[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:14

Maarja, als je die pony alleen op zaterdagochtend rijdt, zul je nooit echt heel veel vooruitgang boeken, denk je niet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:50

Iney schreef:
Laat ik het zo zeggen Knipoog Ik zit al 5 jaar op les. De pony van 4 kent het aan de teugel lopen idd maar probeerd er onder uit te komen. Ik krijg ook les met die pony dus hoe kom je er eigelijk bij dat ik geen les heb? Ik denk dat de mensen die ook een jonge pony hebben en hem zelf rijden het beter begrijpen Knipoog

hmm ik heb meerdere paarden zadelmak gemaakt en doorgereden (rij al een poosje wedstrijden, zie onderschrift) Rolleyes
Aan de teugel leer je niet! Een paard probeerd er niet onderuit te komen. Aan de teugel is een resultaat wat je krijgt als je de hulpen (aan het been en een lichte aanleuning) goed voor elkaar heb. Juist jonge paarden willen graag werken en leren, omdat ze veel energie hebben en nieuwsgierig zijn, makkelijker kan niet.
Maar goed als jij al 5 jaar les heb, zal je het wel weten.... Clown

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:41

Petulan schreef:
Maarja, als je die pony alleen op zaterdagochtend rijdt, zul je nooit echt heel veel vooruitgang boeken, denk je niet?

Nou het zou niet snel gaan nee. Maar het liefst zou ik hem veel vaker rijden maar dat willen de eigenaren niet Boos!

Cuarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 01:00

de pony kent het dus wel, maar elk paard is weer anders en elk paard moet je dus weer net iets anders rijden, miss wil hij op een andere manier wel nageven,
hoe rijd je je paard aan de teugel?
als je nu bijv. gewoon druk zet
het eens proberen door gewoon veel figuren en stelling vragen dat hij zijn hoofd laat zakken

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:00

Ik rijd ook een pony van 4 die wel aan de teugel kan rijden maar niet wil ze gaat dan ervandoor maar je kunt haar niet stoppen of ze gaat haar hoofd heen en weer schudden of ze gaat zelf steigeren(recht overeind) Hebben jullie ook tips voor mij want het lukt me niet meer en zelf weet ik niet meer wat ik moet doen. Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:29

idapaulien schreef:
Ik rijd ook een pony van 4 die wel aan de teugel kan rijden maar niet wil ze gaat dan ervandoor maar je kunt haar niet stoppen of ze gaat haar hoofd heen en weer schudden of ze gaat zelf steigeren(recht overeind) Hebben jullie ook tips voor mij want het lukt me niet meer en zelf weet ik niet meer wat ik moet doen. Bloos

Heb je les?
klinkt ook als verzet op "in de krul" ipv aan de teugel en nageeflijk.
Het schudden met het hoofd en stijgeren is vaak een reactie op teveel teugeldruk.
er vandoor gaan = vluchten (pijn - angst - verwarring-> reactie op tegenstrijdige hulpen)
Pony is je dus iets aan het vertellen....

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 07:52

Ik weet het even niet meer hoor, ik had al eerder de vraag gesteld over waarom mijn pony niet nageeflijk wil lopen. Toen kreeg ik het antwoord dat ik veel achtjes moest rijden, veel figuren, stelling vragen, handen stil houden enzovoort. Hier ben ik al een hele tijd mee bezig maar toch wordt ze nog niet nageeflijk. Ik moet wel zeggen dat ik tijdens het rijden niet echt kneepjes geef in de teugels maar ik ben vooral bezig met stelling vragen naar rechts en naar links; haar een beetje loswerken. Soms probeer ik dan in stap met kleine kneepjes een reactie te krijgen maar het enige wat ze dan doet is met haar hoofd op en neer gaan en dan stop ik maar weer omdat ik dat ook vervelend vind. Moet ik op zo'n moment dan doorzetten?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:40

neeee Tong uitsteken
kijken of er iets is wat niet goed gaat.
Lichamelijk
Gebit (electrisch vijlen is in mijn ogen alleen nuttig (mits goed gedaan) met de hand verhelp je alleen het grote probleem maar haal je niet de ongelijkheid uit het gebit dat ervoor zorgt dat de onderkaak kan afhangen, en het paard dus kan ontspannen in de kaak)
De ruiter, hoe vraag je stelling, teveel op binnenteugel en te weinig binnenbeen? Je paard moet weg voor je binnenbeen en naar je buiten teugel lopen zodat het binnenachterbeen de ruimte krijgt om onder te treden en daardoor het lichaam beter gebruikt wordt. Draai ook goed je navel mee en laat ja paard opzij gaan voor je hele been (dus ook bovenbeen en knie) en hou het bij stelling vragen. Zorg bij het omstellen dat je ook echt een paar pasjes recht gaat en dan pas omstellen anders wordt het een te grove bedoening en is de ontspanning weg.

En vergeet niet je zadel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:46

Magica schreef:
Ik weet het even niet meer hoor, ik had al eerder de vraag gesteld over waarom mijn pony niet nageeflijk wil lopen. Toen kreeg ik het antwoord dat ik veel achtjes moest rijden, veel figuren, stelling vragen, handen stil houden enzovoort. Hier ben ik al een hele tijd mee bezig maar toch wordt ze nog niet nageeflijk. Ik moet wel zeggen dat ik tijdens het rijden niet echt kneepjes geef in de teugels maar ik ben vooral bezig met stelling vragen naar rechts en naar links; haar een beetje loswerken. Soms probeer ik dan in stap met kleine kneepjes een reactie te krijgen maar het enige wat ze dan doet is met haar hoofd op en neer gaan en dan stop ik maar weer omdat ik dat ook vervelend vind. Moet ik op zo'n moment dan doorzetten?

tja, een instucteur is ook erg belangrijk. Die moet aangeven wanneer je ongemerkt je paard tegen werkt. Ook moet deze aangeven wanneer je iets goed doet, zodat je het gevoel kan leren en dat ook weer kan opzoeken. Persoonlijk vind ik stelling vragen niet echt de juiste manier om het te proberen, omdat de meeste ruiters onbewust (zelfs zonder stelling) al teveel op de binnenteugel rijden en het paard daardoor juist tegenwerken.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:04

superwoman schreef:
idapaulien schreef:

Heb je les?
klinkt ook als verzet op "in de krul" ipv aan de teugel en nageeflijk.
Het schudden met het hoofd en stijgeren is vaak een reactie op teveel teugeldruk.
er vandoor gaan = vluchten (pijn - angst - verwarring-> reactie op tegenstrijdige hulpen)
Pony is je dus iets aan het vertellen....

Nee heb geen les maar dat kan net door omstandigheden.Maar wat kan ik er aan doen??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:25

idapaulien schreef:
Nee heb geen les maar dat kan net door omstandigheden.Maar wat kan ik er aan doen??

tja, zoals ik al scheef kan het zijn dat je teveel druk op de teugels geeft.
Goed mee gaan met de beweging van de mond en geen druk zetten op de teugels.
Alle hulpen die je geeft moet kort zijn, dus niet aan de teugels trekken, maar korte (soms duidelijke) ophoudingen geven. Probeer elke hulp zo klein en kort mogelijk te maken. luistert hij niet, dan de hulp harder maken, maar niet langer.

Ik zou toch adviseren om les te nemen. Als dit gedrag erger wordt, kun je helemaal niet meer rijden en moet je 'm laten corrigeren... dat kost meer geld en ook nog eens het vertrouwen van de pony als het uit hand is gelopen.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:31

Het is denk ik wel lastig te ontdekken waar het aan ligt als het iets lichamelijks is. Ze is wel een manege pony dus ik rij haar op mijn manier en al die kleine kindertjes laten haar maar lekker aan sukkellen.
In elk geval zo met het rijden merk ik niks, geen protest helemaal niks. Ik dacht juist dat paarden door stelling vragen linksom rechtom juist wat meer los zouden worden? Het is denk ik een hele oneindige kwestie omdat iedereen hier er weer anders over denkt natuurlijk. Ik krijg wel les maar het nageeflijk vragen daar zijn we nog niet mee bezig.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:58

Als je het goed doet worden ze idd losser maar het moet wel iets verder gaan als alleen stelling, de buiging is belangrijk. Een blokkade hoeft geen protest van te komen in vorm van staken en stijgeren. Het kan ook zijn dat ze de gevraagde oefening gewoon niet kan.
dit is een longeerplaatje waar je de buiging goed op kunt zien:
Afbeelding
zo zou het er onder zadel ongeveer uitzien
Afbeelding
hier de gehele site http://www.sustainabledressage.com/coll ... ection.php

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:59

Magica schreef:
Het is denk ik wel lastig te ontdekken waar het aan ligt als het iets lichamelijks is. Ze is wel een manege pony dus ik rij haar op mijn manier en al die kleine kindertjes laten haar maar lekker aan sukkellen.
In elk geval zo met het rijden merk ik niks, geen protest helemaal niks. Ik dacht juist dat paarden door stelling vragen linksom rechtom juist wat meer los zouden worden? Het is denk ik een hele oneindige kwestie omdat iedereen hier er weer anders over denkt natuurlijk. Ik krijg wel les maar het nageeflijk vragen daar zijn we nog niet mee bezig.

met juiste stelling wel ja, dan worden ze wel losser. Met trekken aan de binnenteugel niet...
stelling zonder nageeflijkheid, lijkt imo meestal meer op over de buitenteugel weg lopen....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:10

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:12

Ik vraag ook geen stelling door middel van aan de teugel te trekken, ik breng mijn handen naar binnen of buiten en ik krijg al stelling. Ik zal de aangegeven sites eens bekijken thnx Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:07

Magica schreef:
Ik vraag ook geen stelling door middel van aan de teugel te trekken, ik breng mijn handen naar binnen of buiten en ik krijg al stelling. Ik zal de aangegeven sites eens bekijken thnx Knipoog

Maar als je pony/paard op de buitenteugel loopt tijdens de stelling zakt hij/zij vanzelf aan de teugel (zonder 'm in de krul te trekken om vergissingen te voorkomen Knipoog )

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:37

superwoman schreef:
Magica schreef:

Maar als je pony/paard op de buitenteugel loopt tijdens de stelling zakt hij/zij vanzelf aan de teugel (zonder 'm in de krul te trekken om vergissingen te voorkomen Knipoog )

Bedoel je hiermee; kleine ophoudingen geven in buitenteugel en met binnenteugel stelling vragen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:57

Magica schreef:
Bedoel je hiermee; kleine ophoudingen geven in buitenteugel en met binnenteugel stelling vragen?

nee, gewoon aanleuning houden op beide teugels, echter als hij netjes op de buitenteugel loopt, dan kun je de binnenteugel los gooien zonder dat het paard de stelling verliest.
Ophoudingen gebruik je alleen als je langzamer wilt en hij niet (snel genoeg) op je zit reageerd.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:34

Oké, ik snap het; ik bedoelde eigenlijk ook i.p.v ophoudingen; kneepjes geven in de teugels Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:52

Magica schreef:
Oké, ik snap het; ik bedoelde eigenlijk ook i.p.v ophoudingen; kneepjes geven in de teugels Knipoog

dat zijn ook ophoudingen, want wat is het verschil bij jou tussen een kneepje en een ophouding?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:37

Eigenlijk wat ik geleerd heb is om in beide teugels kleine kneepjes te geven zodat je een paard nageeflijk krijgt. Maar ik weet nu inmiddels al dat dat niet de manier is Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:47

dan is het nog altijd halve ophoudingen Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:36

saskiakefie schreef:
dan is het nog altijd halve ophoudingen Knipoog

Maar als je het paard goed op je zit rijdt, dan is dat al voldoende als ophouding.
Het vervelende is dat je dubbele signalen geeft,want men geeft ook nog been..
Aan de binnenteugel is het niet direct een ophouding, dat is de buitenkant, maar het neemt niet weg dat het onbedoeld een heftige hulp is. Een kneepje op het juiste moment zal idd wel helpen om het paard te laten zakken, alleen is dat dus geen 2 of 10 kneepjes achter elkaar, want dan belemmer je het paard in z'n beweging.(ook noemen sommige een kneepje door de hele hand te draaien of de hand staat al vast en geven dan nog kneepjes- en veel paarden accepteren dat ook nog, terwijl dat echt niet vriendelijk is) Van kijken naar mensen die niet goed rijden en naar mensen die wel goed rijden, kun je een hoop leren. Kijk naar de hulpen en naar de reactie van het paard op die hulpen Knipoog

M_ichje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:02

Hallo,

Op de manege zit onze instructrice ook te proberen de paarden aan de teugel te krijgen, maar voor mijn gevoel is dit niet de goede manier...
Ik zal eerst eens zeggen hoe onze instructrice zegt dat we het moeten doen ...
Buitenhand strak en binnenhand inderdaad kneepjes (dat lees ik heel vaak dat het zo moet). En natuurlijk eerst zorgen dat het paard voorwaarts is (dat begrijp ik natuurlijk ook nog wel.)
Alleen die buitenhand heel de tijd strak houden vind ik toch zo raar Verward is dat niet hetzelfde als je hand vastzetten? En zo niet, hoe voel je dan of je je hand vast zet?

Verder moeten de paarden toch ontspannen zijn en dan zou lichte druk toch al genoeg moeten zijn? Nu krijg ik sommige manege paarden inderdaad wel aan de teugel, maar niet op een manier dat ik er blij mee ben ... Ze houden hun hoofd gewoon in een houding en gebruiken hun achterhand en rug nog net zo weinig ...
Ik raak hier erg van in de war omdat ik hier op het forum gelezen heb dat nageeflijkheid een gevolg is van correct rijden, maar dat gevoel heb ik helemaal niet!
Natuurlijk kun je van manegepaarden niet zo veel verwachten en ik vind het ook erg vervelend dat onze instructrice het zo belangrijk vind dat ze mooi lopen en niet meer op ónze houding let ...

Ik heb ook nog een bijrijdpaard, waar ik vooral mee het bos in ga. één keer had ik een beetje meer druk op de teugels en hij zakte vanzelf, hij was toen wel ontspannen, dus zo moet het toch ook kunnen? (rijd dat paard voor de duidelijkheid niet aan de teugel in het bos hoor xp).

Verder heb ik nog 1 ding dat ik vervelend vind en niet begrijp, op de manege (maar ook mijn vorige bijrijdpaard) zijn paarden die hun hoofd omghoog gooien zodra je te veel druk op de teugel legt. Mijn instructrice zei dan dat je de teugels nog strakker moest houden, is dat wel goed? Zo krijgt dat paard na een tijdje toch een hele harde mond?