ja sabm, probeer los te blijven in je knieen en enkels -,scharnieren! op het moment dat paard spant kan je idd al niet meer blijven zitten dus twee zitten,een staan ,drie zitten ,een staan en dat uitbouwen.kunnen we vrijdag wel mee ad slag
Maris
Geplaatst: 19-10-11 11:08
2 keer staan en 1 keer zitten is al moeilijk genoeg hoor !
Ik heb laatst even een filmpje van mezelf gezien In galop zie je mijn (boven) benen enorm bewegen ik zit denk ik te ontspannen Welke spieren span je aan zonder dat je jezelf uit het zadel duwt? Ik heb geen steun aan mijn zadel.
@Sabm Voor het doorzitten adem naar beneden halen. Echt ademen richting je bekkenbodem en voeten. Eerst daar in stap naar toe halen en daarna hem daar houden. Op het moment dat je adem weer te hoog komt, ga je ook weer stuiteren en dan dus weer terug naar stap en overnieuw proberen. Verder bewust voelen naar de beweging die de rug van je paard maakt en je proberen door je paard te laten bewegen. Niet gespannen stil proberen te willen blijven zitten, maar laat je maar door de beweging van het paard meenemen.
ehh dan moet ik hem even bewerken t was een filmpje voor mijn klas. Ik ga hem hier niet neerzetten maar ik kan wel een linkje sturen via pb dat wordt ergens vanavond of morgen
Is goed! Stuur de link maar in pb. Ik heb mijn filmpjes hier toen ook niet neer durven zetten.
SabM
Geplaatst: 19-10-11 14:49
Ja Knollentuin, vrijdag maar mee aan de slag
Ga iig morgen ff proberen de 2x zit en dan staan proberen. Merkte idd dat als ik blijf zitten en denk ontspan, ontspan dat ik dan vergeet adem te halen dus nog meer spanning opbouw. Ik wil teveel mee bewegen in mijn bekken, dan maak ik het voor mijn gevoel suus niet makkelijker mee. Merkte wel dat als ik idd handen meer naar voren breng en goed op ademhalen let ik al meer ontspan in rug en schouders. Dat scheelt ook natuurlijk, want ik span voornamelijk in rug en schouders. Volgens mij zijn mijn knieen / enkels wel los.. maar dat ziet knollentuin vrijdag wel of ik dat idd doe Heb wel het gevoel dat als ik langer blijf zitten suus het een soort van accepteerd en dan makkelijker over de rug gaat lopen dan als ik constant ga zitten en weer staan. Maar dat ga ik vrijdag eens ff testen met juffie
@justkid,,, ikke ook pb voor filmpje. Wil ik wel zien. Zat laatst te denken dat het idd handig is om eens te laten filmen. Dat geeft toch meer een duidelijk beeld of het idd zo is als dat ik denk dat het is.
Ik heb me vorige week door mijn man laten filmen en ik vond het heel erg leerzaam. Vond het vooral fijn om mijn houding te zien. Het viel me op dat ik wel heel veel mijn benen beweeg. Ziet er niet uit.
SabM
Geplaatst: 20-10-11 08:25
oh... mss moet ik dan maar niet laten filmen ... huiver nu al om het te zien
Ik ga vanmiddag ook weer mijn les laten filmen erg leerzaam, hoewel onze filmcamera Beeb een halve meter korter maakt en zijn passen dus ook dan. Die vervormt het beeld nogal?
Op wedstrijd filmt mijn vader altijd het parcours, ik vind het ideaal! Het eerste wat ik doe als ik thuis kom (nadat paard verzorgd is natuurlijk) is de camera aansluiten op de tv en dan een paar keer achter elkaar kijken. Vaak zie ik dan precies waar ik steken liet vallen. Later uploadt m'n vader het op Youtube en dan stuur ik de link naar m'n juf, zodat zij ook mee kan kijken.
Pff, had net les. Hij liep super, maar man zó vermoeiend. Als hij zo door blijft gaan, kunnen we in januari wel weer keer starten. Alleen de keertwendingen snappen we samen niet. Volgende week wordt hij keer gereden en mag ik kijken hoe ik het nou moet doen bij hem. Want ik kan ze best redelijk, maar niet op Beeb?
Moet nu wat meer eraan blijven rijden in het verzamelde, maar dan merk ik ineens hoe voorzichtig ik ben zodra hij iets redelijk doet. Ik stop meteen met zitten, steek handen weg en ga dan met been erachteraan. Niet gek dat hij van achter afloopt dus...
MWM wat goed dat jullie zo lekker vooruitgang boeken!
Ik vergeet ook soms mijn benen Gisteren kwam ik erachter dat ik met doorzitten wel mijn knieën klem Deed het niet en suus ging meteen ontspannen. Maar ja toen ik mijn knieën losliet, stak ik ook mijn benen af 't is het een of het ander blijkbaar. HAHA Ik heb de oefening 2x zit en dan 1 x staan gedaan. Ging goed alleen suus komt iedere keer omhoog en snapt me niet en spand zich dan. vanmiddag maar eens aan werken met knollentuin.
S_en_Z
Geplaatst: 21-10-11 10:04
Is het nou 2x zit 1x staan of 2x staan 1x zit?
Sab ja een tussenweg vinden vind ik ook heel erg moeilijk.
Eergister voor de zadelmaker kwam nog even snel gereden.. in galop lang en omlaag gereden zodat ze zich op moest rekken en het achterbeen op moest tillen en eronder moest zetten en van voren de sprong af moest maken. Eerst stokte ze op de schouderlijn maar toen ze snapte dat ik wou dat ze zich oprekte deed ze dat en toen ging ze zoooo grooooooooot galloperen.
Toen zag mijn moeder EIN-DE-LIJK wat ik bedoelde met "afronden van de sprong" en "de juiste tact springen". Ik hoorde "wowww.. nu gallopeert ze mooi!!!" Terwijl ze eerst zat te zeuren dat mijn paard prima gallopeert en korter moet worden in haar lijf "mam, je kan een paard niet compact rijden als ze zich niet lang kunnen maken. Dan gaan ze krabbelen in hun gang en worden ze strak in plaats van actief en over de rug" snapte ze eerst niet. Nu ziet ze het eindelijk zelf (hele opluchting want hoorde eerst telkens "pak je teugels eens een x korter kind!")
En met de dubbele longe gister had ze de smaak ook te pakken. 20 minuten lang lekker actief van achteren met haar neus op haar knieen gelopen en neusje op de loodlijn. Zag na een tijdje op de rug alles helemaal samentrekken en loslaten. Heerlijk om te zien.
En van al het belonen met de stem was ze daarna met knuffelen ook nog eens verschrikkelijk vrolijk Ik voel me dan zooo penny...
Annemiek80
Geplaatst: 22-10-11 10:47
ik ben al weer 2 weekjes niet aan het rijden, kreeg wat complicaties van het onderzoek in het ziekenhuis dus was even goed ziek ervan, nu wel weer aan het opknappen.
Sprietje is donderdag behandeld door ostheopaat (Heleen), en was erg intrigerend om te zien. Ze zat vast in haar rechterlende wervels waardoor ze haar heup weer wat scheef trok om toch haar achterbeen er goed onder te zetten, dit is losgemaakt en madame wist erna echt even niet hoe ze haar benen neer moest zetten, eerste paar passen leek ze wel dronken. En haar atlas zat vast, wat erg verklaarbaar is ivm het hangen tijdens de trailertraining van de zomer. Spriet mag/mocht nog lekker een extra weekje rust om haar spiertjes aan haar nieuwe houding te laten wennen, en dat komt mij ook wel weer goed uit omdat ik dan even een paar dagen extra heb om op te knappen.
S_en_Z
Geplaatst: 22-10-11 17:18
dat komt dan goed uit annemiek
Ik heb vandaag van mn zadelmaakster te horen gekregen dat een osteo voor MIJ geen overbodige luxe is. Ik zit vast in mijn si wervel (ze is paardenfysio maar weet ook genoeg van mensen te zien). Ze wees precies de plekken aan waar ik vast zit. En dat zijn ook precies de plekken waar ik na een hele dag werken of gedraaid slapen een drukkende ''pijn'' voel die uitstraalt langs mn zwevende rib tot halverwege mn zij links.
Dat t vooral naar links uitstraalt klopt met mijn probleem wat zij opgemerkt heeft met het opvullen van mn zadel.. Ik heb namelijk meer druk op rechts dan links. [***] is over de ribben links gespierder dan rechts.
Dus vdweek osteo/manueel therapeut opbellen en binnenkort dan zitles van Japeloup.
Ook al wist ik al dat ik zelf ergens blokkeer omdat ik mn hakken niet onder mn heupen krijg en mn bekken slecht tot niet kan ''openen'' was het toch wel even slikken dat zij dat zo snel kon zien aan [***] en aan mn zadel. (ik zag het zelf wel ietsjes maar niet overduidelijk.)
Voel me gelijk een beetje "rot" (al wordt ik nooit boos op Zya en ik dwing niets af, verwacht geen dingen van haar die ze niet waar kan maken ook al oefenen we wel op dat het beter wordt/gaat) maar.. dat ik het haar zo "moeilijk" maak terwijl ik zo mn best doe bewust te zijn en blijven en goed te zitten en rijden maar dat blijkbaar niet goed genoeg is.. dat is wel een beetje "ouch"
Japeloup
Geplaatst: 22-10-11 18:06
Zo daar ben ik weer, tijdje druk geweest en dan wel kunnen bijlezen op mn telefoon. Ik kan een osteo zeker aanbevelen, ben zelf ook geruime tijd onder behandeling geweest. Ik merkte dan dat ik een beperking had in mijn lijf en dat kon hij erg mooi verhelpen. Maar ook vaak genoeg dat ik niet merkte dat ik ergens geblokkeerd zat, tot hij me er dan op weer. Erg fijn gewoon.
Ben ook weer lekker om mn witje aan het rijden, althans ik mag 10 min draven. Maar daar geniet ik dan ook heel erg van. Merk wel dat ik nog werk aan de winkel heb om haar weer lekker los en recht in het lijf te krijgen, maar de grootste moeite heb ik nog met dat koppie van haar. Ze heeft zo veel energie, en wil zo graag lekker galopperen (haar favoriete gang altijd al geweest). Ze houdt zich wat strak in het lijf voelt als pure frustratie die ze omzet in vast zetten in het lijf. Zolang ik haar ken ik het een paard dat blij wordt van lekker hard gaan, dus lang galopperen. Maar ja dat mag ze voorlopig nog ff niet, wij niet blij dus. Maar ja merk wel dat nu ik iets meer mag doen ze fijner in haar lijf komt te zitten. Heb gewoon nog een lange weg te gaan, maar ja.. Ben wel blij dat ik ze nog op de wei kan zetten ipv de paddock. In de wei heb ik een heel doolhof voor haar uitgezet zodat ze wel heen en weer kan lopen, maar niet kan gaan rennen. DA vond het wel een mooie oplossing.
Goed zo Japeloup! Witje wordt wel weer strak en soepel komt heus goed
Mijn Kieffer kwam vandaag, gelijk even getest (ik mag er weer op, pees is goed vooruitgegaan) en hij ligt en zit goed, ik ben heel tevreden.
Japeloup
Geplaatst: 22-10-11 18:38
Dus nu kan je je zadel niet meer de schuld geven van niet netjes zitten Hihi dat wordt spierpijn krijgen... Nee ff zonder dollen, fijn voor je eindelijk een zadel die past en waar jij ik kan zitten.
Hij zit goed, niet gedwongen, maar geeft wel steun en hij ligt super op Vegs.
Jammer dat je nog niet mag galopperen, maar dat zal wel niet heel lang duren tot het weer mag? 't Is toch wat...... ze wil zo graag......
Japeloup
Geplaatst: 22-10-11 18:57
Waarschijnlijk na de volgende controle over 5 weken. Maar voor de witte d'r koppie zou het zo goed zijn om nu een half uur lang te galopperen, en als we een galopje mogen maken dan is het hooguit 1 volte. Maar ja ik wist voor ik hieraan begon dat het lang zou gaan duren. DA zei dat en dat als ik die tijd er niet in wilde steken dat had behandelen geen zin, logisch. Dus moet ze nog maar even wachten....