Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 13:12

Hoewel ik echt geen AR-fan ben en hetzelfde paard vaak op een andere manier zeker met meer impuls en schwung zal bewegen, denk ik dat dit filmpje een beter voorbeeld is van wat de AR beoogt en wat sommigen hier menen met losser contact bij de AR:
http://www.youtube.com/watch?v=U17QiV1QFmo

Natuurlijk ligt er ook nog eens megaveel aan de kundigheid van de ruiter, maar ook aan het talent/gangwerk van een paard. Een tinker, een doorsnee leuk gewoon bewegend recreatiepaard, een mooi en gebouwd barok paard met veel draagkracht van nature, een getalenteerd dressuurpaard of -pony wat veel meer stuwkracht naar voren heeft: het is ook nog eens niet met elkaar te vergelijken en hoever je ermee kan komen en de natuurlijke aanleg van het paard kan verbeteren. Het filmpje van Remember vind ik mooi, maar ook natuurlijk een super getalenteerd paard met een hele goede ruiter, prachtige "schwung". Niet velen, die ook de kans krijgen op zulk een paard te rijden, want zo'n paard belandt zeker in de hoge wedstrijdsport en dat is hier lang niet voor iedereen het doel.
Ik denk eenieder, die zijn paard probeert juist en paardvriendelijk probeert te gymnastiseren, is goed bezig en zolang je daarmee geen schade aanricht bij een paard,(wat vaak wel het geval is in de hedendaagse wedstrijdsport, daar zie ik weinig, dat valt onder de noemer "klassiek") en kritisch naar jezelf blijft en de trainingswijze (wat er goed en wat er minder goed aan is) ben je goed bezig en kun je jezelf en je paard alleen blijven verbeteren.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:00

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:22

listiglistje schreef:
Ik vind het gejank om een paard zijn verleden, karakter of gezondheid als excuus te gebruiken :o
een jury dient te beoordelen wat hij op dat moment ziet in de ring!

Mijn paard is door een ongeluk op 1,5 jarige leeftijd atactisch geworden (wobbler gradatie 4),
hij is door 3 veeartsen afgeschreven en zou met geluk nog (50% kans) als recreatiepaard kunnen dienen.
Daarnaast was hij niet zadelmak te krijgen en is hij nog steeds erg ril
en zit er een Chinese gebruiksaanwijzing bij + nog allerlei bijwerkingen/mankementen.
Alleen een vergevorderde ruiter kan erop, ben je bang of afwachtend of kun je niet heel stil zitten dan gaat ie aan de kletter...

Nu is hij 8 en gaan we binnenkort Z2 starten, maar geen een jury
die bovenstaande meeneemt in zijn beoordeling hoor, ze weten er niets van ;)

Ben het met je eens!
(maar vind het wel heel knap van jullie :P )

superwoman

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:24

Zooist, bedankt voor je plaatje. Erg makkelijk voor uitleg idd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:33

Filmpje van Damon is waar ik graag naar kijk. :~

Citaat:
En wat ik persoonlijk een fijne ruiter vind, hier wel op een barok paard: http://www.youtube.com/watch?v=2Lq9r_6vI2A

Hier niet.
Nu vind ik barokke paarden ook lastig kijken, maar de houding van de ruiter stoort me erg. Denk door de beenligging ofzo, maar ik krijg steeds het idee dat hij zit te poepen. Niet respectloos bedoeld, maar gewoon wat er bij mij op komt als ik daar naar kijk :o

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:35

Airnt schreef:
is het bovenstaande (vergelijking met twee filmpjes) niet heel tekenend?

De vraag van esthetiek kan verschillende antwoorden opleveren. in het algemeen willen AR mensen meer de eeuwenoude esthetiek bereiken (hoe goed of slecht ze dat ook lukt) en zijn de scala-aanhangers bezig met een moderner beeld, ontstaan nadat de europeese paarden door de beide wereldoorlogen volledig gedecimeerd waren.

wat mij enorm stoort aan deze discussie is dat we alles wat niet-scala is als absolute onwaarheid behandelen. we zijn grotendeels met een rijdtechnische discussie aan het mengen.

het punt is namelijk dat het topic gaat over een vergelijking tussen AR en 'klassiek' het meeste wat als 'klassiek' wordt aangedragen is zeer modern. er zijn natuurlijk niet bijster veel filmjes van de spaanse rijdschool op internet, maar dat is toch wel klassiek? IIg vind ik dat Podhaiski behoorlijk scala-achtig schrijft.

het punt is wellicht dat we niet op slakken zout moeten leggen en de imperfecties moeten benadrukken maar het ideaalbeeld in respect meoten vergelijken.

en waar scharen we Hinrichs? is die klassiek?

er lijkt mij haast nog een tussenveld tussen AR en scala.

Als je dit topic had geopend over het verschil tussen 'engels' en 'western' had idereen het veel normaler gevonden 'to agree to disagree'

Ben het helemaal met je eens.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:51

Verschil tussen engels en western vind ik niet zo spannend. Vooral omdat ik ook kan genieten van een goede westerncombinatie.
De AR voorbeelden die ik tot nu toe voorbij heb zien komen, daar snap ik niks van....waarom zo op die manier en toch dezelfde benaming houden als sb en travers etc, terwijl het niet op dezelfde wijze wordt uitgevoerd. Dus eigenlijk snap ik nog maar weinig van de uitvoering.
Veel theorie gelezen, maar als ik dan de beelden bekijk, lijkt dat ook niet overeen te komen. Ik snap het iig nog steeds niet :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:48

bonoenpepper schreef:
Hoewel ik echt geen AR-fan ben en hetzelfde paard vaak op een andere manier zeker met meer impuls en schwung zal bewegen, denk ik dat dit filmpje een beter voorbeeld is van wat de AR beoogt en wat sommigen hier menen met losser contact bij de AR:
http://www.youtube.com/watch?v=U17QiV1QFmo

Natuurlijk ligt er ook nog eens megaveel aan de kundigheid van de ruiter, maar ook aan het talent/gangwerk van een paard. Een tinker, een doorsnee leuk gewoon bewegend recreatiepaard, een mooi en gebouwd barok paard met veel draagkracht van nature, een getalenteerd dressuurpaard of -pony wat veel meer stuwkracht naar voren heeft: het is ook nog eens niet met elkaar te vergelijken en hoever je ermee kan komen en de natuurlijke aanleg van het paard kan verbeteren. Het filmpje van Remember vind ik mooi, maar ook natuurlijk een super getalenteerd paard met een hele goede ruiter, prachtige "schwung". Niet velen, die ook de kans krijgen op zulk een paard te rijden, want zo'n paard belandt zeker in de hoge wedstrijdsport en dat is hier lang niet voor iedereen het doel.
Ik denk eenieder, die zijn paard probeert juist en paardvriendelijk probeert te gymnastiseren, is goed bezig en zolang je daarmee geen schade aanricht bij een paard,(wat vaak wel het geval is in de hedendaagse wedstrijdsport, daar zie ik weinig, dat valt onder de noemer "klassiek") en kritisch naar jezelf blijft en de trainingswijze (wat er goed en wat er minder goed aan is) ben je goed bezig en kun je jezelf en je paard alleen blijven verbeteren.

Ik begrijp nog steeds niet bij de AR het extreem naar binnen vragen van het hoofd van het paard
Daarmee onderbreek je namelijk de verbinding met achter die voor de extreme verzameling nodig zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:48

midgie schreef:
En het zijn ook niet allemaal zielige paarden, wij maken er zielige paarden van, een paard is niet zielig als hij geboren word, dat word hij pas als hij in verkeerde handen komt, de MP staat er vol mee.

Dat is wat me ook aantrekt in de AR , ook een minder mooi of minder goed paard krijgt daar een kans ,
AR is geen competitie, wie mooier of beter kan rijden.
Met wat voor ras je ook komt, je word niet vreemd aan gekeken, want je bent tenslotte allemaal met het zelfde bezig, je paard gymnastiseren op een voor mij en mijn paarden fijne manier,

Het AR kamp slaat zichzelf graag op de borst dat ze redder zijn van zielige paarden en wuift mat dat argument de rijtechnische discussie van tafel. Dat is jammer. Ik ken tal van 'gewone' dressuurruiters die je ook 'redder van zielige paarden' kunt noemen. Alleen zij gebruiken dat gegeven meestal niet als excuus voor een ondermaatste vertoning. Goede wijn behoeft geen krans.

Bijvoorbeeld Listiglistje met haar Z-paard. Ze had het dier ook gewoon af kunnen laten maken, maar heeft de gok genomen en het is goed uitgepakt. Zelf rij ik al jaren op een stal waarvan de oude eigenaar regelmatig paarden in de lagere prijsklasse, vaak met een mankement of verhaal, opkoopt. Samen proberen we er dan weer wat van te maken en dan worden ze weer door verkocht met kans op een betere toekomst. Zo is er al eens eentje van de markt gekomen met een dik achterbeen en uitgemergeld. Daar zijn we een jaar mee aan het koetelen geweest. Toen liep hij op M/Z niveau, was weer gezond en hij is verkocht en doet het nu heel goed als recreatie- en voltigepaard. Een ander hebben we bij een handelaar vandaan geplukt, eveneens mager en verder zonder enige achtergrondkennis. Bleek al bij 3 verscillende (amateur)eigenaren geweest te zijn die hem zadelmak hadden proberen te maken, waarbij dat goed misging. Wij hadden die info pas later en toen reed ik er al een week of 6 probleemloos mee rond. Een van mijn eigen paarden hebben we ook ergens als 3-jarige, voor een habbekrats, uit het land geplukt, met een giga draadwond in zijn achterbeen. Hij was heel lelijk, met een grote ramsneus. Als je al naar zijn achterbenen wees, dan sloeg hij het licht uit je ogen. Ik heb er 10 jaar heel succesvol mee gereden tot aan het ZZ-zwaar. Toen heb ik hem verkocht en hij heeft nu echt een heel goed thuis. Het was een betrouwbaar fijn na te rijden leerpaard geworden, daar is altijd wel markt voor. Het was niet het prototype 'modern sportpaard', maar hij kon wel erg goed bewegen.

En zo zijn er nog wel meer die op deze manier onze stal zijn gepasseerd. paarden van allerlei pluimage, soms met meer kwaliteit/dressuuraanleg, soms met minder. (maar altijd wel met de potentie om een leuk rij-/sportpaard te worden, anders beginnen we er niet aan). Op wedstrijden heb ik altijd leuk mee kunnen doen zonder dat ik mijn rijden moest gaan verdedigen of opleuken met het verleden van mijn paarden. Ik vind dat leuk om te doen, en ik heb nog nooit een duur paard gehad. Ja, een keer een iets duurdere, en dat was meteen de meest gecompliceerde.

Dus kom niet aan met 'in de gewone dressuur krijgen zielige paarden geen kans'. Denk niet dat ze in de AR roomser zijn dan de paus, dan sla je de plank mis. In de gewone dressuur is het gewoon zo dat het verleden niet meetelt in de beoordeling. En terecht, want dat doet er ook niet toe. Het gaat om goed rijden. En ieder heeft zo wel wat meegemaakt met zijn paard, loopt tegen moeilijkheden aan en iedereen doet hard zijn best. Ik heb er ook een zelf gefokt, daar is echt nooit wat mee gebeurd en daarmee loop ik ook wel eens tegen problemen aan. Het draait om goed rijden.

Verder behandelen wij paarden die 'getraumatiseerd zijn', zelf noem ik dat nooit zo, gewoon net als alle anderen. Hoe zieliger je ze vind, hoe zieliger ze zich gaan gedragen. Ze gaan gewoon mee in de dagelijkse gang van zaken. Paarden zijn gewoontedieren en leven in het heden, niet in het verleden. Slecht gedrag, wantrouwen of andere issues doven vanzelf uit als ze een goede routine krijgen waarin ze weten wat ze kunnen verwachten. Daar is verder niks ingewikkelds aan.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:14

Airnt schreef:
wat mij enorm stoort aan deze discussie is dat we alles wat niet-scala is als absolute onwaarheid behandelen. we zijn grotendeels met een rijdtechnische discussie aan het mengen.

Dat komt omdat mensen zoals Nombrado, Arie, en AR-aanhangers waardeoordelen vellen over hetgeen "moderne" ruiters doen.
Zij zien een paard waarvan zij vinden dat het op de voorhand loopt en roepen nog net niet de dierenbescherming. Als de voorbeelden die zij vervolgens aanhalen (als goed zijnde) dan werkelijk waar niet te vergelijken zijn met wat de "moderne" dressuur voorstaat, dan kunnen ze misschien eerst maar beter de waardeoordelen achterwege laten. Dat zou een oprechte discussie al een heel stuk makkelijker maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:21

Airnt schreef:
is het bovenstaande (vergelijking met twee filmpjes) niet heel tekenend?

De vraag van esthetiek kan verschillende antwoorden opleveren. in het algemeen willen AR mensen meer de eeuwenoude esthetiek bereiken (hoe goed of slecht ze dat ook lukt) en zijn de scala-aanhangers bezig met een moderner beeld, ontstaan nadat de europeese paarden door de beide wereldoorlogen volledig gedecimeerd waren.

het punt is namelijk dat het topic gaat over een vergelijking tussen AR en 'klassiek' het meeste wat als 'klassiek' wordt aangedragen is zeer modern. er zijn natuurlijk niet bijster veel filmjes van de spaanse rijdschool op internet, maar dat is toch wel klassiek? IIg vind ik dat Podhaiski behoorlijk scala-achtig schrijft.

het punt is wellicht dat we niet op slakken zout moeten leggen en de imperfecties moeten benadrukken maar het ideaalbeeld in respect meoten vergelijken.

en waar scharen we Hinrichs? is die klassiek?

er lijkt mij haast nog een tussenveld tussen AR en scala.

Als je dit topic had geopend over het verschil tussen 'engels' en 'western' had idereen het veel normaler gevonden 'to agree to disagree'

Feit blijft dat kennis en kunde door de jaren heen evolueert. In de middeleeuwen zullen ze ook niet alles hebben geweten over de biomechanica van een paard. Het paardrijden heeft in de afgelopen jaren rijtechnisch een enorme evolutie meegemaakt; we zijn paarden gaan fokken om ze zo het meest geschikt te maken voor de discipline waarvoor we ze willen gebruiken.
E.e.a. resulterend in de laatste "papieren tijger" als waarheid: Het Skala.
In alle eerlijkheid, als je nu gaat kijken naar de uitvoering van de oefeningen zoals die bij AR goed zijn moet je toch toegeven dat de oefeningen zoals die nu worden uitgevoerd in KD/Modern meer gymnastische waarde hebben?
Wij zijn toch ook niet gebleven bij het aderlaten als medische behandeling?
Voorschrijdend inzicht naar kennis en ervaring.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:27

Ja, Nombrado, AR werkt met veel te veel stelling, te weinig rechtuit rijden (en als dan alleen ook met veel stelling) en te weinig tempowisselingen en zeker vaak te weinig tempo. Teveel stelling kan bij een scheef paard ook averechts werken, hij kan nog meer gaan inknikken in de hals. Drukke paarden ontspannen wel veel meer met deze methode, maar echt heel gymnastisch vind ik het ook niet.
Babootje heeft gelijk wat dat betreft.
En met modern is helaas ook vaak heel veel mis op vandaag, als we het hebben over veel praktijken in de hedendaagse sport, dat heeft ook niets meer met gymnastisering te maken. Gelukkig zijn er ook nog ruiters, die "modern klassiek" zijn, althans zal ik het dan zo maar noemen!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:23

superwoman schreef:
Verschil tussen engels en western vind ik niet zo spannend. Vooral omdat ik ook kan genieten van een goede westerncombinatie.
De AR voorbeelden die ik tot nu toe voorbij heb zien komen, daar snap ik niks van....waarom zo op die manier en toch dezelfde benaming houden als sb en travers etc, terwijl het niet op dezelfde wijze wordt uitgevoerd. Dus eigenlijk snap ik nog maar weinig van de uitvoering.
Veel theorie gelezen, maar als ik dan de beelden bekijk, lijkt dat ook niet overeen te komen. Ik snap het iig nog steeds niet :o

De termen 'travers' en 'epaule en dedans' (sb) zijn oud... heel oud... die oefeningen werden toen echter anders gereden (meer hoefslagen, sterke oprichting etc) dus als iemand direct uit deze werken wil werken is het niet verwonderlijk dat ze die temninologie direct overnemen. dat die termen nu voor andere dingen worden gebruikt is niet hun probleem.

aangaande theorie: lees Xenophon, Don Duarte, Grisone, Löyeneisen, Wallhausen, Pluvinel, Newcastle, Andrade, Gérinière, Baucher, Podhaiski, Steinbrecht, en dan als je toch bezig bent: Racinet, Karl, etc.

(een nee, ik heb ze ook nog niet allemaal van kaft tot kaft door, maar ben op de helft ofzo :) )

wat je dan toch wel moet opvallen is dat dingen wel veranderen. Wat ikzelf heel interessant vind is dat eigenlijk de top steeds verder naar onder wordt bijgesteld. Dat heeft duidelijk te maken met de verwachtingen op het slagveld.

De esthetiek van de ruiterij is direct vebonden met de verwachte vorm van oorlogvoering van de cavalerie in die periode. daarom is het ook zo logisch dat we zijn blijven hangen met het systeem dat het laast nog in zwang was, dat van rond de eerste wereldoorlog : in essentie voorbereiding op military.

opvallend is dat bijvoorbeeld 'schwung' pas heeel erg laat überhaupt genoemd wordt, ergens achterin de 19e eeuw. Verzameling wordt heel veel over gesproken maar zelfs onervedeeld in verschillende vormen.

Dat is wellicht ook niet zo heel vreemd, omdat een bepaalde impuls wordt verondersteld om verzameling te laten ontstaan. (men noemt het beiden onder een noemer)

de termen uit het SCALA zijn eigenlijk pas begin 20e eeuw compleet.
over 'schakelen' heb ik nog niemand gelezen, zelfs podhaiski niet. Naar mijn idee een redelijk moderne methode.

In mijn definitie is podhaiski ongeveer het meest 'klassiek' wat er is. het lijkt me duidelijk dat hier vrijwel niemand het met mijn definitie van 'klassiek' eens is. :)

kom ik op het volgende: De vergelijking van dat westerngebeuren was a figure of speech. het was een illustratie van het punt: dat we wat constructiever kunnen zijn met elkaar.

alleen al het feit dat de levensverwachting van een rijpaard gekelderd is sinds de eerste wereldoorlog moet toch al een teken zijn dat we niet automatisch er van uit kunnen gaan dat 'alles vroeger slechter was' dat 'het scala de enige waarheid is' racinet schrijft hier heel interessante thesen over...

i would just like to keep an open mind.

als je historischer rijd is je paard:
-dapperder
-met al die zijgangen meetbaar relaxeder (!)
-sterker
-wendbaarder
-gemakkelijker te besturen... ook op hoog niveau
-makkelijker tot vreemde oefeningen om te scholen (weet ik veel ... garrocha of schermen, of WE of wat dan ook)

of AR een goeie historische weergave is weet ik niet zo net.

Maar goed ik dwaal af.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:41

overigens laat zelfs Oberbereiter der Spanische Hofreitschule Podhajsky (uitgave 1965) op blz 97 van zijn boek een foto zien van een kerel in een sterke SB met echt 4 hoefslagen.

(wisten jullie dat Podhajskys boek met een voorwoord van Prins Berhard begint? vond ik erg grappig.)

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:38

Heb je gelijk in Airnt, zeker betreft de levensverwachting van het gemiddelde sportpaard. Erg genoeg, maar dat heeft er ook mee te maken dat veel ruiters in deze tijd rijden voor hun eigen ego en/of dat de paarden snel geld moeten opbrengen. Maar als je filmpjes op You Tube bekijkt is er wel een duidelijk verschil te zien tussen de ruiters van de Spanische Hofreitschule en Bent Branderup (en fanatieke volgers).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:51

Ik lees heel veel woorden, maar geen antwoorden.

hoe wordt zo'n sb en travers dan beoordeeld? En wat is het nut om hem anders te rijden?
Ik zie het voordeel daarvan niet in de combinatie-filmpjes

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:52

Heeft iemand cijfers voor mij over die gemiddelde levensverwachting. Ik hoorde dat geluid ook vaak binnen de AR, maar ik vraag me af waar die geluiden op gebaseerd zijn.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:56

Over die SB daar wordt deze afbeelding vaak voor gebruikt. Eigenlijk wel apart dat de tekenaar dit en profiel heeft afgebeeld

Afbeelding

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:07

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:10

Dat wordt niet speciaal besproken binnen de AR, maar kun je zowel hier als in het buitenland veel over lezen. Dit vind ik zelf wel een interessante: http://paardenlifestyle.com/in-gesprek- ... -roofbouw/. Ga maar eens op een gemiddelde dressuur/pensionstal kijken, bij veel word je toch echt niet goed, slofteugel, hals helemaal opgekruld, hoofd tussen de benen. Ken mensen, die zonder pardon vier paarden achter elkaar kreupel rijden door zoveel rugspanning, maar het ligt nooit aan de ruiter. Mijn dierenarts heeft er werk genoeg mee en schudt zijn hoofd, terwijl hij er dan over vertelt.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:22

Dan kijk ik bijv. alleen even naar het filmpje van de schoolwalk, kijk eens naar de vele stelling en dat gepluk in die mond, da's toch echt niet mooi en allesbehalve subtiel. Overigens met weinig reactie van het paard.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:26

Maar bonoenpepper, ik wil graag onderbouwing in de vorm van cijfers.
Ik kan ook een heel mooi betoog houden dat het nu veel beter is gesteld met het gemiddelde paard omdat we nu veel meer kennis van zaken hebben en dat er een enorme spinn off is onstaan door het paard te beschouwen als atleet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:30

bonoenpepper schreef:
Dat wordt niet speciaal besproken binnen de AR, maar kun je zowel hier als in het buitenland veel over lezen. Dit vind ik zelf wel een interessante: http://paardenlifestyle.com/in-gesprek- ... -roofbouw/. Ga maar eens op een gemiddelde dressuur/pensionstal kijken, bij veel word je toch echt niet goed, slofteugel, hals helemaal opgekruld, hoofd tussen de benen. Ken mensen, die zonder pardon vier paarden achter elkaar kreupel rijden door zoveel rugspanning, maar het ligt nooit aan de ruiter. Mijn dierenarts heeft er werk genoeg mee en schudt zijn hoofd, terwijl hij er dan over vertelt.

Zo spannend vind ik dat niet. Das al heel lang zich zo aan het ontwikkelen.
Maar ondanks dat deze paarden minder kunnen hebben, werd er vroeger juist niet veel gedokterd. Wanneer een paard lang kreupel was, ging hij naar de slacht.

Vraag me die cijfers van de leeftijden ook wel af trouwens, want welk jaar is dan het omslagpunt of kies je gewoon een slecht jaar om je verhaal kracht bij te zetten. Welke rassen en disiplines nemen we mee voir die cijfers. Je kunt behoorlijk spelen om de cijfers naar je hand te zetten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:31

Minder kunnen hebben in de zin van sensibel en dus ook moeilijker voor de gemiddelde ruiter

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:33

Airnt schreef:
wat je dan toch wel moet opvallen is dat dingen wel veranderen. Wat ikzelf heel interessant vind is dat eigenlijk de top steeds verder naar onder wordt bijgesteld. Dat heeft duidelijk te maken met de verwachtingen op het slagveld.

Dat is zeker interessant want blijkbaar is de rijkunst mee geevolueerd met de vraag naar het gebruikspaard wat op dat moment nodig was.

Airnt schreef:
De esthetiek van de ruiterij is direct verbonden met de verwachte vorm van oorlogvoering van de cavalerie in die periode. daarom is het ook zo logisch dat we zijn blijven hangen met het systeem dat het laatst nog in zwang was, dat van rond de eerste wereldoorlog : in essentie voorbereiding op military.

opvallend is dat bijvoorbeeld 'schwung' pas heeel erg laat überhaupt genoemd wordt, ergens achterin de 19e eeuw. Verzameling wordt heel veel over gesproken maar zelfs onervedeeld in verschillende vormen.

Dat is IMO ook logisch want in die tijd waren er ook geen paarden die "schwung" konden vertonen. Het waren heel krachtige gedrongen en snelle paarden met een groot talent voor verzameling die al die moeilijke oorlogsoefeningen konden uitvoeren.

Airnt schreef:
de termen uit het SCALA zijn eigenlijk pas begin 20e eeuw compleet.

Logisch ook, want het talent van bepaalde paardenrassen voor bepaalde disciplines van sport begon zich ook pas vanaf de 20e eeuw af te tekenen. Zo vanaf 1930 voor de Holsteiners voor de springsport.
De oorsprong van de NL fokkerij (voorloper KWPN) in 1887. Dat het gebruiksdoel oorlog als voorloper had wordt geillustreerd doordat de sport in aanvang alleen nog door officieren werd beoefend.
De selectie op exterieur en bewegingsmechanisme is parallel gegaan met de totstandkoming van het Skala.

Airnt schreef:
over 'schakelen' heb ik nog niemand gelezen, zelfs podhaiski niet. Naar mijn idee een redelijk moderne methode.

Nee, dat heeft naar mijn idee vooral te maken met het exterieur/ bouw van het paard. Een barok/ gedrongen paard is nu eenmaal makkelijker te verzamelen dan een wat langer gelijnd paard wat meer bodem neemt en meer "schwung" heeft. Het schakelen is een methode om te verzamelen en ik kan me voorstellen dat op die methode in de tijd van Podhaiski geen nadruk lag.

Airnt schreef:
alleen al het feit dat de levensverwachting van een rijpaard gekelderd is sinds de eerste wereldoorlog moet toch al een teken zijn dat we niet automatisch er van uit kunnen gaan dat 'alles vroeger slechter was' dat 'het scala de enige waarheid is' racinet schrijft hier heel interessante thesen over...

Ik denk dat je dat soort cijfers wel in een relatief kader moet plaatsen. Namelijk in het kader van het gebruiksdoel en hoe wij vandaag de dag met paarden omgaan.
In de eerste WO sneuvelden er meer dan dat er overbleven. Daarna is het gebruiksdoel veranderd, maar pas vanaf de 20e eeuw is die geworden zoals we die nu kennen. In de tussentijd werden paarden vooral "gebruikt" en of ie nu op 3 benen liep, zolang ie de kar kon trekken was het goed.