[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:49

dorieeen schreef:
Ik heb ook een vraagje.
Mijn pony vind springen super leuk, maar vlak voor een hindernis gaat ze dan dus onder me uit galopperen. En ook na de sprong vliegt ze weer weg. Ook vind ze het moeilijk om met haar neus te zakken.
Ik hoop op een tip waar ik wat aan heb! :D

Neem de tijd er eens goed voor, en lees dit topic vanaf de eerste pagina. Je zult dan al snel tegenkomen dat het probleem wat jij beschrijft, een van de meest voorkomende is. Ook zul je dan vele tips en oefeningen tegenkomen die je zouden kunnen helpen. Het zijn er inmiddels zoveel dat ze in 1 antwoord niet meer samen te vatten zijn.

Ik zag wel dat je een fijne verlichte zit hebt. Zo zie ik dat graag +:)+

Afbeelding

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:54

SanderP schreef:
Ik ben geen ruiter, maar je weet wie ik dagelijks zie rijden ;)
Bovenin moeten ze net zo licht zijn als in een lage houding en continu halve ophoudingen zijn uit den boze!

je hebt gelijk hoor ..alleen zie je in de realiteit niks anders ( heb het wel over sprinconcoursen ;) )men denkt dat door ze vooraan op te heffen , ze meer op de achterhand gaan zitten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:54

besita schreef:
Marloes ..ik vind het gewoon een fijne gedachte ..een springpaard heeft zijn rug echt nodig ..als jij hem helemaal bovenin zit te rukken ( want je moet dan steeds van die halve ophoudinen gaan doen om ze bovenin te houden ) dan werk je toch imo niet de juiste rugspieren ..terwijl je met dat stofzuigen net het gevoel hebt een accordeon onder je kont te hebben ..ze kunnen net zo makkelijk in en uit elkaar schuiven als je het zelf hebben wil

Zoals ik de verhalen van mijn neef hoor word er niet getrokken, wel over de rug maar gewoon een stuk hoger dan hier, en een stuk dieper. En natuurlijk los in de hand. Het word wel een stuk gedwongener gevraagt, het paard moet daar lopen en nergens anders.

Maar ik ben het helemaal met je eens hoor, laat mij er maar wat langer over doen. Ik was gewoon benieuwd wat de theorie erachter was. :)

En dat stukje dressuur combineren met springen is eigenlijk niet te doen. Voor springen hoort ze 2 kg brok te krijgen, met dressuur komt ze van zoveel brokken in de staak want dan is ze gewoon te heftig. Tsja dan moet je een goede middenweg zien te vinden.. Dat is moeilijk! Met dressuur moet ik nu oprichting vragen, met springen juist nog niet. Het spreekt elkaar zo tegen, maar het is wel leuk om het proberen goed te kunnen combineren, daar zie ik de uitdaging in.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:12

__Marloes schreef:
Zoals ik de verhalen van mijn neef hoor word er niet getrokken, wel over de rug maar gewoon een stuk hoger dan hier, en een stuk dieper. En natuurlijk los in de hand. Het word wel een stuk gedwongener gevraagt, het paard moet daar lopen en nergens anders.
Maar ik ben het helemaal met je eens hoor, laat mij er maar wat langer over doen. Ik was gewoon benieuwd wat de theorie erachter was. :)
En dat stukje dressuur combineren met springen is eigenlijk niet te doen. Voor springen hoort ze 2 kg brok te krijgen, met dressuur komt ze van zoveel brokken in de staak want dan is ze gewoon te heftig. Tsja dan moet je een goede middenweg zien te vinden.. Dat is moeilijk! Met dressuur moet ik nu oprichting vragen, met springen juist nog niet. Het spreekt elkaar zo tegen, maar het is wel leuk om het proberen goed te kunnen combineren, daar zie ik de uitdaging in.

Wat heel vaak niet genoemd wordt, maar voor mij heel erg belangrijk, is dat paarden op hun eigen benen moeten leren lopen. Je ziet veel te vaak dat paarden enorme steun in de hand en teugel zoeken, terwijl dat juist (in mijn ogen) helemaal fout is. Niks prettiger als een paard dat op zn eigen benen loopt.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:33

besita schreef:
je hebt gelijk hoor ..alleen zie je in de realiteit niks anders ( heb het wel over sprinconcoursen ;) )men denkt dat door ze vooraan op te heffen , ze meer op de achterhand gaan zitten :+

Dat is bij de dressuurwedstrijden die ik zie niet anders :+

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:54

SanderP schreef:
besita schreef:

En dan weer veel met de zit en been bij moeten drijven, en dan klagen hoe het toch kan dat het paard zo gespannen is!!
Ik zou het ook niet weten, inderdaad..... %)

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:02

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:18

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:20

is in mijn ogen ook niet nodig ..we hebben eindelijk eens een gezellig springtopic op Bokt ..vind het niet nodig dat zoiets weer op puur dressuur , Anky enzo verder gaat uitdraaien :o

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:23

besita schreef:
is in mijn ogen ook niet nodig ..we hebben eindelijk eens een gezellig springtopic op Bokt ..vind het niet nodig dat zoiets weer op puur dressuur , Anky enzo verder gaat uitdraaien :o

Zeer waarschijnlijk heb je gelijk, maar als zoiets gezegd wordt, wint mijn nieuwsgierigheid het vaak van mijn verstand.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:25

Ho! Ik ben geen ruiter, dat moet m'n vriendin uitleggen.
Wat ik weet, is dat veel met been en zit drijven bij Anky absoluut uit den boze is.
In die filmpjes geeft ze heel duidelijk uitleg hoe ze traint en hoe dat juist zonder druk gebeurt. Dat komt meer overeen met wat jij schrijft Marcel, dan met wat in je onderschrift staat :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:26

MarcelDufour schreef:
besita schreef:
Marloes ..ik vind het gewoon een fijne gedachte ..een springpaard heeft zijn rug echt nodig ..als jij hem helemaal bovenin zit te rukken ( want je moet dan steeds van die halve ophoudinen gaan doen om ze bovenin te houden ) dan werk je toch imo niet de juiste rugspieren ..terwijl je met dat stofzuigen net het gevoel hebt een accordeon onder je kont te hebben ..ze kunnen net zo makkelijk in en uit elkaar schuiven als je het zelf hebben wil

Daar haalt Besita wel een waar woord aan. Deze manier van rijden werkt bij een springpaard heel goed, maar hoe dat voor dressuur is weet ik echt niet. Misschien dat voor dressuur hele andere wetten gelden, dat zou goed kunnen.

Maakt geen r**t uit voor welk paard als je het mij vraagt, elk paard heeft toch zijn rug nodig en elk paard moet zo kunnen ontspannen? Naar boven gaat altijd zei iemand me ooit, naar beneden is de kunst!
Heb mijn laatste actieve jaar bij Rosalinde Heck getraind, die begint ook met stofzuigeren en wel tot in de puntjes! Ook dressuur. En in het begin het ik het dus geleerd van Marleen le Mat, ook dressuur. Dus is niet zo disciplinegebonden volgens mij, wel trainer-gebonden :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:27

haha Wow amigo ..stofzuigen tot in de puntjes *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:29

MarcelDufour schreef:
SanderP schreef:

En dan weer veel met de zit en been bij moeten drijven, en dan klagen hoe het toch kan dat het paard zo gespannen is!!
Ik zou het ook niet weten, inderdaad..... %)

Het komt er op neer dat gewoon weinig ruiters weten wat ze doen, maar je hebt tegenwoordig ook weinig instructeurs die weten wat laag, ontspannen en over de rug is. Hoe mooier het eruit ziet, hoe beter het is, ook al laat het paard niet los en loopt het niet op de eigen benen, maakt niets uit als het er maar mooi uit ziet :roll:

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:31

SanderP schreef:
Ho! Ik ben geen ruiter, dat moet m'n vriendin uitleggen.
Wat ik weet, is dat veel met been en zit drijven bij Anky absoluut uit den boze is.
In die filmpjes geeft ze heel duidelijk uitleg hoe ze traint en hoe dat juist zonder druk gebeurt. Dat komt meer overeen met wat jij schrijft Marcel, dan met wat in je onderschrift staat :D

Ik ben het met Besita eens dat ik me in dit topic maar niet over deze zaken moet uitlaten, want daar komt altijd hommeles van.
Dat doe ik wel in topics die daar over gaan. In ieder geval ben ik een hele grote tegenstander van rollkur/hyperflexie. Laten we het daar maar bij laten.
Laatst bijgewerkt door Springert op 02-03-10 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:32

besita schreef:
haha Wow amigo ..stofzuigen tot in de puntjes *D

Dus onder de kasten, onder het kleed, alle plaatsen waar maar stof kan liggen. =:) := _O-

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:36

WowAmigo schreef:
MarcelDufour schreef:
Daar haalt Besita wel een waar woord aan. Deze manier van rijden werkt bij een springpaard heel goed, maar hoe dat voor dressuur is weet ik echt niet. Misschien dat voor dressuur hele andere wetten gelden, dat zou goed kunnen.

Maakt geen r**t uit voor welk paard als je het mij vraagt, elk paard heeft toch zijn rug nodig en elk paard moet zo kunnen ontspannen? Naar boven gaat altijd zei iemand me ooit, naar beneden is de kunst!
Heb mijn laatste actieve jaar bij Rosalinde Heck getraind, die begint ook met stofzuigeren en wel tot in de puntjes! Ook dressuur. En in het begin het ik het dus geleerd van Marleen le Mat, ook dressuur. Dus is niet zo disciplinegebonden volgens mij, wel trainer-gebonden :D

Ik zou het niet weten, hoor. Hou me helemaal niet bezig met de dressuur van tegenwoordig. Als ik kunstjes wil zien, dan ga ik altijd naar het circus.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:38

MarcelDufour schreef:
Ik ben het met Besita eens dat ik me in dit topic maar niet over deze zaken moet uitlaten, want daar komt altijd hommeles van.
Dat doe ik wel in topics die daar over gaan. In ieder geval ben ik een hele grote tegenstander van rollkur/hyperflexie. Laten we het daar maar bij laten.

Ik maak geen hommeles.
Het is een constatering dat jouw berichten aardig overeen komen met het Anky-systeem :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:00

SanderP schreef:
MarcelDufour schreef:

Ik maak geen hommeles.
Het is een constatering dat jouw berichten aardig overeen komen met het Anky-systeem :D

Nee, niet verkeerd begrijpen...daar bedoelde ik jou niet mee, maar mezelf. Besita voelde de bui al hangen dus die dacht wijselijk dat ik me stil moest houden. Ik ben heel fel als het om dat gebeuren gaat. Was absoluut niet persoonlijk bedoeld jouw kant op.
Is dat ook weer uit de wereld....pffffffff

Springert

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:09

Ik ga er even van tussen, want moet gaan lesgeven. Later terug.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:10

besita schreef:
bovendien heb je echt nog geen 100 gram in je handen ..en dat is een prettig gevoel ..als je ze steeds bovenin moet gaan houden heb je na een halfuurtje rijden het gevoel dat je een uur fitness hebt gedaan met van die bodybulder dingen ..terwijl je met stofuigen afstapt en zin hebt om al op de volgende te stappen :o

grappig dat je dit zegt. Ik moet nu naar de fitness voor mijn rug en ben nu mn armen aan het trainen. Vond mn fysio het tegenvallen dat ik zo weinig kracht in mn handen/armen heb. Je rijd toch veel paard zegt hij...ja maar daar krijg ik geen sterke armen van! :D
Stom dat mensen blijkbaar dat idee hebben dat je dr hele tijd aan een paard zn kop trekt ofzo....

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:11

Marcel, ben jij vroeger, voor bijvoorbeeld een jaar (of korter of langer) naar het buitenland getrokken om te werken met paarden? Zoja, hoe beviel dit en wat was de reden hiervoor, zoniet, waarom heb je het nooit gedaan :+
Anderen mogen ook reageren hoor, ik ben op zoek naar ervaringen en verhalen! ;-)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:12

ook al trek ik tijdens het rijden niet, ik heb toch behoorlijke armspieren hoor, door de paarden!!
strobaaltjes, hooibaaltjes, vegen, soms (jong) beestje longeren wat ff ineens wil stuiteren.....
was voor mijn zwangerschap net popey

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:16

nou dat had ik ook hoor ..ben maar een vrouwtje maar ik droeg de zakken kunstmestkorrels van 50 kg zo naar het eind van het land ..of de balen kuil van 400 kg verplaats ik ook in mijn eentje, veulens hef ik ook allen de trailer in ...maar daarom verkies ik toch graag de lichte vorm van paardrijden ..want ik merk wel dat ik nu een dagje ouder wordt ..

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:03

Ik had een vraag... Het komende jaar moet ik een eindwerkstuk in elkaar zetten (met 40 pagina's theorie, en daarbij nog ervaringen, en bronnen. Ik ga het over paarden doen omdat mijn leven hier erg door beinvloed is. Ook moet ik een prakties deel doen, dat word een stijgerend paard(hier ben ik al mee bezig).)

Nou moet ik aan het eind van het jaar stage lopen, en wil ik heel graag iets nieuws leren... Over paarden (voor mij; waar kijk je naar als je een (top)paard fokt, paardenziektes, het trainen van toppaarden.. meer die richting).

Heb jij misschien een idee voor een stage plek(ken) voor mij? Ik ben bereid om naar de andere kant van Nederland af te reizen, ergens te logeren oid.

Alvast enorm bedankt !

edit; misschien handig om te weten; ik ben nu(en dan ook) 16, zit in 5 havo, en woon in Noord holland