ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:29

Snackie schreef:
ik heb het niet gek opgevat hoor ;) _O-
Dubbele longe werkt nog niet bij hem, dan gaat hij rennen zodra hij hem voelt (de 2e) en voor hij dan koest is, heb ik er 1 kant van los moeten laten. Gevalletje van drukt door als het hem niet zint.

En zo'n gevalletje haflinger in tinkervorm heb ik volgens mij ook wel.
Die denderd ook ergens doorheen als hij echt niet wilt..

Je kan ook dubbel longe aanleren met zijn 2en, zo ben ik nu bezig met mijn 3jarige. Ik heb de longeerlijn gewoon op de kaptoom en een vriendin van mij heeft de dubbellonge vast. Zo hou ik de controle over tempo (en die van mij heeft de neiging naar je toe te draaien en achteruit te gaan rennen, dus dan kun je helemaal niks meer met dubbellonge). Op die manier kun je ze op een fijne manier bekent maken met dubbellonge.

TurboTinker

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:47

hmm, als ik de echte dubbele longe had, was dat een optie, maar nu met 1 lijn word dat wat lastig.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:59

ja idd ja de juiste spullen is dan wel belangrijk :=
ik heb een mooi menschofje met ruime lichtogen en een echte dubbellonge

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:59

Ja dat is echt ideaal.
Ik deed voorheen gewoon met mijn longeersingeltje, maar waar mijn 2e longe is?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:40

Wat trouwens ook nog enigzins kan helpen is de manier van longeerlijn vasthouden. Ik longeer ook in een grote bak 20x40 en elijah wilde in het begin ook wel ervandoor naar de deur (niet zoals die van jou, maar toch) ik zet 1 hand achter mijn heup en mijn andere hand heeft de rest van de lijn vast. Door mijn hand achter mijn heup trekt hij niet aan mijn armen, maar kan ik hem als het ware vastzetten achter mijn heup waardoor ik met mijn hele lichaam tegen kan trekken.. En dan nog ging ik wel eens een stuk hupsen door de bak maar kon hem iig wel houden..

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:33

lepapillon leuk hoor, en lekker dat je het zo rustig aan doet.

snackie je benen dus zelf meer aan gaan leggen, en hem dan wel in hetzelfde tempo houden. dus gewenning aan je benen in principe :)
of gewoon je bijrijder beter opvoeden :P tenen naar binnen, tenen naar binnen, tenen naar binnennnn!!!! :D

En als je je longeersingel dus nog hebt, zou je er eens aan kunnen denken om hem op de 'uitbreek-hand' daar door de onderste ring te doen.
dus niet de lijn van bit naar je hand, maar van bit - naar longeersingel - en dan naar je hand. Wedden dat je hem dan nog hebt als ie wil omdraaien? Je bent dan veel sterker.. en dan krijg je het er misschien ook wel uit voordat je paddock omheint is! :)

cheyentic dat gehups ken ik ook :') hihi
Vandaag ook gehupst achter 1 van de 2 nieuwe inrijdpaardjes.. die is toch dwars hihi. maar niet dwars als in gemeen hoor, maar gewoon 'ik snap dit niet, ik wil het dan ook maar niet, en ik ben heel groot en sterk dus ik gaaaaa NU ineens DIE kant op' (marielle als vlaggetje er achter aan :') ). Maar toch heeft hij geen kans gehad om om te draaien, ik heb hem wel altijd. we staan weliswaar ergens anders, maar hij gaat nog steeds de kant uit die IK wil.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:14

Fahyafemke: Weer lekker druk met de nieuwe poownies, leuk hoor!

Welkom LePapillon en Sjar! Koppie hoeft inderdaad niet naar beneden, eerst de basis en de rest komt later wel.

Danaderese gaat dus ook goed :)

Daantje gaat ook goed, aan de longeerlijn een echte draak maar zo braaf is ze zodra ik erop zit :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:14

thanks.
Heb dit ook wel eens gehad met een ander paard, en dan bit-singel-hand, dan draaide hij mijn kant op met hoofd, om op de andere kant door te schieten, en niks meer te hebben (ik was idd niet snel genoeg toen)

Vandaag met de pessoa, 20min stapjes drafjes, halthouden, hij deed het super. zo ken ik hem weer.
nu 2dagen vrij, dan kan hij er over nadenken,en dan vrijdag weer.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:15

fijn Mistralleke en snackie +:)+

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:09

Ik leer de paarden voor de eerste keer met twee lijnen, door een tweede lijn over zijn rug, kont boven zijn hakken dan weer naar mijn hand als een soort lus, dan met mijn andere hand zijn hoofd vast houden, met een andere lijn, of ik doe het met de zelfde lijn.
Als de paarden weg draaien dan doe ik, als het een gewoon halster is, de lijn door de zij kant oog van het halster over zijn neus aan het oog van de andere kant van het halster vast, ben je veel sterker als hij gaat trekken. *D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:13

Over zijn neus? werkt dat sterker in, dan onderdoor? nog nooit geprobeerd nl.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:23

Ja alles moet je een keer voor het eerst geprobeerd hebben. ;)
Ik zou een paard nooit vast zetten om hem iets aan te leren, ik doe altijd alles in de longeersirkel los en corrigeer hem als hij gaat lopen, 10 min om een bit in te doen is wel erg lang , maar ja ik ben 2 meter dus scheelt wel natuurlijk, na een 2/3 dagen houden ze hun hoofd zo laag, dat ik bijna op mijn knieën moet gaan zitten om hem vast te maken. :(:)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:10

Ik lees hier een tijdje al stiekem mee, zal me even melden. Heb een 4,5 jarige kruising tinker met volbloed erin. Hij is nu totaal een keer of 20 onder het zadel geweest, verdeeld over 2 jaar. Wilde hem toch graag onder het zadel hebben vanwege zijn iets moeilijk karakter maar wilde hem ook de tijd geven om nog door te groeien gezien hij heel erg nog veranderde. Ik heb hem vanaf 4 weken oud en hij heeft dan ook al vanaf jongs af aan alles geleerd, het zadelmak maken stelde dan ook weinig voor hij maakte zich er totaal niet druk om. Ook nu dat hij een half jaar stil had gestaan vanwege winter was het opzadelen en weer rijden alsof hij het dagelijks doet.
Hij trekt zich alleen los, zowel aan de hand wandelen als aan de longe. Wanneer meneer er geen zin meer in heeft doet hij z'n hoofd de andere kant op en zet zijn volle gewicht erin. Dit doet hij overigens al vanaf veulen af aan, hoewel het pas gelukt is om los te komen toen hij een jaar of 2 was (daarvoor nooit en toch bleef hij het proberen ). Aan de hand is het inmiddels meestal wel te voorkomen door een kaptoom of een hengstenketting om te hebben en op tijd te reageren. Aan de longe is het dmv grondwerk ook een heel stuk opgelost, zolang ik rechtsom geen galop vraag is er niks aan de hand ook niet als hij zelf aanspringt in galop. In begin was de oorzaak waarschijnlijk de onbelans nu lijkt het een spelletje wanneer hij zich verveelt. Het probleem is dat je het vaak niet ziet aankomen maar dat hij ineens de andere kant op loopt en wanneer hij zijn hoofd eenmaal de andere kant op heeft houd je hem niet meer. Deze week voor het eerst opgebonden gelongeerd nav dit topic, dit was nieuw en dan doet hij het gewoon heel braaf, haha. Zal binnenkort ook eens de tip proberen om de lijn door longeersingel te doen. Gister probeerde hij het onder het zadel, helaas voor hem zit je er als ruiter nog steeds op, ook als hij de andere kant op rent waardoor het na 3 x proberen niet meer leuk was en hij maar gewoon deed wat er gevraagd werd
Mijn instructrice zegt altijd dat hij gewoon veel humor heeft, en ondanks dat het niet altijd humor is die ik kan waarderen het nou eenmaal zijn karakter is. Nu ik het zo bekijk kan ik wel wat meer van hem hebben en doordat ik er makkelijker mee omga doet hij het een stuk minder. Voorheen raakte ik altijd geirriteerd en werd boos, nu negeer ik het ongewenste gedrag en vraag gewoon opnieuw wat ik wilde en dat lijkt nog het beste te werken. Het is nu eenmaal een paard die altijd bezig is, hij kan geen 5 min stil staan zonder te bedenken wat hij nu gaat doen, dus het is gewoon een kwestie van hem bezig houden, soms heel vermoeiend :p
Sorry voor het lange verhaal maar dan weten jullie een beetje wie zijn zijn. Groetjes Sandra & Indezz

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:37

Hihi jou paard heeft dezelfd streek als de mijne dus.

wel goed te horen dat het wel gelukt is!

heb je een foto? ben wel erg benieuwd!

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:42

Ik meld me weer eventjes ;) Ik zal ook nog wel even uitleggen hoe en wat. Ik heb een haflinger ruin van 3 jaar oud, in mei word hij 4. Hij is in totaal nu zo'n 8 keer onder het zadel geweest en dit gaat aardig goed. Nu ben ik alleen opzoek naar een goed passend zadel, wat een groot probleem blijkt te zijn.. Vanavond word er weer een zadel gepast.

Tijdens het rijden houd hij alles beet op één teugel, ik los dit zoveel mogelijk op door op de andere teugel te irriteren en mijn been eraan te houden. Heeft iedereen nog tips hierover?
Verder longeer ik hem met en zonder elastiek zodat hij zijn rug en achterbeen goed gaat gebruiken. Ik loop ook regelmatig met hem een rondje over het terrein en buiten het terrein zodat hij hier ook bekend mee word.
Wat doen jullie zoal met jullie jonge paard en hoe vaak longeren/lopen/rijden jullie?

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:02

Welkom Twinducklin! Goh wat is dat toch met die tinkers? :+

Sjar: Welke teugel pakt hij vast dan, of verschilt dat?
Ik longeer 2/3x pw, hiervan is ze nou 1x met passoa gelongeerd. Zit er gem. 1/2x per week (na het longeren) op voor 5 tot 10 minuutjes. Longeren gaat ook samen met grondwerken, zodat Daantje weer weet dat ze nog steeds geen mensen omver mag lopen.
Rondje op het terrein doen we ook weleens :j

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:04

Het verschilt vaak is het links, maar ook regelmatig rechts..

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:06

Hmm lastig, Ik weet niet of het al mogelijk is maar veel voltes rijden?
Doet hij het met longeren ook?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:06

Lang niet meer geweest hier ;)
Diaz 'inrijden' lag sinds nov. stil.. ze had haar energie hard nodig om uberhaupt de winter door te komen.
Ze zit nu lekker in haar vel! Alleen nog ontzettend onbespierd.

Wel heb ik gister met barebackpad een buitenritje gemaakt, en hebben we voor het eerst gegallopeerd!!
Ik heb haar op de jonge-puppy-manier aangegallopeerd.. dus aansporen in snelle draf tot ze overvalt..
Ze vond het heeerlijk, en ik ook! ze was super makkelijk terug te nemen, en de 3x aangalopperen ging eigenlijk zonder problemen! (ze moest even doorhebben wat ik nog bedoelde.. ze draafde toch al hard hihi :') )

Iemand tips hoe ik het galloperen als 'knopje' kan installeren? zodat ik tijdens onze spier-opbouw-ritjes niet eraf hoef te stuiteren voor we aangalopperen?

Ik heb het dus niet over in de bak.. dat doen we later wel :j

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:09

galop kun je aanleren door bijv. een balkje neer te leggen, en daaroverheen aan te springen.
Is echter dressuurmatig het laatste redmiddel, want ik geloof dat je ze dan niet proeftechnisch goed leert aanspringen. Maar kan ook zijn dat dat was voor de vliegende wissel aanleren over het balkje.

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:16

Hallo mag ik me ookweer melden? Tijd terug praatte ik ook mee maar op een gegeven moment geen tijd meer gehad.
Trouwens ik heb een 4 jarige merrie (zaterdag 14 april jarig) en rij er ook op,ben ik dan nog welkom? Of alleen voor het inrijden?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:31

haha je bent wat mij betreft welkom hoor :) Altijd handig voor tips en ook voor advies over het aanrijden. want dat is net zo goed een vak apart.

de meesten in dit topic zitten er volgens mij al bovenop :P alleen ik nog niet haha

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:41

ik ben ook aan het rijden. maar het is nog steeds het beleer proces inprincipe

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:46

Okee leuk ja ik ook heb sinds kort een andere instructrice en wat een verschil van rijden is het nu. Ik heb pas sinds vorig jaar juni me paard hoor gekocht als 3 jarige en toen net 2 weken was der wat met der gedaan. Dus kon er wel opzitten maar meer niet haha en ben nog lang niet zo ver maar vind het leuk ook jullie ervaringen te lezen en hoe jullie het aanpakken.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:11

sandra leuk hoor zo'n verhaal. en idd die tinkers :P heerlijke beessies.
ik heb nu zo'n fellpony die dat doet. maar het wordt nu al minder, dag 3 :)

sjar met Britt rijd ik ongeveer om te dag, soms elke dag maar dan aangepast dus ene dag licht werk, andere dag meer werk. omdat we nu geen bak hebben op de zomerwei, ben ik haar verkeersmak aan het maken. Vd week een dag binnen gereden, 2e dag gewandeld, dag er na er op naar buiten. en de dag er na weer niks. Vanmiddag weer er op.
mn andere fries doet vrijwel niks. die word ook 4 dit jaar, maar veel groter dan Britt dus slungeliger.
De 2 inrijdponies worden elke dag gepakt. soms 2 a 3 x per dag 5 minuutjes b.v. Dinsdag ging het zo: smorgens leren hoefjes geven. 's middags een zadeltje op. 'savonds leren stilstaan met poetsen.

diaz je moet wel de overgang duidelijk maken. dus ik denk nu niet meer aansporen aansporen aansporen aansporen he oeps galop. Die kennen jullie nu, dus nu moet je een duidelijkere hulp gaan geven. dus je mag wel aansporen aansporen tot een snelle draf, maar probeer te voelen wanneer ze er bijna in valt: en dan geef je de juiste hulpen aan: binnenbeen extra aansporen, (evt buitenteugel ophouding) en b.v. je stemhulp er bij gálop!! :j succes!

demidonna natuurlijk welkom. zadelmak maken, inrijden, doorrijden. overal zijn tips in te geven of te vragen hier geloof ik :D

nou even trots trots: vandaag, dag 3, heb ik beide fellponies opgezadeld met eigen zadel (gister met het zadelmakzadeltje) en wat grondwerk gedaan. en eens opgestapt! ja., gewoon even opgestapt :P
En daarna ook géstapt. Eerst hangen en dan 'stap'!! en dan halt (allemaal hangend he haha best lastig). En daarna weer opgestapt, en vanuit een juiste zit dus weer gezegt 'stap!!' en bij het eerste stapje braaf en 'hoo!!' en afgestapt.
met de ruin gaat dat allemaal relax, die bedenkt eerder ik peer em omdat ik geen zin meer heb, de merrie is wat zenuwachtiger en handelt uit 'stress'. Dat was vanaf dag 1 al duidelijk die moet ik wat voorzichtiger benaderen en langer uitleggen dat het niet eng is. en dan is het ook wel weer goed :)