Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:01

Wat betreft eerder galopperen. Gaan we morgenmiddag proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:06

ankem schreef:
:o
Ik weet nu wat ik heb en dat wil ik absoluut niet meer kwijt. Maar had het graag van tevoren geweten, i.p.v. achteraf ervaren ;)
Gek genoeg praat bijna niemand erover.... :+

Nee, dat lijkt wel een taboe of zo..... dat het zadel voor het paard moet passen, daar praten we wel over, maar voor de ruiter niet :n

Dus het blijft de Ainsley? Goeie keus denk ik :j

En cool, laat weten of het leuk is en werkte?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:09

Ik denk eerder dat ze bedoeld dat haar bekken veranderd is....... en dat ze daardoor andere probelem heeft, toch?

Ik vind dat de ruiter net zo makkelijk moet passen in een zadel als het zadel op het paard moet passen.
Mijn AB is voor de combi Zoohee en mij echt perfect. Met de anderen moet ik er niet aan denken om zo'n diepe zit te hebben. :n

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:10

Zooist schreef:
Ik denk eerder dat ze bedoeld dat haar bekken veranderd is....... en dat ze daardoor andere probelem heeft, toch?

Ik vind dat de ruiter net zo makkelijk moet passen in een zadel als het zadel op het paard moet passen.
Mijn AB is voor de combi Zoohee en mij echt perfect. Met de anderen moet ik er niet aan denken om zo'n diepe zit te hebben. :n

En dat je in je broek piest tijdens het lichtrijden als het zadel te breed is.... :o

Ik ga in overleg met de zadelmaker over de Ainsley. De lincoln heeft trouwens een iets naar voren gesneden zweetblad, waardoor de wrongen niet direct belemmerend zijn als het zwaartepunt wat naar voren gehaald wordt.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:12

Owjee %)

Ik ken ook iemand die die klachten overgehouden heeft. Die kan wel stappen en galoperen maar niet meer draven. Heel sneu. :(:)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:14

Ik hoor die klachten veel om me heen nu. Is natuurlijk best een taboe.
Bij mij gaat het wel goed, als het zadel een smalle schnit heeft. Als ik mijn benen in standje split moet doen, dan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:15

Zooist schreef:

Dat begreep ik idd :j

ankem schreef:
Zooist schreef:

En dat je in je broek piest tijdens het lichtrijden als het zadel te breed is.... :o

Dat is waardeloos :( ik dacht dat je het over bekkeninstabiliteit had, dat je daardoor een smalle zit nodig had.

Maar sowieso, dat de ruiter ook goed moet passen in een zadel, wordt weinig over gepraat en een zadel aan laten passen naar de ruiter is helemaal niet iets waar over gepraat wordt, maar je kan toch ook niet verwachten dat je als ruiter fijn zit in een zadel en lekker met paard mee kan gaan, als je elke keer vergaat van de pijn in je heupen en je vreselijk doorrijdt, ja toch?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:22

Bekken gaat steeds beter. Ik heb erg lang bv gegeven, waardoor de verweking van het bekken lang in stand bleef. Mijn 9 maanden ontzwangeren gingen daardoor dus ook later in en zijn nog niet helemaal afgerond. Kan wel weer meer hebben met mijn bekken. Onderrug blijft gevoelig en linkerzitbeenknobbel moet nog onder handen genomen worden.
Heb mijn osteopaat afspraak afgezegd en moet nodig weer een nieuwe maken... :o

Ik vind inderdaad dat er weinig aandacht voor de ruiter in het zadel is. Zeker als de ruiter wat afwijkt van het gemiddelde. Denk aan lengte (kort of lang) of bouw.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:47

Annemiek80 schreef:
Verder nog weer eens een hele domme vraag, als je op de volte zit op de 'lastige kant' plakt ze behoorlijk tegen mijn binnenbeen aan als ze nog niet lekker los is, terwijl ik daarmee aan het prutsen was, hoe ik haar nu het beste kan ondersteunen toch in te buigen daar vroeg ik me opeens af: als je op de volte zit, je maakt je binnenbeen lang want daar moet ze omheen buigen, verder moet ik aan die kant voor mijn gevoel zelf wat extremer meebuigen (heupen/schouders) aangezien het ook mijn slechtere kant is. Maar waar laat je je gewicht nu? :? Gewicht wat meer op je binnenbeen, recht boven je paard of juist meer op je buitenbeen.
Vind het enerzijds echt een domme vraag maar kom er niet helemaal meer uit qua 'theorie' en het in het plaatje passen van mij en mijn paard... op de andere hand 'gaat het vanzelf' lol

In de volte blijf je recht boven je paard.
Grote CR-eyeopener voor mij is dat dat binnenbeen eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is. Als mijn paard met haar buik tegen mijn binnebeen plakt probeerde ik haar er altijd vanaf te drijven met mijn been, maar 9 van de 10 keer wil dat niet. Dus zegt mijn CR-juf: laat dat been nou maar gewoon hangen en besteed aandacht aan het draaien van je bovenlichaam.
Ook dan gaat het niet vanzelf natuurlijk, maar volgens mij is dat wel de betere manier. Ga maar na, als je de hele tijd met je been zit in te werken, bouw je vanzelf spanning op ergens en ben je dus eigenlijk van alles aan het afbreken ipv aan het opbouwen.

Wat betreft losrijden: ik begin heel vaak in galop. Venna galoppeert liever dan dat ze draaft, ze wil het ook altijd graag meteen in het begin. Dan kan ik gaan zitten klooien in draf, of gewoon eerst lekker een stuk galopperen. Daarna is ze in de draf vaak ook fijner. Het is misschien niet helemaal volgens het boekje, maar het werkt.

Ik heb trouwens fijn gesprongen gister! Er stond oefenparcours en daar was ik heel blij mee, want vrijdag ga ik voor het eerst sinds tijden weer eens op concours. Half jaar geen parcours gezien, maar Venna sprong super, en ik bleef zelf ook mooi rustig. 'Het mooiste ritmische rondje dat ik ooit van je heb gezien' zei de juf. Joepie!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:56

@ankem... ik heb november 2010 auto ongeluk gehad (met auto op de kop in water beland).
Ik heb afgezien van 4 kneuzingen in mijn rug eigenlijk geen schade erdoor opgelopen... kon je van de auto niet zeggen :+ Ik heb helaas onddanks lang rust en fysio bezoeken altijd een zwakkere plek in mijn onderrug gehouden. Bij de aanhechting bekken / rug volgens mij. Ook doordat ik meer graden kan draaien in mijn gewrichten heb ik eerder de neiging te overcompenseren. Eigenlijk let ik er nooit op totdat ik denk... au. au.. oude wijf moet haar bed uit of stoel uit. (Nu bv zit ik al sinds 8 uur op stoel achter pc (afgezien van korte plaspauze) en nu voel ik mijn onderrug weer. wordt soort van stijf.

Ik merk dus dat ik met rijden hierin ook een belemmering heb, al doe ik alsof ik gek ben en rijd ik lekker door :D

Wat betreft losrijden, ik ga altijd lang stappen en pak daarbij slangenvoltes op, draaf beide zijden rustig 2 x de bak rond, gaat het goed dan doe ik meer draf. Maar soms is het gevoel dat ik haar moet laten gallopperen er en dat doe ik dan ook. Suus wordt het beste los in de galop, maar ik wil haar wel eerst hebben draven, gewoon om zeker te zijn dat ze zuiver loopt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:31

deze moeten even , zijn van zondag, clinic herman wientjes
Afbeelding
Afbeelding
moeilijk om recht boven je binnenbeen te blijven zitten!! betrap mezelf daar steed op. ik ga vanavond weer vol mee in t gesprek!
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 04-04-12 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:32

Volgens mij voelde die daar wel lekker, of niet? :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:33

yes! ik wordt zo blij van die plaatjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:37

Dat moet zo een waanzinnig gevoel geven, alsof je opstijgt of zo.....

*.......droomt weg.......*

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:43

KT had je het tijdens het rijden ook in de gaten, of werd je er nu met de foto mee geconfronteerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:50

Rhys schreef:
Grote CR-eyeopener voor mij is dat dat binnenbeen eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is. Als mijn paard met haar buik tegen mijn binnebeen plakt probeerde ik haar er altijd vanaf te drijven met mijn been, maar 9 van de 10 keer wil dat niet. Dus zegt mijn CR-juf: laat dat been nou maar gewoon hangen en besteed aandacht aan het draaien van je bovenlichaam.
Ook dan gaat het niet vanzelf natuurlijk, maar volgens mij is dat wel de betere manier. Ga maar na, als je de hele tijd met je been zit in te werken, bouw je vanzelf spanning op ergens en ben je dus eigenlijk van alles aan het afbreken ipv aan het opbouwen.

Ik voel ineens een :)*

Dit heb ik niet op de volte, dan plakt hij niet, maar wel als hij iets een beetje spannend vind en er eigenlijk niet langs wil. Met je been blijven duwen heeft dan inderdaad geen zin en je gaat er alleen maar strak van zitten, maar je bovenlichaam wat draaien en op die manier wat richting schouder voor er langs rijden werkt wel heel goed :j
Nu ik het verwoord zie, zie ik ineens wat ik van de week deed, toen merkte ik wel dat het hielp maar ik zag nog niet helemaal het verschil, nu wel :j Dus dankjewel :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:07

ja ik weet dat ik t doe, doe t wel vaker , ik ben m daar aan t ontlasten als t ware mee naar voren bewegen.. ik doe t te veel, ik moet me mee laten nemen [maar ik denk ach de schat, doet zo zn best :+ ] t is maar een paar cm teveel mee naar voren in mn boven lichaam dus dat moet ik afleren.. ik zie t wel meer ruiters doen in priouettes, je hebt ook echt t gevoel of de achterkant onder je weg zakt en uit reflex dan dit ofzo?
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 04-04-12 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:10

Wat rijdt je met dit paard KT? Of start je niet?

Ik denk zeker dat het een reflex is. Maar het hoort ook helemaal bij de moment opname van de foto. Je moet meegaan in de beweging en die beweging is voor omhoog en achter dalen in de pirouette. Je kan kwalijk recht blijven zitten (in het lood) want dan kukel je achterover.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:12

deze gaat t z in zoo, ja t is een reflex maar ik wil m verminderen, moet rechterop kunnen

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:13

Maar dan wil je ook het paard vlakker houden in de pirouette?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:16

neeeeej tuurlijk niet, maar ik zit s te kijken al die anderen zitten wel rechtop ^) tenminste meer in verhouding met de opwaartse beweging van hun paard

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:28

knollentuin schreef:
neeeeej tuurlijk niet, maar ik zit s te kijken al die anderen zitten wel rechtop ^) tenminste meer in verhouding met de opwaartse beweging van hun paard

Het lijkt alsof je je iets uit het zadel drukt. Kan dat? Misschien omdat de beweging zo groot is

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:43

ankem schreef:

Misschien wel overbodig want je weet het waarschijnlijk allang met al je klachten, maar je kan je bekkenbodem trainen met 'de lift'. Ken je die al?? Over het algemeen is het handig ook voor het rijden controle te hebben over je bekkenbodem, want dat is de laagste loslaatplek van de ademhaling. Ik weet genoeg oefeningen (ben zangeres).

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:48

Je mag ze altijd geven, al ben ik daarmee heel voorzichtig. Ik heb bekkenbodemtraining gehad, alleen is het bij mij niet te slap, maar te gespannen. Door de oefeningen van de bekkenfysiotherapeut werd het alleen maar erger. Met hapto er weer wat ontspanning in kunnen krijgen.
Veel oefeningen zijn aanspannen en weer loslaten. Aanspannen gaat prima, alleen loslaten zeer moeizaam.
Tijdens het rijden teveel spanning erop en de rek is er op een gegeven moment uit, met als gevolg.....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:30

ankem schreef:
knollentuin schreef:

Het lijkt alsof je je iets uit het zadel drukt. Kan dat? Misschien omdat de beweging zo groot is

ja ik snap dat je dat zou kunnen zien, maar dat is t niet. klinkt raar maar ik zit als een malle daar.. die achterbenen moeten bij die bodum blijven ,maar zitstuwing gebruiken om ze niet te laten vertragen maar juist actief te houden -vandaar ook die naarvoorwegaanvertrekken houding