[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ti_Amo

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:38

mijn merrie, loopt heel graag met haar hoofd omhoog, sommige stukjes loopt ze heel netjes naar beneden, maar ze gooit haar hoofd evenhard weer omhoog, en als ze dat doet rent ze gewoon onder je vandaan, dat is natuurlijk niet zo leuk trekken aan de teugels helpt niet en teugels losgooien ook niet, ze komt echt heel erg ver met haar hoofd omhoog.

Heb er nu naar aanwijzing van mij instructrice een thiedeman opgegooit omdat het echt niet meer ging, nu is het wel wat minder, maar ik ben eigenlijk niet zo van de hulpteugels, kan ik hier ook snel weer af komen, als ik me been erbij doe als ze haar hoofd omhoog gooit helpt ook niet ze rent alleen maar weg.. handen ontspannen als ze lekker naar beneden loopt heeft misschien 2 min. effect daarna ook weer precies hetzelfde..

Iemand tips?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:54

je zult waarschijjnlijk moeite hebben met een constante aanleuning. Je armen moeten als elastieken de teugels vasthebben,meegaan met de beweging van het paard, zodat de zeer lichte druk gelijk blijft.
Elke hulp die je met je armen/handen geeft moeten zeer kort zijn.
trekkken heeft zoals je heb gemerkt geen nut. Echter snelle ophoudingen helpen wel.Net als met been geven begin je voorzichtig en als het paard niet luisterd, maak je de houding harder, maar niet langer(!) Bij de 3e x moet het paard echt luisteren en niet doordenderen.
Let wel op dat je hulpen eigenlijk met je zit moeten en je zal als je langzamer wilt steeds een zithulp moeten geven. Als het paard niet reageerd op je zithulp zal je het pas met de teugels moeten oplossen. De been en teugel-hulpen moeten zelfs korter dan 1 tel duren, paarden zijn zeer gevoelig en langere hulpen worden alleen maar onduidelijker en werken zelfs het paard tegen.

Ik hoop dat je er iets mee kunt.
paardrijden is toch een kwestie van voelen en het goede gevoel steeds opzoeken bij elke oefening.

succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:39

mijn gevoel zegt gebit. Ik kan je wel wat advies geven, stuur me dan maar een pbtje.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:37

even een vraagje hè.
hoe denken jullie dat anky v grunsven rijd? dat die braaf wacht totdat haar paard aan de teugel loopt? en met een wedstrijd van, oh, hij loopt niet aan de teugel. ik en salinero schrijven ons maar uit? want hoelang ik ook probeer, het lukt niet. zou ze zo rijden? NEE.
die wacht braaf totdat het paard zelf de eerste keer heeft uitgekozen, dus dat het paard ontspannen is, maar als het paard voor een wedstrijd niet aan de teugel loopt, geeft ze ook hulpen hè?! hele korte zachte kneepjes. en jullie kunnen dat gemeen, dom of weet ik veel wat vinden, ik vráág mijn paard aan de teugel. doet ie het niet, krijgt ze geen schop, dat niet. maar ik rijd dan een volte, vraag nog een keertje, zo werk ik met mijn paard, duidelijke regels, ze weet wat ze van me kan verwachten. klaar uit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:58

Margoot schreef:
even een vraagje hè.
hoe denken jullie dat anky v grunsven rijd? dat die braaf wacht totdat haar paard aan de teugel loopt? en met een wedstrijd van, oh, hij loopt niet aan de teugel. ik en salinero schrijven ons maar uit? want hoelang ik ook probeer, het lukt niet. zou ze zo rijden? NEE.
die wacht braaf totdat het paard zelf de eerste keer heeft uitgekozen, dus dat het paard ontspannen is, maar als het paard voor een wedstrijd niet aan de teugel loopt, geeft ze ook hulpen hè?! hele korte zachte kneepjes. en jullie kunnen dat gemeen, dom of weet ik veel wat vinden, ik vráág mijn paard aan de teugel. doet ie het niet, krijgt ze geen schop, dat niet. maar ik rijd dan een volte, vraag nog een keertje, zo werk ik met mijn paard, duidelijke regels, ze weet wat ze van me kan verwachten. klaar uit.

Als je het paard correct rijdt, dan loopt het paard vanzelf aan de teugel...
Niks wachten of vragen...
Paard met je been nar je hand toe rijden, zorgen voor een fijne constante aanleuning en klaar.

@lailapri-> haken zou idd ook goed kunnen. Tandarts moet je elk jaar laten komen. Ja

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:12

superwoman schreef:
Margoot schreef:
even een vraagje hè.

Paard met je been nar je hand toe rijden, zorgen voor een fijne constante aanleuning en klaar.

en als het paard nou veel te gespannen is? dat er iets is gebeurd? wat dán?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:47

Back to basic. Vertrouwen terug winnen met grondwerk of wat dan ook en dan zou ikzelf het paard aan de hand gaan trainen en het vervolgens rijdend overnemen.

Ik geef idd ook hulpen voor aan de teugel maar dat is wel even meer als zachte kneepjes. Ik ga achtjes rijden en vraag daarbij buiging in het lijf zodat het paard om en om loslaat en ondertreed met binnenachter, ik rij van me binnenbeen naar me buitenhand en idd daar gebruik ik wel eens een kneepje (of 2) of een halve ophouding voor om net even wat meer stelling te vragen als het paard daar wat in vasthoud. Dit gaat natuurlijk samen met zit en beenhulpen.

Uiteraard is dit mijn streven en gaat het ook nog wel eens mis kwa hulpen maar daar heb ik les voor en daarvoor oefen ik. Maar ik ga niet mijn paard aan de teugel rijden. Dit zie ik als kadootje voor hard werken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:59

Margoot schreef:
superwoman schreef:
Paard met je been naar je hand toe rijden, zorgen voor een fijne constante aanleuning en klaar.

Dan nog rij je het paard van achter "naar je hand" (=lichte aanleuning) aan en zal het paard gewoon aan de teugel gaan.

Kneepjes vind ik geen manier van vragen = dat is wel een erg vriendelijke omschrijving voor het gehannes in z'n mond. Verward

Maar je rijdt nu toch bitloos?

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:13

Shakira1 schreef:
Ik rij al meer dan een jaar op Shakira, maar er is nog steeds geen verbetering gekomen. Ze loopt niet meer "weg" ( luisterd goed naar de hulpen), schudt niet meer met haar hoofd ( lag het nu aan het bit of had ze jeuk? Ze heeft een product tegen het schuren nu en een ander bitje).

Het rijden blijft er zo uitzien; http://inlinethumb39.webshots.com/40166 ... 425Q85.jpg
of zo; http://inlinethumb02.webshots.com/9857/ ... 425Q85.jpg (op de voorhand vallen)

Iemand tips?

Je teugels zijn te lang. Netjes je been erbij, teugels op maat maken en je handen netjes stil houden, dan gaat bijna vanzelf

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:28

nee hoor ze zijn goed om voorwaarts neerwaarts te rijden alleen denk ik dat de achterhand er meer bij moet, misschien iets medisch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:19

superwoman schreef:
Margoot schreef:
Paard met je been naar je hand toe rijden, zorgen voor een fijne constante aanleuning en klaar.

superwoman schreef:
Dan nog rij je het paard van achter "naar je hand" (=lichte aanleuning) aan en zal het paard gewoon aan de teugel gaan.

Kneepjes vind ik geen manier van vragen = dat is wel een erg vriendelijke omschrijving voor het gehannes in z'n mond. Verward

Dat dacht ik ook?

Als het paard gespannen is, is het wijs om weer rustig naar de ontspanning toe te rijden....
Kneepjes (wat gewoon dom zagen is imo) geven never nooit ontspanning. Nooit.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:31

[/quote]
en als het paard nou veel te gespannen is? dat er iets is gebeurd? wat dán?[/quote]
superwoman schreef:

Dat dacht ik ook?

Als het paard gespannen is, is het wijs om weer rustig naar de ontspanning toe te rijden....
Kneepjes (wat gewoon dom zagen is imo) geven never nooit ontspanning. Nooit.[/quote]

niet voor mezelf, gewoon een vraagye

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:40

Wat te doen met een paard dat helemaal vastpakt op rechterhand? Hij kan haast geen rechterstelling nemen, als ik het vraag draait hij z'n gat naar links.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:07

Loslaten op rechts Lachen

Het paard heeft daar blijkbaar ook iets om te kunnen vastpakken. Wss houd je zelf teveel vast op rechts, daardoor doet je paard het ook Lachen

Margoot: vraag beantwoord Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:45

inderdaad rechts loslaten. maar heel veel rechterbeen, en desnoods als ze dan nog geen stelling wilt nemen, buiging naar links Knipoog

Shakira1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:23

Ik rij al meer dan een jaar op mijn arabiertje, ik heb altijd zoveel mogelijk uit haar mond en buik gebleven maar ze kwam nooit aan de teugel. Ze loopt gewoon veel liever met haar hoofd in de lucht. Mijn lesgeefster is er eergisteren opgekropen. Binnen de 5minuten liep ze aan de teugel. Hoe ze het deed? Benen knijpen, goed het binnenbeen erbij houden, teugels goed contact houden en stelling vragen. Gaat het hoofd hoger, doorvragen. Zakt ze, handen worden milder. En ja hoor zo loopt ze aan de teugel. Het is bij haar een kwestie van voelen wanneer je handen strenger moeten inwerken en wanneer ze zachter moeten worden & vooral die benen er continu bijhouden. Ik ga nooit zitten boos worden of zagen in haar mond, maar ik ben wel veel strenger met mijn handen en benen geworden en dat helpt echt bij haar.

Horse_lover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:25

je kunt niet uit een boekje leren hoe je je paard aan de teugel moet rijden,, het gaat om gevoel en ervaring,, het princiepe is natuurlijk bij elk paard hetzelfde, maar bij het ene paard moet je soms sneller zijn met loslaten en ontspannen en bij het andere paard moet je soms wat langer druk houden op de teugels,, je moet gewoon veel uitproberen als het je nog niet lukt,, en het is vooral belangrijk om lessen te nemen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:01

Shakira1 schreef:
Ik rij al meer dan een jaar op mijn arabiertje, ik heb altijd zoveel mogelijk uit haar mond en buik gebleven maar ze kwam nooit aan de teugel. Ze loopt gewoon veel liever met haar hoofd in de lucht. Mijn lesgeefster is er eergisteren opgekropen. Binnen de 5minuten liep ze aan de teugel. Hoe ze het deed? Benen knijpen, goed het binnenbeen erbij houden, teugels goed contact houden en stelling vragen. Gaat het hoofd hoger, doorvragen. Zakt ze, handen worden milder. En ja hoor zo loopt ze aan de teugel. Het is bij haar een kwestie van voelen wanneer je handen strenger moeten inwerken en wanneer ze zachter moeten worden & vooral die benen er continu bijhouden. Ik ga nooit zitten boos worden of zagen in haar mond, maar ik ben wel veel strenger met mijn handen en benen geworden en dat helpt echt bij haar.

ik hoop dat je meer consequent bedoeld, want meer druk is niet correct.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:06

ik vraag me ook af hoe je dit bedoelt. Kijk als je paard zich eruit drukt (dus tegen je been indrukt en aan je teugel trekt) komt er idd meer druk op, maar niet om hem aan de teugel te krijgen dat is gewoon een beetje zijn eigen hoofd stoten doordag hij tegen de hulpen ingaat, je gaat ook niet harder trekken maar blijft hetzelfde vragen (dus binnenstelling in dit geval) en je wordt wat duidelijker met je been, zonder te schoppen.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:10

Hee,

Ik rij een pony van 4. Ik heb hem met het rijden alles geleerd ook aan de teugel lopen. Het probleem is.. Eerst slooft hij zich ontzettend uit legt zoon hoofd tussen zijn knieën en daarna na een half rondje heeft hij het wel weer gezien en gooit hij zijn hoofd in de lucht en probeerd er op allerlei manieren onder uit te komen. Hij wordt dat heel sterk probeerd er vandoor te gaan en ik denk zelf dat hij het bit gewoon vasthoud. Hij zit daar ook heel de tijd mee te klooien ze tong gaat alle kanten op. Wie o wie kan mij een goeie tip geven? Een martingaal?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:19

Iney schreef:
Hee,

Ik rij een pony van 4. Ik heb hem met het rijden alles geleerd ook aan de teugel lopen. Het probleem is.. Eerst slooft hij zich ontzettend uit legt zoon hoofd tussen zijn knieën en daarna na een half rondje heeft hij het wel weer gezien en gooit hij zijn hoofd in de lucht en probeerd er op allerlei manieren onder uit te komen. Hij wordt dat heel sterk probeerd er vandoor te gaan en ik denk zelf dat hij het bit gewoon vasthoud. Hij zit daar ook heel de tijd mee te klooien ze tong gaat alle kanten op. Wie o wie kan mij een goeie tip geven? Een martingaal?

goeie tip - je paard geeft een signaal
Z'n hoofd tussen z'n knieen is niet goed. Hij probeerd onder de druk vandaan te komen en daarom gaat hij diep en of gooit hij z'n hoofd omhoog, vluchten en bit vasthouden .(wat kan hij anders doen?)
Als je niet snel gaat veranderen, gaat hij straks omhoog (bokken of en stijgeren)
Aan de teugel leer je niet - het paard kan dat al, de ruiter moet het leren.
Als je een lichte constante aanleuning heb en een paard wat goed aan het been is, zal deze vanzelf zakken met het hoofd. Als die het niet doet, dan doe je simpelweg iets niet goed
Nog een goeie tip- neem les!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:38

dit is exact wat mijn pony van 4 ook deed en waarom ik hem zelf rijd.
Ik hou me bezig met buigen om het been en aandacht bij mij leren krijgen door niet te moeilijke leuke oefeningen. Denk aan lange zijde naar buiten buigen en bochten/korte zijdes naar binnen (dit komt wel bij je benen vandaan en dan met name je zit en binnenbeen). Voltes, 8tjes, strikjes (8tjes met rechte stukken) andere figuren. en dan een constant tempo zoeken, concequent in je hulpen en duidelijk belonen. Tijdige pauze's (het blijft nog een beetje een baby die alles wel moet kunnen verwerken en plaatsen) en liever een keer extra werken dan langer per dag. als dit goed gaat kun je meer overgangen maken en overgangen binnen de gangen (iets meer verzamelen/middengangen etc) en schijnovergangen. En denk erom dat het leuk blijft/wordt. Een pony die zijn lijf goed gaat gebruiken wordt vaak zelf ook trotser en beter in zijn vel.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:11

Yamcha schreef:
Loslaten op rechts Lachen

Het paard heeft daar blijkbaar ook iets om te kunnen vastpakken. Wss houd je zelf teveel vast op rechts, daardoor doet je paard het ook Lachen

Margoot: vraag beantwoord Lachen

Eigenlijk heeft het paard haken gehad, deze zijn nu verwijderd, maar natuurlijk is die wonde nog niet helemaal geheeld. Voor die haken liep het paard eigenlijkj heel normaal en nam hij z'n bit niet vast. En idd ik neem hem vast op rechts ook, maar anders loopt hij op de rechterhand helemaal in linkerstelling.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:34

superwoman schreef:
Iney schreef:
Hee,

goeie tip - je paard geeft een signaal
Z'n hoofd tussen z'n knieen is niet goed. Hij probeerd onder de druk vandaan te komen en daarom gaat hij diep en of gooit hij z'n hoofd omhoog, vluchten en bit vasthouden .(wat kan hij anders doen?)
Als je niet snel gaat veranderen, gaat hij straks omhoog (bokken of en stijgeren)
Aan de teugel leer je niet - het paard kan dat al, de ruiter moet het leren.
Als je een lichte constante aanleuning heb en een paard wat goed aan het been is, zal deze vanzelf zakken met het hoofd. Als die het niet doet, dan doe je simpelweg iets niet goed
Nog een goeie tip- neem les!

Laat ik het zo zeggen Knipoog Ik zit al 5 jaar op les. De pony van 4 kent het aan de teugel lopen idd maar probeerd er onder uit te komen. Ik krijg ook les met die pony dus hoe kom je er eigelijk bij dat ik geen les heb? Ik denk dat de mensen die ook een jonge pony hebben en hem zelf rijden het beter begrijpen Knipoog
Laatst bijgewerkt door InezFlip op 19-07-08 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:38

lailapri schreef:
dit is exact wat mijn pony van 4 ook deed en waarom ik hem zelf rijd.
Ik hou me bezig met buigen om het been en aandacht bij mij leren krijgen door niet te moeilijke leuke oefeningen. Denk aan lange zijde naar buiten buigen en bochten/korte zijdes naar binnen (dit komt wel bij je benen vandaan en dan met name je zit en binnenbeen). Voltes, 8tjes, strikjes (8tjes met rechte stukken) andere figuren. en dan een constant tempo zoeken, concequent in je hulpen en duidelijk belonen. Tijdige pauze's (het blijft nog een beetje een baby die alles wel moet kunnen verwerken en plaatsen) en liever een keer extra werken dan langer per dag. als dit goed gaat kun je meer overgangen maken en overgangen binnen de gangen (iets meer verzamelen/middengangen etc) en schijnovergangen. En denk erom dat het leuk blijft/wordt. Een pony die zijn lijf goed gaat gebruiken wordt vaak zelf ook trotser en beter in zijn vel.

Dankje wel daar heb ik wat aan Haha! Ik denk dat mensen dit probleem alleen begrijpen als ze zelf ook een jonge pony hebben. Ik oeven veel met om op de volte dat hij iets wegloopt voor mijn binnenbeen. Maar ze koppie gaat al weer snel de lucht in naar een halve volte. Mijn doel is een hele volte netjes aan de teugel te lopen dan beloon ik heb en is het ook klaar.

Nog bedankt voor de tip! Haha!