Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Iney schreef:Laat ik het zo zeggenIk zit al 5 jaar op les. De pony van 4 kent het aan de teugel lopen idd maar probeerd er onder uit te komen. Ik krijg ook les met die pony dus hoe kom je er eigelijk bij dat ik geen les heb? Ik denk dat de mensen die ook een jonge pony hebben en hem zelf rijden het beter begrijpen
Petulan schreef:Maarja, als je die pony alleen op zaterdagochtend rijdt, zul je nooit echt heel veel vooruitgang boeken, denk je niet?
idapaulien schreef:Ik rijd ook een pony van 4 die wel aan de teugel kan rijden maar niet wil ze gaat dan ervandoor maar je kunt haar niet stoppen of ze gaat haar hoofd heen en weer schudden of ze gaat zelf steigeren(recht overeind) Hebben jullie ook tips voor mij want het lukt me niet meer en zelf weet ik niet meer wat ik moet doen.
Magica schreef:Ik weet het even niet meer hoor, ik had al eerder de vraag gesteld over waarom mijn pony niet nageeflijk wil lopen. Toen kreeg ik het antwoord dat ik veel achtjes moest rijden, veel figuren, stelling vragen, handen stil houden enzovoort. Hier ben ik al een hele tijd mee bezig maar toch wordt ze nog niet nageeflijk. Ik moet wel zeggen dat ik tijdens het rijden niet echt kneepjes geef in de teugels maar ik ben vooral bezig met stelling vragen naar rechts en naar links; haar een beetje loswerken. Soms probeer ik dan in stap met kleine kneepjes een reactie te krijgen maar het enige wat ze dan doet is met haar hoofd op en neer gaan en dan stop ik maar weer omdat ik dat ook vervelend vind. Moet ik op zo'n moment dan doorzetten?
superwoman schreef:idapaulien schreef:Ik rijd ook een pony van 4 die wel aan de teugel kan rijden maar niet wil ze gaat dan ervandoor maar je kunt haar niet stoppen of ze gaat haar hoofd heen en weer schudden of ze gaat zelf steigeren(recht overeind) Hebben jullie ook tips voor mij want het lukt me niet meer en zelf weet ik niet meer wat ik moet doen.
Heb je les?
klinkt ook als verzet op "in de krul" ipv aan de teugel en nageeflijk.
Het schudden met het hoofd en stijgeren is vaak een reactie op teveel teugeldruk.
er vandoor gaan = vluchten (pijn - angst - verwarring-> reactie op tegenstrijdige hulpen)
Pony is je dus iets aan het vertellen....
idapaulien schreef:Nee heb geen les maar dat kan net door omstandigheden.Maar wat kan ik er aan doen??
Magica schreef:Het is denk ik wel lastig te ontdekken waar het aan ligt als het iets lichamelijks is. Ze is wel een manege pony dus ik rij haar op mijn manier en al die kleine kindertjes laten haar maar lekker aan sukkellen.
In elk geval zo met het rijden merk ik niks, geen protest helemaal niks. Ik dacht juist dat paarden door stelling vragen linksom rechtom juist wat meer los zouden worden? Het is denk ik een hele oneindige kwestie omdat iedereen hier er weer anders over denkt natuurlijk. Ik krijg wel les maar het nageeflijk vragen daar zijn we nog niet mee bezig.
Magica schreef:Ik vraag ook geen stelling door middel van aan de teugel te trekken, ik breng mijn handen naar binnen of buiten en ik krijg al stelling. Ik zal de aangegeven sites eens bekijken thnx
superwoman schreef:Magica schreef:Ik vraag ook geen stelling door middel van aan de teugel te trekken, ik breng mijn handen naar binnen of buiten en ik krijg al stelling. Ik zal de aangegeven sites eens bekijken thnx
Maar als je pony/paard op de buitenteugel loopt tijdens de stelling zakt hij/zij vanzelf aan de teugel (zonder 'm in de krul te trekken om vergissingen te voorkomen)
Magica schreef:Bedoel je hiermee; kleine ophoudingen geven in buitenteugel en met binnenteugel stelling vragen?
Magica schreef:Oké, ik snap het; ik bedoelde eigenlijk ook i.p.v ophoudingen; kneepjes geven in de teugels
saskiakefie schreef:dan is het nog altijd halve ophoudingen