[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:27

Hoe vraag jij je pony aan de teugel?
Dan weet ik een beetje hoe je met rijden bezig bent.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:09

Hoe ik het nu doe/moet doen: paard actief maken en mijn handen stil houden, maar niet vast houden. Ik heb altijd met de los contact gereden en met een te open hand. Van mijn nieuwe/huidige instructrice moet ik mijn handen gesloten houden en blijven voelen en ophoudingen maken. Handen sluiten en weer bloed door je vingers laten stromen. Maar niet op een constante links-rechts manier. Ik moet een ophoudingen maken/voelen waar ik meer druk voel. Ook door van stelling te wisselen en buiging te vragen met zowel mijn handen van de hals af brengen, als buigen om mijn been probeer ik paardlief na te laten geven..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:26

En hoe voelt dat voor jou?
Die verandering dus, voel jij je er goed bij of niet?

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:30

Ja dat weet ik dus niet. Ik verkijk mezelf op mensen die een paard binnen bijvoorbeeld 2 maanden al super netjes rond kunnen sturen, terwijl het bij mij zo lang duurt. En ik weet niet goed wat de 'juiste' manier is om een paard netjes en eerlijk aan het lopen te krijgen. Door middel van die 'ophoudingen' krijg ik wel de reactie dat paard haar hoofd en hals laat zakken. Maar wat ik op het begin al zei: ik weet er te weinig van of dit goed is en of ik dit wel goed doe helaas..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:40

Het moet goed voelen.
Ik vind die manier vrij dwingend en ik kan niet zo rijden.
Op mijn manier ben ik ook naar de z gereden (vaak prijs), maar ook die andere manier heb ik ruiters succesvol naar de z zien gaan.
nu zie ik bij sommige ruiters wel, dat bij het dwingende rijden het paard minder los bewegen. Dat is voor mij de grootste reden om het niet anders te willen.
Ik denk dat je balansprobleem ook kan komen omdat hij te weinig op eigen benen moet lopen. Ik wil als ruiter zo min mogelijk doen,dan kan er imo ook zo min mogelijk fout gaan. Het paard begeleiden,meer niet. Maar een balansprobleem kan ook groter zijn en dus eigenlijk niet rijtechnisch maar lichamelijk. Paardrijden is een zoektocht, je moet leren aanvoelen en daarop reageren en bij elk paard leer je weer wat bij....
Het stil staan en laten nageven terwijl hij eerder niet na geeft vind ik niet de manier. Aan de teugel moet juist komen uit activiteit en daarna moet hij ook als hij stil staat na geven.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:56

Hmm oke. Ik ga dit topic maar eens goed doorlezen en verder ook informatie winnen. Maar iig bedankt voor de hulp superwoman :)

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:11

Ik heb misschien een beetje een ingewikkelde vraag, denk ik. Hoe kun je de hoofd/halshouding instellen wanneer je paard nageeft? Met mijn bijrijdpaard lukt het steeds regelmatiger dat hij mijn hand opzoekt en zijn hals laat zakken. Soms loopt hij met zijn hals dan helemaal rond en heeft zijn hoofd daarbij ver achter de loodlijn. Dit voelt heel licht in mijn handen. Zelf ben ik erg blij met die momenten, omdat je hem dan meteen anders voelt lopen.
Wanneer ik meer teugel geef schuift zijn hals met de teugel mee uit en blijf ik dat lichte contact houden.
Nu is mijn vraag, hoe krijg je hem op zulke momenten nu juist wat hoger ingesteld? In stap loopt hij vaak wel met zijn hoofd op de loodlijn, maar wanneer hij gaat zakken in draf en galop (vooral op voltes) wordt hij al snel te(?) rond.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:37

Wie heeft voor mij het linkje voor het foto topic van aan de teugel? Ik kan hem nergens vinden, ook niet met zoekfunctie..

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:42

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:51

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:03

Ik kom ook binnenvallen, hebben jullie misschien tips voor mij? Zelf heb ik echt geen verstand van correct en oncorrect, op de loodlijn etc.. Maar ik heb wel les, dus daar word aan gewerkt haha. Dus voor de ervarene in dit topic: is dit goed, wat kan beter?

Afbeelding

beugels zijn lang maar dit is het kortste gaatje :=

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:20

Wanneer je pasrd te licht wordt,denk ik eerder aan achter de teugel ipv aan de teugel. Dan onwijkt hij je dus. Het volgen van je hand is top!
Het dieper instellen en lager doe je doormiddel van aanvoelen en vooral een beetje met de houding van je handen/armen. Ook geef ik soms een kneepje wanneer ik hem dieper wil. Voor meer oprichting,daar moet je paard en de ruiter ook wel aan toe zijn. Dan moet hij al meer op de achterhand lopen en komt dat ook wel een beetje vanzelf.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:25

Fair, het neusje moet er meer uit, hij is ook erg gespannen. Eigenlijk moet je eerst wat meer lezen voordat je begint met het aan de teugel vragen. Van die loodlijn is namelijk wel de basis. En wat vooral belangrijk is,is de plek van je handen. Deze horen boven de schoft gedragen te worden. Dicht bij je lichaam ben je sterker,dus dezelfde hulp komt harder aan bij je paard. Ook heb je daar weinig bewegingsvrijheid,omdat je zo dicht bij het zadel en je lichaam zit.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:35

Ik ben ook helemaal niet bezig met aan de teugel rijden, dit deed ze na 3 kwartier rijden uit haar zelf. Maar dankjewel superwoman, ik ga er aan werken!

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:43

Bedankt voor je uitleg!
Hmm, achter de teugel omdat hij mij ontwijkt klinkt niet zo goed. Voor m'n gevoel zijn dit namelijk juist de goede momenten, maar dat hij mogelijk dan juist achter de teugel kruipt daar heb ik nog niet bij stilgestaan. Hoe weet je of een paard achter de teugel loopt of 'correct'?
En op zo'n moment kan ik hem dan zeker het beste wat meer teugel geven en proberen of hij met mijn hand mee wil gaan door uit te schuiven?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 22-11-13 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:57

Hij krult zich dan op. Het gevoel is dat hij te licht wordt. Is idd niet goed. even goed been geven/naar voren rijden en proberen dat hij je hand weer gaat volgen.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:09

Dankje! Ik ga er vanaf morgen meteen mee aan de slag!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:15

Succes!

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:38

Heey allemaal,
sinds kort heb ik eindelijk een lesgever gevonden waarop me paardje ook echt lekker reageert, vorige lesgever was me paard doodsbang voor...

Afbeelding Afbeelding

Bij dat lang en laag mag ze van mij iets meer met de neusje eruit, ze loopt nu over de loodlijn. Wel begint ze te ontspannen. Verder is mijn houding niet top, hiermee dus ook druk aan de slag.

Nu is eindelijk de martingaal geheel weg na een half jaar en dit is het resultaat ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:09

Ik vind de lang en laag foto eigenlijk te ver weg om hem zo te beoordelen, ik heb zelf nooit zoveel problemen met achter de loodlijn, als het paard daarin nageeflijk is, en lekker door het lijf loopt, mag je ze van mij met de kin op de borst rijden, en daar zie ik dus nu wel een probleem: ik vind je paard wel op de voorhand vallen. Verder lijken je armen haast recht naar beneden, en zet je ze vrij wijd, en dan vind ik je handen te streng, dan gaat je paard wegkruipen voor het bit. En dan is ie niet alleen achter de loodlijn, maar ook achter de teugel, en laat rug en kaak niet los, en dan heb je dus een valse knik. En dat wil je niet, je wilt een los en soepel paard, dat van achter naar voren door het hele lijf loopt en swingt. Dus hand voor, en handen dragen, paard van je been naar je hand toe rijden, daar begrenzen en terug nageven. Dan krijg je een heel ander plaatje.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:27

Die 2e foto is ook echt op een verkeerd beenzet-moment. ik krijg echt het idee van een duikboot daar ;-)
De loodlijn is voor mij in training ook niet heilig, alleen zie je op die foto wel een valse knik en die is niet gewenst.
De eerste foto is een prima begin!
Het wijd zetten van je handen heeft ook niet mijn voorkeur, maar soms kàn het wel eens helpen om een andere fout te veranderen om daarna naar het correcte "boven de schoft" te gaan.
Succes!

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:30

Bedankt voor jullie reacties, eerst stonden mijn handen altijd erg ongelijk dus we zijn nu bezig dat ik niet me ene hand een stuk hoger houd dan me andere hand, het breed zetten van me handen was me ook al opgevallen, ik ga der op letten!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:43

Dan ben je lekker op weg! Succes!

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:51

Dankjewel!! ☺️

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:40

Ik heb eens een vraagje: Ik rijd nog maar een jaar dus, ik weet ook nog niet zo veel...
eerst vroeg ik mij af hoe je een paard aan de teugel kon rijden. Ik ben er achter gekomen dat je je pony/paard dan ontspannen moet krijgen en voorruit, voor ze aan de teugel gaan. Maar dan is mijn vraag: Hoe krijg je je paard dan ontspannen, hoe voel je dat, dat je paard ontspannen is en in aanleuning is? Want ik voel dat precies niet echt, ookal doe ik erg mijn best...