Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Margoot schreef:even een vraagje hè.
hoe denken jullie dat anky v grunsven rijd? dat die braaf wacht totdat haar paard aan de teugel loopt? en met een wedstrijd van, oh, hij loopt niet aan de teugel. ik en salinero schrijven ons maar uit? want hoelang ik ook probeer, het lukt niet. zou ze zo rijden? NEE.
die wacht braaf totdat het paard zelf de eerste keer heeft uitgekozen, dus dat het paard ontspannen is, maar als het paard voor een wedstrijd niet aan de teugel loopt, geeft ze ook hulpen hè?! hele korte zachte kneepjes. en jullie kunnen dat gemeen, dom of weet ik veel wat vinden, ik vráág mijn paard aan de teugel. doet ie het niet, krijgt ze geen schop, dat niet. maar ik rijd dan een volte, vraag nog een keertje, zo werk ik met mijn paard, duidelijke regels, ze weet wat ze van me kan verwachten. klaar uit.
superwoman schreef:Margoot schreef:even een vraagje hè.
hoe denken jullie dat anky v grunsven rijd? dat die braaf wacht totdat haar paard aan de teugel loopt? en met een wedstrijd van, oh, hij loopt niet aan de teugel. ik en salinero schrijven ons maar uit? want hoelang ik ook probeer, het lukt niet. zou ze zo rijden? NEE.
die wacht braaf totdat het paard zelf de eerste keer heeft uitgekozen, dus dat het paard ontspannen is, maar als het paard voor een wedstrijd niet aan de teugel loopt, geeft ze ook hulpen hè?! hele korte zachte kneepjes. en jullie kunnen dat gemeen, dom of weet ik veel wat vinden, ik vráág mijn paard aan de teugel. doet ie het niet, krijgt ze geen schop, dat niet. maar ik rijd dan een volte, vraag nog een keertje, zo werk ik met mijn paard, duidelijke regels, ze weet wat ze van me kan verwachten. klaar uit.
Als je het paard correct rijdt, dan loopt het paard vanzelf aan de teugel...
Niks wachten of vragen...
Paard met je been nar je hand toe rijden, zorgen voor een fijne constante aanleuning en klaar.
Margoot schreef:superwoman schreef:Als je het paard correct rijdt, dan loopt het paard vanzelf aan de teugel...
Paard met je been naar je hand toe rijden, zorgen voor een fijne constante aanleuning en klaar.
en als het paard nou veel te gespannen is? dat er iets is gebeurd? wat dán?
Shakira1 schreef:Ik rij al meer dan een jaar op Shakira, maar er is nog steeds geen verbetering gekomen. Ze loopt niet meer "weg" ( luisterd goed naar de hulpen), schudt niet meer met haar hoofd ( lag het nu aan het bit of had ze jeuk? Ze heeft een product tegen het schuren nu en een ander bitje).
Het rijden blijft er zo uitzien; http://inlinethumb39.webshots.com/40166 ... 425Q85.jpg
of zo; http://inlinethumb02.webshots.com/9857/ ... 425Q85.jpg (op de voorhand vallen)
Iemand tips?
superwoman schreef:Margoot schreef:Als je het paard correct rijdt, dan loopt het paard vanzelf aan de teugel...
Paard met je been naar je hand toe rijden, zorgen voor een fijne constante aanleuning en klaar.
en als het paard nou veel te gespannen is? dat er iets is gebeurd? wat dán?
superwoman schreef:Dan nog rij je het paard van achter "naar je hand" (=lichte aanleuning) aan en zal het paard gewoon aan de teugel gaan.
Kneepjes vind ik geen manier van vragen = dat is wel een erg vriendelijke omschrijving voor het gehannes in z'n mond.
Maar je rijdt nu toch bitloos?
superwoman schreef:Dan nog rij je het paard van achter "naar je hand" (=lichte aanleuning) aan en zal het paard gewoon aan de teugel gaan.
Kneepjes vind ik geen manier van vragen = dat is wel een erg vriendelijke omschrijving voor het gehannes in z'n mond.
Maar je rijdt nu toch bitloos?
Shakira1 schreef:Ik rij al meer dan een jaar op mijn arabiertje, ik heb altijd zoveel mogelijk uit haar mond en buik gebleven maar ze kwam nooit aan de teugel. Ze loopt gewoon veel liever met haar hoofd in de lucht. Mijn lesgeefster is er eergisteren opgekropen. Binnen de 5minuten liep ze aan de teugel. Hoe ze het deed? Benen knijpen, goed het binnenbeen erbij houden, teugels goed contact houden en stelling vragen. Gaat het hoofd hoger, doorvragen. Zakt ze, handen worden milder. En ja hoor zo loopt ze aan de teugel. Het is bij haar een kwestie van voelen wanneer je handen strenger moeten inwerken en wanneer ze zachter moeten worden & vooral die benen er continu bijhouden. Ik ga nooit zitten boos worden of zagen in haar mond, maar ik ben wel veel strenger met mijn handen en benen geworden en dat helpt echt bij haar.
Iney schreef:Hee,
Ik rij een pony van 4. Ik heb hem met het rijden alles geleerd ook aan de teugel lopen. Het probleem is.. Eerst slooft hij zich ontzettend uit legt zoon hoofd tussen zijn knieën en daarna na een half rondje heeft hij het wel weer gezien en gooit hij zijn hoofd in de lucht en probeerd er op allerlei manieren onder uit te komen. Hij wordt dat heel sterk probeerd er vandoor te gaan en ik denk zelf dat hij het bit gewoon vasthoud. Hij zit daar ook heel de tijd mee te klooien ze tong gaat alle kanten op. Wie o wie kan mij een goeie tip geven? Een martingaal?
Yamcha schreef:Loslaten op rechts
Het paard heeft daar blijkbaar ook iets om te kunnen vastpakken. Wss houd je zelf teveel vast op rechts, daardoor doet je paard het ook
Margoot: vraag beantwoord
superwoman schreef:Iney schreef:Hee,
Ik rij een pony van 4. Ik heb hem met het rijden alles geleerd ook aan de teugel lopen. Het probleem is.. Eerst slooft hij zich ontzettend uit legt zoon hoofd tussen zijn knieën en daarna na een half rondje heeft hij het wel weer gezien en gooit hij zijn hoofd in de lucht en probeerd er op allerlei manieren onder uit te komen. Hij wordt dat heel sterk probeerd er vandoor te gaan en ik denk zelf dat hij het bit gewoon vasthoud. Hij zit daar ook heel de tijd mee te klooien ze tong gaat alle kanten op. Wie o wie kan mij een goeie tip geven? Een martingaal?
goeie tip - je paard geeft een signaal
Z'n hoofd tussen z'n knieen is niet goed. Hij probeerd onder de druk vandaan te komen en daarom gaat hij diep en of gooit hij z'n hoofd omhoog, vluchten en bit vasthouden .(wat kan hij anders doen?)
Als je niet snel gaat veranderen, gaat hij straks omhoog (bokken of en stijgeren)
Aan de teugel leer je niet - het paard kan dat al, de ruiter moet het leren.
Als je een lichte constante aanleuning heb en een paard wat goed aan het been is, zal deze vanzelf zakken met het hoofd. Als die het niet doet, dan doe je simpelweg iets niet goed
Nog een goeie tip- neem les!
lailapri schreef:dit is exact wat mijn pony van 4 ook deed en waarom ik hem zelf rijd.
Ik hou me bezig met buigen om het been en aandacht bij mij leren krijgen door niet te moeilijke leuke oefeningen. Denk aan lange zijde naar buiten buigen en bochten/korte zijdes naar binnen (dit komt wel bij je benen vandaan en dan met name je zit en binnenbeen). Voltes, 8tjes, strikjes (8tjes met rechte stukken) andere figuren. en dan een constant tempo zoeken, concequent in je hulpen en duidelijk belonen. Tijdige pauze's (het blijft nog een beetje een baby die alles wel moet kunnen verwerken en plaatsen) en liever een keer extra werken dan langer per dag. als dit goed gaat kun je meer overgangen maken en overgangen binnen de gangen (iets meer verzamelen/middengangen etc) en schijnovergangen. En denk erom dat het leuk blijft/wordt. Een pony die zijn lijf goed gaat gebruiken wordt vaak zelf ook trotser en beter in zijn vel.