neus maar tot zn knieen, of hij gooit zn kop nog iets hoger en gaat harder draven .. heo krijg ik m zo laag ?
Flynn schreef:Ja oke .. Ik probeer t wel al sinds ik m heb( sinds september) en t gaat met vlagen steeds beter. daarvoor was ie ingereden en op de wei gezet, verder niks meer mee gedaan dus hij had zon 2 jr niks gedaan .. maar dat ophoudingen geven wat ik zei dat is wel gewoon goed ? want als ik dat niet doe dan gaat ie weer vastpakken ...
Elsskippy schreef:Met de halve ophoudingen is het de bedoeling dat het paard de nek en kaak gaat ontspannen.
Het paard word hiervoor beloond door de hand te ontspannen.
besita schreef:dots83 schreef:dat stofzuigeren is niet zo'n succes in het bos als er ineens een ree de hoek om komt zetten, ik lag dr bijna naast!
Wie gaat er nu ook stofzuigen in het bos![]()
![]()
Martenique schreef:Wat een top topic! Ik heb de eerste tips hieruit ook geprobeerd vandaag. Eigenaar (tevens fokker) had tijd om te helpen.
Even korte introductie:
Paard is 5 jarige Lupicor merrie die een jaar lang met een meisje van 15 heeft rondgehobbeld en vooral haar zin gekregen. Ik ben vooral dressuurmuts, nooit een hekel aan springen gehad maar vooral op dressuurstallen rondgelopen. Sinds oktober/november 2009 proberen wij samen onze sport te bedrijven, in het begin was haar balans ver te zoeken vooral in de galop, de eerste keer dat ik probeerde aan te galoperen lag ik er naast omdat ze het qua kracht echt niet redde. Inmiddels hebben we 3 winstpuntjes in de B dressuur en afgelopen weekend zelfs 1 proef gewonnen (totaal onverwacht, want nog genoeg fouten). Voor een beeld: http://www.youtube.com/watch?v=RZm3Q0GBW7Q
Wij rijden 1 keer in de week in de springles(beginners) bij de vereniging, maar dit vind ik meer 'paarden over hindernissen jagen' en in het begin ging het springen ook goed, totdat paard begon op het laatste moment langs de hindernissen te sjezen. Hierdoor daalde mijn vertrouwen en was het einde bijna zoek. Besloten eerst dressuur te verbeteren en dan verder te gaan.
Maar door intensieve dressuurtraining vorige week is het vertrouwen in elkaar echt gegroeid! Dus eigenaar gevraagd om te helpen met springen vandaag.
Het uitproberen van het topic:
Eigenaar 6 balken op 2,90 laten neerleggen. Zweep weggelegd (in het begin van dit topic gelezen, een paard moet willen springen en niet gedwongen worden). Dus beginnen: ik (te naïef) dacht er meteen overheen te galopperen (na uiteraard wel warm gereden te hebben). Ze ging er langs, dus eerst opgebouwd door erover heen te stappen en te draven en daarna te galopperen. Een heerlijk tempo kreeg ze hiervan!
Na verloop van tijd de achterste twee balken omgebouwd tot een laag kruisje op 2,50 van de laatste grondbalk. Weer eerst vanuit draf, daarna in galop maar in galop deed ze meer een iets grotere galopsprong (terwijl ze vanuit draf wel echt sprong). Kruisje omgebouwd tot laag stijltje.
Het ging zeker niet altijd perfect ze is er genoeg langsgesjoefd, maar ik heb het rustig kunnen oplossen en zonder mijn vertrouwen te verliezen. Geen geweld en een en al rust. Het einde van de training vandaag was de eerste keer in draf, doorgalopperen en in galop springen, doorgalopperen en nogmaals vanuit de galop springen. Het stijltje stond uiteindelijk op 65 cm. Voor vele van jullie kinderspel, voor ons een enorme vooruitgang! Het was lang geleden dat ik vanuit galop had gesprongen en de balken op de grond gaven mij een enorm vertrouwen! Wat ben ik blij met de tip an de balkjes galoperen!
Maar meteen een vraag, een instructrice die ook aanwezig was en ons bezig zag en verbaasd was dat ik aan het springen was (mijn reactie was: winnen geeft vertrouwen) vroeg hoe we de balken hadden liggen, dus ik zei op 2,90. Waarop haar antwoord was, dat is toch best krap, bij de Orun hadden ze geleerd uit het boekje 3 a 3,5 meter voor galop. Nu is zij puur dressuur en zei dus alleen wat ze geleerd had destijds.
Maar ik vraag mij nu af, hoe zit dit? Ik vond persoonlijk de 2,90 ideaal, ik had een heerlijk (beheerst) galopje. Ergens heb ik het idee dat jij de afstand kleiner hebt om een 'rustiger' basistempo te hebben, klopt dit?
Overigens ben ik hierna nog even gaan stofzuigeren, ik ben heel erg benieuwd naar een filmpje hiervan waarop het goed is uitgevoerd. Ik deed dit altijd zelf al nadat ik het eens geleerd heb aan het einde van iedere training en wedstrijd neerwaarts rijden in draf enkele rondes en daarna geef ik meestal de teugels helemaal vrij en gaat paard ook wel nog lager met haar hoofd. Maar volgens mij nog niet helemaal over de grond.
Martenique schreef:Flynn en mo_van_dijk, bedankt voor de reacties mbt de afstand, maar moet de afstand tussen de grondbalken voor de hindernis in training dan ook vergroot worden op den duur? Ik zag hier in het topic in de posts van Marcel toch vooral 2,90 langskomen.
Anoniem schreef:Ik had nog een vraagje.
Marcel wat zou jij doen met een jonge pony die er een spel van maakt om langs de hindernis af te rennen.
En dan bedoel ik niet in de laatste meter maar al 10/15 meter voor de sprong opzij gaat lopen. En daarbij totaal door je been/teugel hulp heen loopt. Het paard in kwestie is wel gewoon fatsoenlijk dressuur gereden. Ook was het paard niet bang van de hindernis want je kon er gewoon mee rond de hindernis gallopeeren. Maar zodra ze door kreeg dat ze er over heen moest rende ze er langs af.
Ook had dit paard van te voren al wat balkjes gedraaft en over een laag kruisje gesprongen( ong 30 cm en dit sprong ze zonder er langs af te lopen) hiena de sprong wat hoger gelegt tot ong. 40 cm en toen begon het. En het was imo echt een spelletje voor haar... Wat zou jij daar mee doen?